Antiviral (2012)

Canada / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Brandon Cronenberg
met Malcolm McDowell, Sarah Gadon en Caleb Landry Jones

Antiviral volgt Syd March, een medewerker van een instelling die injecties met levende virussen van zieke beroemdheden aan geobsedeerde fans verkoopt. Syd levert ook illegale monsters van deze virussen aan criminele organisaties, door ze via zijn eigen lichaam uit de kliniek te smokkelen. Als hij besmet raakt met de ziekte die superster Hannah Geist heeft geveld, wordt Syd het doelwit van verzamelaars en fanatieke fans. Hij moet het mysterie rond haar dood ontrafelen, voordat hem hetzelfde lot wacht.

avatar van Keane1983
Een erg grote teleurstelling na het zien van de trailer.
De film verloopt erg traag en voelt art-house aan. De manier van filmen, soundtrack en montage.
Het verhaal vond ik op zich een leuk gegeven, maar het ging allemaal zo traag dat ik herhaaldelijke malen mijn aandacht heb verloren.
Acteerwerk is mager hoewel de mimiek en non-verbale houden van Syd wel weer meesterlijk is te noemen.
Dat was dan ook het enige positieve wat ik over de film kan zeggen.
Van mij niet meer dan een 1,0*

avatar van aSMoDeuS
Rednas 2 schreef:
Liefhebbers van Stanley Kubrick zullen deze film wel te pruimen vinden. Het moet gezegd worden de setting en filmbeelden waren goed, evenals het acteerwerk. Alleen kon ik zelf niet veel met het ver gezochte en enigszins intelectuele bullshit-verhaal. Leuk geprobeerd, ik kom niet verder dan een magere 3 sterren...

Wat heeft dit in vredesnaam met Kubrick te maken?

avatar van clockwork72
Vraag ik me ook af, ben fan van Kubrick en vond deze 'film' dus absoluut niet te pruimen.

avatar van Barry83
Na 45 minuten de film echt afgezet. Was gewoon niet meer om aan te zien. Wat een slappe hap waar verder niks maar dan ook niks gebeurd. Waardeloos!

avatar van dutchtuga
Toch wel een tegenvaller. Vergelijkingen met zijn vader zijn misschien niet zo eerlijk, maar thematisch gezien vraagt hij erom en dan schiet ie toch tekort. Heb hier een stukje over geschreven in mijn dagverslag van Imagine:

Cult Movies Reviewed: Imagine 2013: Dag 1 - verslag - cultmoviesreviewed.com

avatar van jeroentjuhhhhh
Aah, als ik van iemand nog wel een positieve reactie had verwacht... jammer Je maakt wel een valide punt. Dit is meer één lange trance, in tegenstelling tot vader Cronenberg die af en toe lekker uit de bocht vliegt en je wakker schudt. Dat beviel mij eigenlijk wel.

avatar van Mochizuki Rokuro
Iets met appel en boom. Tsjonge dit was 'ouderwetse' body horror. Heel fijn, goede combi tussen schoonheidsideaal en virusinfecties en zelfs nog een knipoog naar de (paarden)vleeszwendel. Maar helaas ging het maar door en door en volgde de ene twist op de andere. Juist dat had de film helemaal niet nodig en ik vond het laatste half uur behoorlijk doorbijten en zo eindigen we - en dat had ik niet vewacht - in de middelmaat. Behoorlijk teleurstellend gevoel aan over gehouden. Eerste uur was erg goed, niet alleen van papa, maar ook het lef van Primer kwam hierin naar boven - die focus van Primer werd hier gemist. Caleb Landry Jones in de hoofdrol was geweldig goed trouwens.

avatar van Onslaught
Helemaal niet zo'n slechte film als sommige willen beweren.

Het verhaal verloopt misschien traag, toch zit het wel aardig in elkaar en ook de scènes die je voorgeschoteld krijgt zijn interessant genoeg. Caleb Landry Jones acteert erg goed en past precies bij de rol die hij moet spelen. Er had misschien meer in de film gezeten, maar toch is dit geen slechte film te noemen.

avatar van Noodless
Speciaal filmpje !

