
Possessor (2020)
Alternatieve titel: Possessor Uncut
Verenigd Koninkrijk / Canada
Sciencefiction / Horror
103 minuten
geregisseerd door Brandon Cronenberg
met Andrea Riseborough, Christopher Abbott en Sean Bean
Tasya Vos is een agente werkzaam voor een geheime organisatie die zich bezighoudt met de technologie rond hersenimplantaten. Het doel is de lichamen van personen over te nemen en hen te dwingen te moorden, dit op verzoek van rijke klanten. Tijdens een routineklus loopt het mis: Tasya komt vast te zitten in het hoofd van Colin, een man die over dezelfde grote honger naar geweld lijkt te beschikken als zijzelf.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=ahn56QWkD0Y
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Ik wou altijd dat Cronenberg senior weer een Scanners/Videodrome/eXistenz film ging maken. Zijn zoon Brandon komt met mijn wens en stelt allesbehalve teleur. De film is een prachtige, mindfuck combi van Videodrome en eXistenz met een beetje The Cell en Quantum leap. Brandon's Possessor is in feite een ode aan zijn vader's horror films. Sex, body
gore, sterke dialogen en paranoia komen allemaal in de film voor. Setdesign ook(Masker, stoelen etc) Alleen geen vreemde/rare personages maar dat wordt goed gemaakt met goed acteerwerk van de hoofdrolspelers. Andrea Riseborough die te zien was in het geweldige Mandy is erg goed als gescheiden moeder met een donkere kant. Christopher Abbott is erg goed en weet zijn rol prefect neer te zetten. Verder kleine rollen voor Jennifer Jason Leigh en Sean Bean. De film heeft wel last van een inzinking midden in 2de acte. Maar sprong overeind tegen het einde van de 2de acte en begin 3de. Een absolute must voor Scifi horror/Cronenberg liefhebbers
Het enige wat me van een 4+ score weerhoudt is de steeds sluimerende gedachte dat deze film wat mij betreft nóg beter tot zijn recht zou zijn gekomen binnen een abstracter/experimenteler narratief. Puur persoonlijk uiteraard aangezien een hoop mensen dan juist af zullen haken, maar ik hoop toch dat Brandon die stap ooit nog gaat zetten. Met de rest van zijn visie zit het namelijk helemaal goed. Ruime 4*
Het script van mensen ontvoeren, implanteren met hersenimplantatietechnologie voor financieel en politiek voordeel van het betrokken bedrijf, een futuristisch 'wat als?', klinkt misschien als een standaard thriller-sciencefiction-concept, maar de film weet zoveel meer er uit te halen en bij de horror-doet het er zelfs een schepje bovenop. Het uitgangspunt is domweg intrigerend.
Verantwoordelijk voor de mooie cinematografie is Karim Hussain, die met de vorige film van Cronenberg, Antiviral, We Are Still Here, Hobo with a Shotgun en zijn eigen Ascension al een paar fijne genrewerkjes heb afgeleverd. Een andere belangrijke bijdrage komt van effecten-kunstenaar, Dan Martin. Deze werkte vaak samen met Ben Wheatley (High-Rise , Free Fire), en wiens werk je ook zag in recente projecten als Jonas Åkerlund's Lords of Chaos en Richard Stanley's Color Out of Space. Het zijn zeker niet de minste!
Zo visueel is het mooi en gewaagd, is er gave grafische gore maar dat is nog niet alles. De film bezit ook zeer goede vertolkingen van de personages. Andrea Riseborough (The Grudge, Mandy) is Tasya de huurmoordenares die bezit neemt van Christopher Abbott, (Piercing, It Comes At Night) de jonge man genaamd Colin. En Jennifer Jason Leigh (Annihilation , Amityville: The Awakening) is te zien als Tasya's baas Girder, deze erg fijne rol heeft wel wat weg van haar rol in eXistenZ (1999). Daarnaast zijn er cameo's van Sean Bean en Tuppence Middleton (Ava de vrouw van Colin)
Dit was dan ook een heerlijke film! De enige opmerking die ik bij de film wil plaatsen is dat de functionaliteit van het bureau zelf minder wordt vormgeven. Niet nadelig maar juist daarom wil Ik meer van de "Possessor' Ik wil een vervolg. Ik zou graag zien dat dit concept zich uitbreidt naar meer ideeën want dit wist me de hele rit voldoende geboeid te houden.
edit: en voor de tieten
Beste film van dit jaar tot nu toe.
Uncut Gems niet gezien? En Kaijû no Kodomo? Om maar even twee dingen te noemen...
Toevallig onlangs gezien. Redelijk filmpje, maar komt in geen lichtjaren in de buurt van deze film. Verder ook niet echt te vergelijken met elkaar.
Toevallig onlangs gezien. Redelijk filmpje, maar komt in geen lichtjaren in de buurt van deze film. Verder ook niet echt te vergelijken met elkaar.
Poeh, ik ben precies een omgekeerde mening toebedeeld, hahaha.

