ad

Geregisseerd door: Brandon Cronenberg

Met onder meer: Caleb Landry Jones, Sarah Gadon en Malcolm McDowell

Releasedatum: 19 september 2012

Over Antiviral

"What If You Could Feel Like They Do... We Can Help."

Antiviral volgt Syd March, een medewerker van een instelling die injecties met levende virussen van zieke beroemdheden aan geobsedeerde fans verkoopt. Syd levert ook illegale monsters van deze virussen aan criminele organisaties, door ze via zijn eigen lichaam uit de kliniek te smokkelen. Als hij besmet raakt met de ziekte die superster Hannah Geist heeft geveld, wordt Syd het doelwit van verzamelaars en fanatieke fans. Hij moet het mysterie rond haar dood ontrafelen, voordat hem hetzelfde lot wacht.

image

avatar van Keane1983

Keane1983

Een erg grote teleurstelling na het zien van de trailer.

De film verloopt erg traag en voelt art-house aan. De manier van filmen, soundtrack en montage.

Het verhaal vond ik op zich een leuk gegeven, maar het ging allemaal zo traag dat ik herhaaldelijke malen mijn aandacht heb verloren.

Acteerwerk is mager hoewel de mimiek en non-verbale houden van Syd wel weer meesterlijk is te noemen.

Dat was dan ook het enige positieve wat ik over de film kan zeggen.

Van mij niet meer dan een 1,0*

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Rednas 2 schreef:

Liefhebbers van Stanley Kubrick zullen deze film wel te pruimen vinden. Het moet gezegd worden de setting en filmbeelden waren goed, evenals het acteerwerk. Alleen kon ik zelf niet veel met het ver gezochte en enigszins intelectuele bullshit-verhaal. Leuk geprobeerd, ik kom niet verder dan een magere 3 sterren...

Wat heeft dit in vredesnaam met Kubrick te maken?

avatar van clockwork72

clockwork72

Vraag ik me ook af, ben fan van Kubrick en vond deze 'film' dus absoluut niet te pruimen.

avatar van Barry83

Barry83

Na 45 minuten de film echt afgezet. Was gewoon niet meer om aan te zien. Wat een slappe hap waar verder niks maar dan ook niks gebeurd. Waardeloos!

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Toch wel een tegenvaller. Vergelijkingen met zijn vader zijn misschien niet zo eerlijk, maar thematisch gezien vraagt hij erom en dan schiet ie toch tekort. Heb hier een stukje over geschreven in mijn dagverslag van Imagine:

Cult Movies Reviewed: Imagine 2013: Dag 1 - verslag - cultmoviesreviewed.com

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Aah, als ik van iemand nog wel een positieve reactie had verwacht... jammer Je maakt wel een valide punt. Dit is meer één lange trance, in tegenstelling tot vader Cronenberg die af en toe lekker uit de bocht vliegt en je wakker schudt. Dat beviel mij eigenlijk wel.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Iets met appel en boom. Tsjonge dit was 'ouderwetse' body horror. Heel fijn, goede combi tussen schoonheidsideaal en virusinfecties en zelfs nog een knipoog naar de (paarden)vleeszwendel. Maar helaas ging het maar door en door en volgde de ene twist op de andere. Juist dat had de film helemaal niet nodig en ik vond het laatste half uur behoorlijk doorbijten en zo eindigen we - en dat had ik niet vewacht - in de middelmaat. Behoorlijk teleurstellend gevoel aan over gehouden. Eerste uur was erg goed, niet alleen van papa, maar ook het lef van Primer kwam hierin naar boven - die focus van Primer werd hier gemist. Caleb Landry Jones in de hoofdrol was geweldig goed trouwens.

avatar van Onslaught

Onslaught

Helemaal niet zo'n slechte film als sommige willen beweren.

Het verhaal verloopt misschien traag, toch zit het wel aardig in elkaar en ook de scènes die je voorgeschoteld krijgt zijn interessant genoeg. Caleb Landry Jones acteert erg goed en past precies bij de rol die hij moet spelen. Er had misschien meer in de film gezeten, maar toch is dit geen slechte film te noemen.

avatar van Noodless

Noodless

Speciaal filmpje !

Interessant, bizar verhaal met een mysterieus tintje dat zich geleidelijk ontwikkelt tot een soort thriller die de kijker toch een paar keer op het verkeerde spoor zet. Daarbij word je ook redelijk wat getrakteerd op een aantal bloederige of afstotelijke scènes. De hoofdrolspeler past perfect bij deze film : goed acteerwerk, mimiek en uiterlijk zijn gewoon passend.