Interessant, bizar verhaal met een mysterieus tintje dat zich geleidelijk ontwikkelt tot een soort thriller die de kijker toch een paar keer op het verkeerde spoor zet. Daarbij word je ook redelijk wat getrakteerd op een aantal bloederige of afstotelijke scènes. De hoofdrolspeler past perfect bij deze film : goed acteerwerk, mimiek en uiterlijk zijn gewoon passend.
Opvallend is ook de onheispellende muziek en de mooi verzorgde beelden. 6,5/10

avatar van blurp194
Zieke shit.

Geniaal en voor zover ik het zie volstrekt origineel verhaal, deze zieke variant van het verafgoden van de bekende medeburgers, het glitter- en glamourwereldje waar ook de filmindustrie zo graag onderdeel van is. Heel herkenbaar en dicht genoeg bij de werkelijkheid om best ietwat pijnlijk te zijn.

Mooi strak in de vormgeving, geen concessies aan het concept, en een leuk hardhandig verhaal. Misschien net een tikkeltje traag, maar dat stoort me niet echt. Caleb Landry Jones speelt erg goed, en de ziekigheid straalt hem van z'n bleek afgetrokken bek af. Een groter contrast met Sarah Gadon zie je niet gauw. Malcolm McDowell met een mooi klein rolletje, bijna een cameo.

In het verhaal gelukkig wel de broodnodige twists waardoor het niet alleen bij het op zich al sterke basisgegeven blijft, maar je ook nog eens een keer of wat extra door elkaar geschud wordt. En een mooi einde.

Erg sterk.

avatar van Halcyon
Antiviral is misschien wel de film die ik van David Cronenberg verwachtte of verhoopte, maar die nu dus door zijn zoon gemaakt werd.

Naar eigen zeggen is deze film ontstaan rond het idee dat ziekte en besmetting een zekere uiting zijn van intimiteit. Dit idee werd pas later als metafoor geëxtrapoleerd naar het obsessieve gedrag van mensen die zo dicht mogelijk bij hun idool willen staan. We zien meteen een auteur aan het werk, een filmmaker met een boodschap, namelijk dat het mediacircus waaraan we ons allemaal willen spiegelen één grote, wansmakelijke zeepbel is.
Cronenberg heeft op zijn zachtst gezegd een cynische blik op de maatschappij en de fanatieke wijze waarop beroemdheden ons dagelijkse leven overheersen, maar daarnaast is Antiviral vooral een beklemmende audiovisuele ervaring. Ondanks overeenkomsten met films als Rabid, Videodrome, Scanners en The Fly heeft Cronenberg jr. duidelijk een eigen stem. Body-horror van de bovenste plank.

Uitgebreide recensie: Antiviral (2012, Brandon Cronenberg) - cultmoviesreviewed.com

avatar van Montorsi
De vergelijking met vaders is onvermijdelijk, dus daar doe ik ook maar aan mee. Het uitgangspunt is leuk, doch iets te vergezocht als je het vergelijkt met de uitganspunten van verwante films als Videodrome en ExistenZ etc. De sociale kritiek en spoof op de verering van celebrities die bekend zijn louter vanwege het feit dat ze bekend zijn vind ik erg geslaagd, inclusief die hele modified voedselindustrie die er bij komt kijken. Erg toffe details in deze film ook, vooral die ultra-klinische (witte) lab-aankleding vond ik erg fijn.

Ook audiovisueel vond ik het genieten geblazen met goed camerawerk en een erg sfeerverhogende score. Paar mooie scenes bijvoorbeeld wanneer het hoofdpersonage tussen de bloemen door loopt. De special-effects en de afwerking van de designs hadden anno 2012 echter misschien toch net wat beter gekund.

