Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 91 minuten / 101 minuten (extended cut)
Alternatieve titel: John Carpenter's Halloween
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: John Carpenter
Met onder meer: Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence en Nancy Kyes
IMDb beoordeling: 7,7 (305.610)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 23 mei 1979
On Demand:
- Bekijk via CANAL+
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Halloween
"The Night He Came Home!"
Halloween 1963. De 6-jarige Michael Myers neemt een mes uit de keukenla en loopt de trap op, waar hij zijn oudere zus vermoordt. Hij wordt daarna opgenomen in een psychiatrische kliniek. Hij is nu 21 en er moet bepaald worden of hij vrijgelaten mag worden. De dokter die zich al die jaren met hem bezighield vindt dat Michael nooit vrij mag komen. Maar Michael wacht het onderzoek niet af en ontsnapt. Hij keert terug naar huis waar hij doorgaat met moorden tijdens Halloween.
Externe links
Acteurs en actrices
Dr. Sam Loomis
Laurie Strode
Annie Brackett
Lynda Van Der Klok
Sheriff Leigh Brackett
Lindsey Wallace
Tommy Doyle
Bob Simms
Marion Chambers
Graveyard Keeper
Video's en trailers
Reviews & comments
Roel Bogers
-
- 365 berichten
- 191 stemmen
Ik heb hem wel op tv gekeken. Gewoon lekker zonder reclame dus zoveel slechter zal het niet zijn.
Halloween wordt een klassieker genoemd in het horrorgenre, en dat is het zeker. De film lijkt vol clichés te zitten maar in feite zijn het de ware voorvaders van al die clichés. Daar heeft men de klassiekers voor! De spanningsopbouw is geniaal goed!
De formule is vandaag de dag niet bar veel veranderd. En toch stoorde ik me daar een beetje aan. Heb niet volledig kunnen genieten omdat je door die voorspelbaarheid toch erg bewust wordt van de leeftijd van deze film. Het was net iets té retro voor mij. Wat toch raar is, want dat heb ik bij andere oude films vaak niet. Sergio Leone films vind ik nog steeds heerlijk, of dan een oude Kubrick. Ach ja, dat zal wel iets persoonlijks kunnen zijn.
Waar we het wel over eens kunnen zijn is het acteerwerk. Dat laat toch wel érg te wensen over! Kon me er best wel aan ergeren.
Maar daarentegen zullen de meeste het ook met me eens zijn dat de sountrack werkelijk fenomenaal is.
Al met al een goede (welliswaar gedateerde) horror en tevens een zeer belangrijke link in de horror-evolutie.
Glacius
-
- 4249 berichten
- 2845 stemmen
Redelijke film, maar meer is het voor mij niet.
Sfeer is aardig, muziek is natuurlijk classic net zoals sommige scénes, maar er zijn ook zoveel minpunten. Natuurlijk is de tijdgeest hier een probleem en ik begrijp dat anderen deze film daardoor hoger waarderen, maar voor mij persoonlijk zal ik de film opzich nooit als een klassieker ervaren.
Rosicky
-
- 1436 berichten
- 1709 stemmen
Pwaah, ik vond alleen de muziek en die scene met dat laken wel aardig gelukt. Verder is het vooral slap gelul en af en toe een schrikmoment dat niets met een plot te maken heeft. Zeker een inspiratiebron voor andere films, maar het stempel horror past inmiddels bijna niet meer op deze film.
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Blijft een geweldige spannende film. Laatste halfuur is misschien wel het spannendste stukje film ooit gemaakt
Dit snap ik echt niet. Het eerste uur is Michael een vrijwel perfecte killer: doeltreffend, zegt geen woord en slaat in een keer toe. En het laatste half uur lukt het hem 4 keer niet om Laurie te vermoorden. En ze laat hem nog eens 2 keer met het mes achter ook. Ik vond het echt debiel en ongeloofwaardig. Alle opgebouwde spanning en sfeer maakt in de laatste 20 minuten plaats voor irritatie.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Dit snap ik echt niet. Het eerste uur is Michael een vrijwel perfecte killer: doeltreffend, zegt geen woord en slaat in een keer toe. En het laatste half uur lukt het hem 4 keer niet om Laurie te vermoorden. En ze laat hem nog eens 2 keer met het mes achter ook. Ik vond het echt debiel en ongeloofwaardig. Alle opgebouwde spanning en sfeer maakt in de laatste 20 minuten plaats voor irritatie.