Opvallend is ook de onheispellende muziek en de mooi verzorgde beelden. 6,5/10

avatar van blurp194

blurp194

Zieke shit.

Geniaal en voor zover ik het zie volstrekt origineel verhaal, deze zieke variant van het verafgoden van de bekende medeburgers, het glitter- en glamourwereldje waar ook de filmindustrie zo graag onderdeel van is. Heel herkenbaar en dicht genoeg bij de werkelijkheid om best ietwat pijnlijk te zijn.

Mooi strak in de vormgeving, geen concessies aan het concept, en een leuk hardhandig verhaal. Misschien net een tikkeltje traag, maar dat stoort me niet echt. Caleb Landry Jones speelt erg goed, en de ziekigheid straalt hem van z'n bleek afgetrokken bek af. Een groter contrast met Sarah Gadon zie je niet gauw. Malcolm McDowell met een mooi klein rolletje, bijna een cameo.

In het verhaal gelukkig wel de broodnodige twists waardoor het niet alleen bij het op zich al sterke basisgegeven blijft, maar je ook nog eens een keer of wat extra door elkaar geschud wordt. En een mooi einde.

Erg sterk.

avatar van Halcyon

Halcyon

Antiviral is misschien wel de film die ik van David Cronenberg verwachtte of verhoopte, maar die nu dus door zijn zoon gemaakt werd.

Naar eigen zeggen is deze film ontstaan rond het idee dat ziekte en besmetting een zekere uiting zijn van intimiteit. Dit idee werd pas later als metafoor geëxtrapoleerd naar het obsessieve gedrag van mensen die zo dicht mogelijk bij hun idool willen staan. We zien meteen een auteur aan het werk, een filmmaker met een boodschap, namelijk dat het mediacircus waaraan we ons allemaal willen spiegelen één grote, wansmakelijke zeepbel is.

Cronenberg heeft op zijn zachtst gezegd een cynische blik op de maatschappij en de fanatieke wijze waarop beroemdheden ons dagelijkse leven overheersen, maar daarnaast is Antiviral vooral een beklemmende audiovisuele ervaring. Ondanks overeenkomsten met films als Rabid, Videodrome, Scanners en The Fly heeft Cronenberg jr. duidelijk een eigen stem. Body-horror van de bovenste plank.

Uitgebreide recensie: Antiviral (2012, Brandon Cronenberg) - cultmoviesreviewed.com

avatar van Montorsi

Montorsi

De vergelijking met vaders is onvermijdelijk, dus daar doe ik ook maar aan mee. Het uitgangspunt is leuk, doch iets te vergezocht als je het vergelijkt met de uitganspunten van verwante films als Videodrome en ExistenZ etc. De sociale kritiek en spoof op de verering van celebrities die bekend zijn louter vanwege het feit dat ze bekend zijn vind ik erg geslaagd, inclusief die hele modified voedselindustrie die er bij komt kijken. Erg toffe details in deze film ook, vooral die ultra-klinische (witte) lab-aankleding vond ik erg fijn.

Ook audiovisueel vond ik het genieten geblazen met goed camerawerk en een erg sfeerverhogende score. Paar mooie scenes bijvoorbeeld wanneer het hoofdpersonage tussen de bloemen door loopt. De special-effects en de afwerking van de designs hadden anno 2012 echter misschien toch net wat beter gekund.

Het einde vond ik toch iets minder. Het plot zelf vond ik eigenlijk nog wel aardig gevonden en de aandacht bleef er nog wel bij, maar het had wat mij betreft wat abstracter gemogen. Iets te veel focus op het afronden van het verhaaltje en minder op de sterke punten van de film. Desondanks hou ik het op een kleine 4*. 3.5* is eigenlijk net te weinig voor zo'n interessante film.

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Ruim voldoende voor het zoontje van! Sfeervol. Weird. Verhaal net iets te vergezocht ( maar je weet maar nooit met de mensheid) maar aparte kijkervaring. Stereo en Crimes of the future vermengd met Videodrome en Rabid.

avatar van barcam

barcam

Antiviral is gemaakt door de zoon van David Cronenberg en is op het minst indrukwekkend te noemen. Leunt dicht aan bij de klassieke body-horror van David Cronenberg. Concept is hoogst origineel: virussen van zieke beroemdheden verkopen aan hun fans. Visueel is dit een pareltje en acteurs zijn van topniveau. Topper!

