Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 91 minuten / 101 minuten (extended cut)
Alternatieve titel: John Carpenter's Halloween
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: John Carpenter
Met onder meer: Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence en Nancy Kyes
IMDb beoordeling:
7,7 (338.090)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 23 mei 1979
On Demand:
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Halloween
"The Night He Came Home!"
Halloween 1963. De 6-jarige Michael Myers neemt een mes uit de keukenla en loopt de trap op, waar hij zijn oudere zus vermoordt. Hij wordt daarna opgenomen in een psychiatrische kliniek. Hij is nu 21 en er moet bepaald worden of hij vrijgelaten mag worden. De dokter die zich al die jaren met hem bezighield vindt dat Michael nooit vrij mag komen. Maar Michael wacht het onderzoek niet af en ontsnapt. Hij keert terug naar huis waar hij doorgaat met moorden tijdens Halloween.
Externe links
Acteurs en actrices
Dr. Sam Loomis
Laurie Strode
Annie Brackett
Lynda Van Der Klok
Sheriff Leigh Brackett
Lindsey Wallace
Tommy Doyle
Bob Simms
Marion Chambers
Graveyard Keeper
Reviews & comments
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Het spijt me, maar dat slaat echt nergens op. Je kan een film simpelweg niet afrekenen omdat de film clichés bevat die pas NA deze film cliché werden.
Nou ja, dat is jouw mening. Nogmaals, ik vind van wel. Ik moet NU van een film kunnen genieten en ik stoor me gewoon als ik alleen maar cliche's zie. Echter begrijp ik het uiteraard als mensen daar anders over denken, daarom begon ik mijn comment dus ook dat het bij Halloween er maar vanaf hangt door welke bril je kijkt.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31239 berichten
- 5496 stemmen
Je mag Halloween er niet echt op afrekenen, maar het is wel begrijpelijk dat oudere films wel vergeleken worden met hun copycats (om het even grof te zeggen). Het aantal slachters met een masker of een kap over hun hoofd is niet meer te tellen denk ik. Als je er al zoveel gezien hebt, en dan pas Halloween te zien krijgt heb je er misschien al snel genoeg van. Toch is er een groot verschil en lukt Halloween er zelfs nu nog in om een betere en engere sfeer neer te zetten dan al die gelijkaardige films. Hij heeft de tand des tijds dus best wel doorstaan.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Het spijt me, maar dat slaat echt nergens op. Je kan een film simpelweg niet afrekenen omdat de film clichés bevat die pas NA deze film cliché werden.
Volledig mee eens. Een film die met iets nieuws is gekomen kun je nooit afrekenen op clichés omdat je hiervóór films hebt gezien die later zijn gemaakt en die op hetzelfde thema hebben voortbeduurd. Dat zou toch ook van de zotte worden. Ik kijk naar Psycho van Hitchcock en reken die film af op clichés omdat ik hetzelfde soort thema al eerder had gezien in de re-make uit 1998 van Gus van Sant. Dit is wat je noemt de boel op zijn kop zetten.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Volledig mee eens. Een film die met iets nieuws is gekomen kun je nooit afrekenen op clichés omdat je hiervóór films hebt gezien die later zijn gemaakt en die op hetzelfde thema hebben voortbeduurd. Dat zou toch ook van de zotte worden. Ik kijk naar Psycho van Hitchcock en reken die film af op clichés omdat ik hetzelfde soort thema al eerder had gezien in de re-make uit 1998 van Gus van Sant. Dit is wat je noemt de boel op zijn kop zetten.
Dan zou je dus nooit oude films kunnen afrekenen op het feit dat de special effects hilarisch slecht zijn, omdat ze in die tijd gewoon nog geen CGI hadden ? Dan zou je een stomme film niet kunnen afrekenen op het feit dat er nog geen geluid was ? Tja...
Ik vind dat je een keuze moet maken. Mijn keuze is in dat je in eerste instantie moet kunnen genieten van een film. Ik ga niet een film een hoge waardering geven omdat ie voor zijn tijd goed was. Maw, ik kijk een film ALTIJD alsof ie gisteren uitgekomen is en vanuit dat perspectief beoordeel ik 'm. En dat 'van de zotte zijn'... een film een hoog cijfer geven terwijl je er niks aan vond, DAT zou toch pas van de zotte zijn ?