Misschien leg jij wel te veel de nadruk op geloofwaardigheid. Als geloofwaardigheid een vereiste is voor een horrorfilm dan bestond de horrorfilm eenvoudigweg niet.
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Misschien is geloofwaardigheid niet het goede woord, maar volgens mij is het wel duidelijk wat ik bedoel.
Binnen de realiteit van de film werkt het gewoon niet. Ik geloof het gewoon niet dat Michael eerst vrijwel perfect toeslaat, en daarna (tot 4 maal toe!) zo staat te klungelen. De film is dan ook totaal niet meer spannend, omdat alle dreiging die van Michael uitging onderuit wordt gehaald.
Matthiasc88
-
- 272 berichten
- 925 stemmen
Film is niet spannend en natuurlijk supercliché. Eigenlijk blijf je een uur op je hoger zitten en als het dan uiteindelijk gaat gebeuren is het superonrealistisch (zoals de naald, het rustig blijven van de oppas... en dergelijke). Verder zijn de acteerprestaties erg ondermaats.
Positief punt is de muziek die echt goed gemaakt is en als enige element wat sfeer creëert.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Misschien leg jij wel te veel de nadruk op geloofwaardigheid. Als geloofwaardigheid een vereiste is voor een horrorfilm dan bestond de horrorfilm eenvoudigweg niet.
En dat geldt zeker voor horror: een film waarin je niet kan meegaan, kan niet eng zijn. En je kan niet meegaan in een film die je niet gelooft.
Vind deze film overigens waardeloos.
Karl van H.
-
- 2808 berichten
- 2103 stemmen
Ook ruim dertig jaar na de officiële release blijkt John Carpenters horrorklassieker retespannend: op-het-puntje-van-je-stoel, op het nagelbijten af. Toegegeven, het acteerwerk is niet altijd even goed, de ontsnapping van Myers is nogal knullig, aan de handelswijze van een heleboel personages ontbreekt de logica en ook het einde is niet zo episch als dat de meesterlijke opbouw je doet hopen, maar desondanks weet Halloween - niet in de laatste plaats dankzij de, hoewel gedateerd, fantastische muziek van Carpenter zelf - gedurende de gehele lengte van de film spannend te blijven. Michael Myers is een van de meest memorabele schurken die ooit in een horrorfilm heeft rondgelopen.
4,5*
Karl van H.
-
- 2808 berichten
- 2103 stemmen
En aan je score te zien betekent dat dat de remake wel érg slecht moet zijn
Roel Bogers
-
- 365 berichten
- 191 stemmen
Dit snap ik echt niet. Het eerste uur is Michael een vrijwel perfecte killer: doeltreffend, zegt geen woord en slaat in een keer toe. En het laatste half uur lukt het hem 4 keer niet om Laurie te vermoorden. En ze laat hem nog eens 2 keer met het mes achter ook. Ik vond het echt debiel en ongeloofwaardig. Alle opgebouwde spanning en sfeer maakt in de laatste 20 minuten plaats voor irritatie.
Geloofwaardigheid is in horrors idd ver te zoeken, maar ik ben het hier wel volledig met je eens. Want ik begon me hier ontzettend aan te ergeren, en dat is andere koek. Het moet natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen blijven.
Maar Laurie was zo verschrikkelijk dom! Erg irritant, en stiekem heeft een nog een grote inbreuk op de film, een hele nare; door Lauries domme capriolen (mes bij het lichaam laten liggen tot 2 keer toe) weet je meteen wat er gebeuren gaat! Soms zorgt dit juist voor spanningsopbouw, maar in de climax van de film is het echt killing.
Heel erg jammer!
