Possessor (2020)

Verenigd Koninkrijk / Canada
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Brandon Cronenberg
met Andrea Riseborough, Christopher Abbott en Sean Bean

Tasya Vos is een agente werkzaam voor een geheime organisatie die zich bezighoudt met de technologie rond hersenimplantaten. Het doel is de lichamen van personen over te nemen en hen te dwingen te moorden, dit op verzoek van rijke klanten. Tijdens een routineklus loopt het mis: Tasya komt vast te zitten in het hoofd van Colin, een man die over dezelfde grote honger naar geweld lijkt te beschikken als zijzelf.

avatar van Filmkriebel
Basto schreef:
. Of dat je aanspreekt is een ander verhaal.

Dat laatste dus. De kritiek is niet meer dan een kwestie van smaak. Net als bij een schilderij kan je er iets in zien of niks in zien. Dit heb ik met deze film: de stijl en de manier waarop sprak me totaal niet aan. Wat niet wil zeggen dat die stijl nergens bij past. Had hetzelfde verhaal op een andere manier gebracht geweest was het allicht meer iets voor mij geweest maar dan had jij er wellicht niks aan gehad. Vader Cronenberg is duidelijk meer mijn ding maar trek het je verder niet aan.

avatar van Thomas83
Brandon Cronenberg lijkt op zijn vader als filmmaker. Lekker verknipte film dit. Best een origineel en onvoorspelbaar verhaal ook. Het steekt allemaal vrij slim in elkaar en je moet nog best opletten. In sommige recensies wordt de film oppervlakkig genoemd, maar dat vond ik helemaal niet eigenlijk. De film zit vol aardige ideeën. Cronenberg had dieper kunnen gaan, maar dan was het een stuk lastiger geweest om het allemaal zo knap visueel te vertellen zoals hij nu grotendeels doet.

In audiovisueel blinkt de film ook echt uit. De stijl van Cronenberg zijn vader blijkt hier heel goed te werken in een film met een meer moderne (digitale) en artistieke look. Heel knap dat de meest knotsgekke en abstracte scènes er nooit lelijk of kitsch uitzien, zoals je vaak ziet als andere filmmakers iets vergelijkbaars voor elkaar proberen te krijgen. Het is echt een verkillende film, en een ware koortsdroom ook.

Het enige wat ik nog zou kunnen aanmerken is dat de film wel echt wat afstandelijk en loom is. Dat hoort ook wel een beetje bij de stijl van de film, maar op momenten voel je het allemaal wel een beetje slepen. Andrea Riseborough is overigens perfect gecast als de geestelijk ingestorte huurmoordenaar, griezelig en meelijwekkend tegelijk. Abbott vond ik ook sterk. Een hele dikke 3.5* dan maar.

avatar van Corcicus
Er zitten een paar aardige scènes in deze film, hier en daar een mooie visual, het concept was goed. Maar een geslaagde film kan je dit allerminst noemen. De rommelige, duizelingwekkende montage, het oeverloze gezwets en gezeur, het niet te volgen script. Dit was saaie, slaapverwekkende meuk. Brandon lijkt geen aardje naar zijn vaartje te zijn. Laat Videodrome hier buiten aub.

Corcicus schreef:
Er zitten een paar aardige scènes in deze debuutfilm

Is geen debuutfilm.

avatar van Corcicus
Oeps, aangepast. Ging daar ten onrechte vanuit. Zal nog een half puntje moeten aftrekken dan. Als ik had gelezen dat Antiviral ook van hem was, had ik deze kelk aan mij laten voorbijgaan.

avatar van mrklm
Brandon Cronenberg gaat waar nog niemand gegaan is. Behalve zijn vader dan, want deze SF-thriller vormt een mooie trilogie met Videodrome en vooral eXistenZ. In de intrigerende opening boort Holly [Gabrielle Graham] iets wat lijkt op een sonde door haar hersenpan. Het beïnvloedt duidelijk haar emoties en gedrag waardoor ze een gruwelijke aanslag pleegt. Het blijkt onderdeel uit te maken van een gevaarlijke technologie waarmee Tasya Vos [Andrea Riseborough] met hulp van wetenschapper Girder [Jennifer Jason Leigh] voor grote sommen geld het lichaam en de geest van mensen kan overnemen om doelwitten te vermoorden en vervolgens zelfmoord te plegen. Een geestelijke loodzware taak voor Tasya die in de problemen komt wanneer ze bezit tracht te nemen van Colin Tate [Christopher Abbott].