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Grondleggers van de horrorscene verdienen imo altijd een compliment. De film is niet minder, omdat die ouder/verjaard is, maar ik denk gewoon naarmate je zelf ouder wordt dat de kracht afneemt.
Als je nu 12 of zo bent en je gaat voor het eerst een horrorfilm huren voor je feestje of zo, dan komt Halloween voor de meesten nog steeds over als een enge film. Ik keek op mijn 12e naar nightmare on elmstreet en vond dat toen gewoon eng. Dat ik nu, bijna 18 jaar verder dit meer een humorfilm vind, geeft niet aan dat het een minder goede of enge film is geworden. Dat is nou eenmaal de vloek van ouder worden.
zicht
-
- 211 berichten
- 218 stemmen
Ik kan dus onmogelijk een opvatting hebben over iets dat voor mijn geboorte gebeurde?
Deze film heeft in 1978 een nieuw soort genre in de horrorscene aangeboord. Net als Psycho, Rosemary's Baby, The Exorsist, The Texas Chainsaw Massacre en Jaws dat destijds ook hebben gedaan. Deze die van een seriemoordenaar die bij jou en mij in de woonwijk zou kunnen zijn, was destijds een erg beangstigend idee. Ook vind ik het eerste deel van Friday The 13 the en Evil Death deel 1 ook van dezelfde vergelijkbare waarde, en echte horrorklassiekers, die vooral bij de tijd pasten toen ze uitgebracht werden.
zicht
-
- 211 berichten
- 218 stemmen
Dit deel van de Halloween serie is dus een echte klassieker. De opvolgers van deel 2 tot en met deel 3876, is regelrechte commerciele crap.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Deel 2 vond ik nog niet zo slecht. Leuke setting zo in een oud verlaten ziekenhuis.
mikey
-
- 29001 berichten
- 5148 stemmen
Dan zou je dus nooit oude films kunnen afrekenen op het feit dat de special effects hilarisch slecht zijn, omdat ze in die tijd gewoon nog geen CGI hadden?
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Dat lees jij helemaal goed. Dat zeg ik inderdaad niet.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Bij 'Halloween' is 't maar net door welke bril je kijkt. Als je de bril der geschiedenis opzet en kijkt vanuit het 1978 perspectief, dan is het een prima film. Kijk je echter de film vanuit 2009, dan zit het boordenvol cliche's. Ik bekijk films echter ALTIJD vanuit het heden, ik moet er NU van genieten en dat deed ik dus niet.
Dat is dus de verkeerde manier om naar deze film te kijken.
Je kan en mag de film natuurlijk slecht vinden, maar je reden slaat eigenlijk nergens op.
En dat geef je ook toe in je volgende bericht:
Het ging mij er voornamelijk om dat het geheel van cliche's aan elkaar hangt. Dat is overigens misschien niet helemaal eerlijk om te stellen, immers, de cliche's ontstonden pas toen zo'n beetje ALLE andere hollywood horror films deze van Halloween gingen kopieren. Echter, zoals ik stelde, ik bekijk films niet vanuit historisch perspectief maar vanuit het heden, vandaar mijn lage score.
Halloween is een enorm belangrijke film voor het genre geweest. Je zegt het zelf al, alle clichés van het genre zijn er pas na deze film gekomen omdat het daarna talloze keren is gekopieerd.
Ik begrijp dat je blijkbaar niet kon genieten van deze film. Maar men kan er weinig aan doen als jij eerst de remake van deze film, Scream, en ik weet niet hoeveel andere flauwe afkooksels eerst gaat kijken en daarna pas deze.
Zo kan je ook dat de versie van King Kong uit 1933 niet origineel is omdat je die grote aap al eens hebt gezien in de films van 1976 en 2005.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Halloween heeft een enorme invloed op het genre gehad, dat is niet te ontkennen. Maar een positieve invloed? Nee!
Ik vind er niets aan, die tienerslashers. Zonder de invloed van Halloween zou het horrorgenre er vandaag de dag misschien wel beter uitgezien hebben. Moet ik Halloween dan goed vinden? Nee toch....
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11944 berichten
- 5353 stemmen
Klopt, maar het zou ook geen pareltje als Scream hebben opgeleverd en leuke no-brainers als Friday the 13th en Slumber Party Massacre! Men wil niet alleen maar serieuze horror...
rep_robert
-
- 27525 berichten
- 4110 stemmen