Brandon Cronenberg weet de stijl van zijn vader perfect te evenaren.
Hoe kan deze film een 3 hebben...
Door het gemiddelde te nemen


Meteen bij de geweldige opening pakt deze film je bij de keel en laat je vervolgens ook niet meer los. Gruwelijk hard dus laat de zwakke maag maar thuis, fantastisch gefilmd en de soundtrack knalt er regelmatig echt heerlijk in. Geen leuke nummertjes maar zoals het hoort keiharde sfeerverhogende beats. Verhaal technisch moet je hier echt blind instappen en je laten meenemen in het brein van Cronenberg. Ga.Dat.Zien.
Hele grote pluimen voor Andrea Riseborough en Christopher Abbot want die acteren echt als beesten en mogen van mij best wat oscars krijgen, wat zijn die goed zeg mannekes toch..
Maar het verhaal heeft echt niet veel om de hakken, kan het zelfs traag noemen. Weinigg script dus daar gaat niets mis mee. Kon niet veel met de personages krijgen, want zeg nu zelf, ze zijn mager neergezet. Style over substance, normaal heb ik daar wel wat mee als audio- en videofanaat maar hier lukte het de regisseur niet om mee in de prent te slepen en mijn aandacht volledig te verliezen in de prent.
3** voor de techniek. Sean bean doet wederom zijn naam eer aan, slechts enkele minuten playtime.
Kon niet veel met de personages krijgen, want zeg nu zelf, ze zijn mager neergezet. Style over substance
Ze worden allebei niet heel erg uitgediept inderdaad, maar is dat nodig voor het verhaal ? Vond het zelf ook wel passen bij het verhaal en de setting, dat lege onpersoonlijke kantoor waar hij werkt, het bureau van Tasya etc. Ze acteren beide iig geweldig. Style over substance vond ik hier ook wel meevallen, meer dan genoeg substance!

Antiviral was vermoeiend. Deze krijgt nipt een 3 voor het geweld.
edit: en voor de tieten
Uncut Gems niet gezien? En Kaijû no Kodomo? Om maar even twee dingen te noemen...
Ik snap echt niet waarom Uncut Gems zo goed zou zijn. Het is de eerste film in jaren die ik niet af heb gekeken. Adam Sandler haalde mij het bloed onder de nagels vandaan. Zo onrealistisch, er is echt geen persoon op de wereld die zich als zo'n l*l gedraagt en ook nog een succesvol leven heeft of uberhaubt vrienden en een vrouw, pfffff
Ik snap echt niet waarom Uncut Gems zo goed zou zijn. Het is de eerste film in jaren die ik niet af heb gekeken. Adam Sandler haalde mij het bloed onder de nagels vandaan. Zo onrealistisch, er is echt geen persoon op de wereld die zich als zo'n l*l gedraagt en ook nog een succesvol leven heeft of uberhaubt vrienden en een vrouw, pfffff
Dat was 't 'm nu juist! Zenuwslopende neerwaartse spiraal en Sandler in optima forma als bloedirritante en onsympathieke sjaggeraar die de ene louche handel overeind houdt met de inkomsten van de andere. Op het puntje van je stoel!
Het duurde wel eventjes alvorens deze er eindelijk was. Na Antiviral had ik er best wat van verwacht en de buzz rond deze film was ook best positief, fijn om te zien dat het uiteindelijk meer dan terecht bleek. Vind deze zelfs nog iets beter dan Antiviral.
Brandon blijft wel een beetje in hetzelfde vaarwater als z'n vader. Body horror met sci-fi elementen. Maar hij legt iets meer nadruk op de stilering, wat mij persoonlijk meer aanspreekt. Het thema van deze film mag dan niet superorigineel is, de uitwerking is dat zeker wel.
Acteerwerk is goed, visueel is het smullen, soundtrack wat makkelijk maar draagt zeker z'n steentje bij en het zakt nergens echt in. Als hij op dit pad blijft verdergaan dan wordt het wel een favoriete regisseur, hopelijk laat hij alleen niet meer zo lang op zich wachten voor z'n volgende.
4.0* en een uitgebreide review
Begon het nog best goed met een heerlijke kill, is het daaropvolgend lang wachten op verdere actie. Het tempo gaat eruit en het is me teveel denkwerk om verder gespannen te blijven volgen. Zeker, de personages doen het goed en de sfeer zit er best in, ook naar het einde toe weer een paar mooie kills, maar in zijn geheel heeft de film me niet echt kunnen bekoren.
2*
Fantastische intelligente horrorfilm van Cronenberg junior.
Net als zijn vader heeft hij een goed oog voor vervreemdende architectuur en weet hij sterk drama te integreren met horror. Was deze film van de grootmeester zelf geweest, dan zou die in een adem genoemd worden met Videodrome en eXistenZ. De rol van Jeniffer Jason Leigh is een leuke verwijzing naar die laatste.
Zonder te veel van het plot weg te geven is Possessor een vakkundig gemaakte psychologische horrorfilm waar je wel even de tijd voor moet nemen. Na een (bloed)spetterende openingsscene begint het verhaal wat afstandelijk om vervolgens beetje bij beetje bezit van je te nemen. Ik eindigde echt op het puntje van mijn stoel.
Op de valreep toch nog een hoogtepunt van 2020.
Dikke 4,5 en kom maar door met meer Cronenbergs, maakt me niet uit van welke.
Veel hippe cameratruukjes, veel fluo, expliciet geweld, veel avant-gardistische kunstwerken op de achtergrond, het moet vooral kunstzinnig overkomen en dat doet het ook op een zelfingenomen manier. Alles om visueel te imponeren maar voor het overige één grote gapende leegte errond, met nietszeggende dialogen, slaapverwekkend acteerwerk, vage inhoud. Het moest vooral een echte "kijk eens wat ik allemaal kan" film zijn.
Die ‘slimme cameratrucjes, vol reflecties, en en veranderend perspectief volgen natuurlijk wel vanuit de inhoud. Dus met ‘kijk eens wat ik allemaal kan”’ heeft het weinig te maken.
En die leegte, tja dat is nu net het punt. Het draait om de moreel failliete wereld van bedrijfsspionage. Niet echt een kerst All you need is love. Of dat je aanspreekt is een ander verhaal.