Roel Bogers
-
- 365 berichten
- 191 stemmen
Iemand trouwens ook opgevallen; Carpenters obsessie met The Thing, waarvan hij later nog een meesterlijke remake van filmt?
Die waren ze aan het kijken bij Laurie thuis, lachen!
Halloween is leuk en aardig, maar de remake van The Thing is werkelijk briljant! Zeker het beste werk van Carpenter imo.
Karl van H.
-
- 2808 berichten
- 2103 stemmen
Dat van The Thing was me ook opgevallen; moest er wel om gniffelen. De titelsequentie heeft 'ie letterlijk overgenomen uit het origineel.
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Dit snap ik echt niet. Het eerste uur is Michael een vrijwel perfecte killer: doeltreffend, zegt geen woord en slaat in een keer toe. En het laatste half uur lukt het hem 4 keer niet om Laurie te vermoorden. En ze laat hem nog eens 2 keer met het mes achter ook. Ik vond het echt debiel en ongeloofwaardig. Alle opgebouwde spanning en sfeer maakt in de laatste 20 minuten plaats voor irritatie.
Omdat Laurie weet dat hij in de buurt is en beter kan anticiperen natuurlijk. Dan heb je al snel wat meer kans. En ach, zo enorm ongeloofwaardig is dat natuurlijk allemaal niet, ook al is Myers haast de perfecte killer.
Al DeNiro
-
- 1664 berichten
- 105 stemmen
Een echte horrorklassieker.
De suggestie, sfeer en theme maken de film erg spannend en Michael Myers is een angstaanjagende moordenaar.
Het valt me ook op dat in de jaren zeventig en begin jaren tachtig de beste horrorfilms werden gemaakt zoals Excorcist, Jaws, Halloween, Shining, Thing, Friday the 13th en Nightmare on Elm Street.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Weer maar eens op tv geweest en dan zakt het gemiddelde nog maar eens. Erg jammer!
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Iemand trouwens ook opgevallen; Carpenters obsessie met The Thing, waarvan hij later nog een meesterlijke remake van filmt?
The Thing from Another World was samen met Forbidden Planet (ook te zien in Halloween) één van Carpenter's favoriete films toen hij een kleine jongen was, en zodoende dus een belangrijke factor in zijn carrière als cineast.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Film is niet spannend en natuurlijk supercliché.
Ondertussen komt dit soort film misschien clichématig over, maar 30 jaar geleden was het nog zeer innoverend.
gmx
-
- 1028 berichten
- 764 stemmen
Bij 'Halloween' is 't maar net door welke bril je kijkt. Als je de bril der geschiedenis opzet en kijkt vanuit het 1978 perspectief, dan is het een prima film. Kijk je echter de film vanuit 2009, dan zit het boordenvol cliche's. Ik bekijk films echter ALTIJD vanuit het heden, ik moet er NU van genieten en dat deed ik dus niet. Zelfs het best aardige acteerwerk en de sfeer die af en toe best goed was, konden de boel niet redden.
2 *
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Niet mee eens. Halloween is niet enkel een historisch belangrijke film, maar ook hedendaags nog ongeëvenaard qua sfeer en mystiek.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Niet mee eens. Halloween is niet enkel een historisch belangrijke film, maar ook hedendaags nog ongeëvenaard qua sfeer en mystiek.
Ik ben het zeker eens met je. De films van Carpenter hebben een zeer sterke sfeer in vergelijke met z'n remakes. Het heeft lang geduurd voor ik Halloween zag. Ik was vooral een liefhebber van de parodieën erop zoals Friday the 13th. Ook wel leuk, maar ze vallen qua sfeer en mystiek zoals je zegt gewoon in het niet bij deze film. Weinig horrorfilms slagen daar in, maar Halloween sleept je tenminste nog mee.
zicht
-
- 211 berichten
- 218 stemmen
30 jaar geleden was het nog zeer innoverend.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Wat weet jij er nou vanaf man. Toen sprong jouw vader nog met jou over de sloot.
Ik kan dus onmogelijk een opvatting hebben over iets dat voor mijn geboorte gebeurde?