avatar van sylvia73

sylvia73

Ik moet nog een half uur maar wil nu al kwijt dat ik de hoofdrolspeler niet om aan te zien vind. Wat staat hij me tegen zeg! Wit, vol sproeten, zo mager als een lat, dat haar en zijn gezicht! Ik heb ontzettend veel moeite om naar hem te kijken, dit is de eerste keer dat iemand me zo tegen staat. Verder: Trage film en lelijke filmomgeving. En wat een bizar onderwerp! Andere keer maar het resterende half uur afkijken. Nu eerst naar bed.

avatar van timmienoelie

timmienoelie

Potentieel is er zeker. Complete benutting moet nog komen. Hopelijk is die daar snel en doet hij zijn naam binnenkort (volledig) eer aan.

canadese cinema 2013 - The Filmtransition

avatar van carla007

carla007

Helemaal afgekeken, verhaal is leuk verzonnen maar voor de rest kon deze film me totaal niet boeien. Niet spannend, geen emotie, helemaal niets. Voor mij de saaiste film die ik ooit heb gezien, maar het blijf een kwestie van smaak. Mijn cijfer 1 (naar boven afgerond).

avatar van santaro78

santaro78

Wat een rare film is dit, wilde hem al afzetten maar uiteindelijk toch afgekeken maar deze gaat op mijn zwarte lijst

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1913 stemmen

Dat hyperclinische sfeertje met overserieus kijkende karakters... het irriteerde mij vooral, een vrij standaard SF format is het. Het verhaaltje komt daarin tergend langzaam op gang met een protagonist die me op geen enkele manier wist aan te spreken en waar dus totaal niet mee mee te leven was.

Wat menselijkheid had de film wel kunnen gebruiken. Ik kon het gewoon niet meer aanzien na een tijdje.

gauke

Het uitgangspunt van dit chaotische, verwarrende en trage verhaal is dom en vervelend en fascineerde me geen moment: wie haalt het in zijn kop om koortsblaasjes te laten transplanteren, ook al speelt het gebeuren zich af in een niet al te verre toekomst en wordt satire gemixt met thriller- en horrorelementen. De film concentreert zich te weinig op het eigenlijke verhaal (meer op de laboratoria) en ik vond de horror te kunstmatig en zelfingenomen.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Debuut feature van de zoon van David Cronenberg en het is helemaal in de lijn van de films van Cronenburg sr.

Even nog iets verder gaan met onze fascinatie voor de sterren en roem en we laten ons injecteren met hun griepjes, herpes en het eten van spierweefsel geïnjecteerd met hun cellen.

Big business en dus zijn de corporate jongens bang voor piraterij.

Onze hoofdpersoon smokkelt voor deze piraten door zichzelf te injecteren met deze virussen en ze zo naar buiten te smokkelen en zit dus goed in de penarie als beroemd fotomodel het loodje legt als gevolg van een onbekend, ongeneeslijk en dodelijk virus.

Lijkt even wat te klinisch te beginnen, maar het laatste half uur is topniveau Cronenberg-horror.

avatar van Biosguru

Biosguru

Deze film neemt zichzelf mijn inziens net te serieus. De absurditeit wordt zo dead pan gebracht dat het duidelijk niet om te lachen is. Dat is erg jammer. Het idee is namelijk wel leuk.

avatar van Decec

Decec

Vreselijk spuit, dan ga ik niet kijken...

SF is mijn goed smaak, helaas.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Mja, kon me in het begin toch wel boeien met zoiets van waar gaat dit heen? Maar na 1,5h toch uitgezet. Nee, waardeloze film.

avatar van MeteoraXV

MeteoraXV

na het zien van deze film wil ik niet meer blank zijn

avatar van leatherhead

leatherhead

Het lijkt thans niet meer zo goed gesteld met sommige horrorkijkers; komen er geen legio aan lompe bloedfonteinen of talloze hoeveelheden splatter ongein in voor, dan haken sommigen kennelijk al vlug af. Gelukkig verlaagt zoonlief Cronenberg zich niet tot dit soort basale crowd pleasing en komt hij met een markante film op de proppen. Al gaat het helaas toch niet gepaard zonder de nodige kanttekeningen.

Vooral het eerste uur is kwalitatief genoeg. In se een vrij van de pot gerukt concept, absoluut allesbehalve geloofwaardig, doch tenminste wel boeiend. Lang had ik geen enkele notie van hoe de film zich zou gaan ontplooien, wat mijn aandacht geheel ten goede kwam. Na het sfeervolle en morbide eerste uur vergaloppeert Cronenberg zich een beetje, vliegen de twists je als mitrailleursalvo's om de oren, en dobbert de film wat flauwtjes richting zijn einde.