Halloween heeft een enorme invloed op het genre gehad, dat is niet te ontkennen. Maar een positieve invloed? Nee!
Ik vind er niets aan, die tienerslashers. Zonder de invloed van Halloween zou het horrorgenre er vandaag de dag misschien wel beter uitgezien hebben. Moet ik Halloween dan goed vinden? Nee toch....
Tsja, daar kan Halloween niet veel aan doen. Kraak je Halloween nu af omdat er tegenwoordig slechte horrorfilms gemaakt worden?
Lastige discussies hier 
yeyo
-
- 6360 berichten
- 4645 stemmen
Halloween heeft een enorme invloed op het genre gehad, dat is niet te ontkennen. Maar een positieve invloed? Nee!
Ik vind er niets aan, die tienerslashers. Zonder de invloed van Halloween zou het horrorgenre er vandaag de dag misschien wel beter uitgezien hebben. Moet ik Halloween dan goed vinden? Nee toch....
Alsof Carpenter wist of hoopte dat z'n creatie zo eindeloos ging uitgemolken worden. 
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Zo kan je ook dat de versie van King Kong uit 1933 niet origineel is omdat je die grote aap al eens hebt gezien in de films van 1976 en 2005.
Dus jij stelt voor een hoge waardering te geven aan film die je niet interessant vindt, die geen indruk op je heeft gemaakt en waar je niet van hebt genoten ? Alleen omdat ik er 30 jaar geleden misschien anders over had gedacht ?
Karl van H.
-
- 2814 berichten
- 2267 stemmen
Dus jij stelt voor een hoge waardering te geven aan film die je niet interessant vindt, die geen indruk op je heeft gemaakt en waar je niet van hebt genoten ? Alleen omdat ik er 30 jaar geleden misschien anders over had gedacht ?
Niemand zegt dat je de film goed moet vinden, alleen maar dat het misschien wel zo redelijk zou zijn als je, bij het beoordelen van je film, dergelijke toch niet onbelangrijke randzaken meeneemt.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad, zoals Karl van H. hierboven al zegt is het niet verplicht om de film goed te vinden. Zoals ik al in mijn bericht zei, je mag de film zelfs slecht vinden, maar haal dan geen argumenten aan die niet op deze film van toepassing zijn.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
alleen maar dat het misschien wel zo redelijk zou zijn als je, bij het beoordelen van je film, dergelijke toch niet onbelangrijke randzaken meeneemt.
Heb ik denk ik ook wel gedaan, als Halloween gisteren uit was gekomen had ik 'm denk ik op 1-1.5 * gewaardeerd.
Inderdaad, zoals Karl van H. hierboven al zegt is het niet verplicht om de film goed te vinden.
Oeh, gelukkig 
Zoals ik al in mijn bericht zei, je mag de film zelfs slecht vinden, maar haal dan geen argumenten aan die niet op deze film van toepassing zijn.
Hoezo niet van toepassing ? Ik blijf er bij dat als ik een film niet boeiend, interessant of indrukwekkend vind deze ook geen hoog cijfer hoort te krijgen.
Goed, we draaien in cirkeltjes en dat komt de discussie niet ten goede, ik laat 't hier bij.
yeyo
-
- 6360 berichten
- 4645 stemmen
Hoezo niet van toepassing ? Ik blijf er bij dat als ik een film niet boeiend, interessant of indrukwekkend vind deze ook geen hoog cijfer hoort te krijgen.
Goed, we draaien in cirkeltjes en dat komt de discussie niet ten goede, ik laat 't hier bij.
Het gaat er echt niet over of je deze film een hoog of laag cijfer geeft. Wat Nomak en Karl van H. volgens mij bedoelen is dat de redenering achter je cijfer vreemd is. Dat je deze film slecht vindt omdat je al heel wat minderwaardige afkooksels hebt gezien is niet bepaald een sterk argument.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
. Dat je deze film slecht vindt omdat je al heel wat minderwaardige afkooksels hebt gezien is niet bepaald een sterk argument.
Als laatste dan: Ik geef grif toe dat het op z'n minst gezegd paradoxaal is. De makers konden er maar in beperkte mate wat aan doen dat ik niet van Halloween heb genoten. Voor mij draait het daar uiteindelijk echter wel om, ik kijk films voor m'n plezier en beoordeel ze ook vanuit dat perspectief.
Doei.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Tsja, daar kan Halloween niet veel aan doen. Kraak je Halloween nu af omdat er tegenwoordig slechte horrorfilms gemaakt worden?
Lastige discussies hier
