- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2946 stemmen
Effe een inhaalslag maken hoor.
33. Critters (Film, 1986) - MovieMeter.nl
86 min
FTV
puntentotaal 66(6)
rating 4
Past precies in mijn marktkraam dit.
Dit had precies alles wat ik van een Gremlins-rip-off verwacht: een all American family, coole kleine monsters, wat kleine gore, goedkope spanning en sensatie, Billy Zane, bowlen, intergalactische premiejagers, zelfgemaakte explosieven, een volwassen alcoholist die veel te veel tijd doorbrengt met een kind, coole grote monsters, een exploderend huis, een huis dat zichzelf herbouwd, een domme politieagent. Het was een geweldige avond, moet ik zeggen.
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2946 stemmen
34. One Dark Night (Film, 1982) - MovieMeter.nl
89 min
FTV
puntentotaal 68
rating 3,5
Een heel simpel plot, maar heel goed gedaan.
Meg Tilly had hier niet veel te doen, maar wat ze deed was geweldig.
Ik vond het sideplot met de dochter erg leuk, dit gaf ons op een slimme manier meer context over Raymar, de Russische occultist. Ja toch.
De finale is zo... neppig en geweldig tegelijk. Die zou ik zo een paar keer achter elkaar kunnen kijken, heerlijk.
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13396 stemmen
@joolstein - sure, we zeggen gewoon dat je héééél bang was voor die clown, en er niet goed van kon slapen. Dan telt het. 
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2946 stemmen
35. Mirror Mirror (Film, 1990) - MovieMeter.nl
104 minuten
FTV
puntentotaal 70
rating 2,5
Een soort mix tussen Beetlejuice en Goosebumps... Beetlebumps. Goosebumps vind ik wel heel leuk, Beetlejuice vind ik verschrikkelijk. En zo was het ook met deze film.
Nikki is a vision, my lord. Leuke actrice ook, heeft in niet zo gek veel andere films gespeeld en in nog veel minder dat noemenswaardig is. Karen Black is ook leuk, maar vooral omdat haar rol zo achterlijk is. En het hele uitgangspunt met die spiegel en dat moorden kan best tof zijn, alleen de uitwerking deed vrij weinig voor me. Er moest een bepaalde dreiging vanuit gaan, en ook uit Emelin, maar die voelde ik gewoon nooit. En als ik wel door had dat die dreiging er was, dan kwam dat omdat ze dat zeiden. Gewoon matig dit, snel vergeten.
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13396 stemmen
122 minuten - Japan
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 107
Subgenre: -
Themaklassement: 50 punten (Voltooid: 1-50)
Bron: Plex Free
https://www.framerated.co.uk/frwpcontent/uploads/2023/06/SamuraiReincarnation07.jpg
De andere horrorfilm van het lijstje Galloway's Samurai Film Handbook & Companion die ik zag. En ook dit een bizar werkje dat me wel vermaakte, maar desondanks niet helemaal voor mij gemaakt lijkt.
Een samurai zweert het geloof in God af nadat hij getuige was van een gruwelijke moordpartij op honderden christenen. Hij verkoopt zijn ziel aan Satan en krijgt in ruil de gave om de doden weer tot leven te wekken. De ondoden kunnen hem bovendien meteen begeleiden op zijn gewelddadige trektocht door Japan.
Afgehakte hoofden die vrolijk door ouwehoeren. Dat soort dingen.
3*
- - - - - - -
55. Becky (2020)
93 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 109
Subgenre: Jungle / Woods Horror
Themaklassement: 51 punten (Voltooid: 1-51)
Bron: Pindakaas
https://image.tmdb.org/t/p/w780/wyUAwL5fZQfChrkGUjA6EQstvHi.jpg
Becky trok niet erg mijn aandacht toen hij in 2000 uitkwam, noch had ik bij de vorige challenge een onweerstaanbare aandrang om hem te zien. Met de sequel kwam dit mieskie dat je beter niet boos moet maken opnieuw op de radar, en voor het subgenre Woods horror leek het me absoluut geen slechte kandidaat.