Verder kent de film op audiovisueel gebied zo hier en daar wel wat remarquabels, en is het sowieso al een verademing dat het foute pulp airtje afkomstig uit veel van papa Cronenberg's films zich hier niet wist te manifesteren. Daar was ik aanvankelijk een beetje angstig voor namelijk.

Zal Cronenberg wel blijven volgen vermoedelijk, want zijn potentie is al in zijn debuutfilm evident. Wat meer bij de core blijven, plus net dat beetje meer visuele flair, en hij kan zich wellicht nog tot een groot regisseur ontpoppen. Either way, een interessant filmpje, deze Antiviral. Ruime 3,0*.

avatar van keimpeS

keimpeS

Zeker geen slechte film, het gaat wel erg ver in de liefde van je idolen. Best wel bizarre film, ik was alleen niet zo weg van de cast....

avatar van klara

klara

In het algemeen vrij klinisch lichtelijk artistiek geschoten film, maar is het juist dat visuele waarmee de

film voor mij aan punten wint.,

avatar van joolstein

joolstein

"Celebrities are not people; they're group hallucinations."

Als je de zoon van de David Cronenberg bent, zullen vergelijkingen onvermijdelijk zijn. Zeker als je qua concept en stijl ook dicht in de buurt van je beroemde filmsmakende vader blijf. Of het een goed idee is om in zijn voetsporen te treden valt te betwijfelen, maar het getuigt alleszins van een flinke dosis lef. En het is ook niet zo dat Cronenberg senior nog films als deze maakt, dus daar viel eigenlijk ook een gat. Brandon werkte ook al eerder als special effects-assistent aan zijn vaders eXistenZ (1999) en regisseerde twee korte films voordat hij dit speelfilmdebuut maakte.

Toch is dit niet een fysieke body-horror pur sang het is allemaal soms eerder psychologisch. Alhoewel de climax wel zeker daaronder valt! Afspelend in een witte steriele en coole dystopie. Waarbij het de hipste trend is om jezelf te injecteren met dezelfde verkoudheid, griep of SOA en het eten van vlees die is gekweekt uit cellen van beroemdheden. Ziekte is het gewild product, en de massa koopt deze trendsettende kwalen, het is big business...

Het is een verademing, dat de film genoeg zelfverzekerdheid bezit om zijn eigen tempo te bepalen. Geen schrik-schrik-formules of lompe gore om de grote gemene deler te plezieren. Maar fijne onderhuidse horror. Je ziet (alsof het normaal zaak van de wereld is) onderarmen doorboord worden door naalden, gekweekte huidoppervlakken en vlees, en de rode vloeistof sijpelt soms wel degelijk! Alles heerlijk subtiel in beeld gebracht. Het is meer het soort horror waar horror-fijnproevers op zullen zitten te wachten! En dan is er nog de hoofdrolspeler een zeer ziekelijk bleek ogende Caleb Landry Jones, perfect gecast! Deze regisseur heeft duidelijk talent en een visuele en technische flair. Natuurlijk ook credit voor cameraman Karim Hussain!

Hoewel er veel potentieel is, weet de film in het laatste derde deel van het plot, niet helemaal te scoren. De climax was er zeker één die je blijf maar de ontknoping (reden) was niet iets makkelijk. Echter vergeef ik hem deze en wat andere kleine foutjes, want dit was een inventief en intrigerend fijne film-ervaring!

Onderhond

Dik de moeite.

Vind zoon Brandon beter uit de verf komen dan papa David, allicht omdat zijn aanpak net wat serieuzer is. Waar het bij David toch vaak wat cheesy/pulpy wordt, heeft deze Antiviral daar veel minder last van, waardoor de body horror meer effect heeft.

Ze zitten wel duidelijk in hetzelfde straatje verder, het verhaal vol obsessie en de focus op lichamelijk ongemak had zo uit een oude Cronenberg kunnen komen. En hoe vergezocht het uiteindelijk plot ook mag zijn, de basis rond extreme idolisatie voelt wel relevant aan.

Verder visueel netjes, een sterke score en een uitzonderlijke rol van Jones, die echt een enorm creepy presence heeft. Vond deze verrassend goed, beetje raar dat de film mij vroeger nooit is opgevallen. De matige score hier zal er ook wel wat mee te maken hebben gehad.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Warp

Warp

Moet deze ook maar eens gaan zien. Vond Possessor wel een meesterwerkje, ben benieuwd wat je daarvan vindt.

Onderhond

Best wel zin in