Je begrijpt me verkeerd. Sommigen vinden Halloween goed omdat hij zo'n grote invloed heeft gehad op andere films. Ik zeg dat dat geen pluspunt is omdat het een slechte invloed is.
Daarbij vind ik dat bepaalde vondsten, die tegenwoordig uitgegroeid zijn tot een cliché, hier al vervelend waren, ook al waren het destijds nog geen clichés.
yeyo
-
- 6360 berichten
- 4645 stemmen
Daarbij vind ik dat bepaalde vondsten, die tegenwoordig uitgegroeid zijn tot een cliché, hier al vervelend waren, ook al waren het destijds nog geen clichés.
Over welke concrete vondsten heb je het dan?
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Het is ondertussen al verschillende jaren geleden dat ik de film gezien heb, dus op details moet je me niet vastpinnen.
Eén ding dat me in vrijwel alle slashers tegenstaat is de tweede laag, die vind ik paradoxaal en hypocriet. De films willen zeggen dat ontuchtige tieners gestraft zullen worden, terwijl het brave en tuchtige personage gespaard wordt. De meeste slashers prediken dus tucht, terwijl ze zelf het geweld en de seks liefst zo uitdrukkelijk mogelijk in beeld brengen. Schijnheilig, toch? Of zie ik dat verkeerd?
yeyo
-
- 6360 berichten
- 4645 stemmen
Je hebt wel degelijk een punt, al zou ik het niet hypocriet noemen. Ze geven gewoon de kijker wat hij/zij wil.
De irritantste personages (agressieve jocks, bitcherige sloerie's) in horrorfilms sterven altijd het eerst en de overlevenden zijn zelden excessief.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Halloween heeft een enorme invloed op het genre gehad, dat is niet te ontkennen. Maar een positieve invloed? Nee!
Ik vind er niets aan, die tienerslashers. Zonder de invloed van Halloween zou het horrorgenre er vandaag de dag misschien wel beter uitgezien hebben. .
Halloween heeft helemaal geen invloed op een genre gehad, maar ene genre gecreëerd. Vind het verder geen sterk genre, wel vermakelijk, maar kwalitatief vaak erg zwak. Halloween is daar een flinke uitzondering op: Zeer sfeervol en fantastische cinematografie, om over de prachtige score maar te zwijgen.
Het horrorgenre is zeer veelzijdig en als tienerslashers je niet bevallen, kan je ze toch gewoon links laten liggen.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Het horrorgenre is zeer veelzijdig en als tienerslashers je niet bevallen, kan je ze toch gewoon links laten liggen.
Ik hou trouwens wel van horror, vooral van psychologische horror, science-fiction/horror, bodyhorror (Cronenberg) en zombiefilms. Maar ik heb nog niet zoveel horrorfilms gezien.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nou, dan kan ik je Antichrist van harte aanbevelen. 
mikey
-
- 29001 berichten
- 5148 stemmen
In de Vara-gids onlangs is een man nogal bezig geweest de film als hopeloos ouderwets af te schilderen: dom geklungel van Curtis en ouderwetse timing zijn 2 citaten. Misschien dat zulke berichten mee hebben gewerkt aan de recente overdaad van negatieve reacties op de film, na de uitzending van BNN. Ondanks dan dat sfeer wel als positief werd gezien. Tja
Aan de andere kant: misschien is deze film inderdaad erg gedateerd..
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Nou, dan kan ik je Antichrist van harte aanbevelen.
Pre- en sequels

Halloween Ends
2022
148 reacties

Halloween Kills
2021
159 reacties

Halloween
2018
393 reacties

Halloween: Resurrection
2002
323 reacties

Halloween H20: 20 Years Later
1998
197 reacties

Halloween: The Curse of Michael Myers
1995
146 reacties

Halloween 5
1989
112 reacties

Halloween 4: The Return of Michael Myers
1988
153 reacties

Halloween III: Season of the Witch
1982
361 reacties

Halloween II
1981
187 reacties
Gerelateerd nieuws

Legendarische horrorfilm 'Halloween' van John Carpenter vanavond op SBS 9

Het masker van Michael Myers in 'Halloween' is het gezicht van William Shatner
Bekijk ook

The Thing
Horror / Sciencefiction, 1982
1.466 reacties

O Pagador de Promessas
Drama, 1962
4 reacties

Faust: Eine Deutsche Volkssage
Drama / Horror, 1926
57 reacties

Rosemary's Baby
Horror, 1968
493 reacties

The Exorcist
Horror, 1973
1.736 reacties

Jaws
Thriller / Horror, 1975
1.635 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








