Possessor (2020)

Verenigd Koninkrijk / Canada
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Brandon Cronenberg
met Andrea Riseborough, Christopher Abbott en Sean Bean

Tasya Vos is een agente werkzaam voor een geheime organisatie die zich bezighoudt met de technologie rond hersenimplantaten. Het doel is de lichamen van personen over te nemen en hen te dwingen te moorden, dit op verzoek van rijke klanten. Tijdens een routineklus loopt het mis: Tasya komt vast te zitten in het hoofd van Colin, een man die over dezelfde grote honger naar geweld lijkt te beschikken als zijzelf.

avatar van Filmkriebel
Basto schreef:
. Of dat je aanspreekt is een ander verhaal.

Dat laatste dus. De kritiek is niet meer dan een kwestie van smaak. Net als bij een schilderij kan je er iets in zien of niks in zien. Dit heb ik met deze film: de stijl en de manier waarop sprak me totaal niet aan. Wat niet wil zeggen dat die stijl nergens bij past. Had hetzelfde verhaal op een andere manier gebracht geweest was het allicht meer iets voor mij geweest maar dan had jij er wellicht niks aan gehad. Vader Cronenberg is duidelijk meer mijn ding maar trek het je verder niet aan.

avatar van Thomas83
Brandon Cronenberg lijkt op zijn vader als filmmaker. Lekker verknipte film dit. Best een origineel en onvoorspelbaar verhaal ook. Het steekt allemaal vrij slim in elkaar en je moet nog best opletten. In sommige recensies wordt de film oppervlakkig genoemd, maar dat vond ik helemaal niet eigenlijk. De film zit vol aardige ideeën. Cronenberg had dieper kunnen gaan, maar dan was het een stuk lastiger geweest om het allemaal zo knap visueel te vertellen zoals hij nu grotendeels doet.

In audiovisueel blinkt de film ook echt uit. De stijl van Cronenberg zijn vader blijkt hier heel goed te werken in een film met een meer moderne (digitale) en artistieke look. Heel knap dat de meest knotsgekke en abstracte scènes er nooit lelijk of kitsch uitzien, zoals je vaak ziet als andere filmmakers iets vergelijkbaars voor elkaar proberen te krijgen. Het is echt een verkillende film, en een ware koortsdroom ook.

Het enige wat ik nog zou kunnen aanmerken is dat de film wel echt wat afstandelijk en loom is. Dat hoort ook wel een beetje bij de stijl van de film, maar op momenten voel je het allemaal wel een beetje slepen. Andrea Riseborough is overigens perfect gecast als de geestelijk ingestorte huurmoordenaar, griezelig en meelijwekkend tegelijk. Abbott vond ik ook sterk. Een hele dikke 3.5* dan maar.

avatar van Corcicus
Er zitten een paar aardige scènes in deze film, hier en daar een mooie visual, het concept was goed. Maar een geslaagde film kan je dit allerminst noemen. De rommelige, duizelingwekkende montage, het oeverloze gezwets en gezeur, het niet te volgen script. Dit was saaie, slaapverwekkende meuk. Brandon lijkt geen aardje naar zijn vaartje te zijn. Laat Videodrome hier buiten aub.

Corcicus schreef:
Er zitten een paar aardige scènes in deze debuutfilm

Is geen debuutfilm.

avatar van Corcicus
Oeps, aangepast. Ging daar ten onrechte vanuit. Zal nog een half puntje moeten aftrekken dan. Als ik had gelezen dat Antiviral ook van hem was, had ik deze kelk aan mij laten voorbijgaan.

avatar van mrklm
Brandon Cronenberg gaat waar nog niemand gegaan is. Behalve zijn vader dan, want deze SF-thriller vormt een mooie trilogie met Videodrome en vooral eXistenZ. In de intrigerende opening boort Holly [Gabrielle Graham] iets wat lijkt op een sonde door haar hersenpan. Het beïnvloedt duidelijk haar emoties en gedrag waardoor ze een gruwelijke aanslag pleegt. Het blijkt onderdeel uit te maken van een gevaarlijke technologie waarmee Tasya Vos [Andrea Riseborough] met hulp van wetenschapper Girder [Jennifer Jason Leigh] voor grote sommen geld het lichaam en de geest van mensen kan overnemen om doelwitten te vermoorden en vervolgens zelfmoord te plegen. Een geestelijke loodzware taak voor Tasya die in de problemen komt wanneer ze bezit tracht te nemen van Colin Tate [Christopher Abbott].

Goed geregisseerde en vooral door Abbott uitstekend geacteerde SF-thriller haalt interessante thema's aan over de relatie tussen mens en technologie, maar speelt het mentale duel tussen Tasya en Colin niet helemaal op een bevredigende wijze uit. Cronenbergs trage regie is een minpunt, maar hij lijkt over voldoende talent en visie te beschikken om uit de schaduw van zijn roemruchte vader te treden.