The Robe (1953)

geregisseerd door Henry Koster
met Richard Burton, Jean Simmons en Victor Mature

Omdat centurion Marcellus Gallio verantwoordelijk is voor de kruisiging van Jezus, komt hij in het bezit van zijn gewaad. Als hij langzaam sympathie begint te krijgen voor het christendom, ontstaan er conflicten tussen hem en keizer Caligula.

best sterke film

avatar van J.S.
Dit is eigelijk toch een klassieker, de geweldige Caligula Victor Mature zijn prachtige rol , In het vervolg Demetrius and the Gladiators wordt die rol nog mooi verder uitgediept , eerste film in CinemaScope trouwens deze.

avatar van J.S.
Blijft een prachtige film, een halfje erbij gedaan.

avatar van Martin Van K
twee uurtjes godsdienstles. Matig 2*

gisteren bekeken en kan maar 1 ding zeggen .
buitengewoon mooie film

avatar van Humphrey
Ik vind het ook een prachtige film, ondanks daterend uit 1953. Werkelijk emotioneel bijbelverhaal. Ik meen dat deze film diepgelovige toeschouwers werkelijk zal ontroeren in hun binnenste. Zeker 3,5*.

Mooie film (eerste cinemascope film) met een goede cast en een klassieke score van Alfred Newman. De special edition van The Robe zou in juni op blu-ray in Nederland uitkomen, maar nog steeds niet gezien, ook is titel niet meer terug te vinden op de release lijsten. Jammer.

avatar van DwarreI
Ik moest deze film min of meer van mijn ouders zien als een soort van evangelisatiemateriaal, ik kan me vooral nog herinneren dat ik een algeheel naar gevoel over hield van deze rolprent.. Valt volledig in de schaduw van een film als Ben-Hur.

avatar van Dogie_Hogan
De poster zegt het al, de 1e Hollywoodfilm in widescreen. Eindelijk, maar om verkeerde reden: af te wijken van de snel opkomende concurrent tv, die toen full-screen was.
John Way'ne's The big Trail uit 1930 was eigenlijk 1e film in wide-screen (70 mm.), maar flopte.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geen 3D.

Dit avontuurlijke bijbelverhaal is erg mooi geschoten en kent genoeg indrukwekkende scènes om de aandacht 135 minuten vast te houden. Voor het eerst een film in cinemascope, aldus de makers. Volgens de poster heeft men geen 3D brillen nodig voor een mirakel. De geschiedenis lijkt zich te herhalen wat dat betreft. Toch valt de film tegenwoordig deels door de mand door de vaak overdreven acteerprestaties.

Redelijk.

Een over de top spektakelstuk en tegelijkertijd een solide en melodramatisch bijbelepos dat zich afspeelde tijdens de beginperiode van het christendom. Ik vond de productie vooral sterk in kostumering en decors. Volgens mij een van de eerste cinemascopefilms.

avatar van royals
Zeker een mooie meeslepende film. Dat het een bijbelse ondertoon heeft is voor mij alleen maar een plusplunt.

avatar van Biosguru
Dogie_Hogan schreef:

Niet widescreen! Maar CinemaScope! Widescreen is gelijk je moderne 16:9 tv. CinemaScope is dat formaat waarbij je op je moderne tv onder en boven balken ziet.

Anyway, saaie film. Waarbij CinemaScope niet echt lekker uit de verf komt. Dan toch liever Violent Saturday met Victor Mature als er gepatst moet worden met Scope beelden.