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11454 berichten
- 4880 stemmen
Ik ben het zeker eens met je. De films van Carpenter hebben een zeer sterke sfeer in vergelijke met z'n remakes. Het heeft lang geduurd voor ik Halloween zag. Ik was vooral een liefhebber van de parodieën erop zoals Friday the 13th. Ook wel leuk, maar ze vallen qua sfeer en mystiek zoals je zegt gewoon in het niet bij deze film. Weinig horrorfilms slagen daar in, maar Halloween sleept je tenminste nog mee.
Dit valt simpelweg niet beter te verwoorden. Kleine toevoeging: ondanks het lage budget was Halloween zeér revolutionair - een van de eerste films die gebruik maakte van de steadycam! En hoe!
Loki87
-
- 228 berichten
- 0 stemmen
Matige vertoning, nauwelijks spanning, slecht acteerwerk. Zeer traag en kort, nauwelijks verhaal.
The Oceanic Six
-
- 59141 berichten
- 3918 stemmen
Weer maar eens op tv geweest en dan zakt het gemiddelde nog maar eens. Erg jammer!
Is dat erg dan? Zal mij wat uitmaken of een film stijgt of daalt in het gemiddelde. En niet iedereen vind een film net zo goed of slecht als jij he.
gmx
-
- 1028 berichten
- 764 stemmen
Niet mee eens. Halloween is niet enkel een historisch belangrijke film, maar ook hedendaags nog ongeëvenaard qua sfeer en mystiek.
Hoezo ben je het er dan 'niet mee eens' ? Ik vond de sfeer ook goed in Halloween, dat was mijn punt van kritiek helemaal niet. Het ging mij er voornamelijk om dat het geheel van cliche's aan elkaar hangt. Dat is overigens misschien niet helemaal eerlijk om te stellen, immers, de cliche's ontstonden pas toen zo'n beetje ALLE andere hollywood horror films deze van Halloween gingen kopieren. Echter, zoals ik stelde, ik bekijk films niet vanuit historisch perspectief maar vanuit het heden, vandaar mijn lage score.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11454 berichten
- 4880 stemmen
Het spijt me, maar dat slaat echt nergens op. Je kan een film simpelweg niet afrekenen omdat de film clichés bevat die pas NA deze film cliché werden.
The Oceanic Six
-
- 59141 berichten
- 3918 stemmen
Niet helemaal met BJK eens. Ik kijk ook wel eens film die ik slecht beoordeel ondanks dat ze op het moment van uitkomen een grote impact hadden veroorzaakt. Ik kijk altijd naar wat ik er momenteel van vind en ik vergeet uiteraard niet geheel wat de film voor historische waarde heeft, maar het is niet het belangrijkste voor me.
Ik snap best dat niet iedereen Halloween 1 even geweldig vind als je al veel van dit soort slashers hebt gezien.
Nu te koop
Dvd
€ 34,99
Kopen1978 • Import • Dvd
€ 48,96
Kopen1978 • Import • Blu-ray
€ 57,58
KopenPre- en sequels
Halloween Ends
2022
142 reacties
Halloween Kills
2021
157 reacties
Halloween
2018
391 reacties
Halloween: Resurrection
2002
321 reacties
Halloween H20: 20 Years Later
1998
196 reacties
Halloween: The Curse of Michael Myers
1995
145 reacties
Halloween 5
1989
109 reacties
Halloween 4: The Return of Michael Myers
1988
150 reacties
Halloween III: Season of the Witch
1982
353 reacties
Halloween II
1981
181 reacties
Gerelateerd nieuws
Legendarische horrorfilm 'Halloween' van John Carpenter vanavond op SBS 9
Het masker van Michael Myers in 'Halloween' is het gezicht van William Shatner
Bekijk ook
The Thing
Horror / Sciencefiction, 1982
1.459 reacties
O Pagador de Promessas
Drama, 1962
4 reacties
Faust: Eine Deutsche Volkssage
Drama / Horror, 1926
52 reacties
Rosemary's Baby
Horror, 1968
484 reacties
Elvis: That's the Way It Is
Documentaire / Muziek, 1970
33 reacties
The Exorcist
Horror, 1973
1.689 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.