De dertienjarige Becky gaat met haar vader, de weduwnaar Jeff, een weekendje weg. Na de dood van haar moeder hoopt Becky, die zich op emotioneel vlak afgesloten heeft van de rest van de wereld, de band met haar vader te versterken. Jeff ziet het uitje als een mogelijkheid om Becky voor te stellen aan zijn nieuwe vriendin. Veel tijd om een band te scheppen tussen de dames is er niet. Vier gevaarlijke onbekenden staan aan de deur van hun vakantiehuis.
https://www.hollywoodreporter.com/wp-content/uploads/2020/05/becky_8-h_2020.jpg
Becky is een film die niet zozeer goed is, maar die erg genietbaar is als je op de golflengte van de film kunt komen, en dat lukte me dit keer uitstekend. Het soms wat cartooneske 'Home Alone' Girl vs Grown Criminals horror gehalte maakte me zowaar aan het grijnzen.
3,5*
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2946 stemmen
36. Stridulum (Film, 1979) - MovieMeter.nl
109 minuten
FTV
puntentotaal 72
rating... ... ... 3?
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjMzMDk2Mjg3NV5BMl5BanBnXkFtZTgwOTUyNTI1MDE@._V1_.jpg
Giulio Paradisi, wat een naam joh. In de ONE FUCKING HOUR podcast over deze film hoorde ik dat Paradisi was aangesteld om deze film te regisseren, maar toen ontslagen werd omdat het allemaal nergens op sloeg wat ie deed. Een familielid van Paradisi heeft toen de producer met een pistool bedreigd en hem gedwongen Paradisi weer aan te nemen. Zo geschiedde. In de tussentijd was een andere schrijver aangesteld die er blijkbaar wel iets zinnigs van wist te maken. Naar verluidt gaf hij het hernieuwde script aan Paradisi, die enkel de voorpagina bekeek en iets zei in de trant van: "It's garbage, I hate it", alvorens hij het uit het raam gooide.
Het resultaat is The Visitor uit 1979, ook wel bekend als Stridulum. Een allegaartje van ideetjes en onsamenhangende verhaallijnen. Dat levert interessante cinema op om naar te kijken, maar je moet er niet teveel uit willen halen. Joanne Nail gaat als moeder van het duivelskind door de nodige ellende, en dat doet ze erg goed.
37. 47 Meters Down (Film, 2017) - MovieMeter.nl
85 min
FTV
puntentotaal 74
rating 2
Saai.
Ik heb dit zelf ook ooit gedaan - vraag me niet waarom, zou het nu nooit meer doen. In zo'n kooitje midden op de oceaan. Haaien erbij. Alleen wij gingen geen 47 meter diep, maar bleven gewoon aan het oppervlakte dobberen, met een snorkel. Ik was kotsmisselijk weet ik nog. Niet van de spanning, maar omdat die golven in de oceaan, hoe klein ze ook zijn, zo'n klein bootje alle kanten op gooien. Heb er ook niet echt van kunnen genieten en was het eigenlijk alweer vergeten. Gelukkig heb ik het overleefd.
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
13 Antlers (Film, 2021) - MovieMeter.nl
Leuke film, maar niet meer dan dat. Het beest zag er wel vet uit en er was ook wat gore aanwezig. Maar echt eng of spannend wordt het nooit
99 min
FTV 2
Punten totaal 26
Sub genre: 43. Folk Horror
Thema punten totaal: 13
Sub genres gehad (72,10, 92, 42, 59, 18,8, 60, 28, 36, 56, 14,43)
Eigen stem. 3,0
14 Gretel & Hansel (Film, 2020) - MovieMeter.nl
Hoewel de film maar 88 minuten duurde leek het alsof er geen einde aan kwam. Het begin was goed maar daarna werd het me toch een partij saai en langdradig. Vooral het einde kon me niet bekoren. Doe mij maar the witch hunters. Dat was een heerlijke film.
88 min
FTV 2
Punten totaal 28
Sub genre: 68. Psychological Horror
Thema punten totaal: 14
Sub genres gehad (72,10, 92, 42, 59, 18,8, 60, 28, 36, 56, 14,43, 68)
Eigen stem. 2,0
15. Witte Wieven (Film, 2024) - MovieMeter.nl
Ik vond het wel wat. Heerlijk sfeertje, de taal werkte daarin ook goed mee. Prachtige locaties en ook goed acteer werk. De setting is ook eens wat anders voor een Nederlandse film, gedurfd en dat heeft naar mijn mening goed uitgepakt. Ik zou graag meer van deze regisseur willen zien. Witte Wieven is in mijn ogen verfrissend, vernieuwend en een echte aanrader.