Goed geregisseerde en vooral door Abbott uitstekend geacteerde SF-thriller haalt interessante thema's aan over de relatie tussen mens en technologie, maar speelt het mentale duel tussen Tasya en Colin niet helemaal op een bevredigende wijze uit. Cronenbergs trage regie is een minpunt, maar hij lijkt over voldoende talent en visie te beschikken om uit de schaduw van zijn roemruchte vader te treden.

avatar van Shadowed
Uniek.

Bijzonder filmpje dit, en terecht erg gehyped onder de horror community. Cronenberg junior waagt zich weer aan een bijzonder projectje. Als ik dit zo zie moet ik zeggen dat ik junior over senior prefereer, al delen beide regisseurs een kenmerkend onderdeel waar ik niet zo'n fan van ben.

Dat is dan vooral de focus op nudity, die soms belachelijk groot is. Cronenberg neemt het een beetje over uit de tijd van zijn vader, maar ik kan niet zeggen dat het meerwaarde heeft. Vooral een rekker van de speelduur en het voegt weinig toe qua karakterontwikkeling. Maar ach, er zullen genoeg liefhebbers voor zijn.

Visueel vind ik dit knapper en sterker dan vader Cronenberg. Erg bijzonder ingericht. Fraaie kleurtjes, sterke montage en een strakke look. Daarnaast ook goede body horror tussendoor en een erg fijn sfeertje. De film voelt ten alle tijden buitenaards aan, wat een unieke kijkervaring creëert.

Soms mag het tempo wel een schop krijgen, de film vind zichzelf soms iets te interessant en vernieuwend, alhoewel het concept erg leuk verzonnen is. Verder is deze horrorfilm wat complexer in vergelijking met andere horrorfilms, waardoor een hoop kijkers waarschijnlijk zullen afhaken. Persoonlijk denk ik dat het verhaal zelf niet moeilijk is, maar je moet wel je aandacht erbij houden om het te blijven volgen, aangezien het zo ingericht wordt dat je meer naar uitdrukkingen en acteerwerk moet kijken om het goed te kunnen volgen.

Acteerwerk is gelukkig ook sterk. Riseborough vind net als Nic Cage een beetje haar draai in het horrorgenre en we krijgen haar nu steeds vaker in dit soort bijzondere projectjes te zien. Tevens is de andere hoofdrol door Abbott ook voortreffelijk en krijgen we nog enkele bijpersonages die het ook niet verkeerd doen.

De algemene stilering maakt deze film, het ziet er erg fraai uit. Soms is het net wat te traag, maar het algemene niveau van het visuele aspect is erg hoog. Het maakt van deze horrorfilm een zeer uniek geheel die goed uit te kijken valt. Tussendoor een aantal briljante momenten en geen al te lange speelduur. Een bovengemiddelde film is het zeker, ik ben benieuwd naar het volgende project van Cronenberg.

avatar van Warp
Nog eens herzien op Blu-Ray en tering wat een film, nu viel het kwartje wat bij een eerste kijkbeurt ontbrak.

Een mix van art en exploitatie met nog een snufje identiteitscrisis om het af te maken. Waarbij vader Cronenberg’s films vaak vuiler en wat ruwer zijn is het hier een stuk gestileerder, de villa van Sean Bean is bijvoorbeeld een enorme sfeervolle setting. Verder ook mooi kleurgebruik, gave montages, goede ambient soundtrack en hier en daar wat brute geweldsuitbarstingen.

Misschien richting het einde iets te veel plot maar ergens ook wel nice dat het naast stijl ook nog wat inhoud heeft op het gebied van verhaal en personages. Dikke techno thriller, eentje die in je hoofd blijft hangen. Ook nog een vermelding naar Christopher Abbott, erg charismatische en onderschatte acteur.