64 min
FTV 2
Punten totaal 30
Sub genre: 24. Benelux / Nederhorror
Thema punten totaal: 15
Sub genres gehad (72,10, 92, 42, 59, 18,8, 60, 28, 36, 56, 14,43, 68,24)
Eigen stem. 3,5
16. From Beyond (Film, 1986) - MovieMeter.nl
De film deed me qua gore een beetje denken aan the fly. Ik doe mee aan de horror challenge en voor die begrippen vond ik het een leuk tussendoortje. Voor die tijd goede Visuals, redelijk acteerwerk en een apart verhaaltje. Goed voor 1,5 uur vermaak.
85 min
FTV 2
Punten totaal 32
Sub genre: 53. Lovecraftian / Cosmic Horror
Thema punten totaal: 16
Sub genres gehad (72,10, 92, 42, 59, 18,8, 60, 28, 36, 56, 14,43, 68,24, 53)
Eigen stem. 3,0
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
Zo ook weer ff een update. en ondertussen geniet ik van al jullie posts
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2946 stemmen
38. The Antwerp Killer (Film, 1983) - MovieMeter.nl
49 min (aangevuld met de short 'De Vlieg' (1985, 18 minuten) van Hans Heijnen, starring B100)
FTV
puntentotaal 76
rating 2,5 (maar op LB krijgt ie een hartje erbij)
Amper een film te noemen. Na 8 minuten hebben we 1 minuut opening credits gehad en 3 minuten overzichtsshots van Antwerpen. Maarja... wel weer genoten.
De killer is geweldig, die kan op ieder moment toeslaan zonder enig motief. Hij komt uit het niks, steekt je dood en is weer weg. Na 12 minuten zijn er al vier moorden gepleegd, horen we via de radio. We hebben er slechts twee gezien, maar deze killer weet van geen ophouden.
https://www.musicmaniarecords.be/media/video-thumbnail/70246-hqdefault.jpg
Bij één van de "moorden" zien we een vrouw in bed DE EXORCIST lezen terwijl ze naar Mr. Sandman luistert en daaroverheen horen we de score van de film. Ijzersterk, gedurfde keuze van de regisseur om twee liedjes door elkaar af te spelen.
De agenten zijn geweldig, toch "mannekes"? Een hilarisch groot flesje cola op het bureau van die ene agent. Geweldige dialogen, prachtig accent, constante ergernis met alle zaken en verdachten. Steengoed. Alles verwerken op die typemachine, twee vingers, taktaktaktak. De hele tijd een kind naast 'm waarvan ze niet weten van wie het is. Blijkt later dat die naamloze agent, gespeeld door Eric Feremans, de prachtige synthesizer score heeft gemaakt. Wie is John Carpenter?!
https://static.vaf.be/storage/files/154205/crop-1280-720-n/Antwerp%20Killer.jpg
Als je niet van plan bent de film te kijken (je bent gek!!) dan wil ik je wel aanraden de score te beluisteren op Spotify.
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13396 stemmen
83 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 111
Subgenre: -
Themaklassement: 51 punten (Voltooid: 1-51)
https://image.tmdb.org/t/p/w780/3HSGXeu2v171vGyJEW8FmQRHjLJ.jpg
Het is drie jaar geleden sinds Becky haar vader verloor en de strijd aanging met enkele neonazi's. Inmiddels is ze zestien jaar oud, wijzer, sterker en kwaadaardiger. Terwijl ze door het pleegzorgsysteem stuitert, komt ze in aanraking met een gevaarlijke sekte, geleid door de fascistische Darryl. Op de vooravond van een georganiseerde avond zijn zij dwaas genoeg om Becky's geliefde hond Diego te ontvoeren. Ze besluit daaropvolgend bloederige wraak te nemen.
Als je toch het eerste deel kijkt, kun je net zo goed de sequel er gelijk achteraan gooien, toch? The Wrath of Becky heeft op MM praktisch dezelfde waardering als zijn voorganger (het scheel eenhonderdste), en ook ik kom zonder morren op dezelfde waardering uit. Stiekem vond ik de opvolger bij vlagen zelfs leuker, al is de originaliteit natuurlijk wel iets minder. De film maakt dat goed met leuke bijrollen (de Stifmeister speelt zowaar aardig een Andrew Tate-achtige asshole), en enkele behoorlijk amusante scènes.
https://variety.com/wp-content/uploads/2023/05/THEWRATHOFBECKY_STILL6.jpg
De Becky films moet je vooral niet te serieus nemen (het neigt soms bijna naar donkere komedie/satire, wat mij betreft), dan is het prima vermaak.
3,5*
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Voor de liefhebbers van de eerste The Platform film. Morgen is de sequel te zien op Netflix. El Hoyo 2 (Film, 2024) - MovieMeter.nl
Number23
-
- 8638 berichten
- 5682 stemmen
Horrorchallenge Film 14:
(afbeelding)
Speelduur: 61 minuten
FTV (2 punten)
Subgenre: 24. Benelux / Nederhorror
Themaklassement: 1 punt
Puntentotaal: 42
Okay, nu begin ik mezelf wel een zeikerd te vinden, maar deze heb ik ook gezien en niet geregistreerd omdat ik er nog een short bij wilde kijken. Maar jij hebt denk ik die intro van Koolhoven bij de speelduur opgeteld. Effe onder de aandacht van judge John Milton brengen...
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13396 stemmen
96 minuten - Colombia / Spanje
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 113
Subgenre: Latin American Horror
Themaklassement: 52 punten (Voltooid: 1-52)
https://image.tmdb.org/t/p/w780/fGk28Q3IkOSLC0BWxS7PtXiF5IM.jpg
Aangeslagen door de verdwijning van zijn vriendin Belén, vindt Adrián troost in zowel zijn muziek als in de armen van een serveerster, Fabiana (Martina García). Naarmate deze relatie vordert, ontstaan er vragen over de mysterieuze verdwijning van Belén.
Mijn tweede horrorfilm uit Colombia in een week tijd, je verwacht het niet 
Alleen waar Pura Sangre nog geen enkele stem had, stonden er bij La Cara Oculta exact 350 stemmen geregistreerd op MovieMeter, heel andere koek dus. Om die reden stond de film dus ook al even op mijn watchlist, want het gemiddelde van 3,67 ster is dan veelbelovend. En regisseur Andrés Baiz' The Hidden Face stelt niet teleur.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/1dBjLLTjX56nTN4TsCsVWmfioha.jpg
La Cara Oculta vond ik beetje een twijfelgevalletje wat betreft het horrorgenre (de cred ontbreekt), maar aangezien hij bij eerdere edities ook is toegestaan (het was een van de toppers van IH88's 2022 registraties) heb ik het mezelf maar gepermitteerd. Maar dit is in de eerste plaats vooral een thriller, met een intrigerend script.
Fraaie brunetjes, overigens. Voor wie daar iets mee heeft.
3,7*
Han Solo 420
-
- 250 berichten
- 1697 stemmen
21. The Craft (Film, 1996)
22. De Kuthoer (Film, 2019)
Beide FTV
Puntentotaal: 40 + 4 = 44
The Craft: Dit is best een vermakelijke film. Net zoals in Mean Girls, volgen we een meid die vanwege een verhuizing naar een nieuwe school gaat. Ook dit personage moet haar draai op de nieuwe school zien te vinden. In tegenstelling tot Mean Girls, hebben we hier te maken met heksen.
Met dit concept worden wat leuke dingen gedaan. Zo krijgen we een aantal rituelen te zien. Tijdens deze rituelen spreken de heksen hun eigen wensen uit en vervloeken ze andere personen. Door een vloek krijgt een van de racistische pestkoppen last van haaruitval. Na een ander ritueel zien we een groep aangespoelde zeedieren. Best een aangrijpend shot. Wanneer er een aantal rituelen plaats hebben gevonden, krijgt het hoofdpersonage haar bedenkingen. Deze bedenkingen zorgen voor spanning binnen de groep. Dit dient als degelijk uitgangspunt voor een finale vol hekserij en bedrog. Buiten deze fragmenten is de film vrij tam.
Prima mee vermaakt, maar verder niets spectaculairs. Krappe voldoende: 2,5*
De Kuthoer: Nadat een nieuwsberichtje hier op MM melde dat deze film gratis te streamen is, heb ik deze kans direct met beide handen aangegrepen. Met zo'n opmerkelijke titel was ik toch wel nieuwsgierig. Helaas is de film me tegengevallen. Ik zal mijn berichtje netjes formuleren om te voorkomen dat ik straks een mes in mijn rug eindig.
De grootste schrik van de film vindt plaats tijdens de eerste scène, wanneer we de stem van Mathijs van Nieuwkerk te horen krijgen. Een van de weinige personen die ik onaangenaam vind. Bij het praatprogramma aan tafel, wordt een discussie gevoerd over vrijheid van meningsuiting. Het meningsverschil aan tafel dient als rode draad voor de hele film. Een leuk uitgangspunt voor een horrorfilm, alleen laat de uitwerking te wens over.
Een groot aspect van de film is de invloed van sociale media op het hoofdpersonage. Dit wordt gedaan door heel veel tweets over het scherm heen te blazen, wat ik zeer vervelend kijken vind. Zelf leef ik onder een steen qua sociale media. Ik heb geen idee waar het over gaat als ik iemand een emmer water over zichzelf heen zie gooien en dan wat namen roept. Na wat online een kort onderzoekje te hebben gepleegd, ben ik er achter gekomen dat het 'the ice bucket challenge' is. Ik denk dat dit soort humor vrij slecht oud wordt, omdat trends op dit soort platforms meestal van korte duur zijn.
Verder vind ik het thema, dat het hoofdpersonage slecht met haar eigen standpunt om kan gaan, slecht uit de verf komen. Ze kampt namelijk met doodsbedreigingen en beledigingen van andere mensen, en niet met degelijk geformuleerde meningen.
Wel ben ik te spreken over het einde. Hier wordt goed gebruik gemaakt van visuele componenten om een verhaal te vertellen. De toename in bloedspetters op haar witte kleding geven een sterk signaal van wat er plaats heeft gevonden. Ook vind ik het eindshot op de trap sterk. Dit geeft een duidelijk en satirisch beeld van hoe de maatschappij dit soort zaken als statement kan interpreteren.
Een zwakke film met een sterk einde. 2*
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13396 stemmen
deze heb ik ook gezien en niet geregistreerd omdat ik er nog een short bij wilde kijken. Maar jij hebt denk ik die intro van Koolhoven bij de speelduur opgeteld. Effe onder de aandacht van judge John Milton brengen...
Als je terugkijkt naar de eerdere edities dan zie je dat anderen dat ook hebben gedaan, dus mag je wat mij betreft registreren zonder short erbij

De gestoorde filmfanaat
-
- 778 berichten
- 359 stemmen
Jordan Peele
116 minuten - FTV (2)
Puntentotaal: 8
Subgenre: Mysterie ( 57, 33, 15, 32, 74)
Datum: Dinsdagavond 1 oktober
Bron: (of Amazon Prime)
https://variety.com/wp-content/uploads/2019/03/us-jordan-peele.jpg?w=950&h=563&crop=1
Flinke tegenvaller, 2,5*
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13396 stemmen
85 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 115
Subgenre: Lovecraftian / Cosmic Horror
Themaklassement: 53 punten (Voltooid: 1-53)
https://mikestakeonthemovies.com/wp-content/uploads/2019/01/haunted-palace-half-sheet.jpg
Charles Dexter Ward is een magiër die een vloek plaatst op de dorpsbewoners die hem op de brandstapel willen gooien. Na zijn dood is het honderd jaar rustig in het dorp, tot een nabestaande van Ward besluit het werk van zijn overgrootvader af te maken.
Grappig genoeg bekroop me de gedachte halverwege de film dat ik wellicht per ongeluk een Edgar Allen Poe verfilming aan had gezwengeld voor het Lovecraftian Horror subgenre, maar het verhaal The Case of Charles Dexter Ward is wel degelijk van Lovecraft zelf. Overigens bleek ik bepaald niet de enige met de Poe associatie, dus dat lag niet aan mij. Ze hebben Poe er met de titel van de film (die naar een gedicht van zijn hand verwijst) er zelfs aan de haren bijgesleept, omdat die bekender was dan Lovecraft. Alles voor een grote naam op de poster?
Verder helaas wel een zesjes-Corman dit voor mij, ondanks de aanwezigheid van Price en Chaney Jr. Degelijk, maar ook een beetje meh. Als ik bovenstaande geweten had, dan had ik iets 'lovecrachtigers' uitgekozen, maar voor nu moet ik het hier maar mee doen.
3*
Nog een paar achterstallige registraties te gaan, ik kwam er moeilijk aan toe de afgelopen week.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
RW
91 minuten
Subgenre : Supernatural
https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/fs/e2acb9126348425.612be2b4c6963.png
Geen idee waarom dit nu weer zo laag word beoordeeld . Echt een prachtige film , kop en een staart , respect voor het origineel , toch een geheel eigen stijl .
Mooie beelden . Alleen een ding zie ik als een compleet gemiste kans , en dat is het nummer :it always been you you
Hellen
Deze wordt Bijna niet gebruikt , en het is een wonderschoon horror themesong .
Je maakt ook geen Halloween film zonder de Halloween themesong van Carpenter .
Het einde laat ruimte voor een vervolg . ben benieuwd , ik hoop het .
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
Speelduur: 103 minuten
Datum van zien: woensdag 2 oktober
Bron: Amazon prime
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 38 punten
Subgenre: 74, SciFi horror
Themaklassement: 20 punten
Afgewerkte thema`s: 6, 7, 11, 14, 20, 21, 22, 24, 29, 32, 33, 48, 51, 60, 65, 68, 74, 82, 85 en 93
Waardering: 3,5
Review: Ik zat op de wip, worden het 3 of toch 3,5 sterren, maar na er een nachtje over geslapen te hebben rond ik hem af naar boven. Ik vond het een naargeestige film, deprimerend zelfs bij tijd en wijlen, en zoals ik in andere reviews las inderdaad een film waar je af en toe even scherp moet zijn. Het zichzelf verliezen in de persona die overgenomen wordt, of andersom, wordt sterk in beeld gebracht. Je houdt er een surrealistisch gevoel aan over en het eind geeft stof tot nadenken (letterlijk, want ik zat even met een gezicht van, HUH?). Denk dat dit niet een film is die voor iedereen weggelegd is, ik kan ook niet precies mijn vinger erop leggen waarom ik hem goed vond, maar soms heb je niet meer nodig dan dat onderbuikgevoel
Aanrader voor wie eens wat anders wilt zien dan de 13 in dozijn slasher waar netjes de cliches afgewerkt worden. Hoofdrolspeelster speelt een sterke rol en ik kan Sean Bean altijd wel waarderen.
https://halifaxbloggers.ca/flawintheiris/wp-content/uploads/sites/7/2020/10/possessor3-1024x540.png
Vermoed dat dit deze week mijn laatste registratie zal zijn, want wij vertrekken morgen voor een weekendje weg in de Ardennen met de familie, eens zien of we daar nog horror mee gaan maken
Maar ik ben in ieder geval goed op weg naar het doel van minimaal 31 films en 16 FTV`s 
Number23
-
- 8638 berichten
- 5682 stemmen
54 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal - 81 punten
Subgenre - 24. Benelux / Nederhorror
Themaklassement - 39 punten
Afgevinkt - 9, 10-12, 15, 22, 24, 31, 32, 34, 35, 38, 41-45, 49, 53, 55, 57, 60, 64, 65, 67, 67, 78, 79, 81, 82, 84-86, 88-90, 94, 97, 98, 100
Bron - NPO Start
Eigen score - 4*
Lekker sfeervol voor een Nederlandse productie en dat het in een Limburgs accent is draagt alleen maar bij aan de sfeer. Van Koolhoven was wel irritant enthousiast in zijn intro, maar het is heel goed dat dit soort initiatieven er zijn in de Dutch filmwereld.
cinemanukerke
-
- 1831 berichten
- 1043 stemmen
Wat vooraf ging : ik en mijn dochter besloten mee te doen met de Horror challenge en beurteling kiezen we een film. Ik kies vandaag :
9. Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles (Film, 1994)
FTV – 2 punten
Puntentotaal 18
Subgenre : 93. Vampire Horror (afgevinkt : 18, 34, 35, 57, 78, 80, 84, 93, 98)
Eigen score : 3,5* / Score dochter : 1,5 *
Tot voor kort stond horror films kijken zeer laag op mijn 'to do' lijstje. Zo tussen afwassen en schoonfamilie bezoeken. Hoe is het zo ver kunnen komen ? Ik moet, geloof ik toen 12 jaar oud geweest zijn. De leraar vroeg wat ik wilde worden later. Meesten zeiden astronaut, dokter, voetballer of een enkele cowboy maar ik zei vol overtuiging : vampier ! Want ook ik wou lid worden van de creaturen van de nacht. 's Nachts ronddolen als een roofdier op zoek naar drank en vrouwen. Ja, ik was wel wat vroegrijp op sociaal vlak, helaas iets minder op intelligent vlak. Dat had de leraar ook vlug door en wees erop dat ik beter mijn tanden zou zetten in mijn huiswerk. Gelach alom. Lijkbleek ging ik terug naar mijn plaats. Ik kon het bloed van de leraar én mijn klasmakkers wel drinken. Nadien heeft het me 3 bezoeken naar verschillende psychologen gekost. Volgen de eerste kwam het omdat ik fictie en realiteit niet kon onderscheiden. We moesten 500 Belgische Frank betalen. Volgens een tweede kwam het omdat ik verliefd was op mijn moeder en mijn vader wilde vermoorden. We moesten 500 Belgische Frank betalen. Een derde had een te lange wachtrij en bijgevolg niet beschikbaar voor commentaar. Als we 500 Belgische Frank zouden betalen, werd de wachtrij korter. Maar kijk, het plezier in horror is terug dankzij de horror challenge. Van psychologen blijf ik nog altijd mijlenver weg.
Misschien niet een film voor iedereen omdat het focust op een drama. Mijn dochter vond het maar niks maar Ik hou wel van een diepere laag. De film benadrukt een existentieel vraagstuk : wie (vampieren dus) zijn we. Pitt die moeite heeft met moorden, zijn aard vraagt erom waar hij heeft ethische bezwaren. Zijn zoektocht naar gelijkgestemden moet voor antwoorden zorgen, hij zoekt naar de bron. Maar is eenzaam dwalen zijn lot ? Het zijn niet de typische occupaties van een horror film. Er niet echt echt spanning, dreiging of actie maar eerder contemplatie. De production design is schitterend, fotografie exquis met beelden die blijven hangen. Cruise die het bloed van een rat uitperst in een glas, een rood wijntje drinken zal nooit meer hetzelfde zijn. Jammer dat er niet echt een conclusie komt voor de vraagstukken van Pitt. Op het einde lijdt het scenario aan ... euh ... bloedarmoede.
Papa, dat interview , dat was zeker voor een roddelblaadje als ik Cruise en Pitt zo veel zie tateren …
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2941 stemmen
Dat kijken lukt wel, maar plaatsen...
126 minuten
RW (1 punt)
Puntentotaal: 48
Subgenre: 10. 2010s Horror
Themaklassement: 25 punten
Waar zat ik met mijn kop toen ik deze film ooit slechts drie sterren gaf? Het zat in ieder geval niet aan mijn lijf. Hereditary is een moderne klassieker. toni colette is fantastisch, film zet je aan het denken, maar is ook gewoon echt doodeng. 4.5
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2941 stemmen
26. Strange Darling (Film, 2023)
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 50
Subgenre: 34. Crime Horror
Themaklassement: 26 punten
Mijn zoon van 16 werkt sinds kort bij de Pathe. Hij kreeg maandag zijn kaart waarmee hij gratis met een +1 naar de film kan. Dat moest natuurlijk gevierd, maar veel draaide er niet. Ik kende deze film niet, maar he, tikken we weer iets af voor de challenge Verwachte een soort tienhorror ouzo, maar wat een lekkere verrassing was dit. Blijkt heerlijke arthouse horrorfilm, met soort pulp fiction vertelstructuur, goede hoofdrol, paar verrassende twists, en heerlijk sfeertje vol gritty beelden en heerlijke folkachtige soundtrack. Echt genoten, mijn zoon tot zijn verbazing ook, die opvoeding begint zich eindelijk uit te betalen. 3.5
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2941 stemmen
27. The Last House on the Left (Film, 1972)
84 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 52
Subgenre: 87. Torture Horror
Themaklassement: 27 punten
Last house on The left is bij maatstaven van nu simpelweg een slechte film. Script, acteerwerk, spanningsboog, stompzinnig banjomelodietje, alles is matig en film ziet er ook nog eens behoorlijk lelijk uit. Toch ben ik mild, deze film was nog voor Texas chainsaw de eerste film die het geweld in de achtertuin van de gemiddelde Amerikaan plaatste, niks geen zombie of Dracula, maar gewone mensen waar het kwaad het huist. Film is naargeestig, sadistisch, koud en daar past die lelijke rauwe stijl wel weer bij. Werd vroeger als double Bill vertoond met Bay of blood van Mario bava, die was wel beter. 2.5
https://www.homecinemachoice.com/images/styles/600_wide/public/last%20house%2072%2001.jpg
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2941 stemmen
108 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 54
Subgenre: 57. Mystery Horror
Themaklassement: 28 punten
Shyamalan is weer hot geloof ik. Ik heb eigenlijk maar weinig van hem gezien, dus wilde deze challenge paar van zijn films meepakken. Maar misschien laat ik het hier alweer bij. Echt is namelijk echt misdadig om met zo’n goede cast zo’n zoutloze film te maken. Geen idee welke kant hij op wilde met deze film, maar werkte echt voor geen meter. 2.0
https://film-grab.com/wp-content/uploads/photo-gallery/The_Village_039.jpg?bwg=1569843959
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2941 stemmen
90 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 56
Subgenre: 58. Nazisploitation Horror
Themaklassement: 29 punten
Dan werkt dit gelukkig een stuk beter. De klassieker in het nazisploitation genre, maar ik had 'm nog nooit gezien. Wat een heerlijk feestje, het plezier spat er bij Wirkola altijd vanaf. Speelt met alle genreconventies, maar maakt er toch weer iets fris en leuks van. 3.5
Number23
-
- 8638 berichten
- 5682 stemmen
67 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal - 83 punten
Subgenre - 92. Vagina Dentata / Schlong Horror
Themaklassement - 40 punten
Afgevinkt - 9, 10-12, 15, 22, 24, 31, 32, 34, 35, 38, 41-45, 49, 53, 55, 57, 60, 64, 65, 67, 67, 78, 79, 81, 82, 84-86, 88-90, 92, 94, 97, 98, 100
Bron - Pindakaas
Eigen score - 2.5*
Het was eindelijk zover, ik denk dat ik al 15 jaar tegen deze film aan het hikken ben en wat blijkt, toch net iets te raar voor mij. Ik respecteer alle knappe editing-trucjes en de creativiteit, maar wat was dit een veldslag om door te komen. Erg knap voor een film van 60 minuten, helemaal uitgeput.
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2941 stemmen
30. Nosferatu: Phantom der Nacht (Film, 1979)
107 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 58
Subgenre: 69. Remake Horror
Themaklassement: 30 punten
Vond dit heel tof. Herzog blijft volledig trouw aan de klassieker, maar voegt bakken en bakken sfeer toe en maakt film helemaal eigen. Wist door zijn amazone films al wel dat hij natuur kan filmen, maar ook de stad Delft ziet er in deze film prachtig mysterieus uit. De graaf Orlok van Max Schreck is een van de meest iconische horrorfiguren, je zou denken dat je daar beter uit de buurt kunt blijven, maar ik vind de versie van Klaus Kinski minstens even goed. Daarnaast past ook Isabel Adjani echt perfect in de sfeer van deze film. Zoek vooral de anekdotes over de 10.000 ratten die Herzog in delft losliet even op, maakt het nog mooier. 4.0
https://blogs.iu.edu/establishingshot/files/2019/08/Nosferatu-1024x576.png
Number23
-
- 8638 berichten
- 5682 stemmen
47. A Nightmare on Elm Street: The Dream Child (Film, 1989)
89 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal - 85 punten
Subgenre - 07. 1980s Horror
Themaklassement - 41 punten
Afgevinkt - 7, 9, 10-12, 15, 22, 24, 31, 32, 34, 35, 38, 41-45, 49, 53, 55, 57, 60, 64, 65, 67, 67, 78, 79, 81, 82, 84-86, 88-90, 92, 94, 97, 98, 100
Bron - Pindakaas
Eigen score - 2.5*
Gelukkig was deze Freddy weer stukken leuker of maybe zat ik er gisteravond wat beter in, ik heb in ieder geval weer redelijk genoten van de sets en de kills en hier en daar een grappige oneliner van Krueger. De cast is nog steeds niet heel goed, maar ik ben wel wat meer gewend aan de nieuwe leading lady.
oup
-
- 588 berichten
- 3195 stemmen
21. A Girl Walks Home Alone at Night (2014)
101 minuten
FTV (2): totaal aantal punten = 42
Subgenre: 93. Vampire Horror
Themaklassement: 21 punten (complete subgenres 2, 4, 7, 8, 11, 12, 14, 24, 27, 31, 35, 39, 46, 47, 57, 64, 77, 79, 93, 98, 100)
Eigen rating: 3,5*
Fijne film waarin Sheila Vand de rol van angstaanjagende vampier prima vertolkt. De muziek is lekker (de westernmuziek a la Morricone was wel erg vreemd om hier te horen) en de keuze om de film in zwart-wit te draaien werkt zeer sfeerverhogend. Goede portie humor (een vampier in chador op een skateboard, hoe verzin je het
). Wel her en der wat naar kitsch riekende scènes die niet perse veel toevoegden aan het verhaal, leek wat opvulling om de speelduur te rekken. Maar ik heb hier best van genoten: 3,5* it is!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.