Het einde vond ik toch iets minder. Het plot zelf vond ik eigenlijk nog wel aardig gevonden en de aandacht bleef er nog wel bij, maar het had wat mij betreft wat abstracter gemogen. Iets te veel focus op het afronden van het verhaaltje en minder op de sterke punten van de film. Desondanks hou ik het op een kleine 4*. 3.5* is eigenlijk net te weinig voor zo'n interessante film.

avatar van GrobbekuikenXL
Ruim voldoende voor het zoontje van! Sfeervol. Weird. Verhaal net iets te vergezocht ( maar je weet maar nooit met de mensheid) maar aparte kijkervaring. Stereo en Crimes of the future vermengd met Videodrome en Rabid.

avatar van barcam
Antiviral is gemaakt door de zoon van David Cronenberg en is op het minst indrukwekkend te noemen. Leunt dicht aan bij de klassieke body-horror van David Cronenberg. Concept is hoogst origineel: virussen van zieke beroemdheden verkopen aan hun fans. Visueel is dit een pareltje en acteurs zijn van topniveau. Topper!

avatar van sylvia73
Ik moet nog een half uur maar wil nu al kwijt dat ik de hoofdrolspeler niet om aan te zien vind. Wat staat hij me tegen zeg! Wit, vol sproeten, zo mager als een lat, dat haar en zijn gezicht! Ik heb ontzettend veel moeite om naar hem te kijken, dit is de eerste keer dat iemand me zo tegen staat. Verder: Trage film en lelijke filmomgeving. En wat een bizar onderwerp! Andere keer maar het resterende half uur afkijken. Nu eerst naar bed.

avatar van timmienoelie
Potentieel is er zeker. Complete benutting moet nog komen. Hopelijk is die daar snel en doet hij zijn naam binnenkort (volledig) eer aan.

canadese cinema 2013 - The Filmtransition

Helemaal afgekeken, verhaal is leuk verzonnen maar voor de rest kon deze film me totaal niet boeien. Niet spannend, geen emotie, helemaal niets. Voor mij de saaiste film die ik ooit heb gezien, maar het blijf een kwestie van smaak. Mijn cijfer 1 (naar boven afgerond).

Wat een rare film is dit, wilde hem al afzetten maar uiteindelijk toch afgekeken maar deze gaat op mijn zwarte lijst

avatar van Zeriel
Dat hyperclinische sfeertje met overserieus kijkende karakters... het irriteerde mij vooral, een vrij standaard SF format is het. Het verhaaltje komt daarin tergend langzaam op gang met een protagonist die me op geen enkele manier wist aan te spreken en waar dus totaal niet mee mee te leven was.
Wat menselijkheid had de film wel kunnen gebruiken. Ik kon het gewoon niet meer aanzien na een tijdje.

Het uitgangspunt van dit chaotische, verwarrende en trage verhaal is dom en vervelend en fascineerde me geen moment: wie haalt het in zijn kop om koortsblaasjes te laten transplanteren, ook al speelt het gebeuren zich af in een niet al te verre toekomst en wordt satire gemixt met thriller- en horrorelementen. De film concentreert zich te weinig op het eigenlijke verhaal (meer op de laboratoria) en ik vond de horror te kunstmatig en zelfingenomen.

avatar van wendyvortex
Debuut feature van de zoon van David Cronenberg en het is helemaal in de lijn van de films van Cronenburg sr.
Even nog iets verder gaan met onze fascinatie voor de sterren en roem en we laten ons injecteren met hun griepjes, herpes en het eten van spierweefsel geïnjecteerd met hun cellen.
Big business en dus zijn de corporate jongens bang voor piraterij.
Onze hoofdpersoon smokkelt voor deze piraten door zichzelf te injecteren met deze virussen en ze zo naar buiten te smokkelen en zit dus goed in de penarie als beroemd fotomodel het loodje legt als gevolg van een onbekend, ongeneeslijk en dodelijk virus.
Lijkt even wat te klinisch te beginnen, maar het laatste half uur is topniveau Cronenberg-horror.

avatar van Biosguru
Deze film neemt zichzelf mijn inziens net te serieus. De absurditeit wordt zo dead pan gebracht dat het duidelijk niet om te lachen is. Dat is erg jammer. Het idee is namelijk wel leuk.

avatar van Decec
Vreselijk spuit, dan ga ik niet kijken...
SF is mijn goed smaak, helaas.

Mja, kon me in het begin toch wel boeien met zoiets van waar gaat dit heen? Maar na 1,5h toch uitgezet. Nee, waardeloze film.

na het zien van deze film wil ik niet meer blank zijn

avatar van leatherhead
Het lijkt thans niet meer zo goed gesteld met sommige horrorkijkers; komen er geen legio aan lompe bloedfonteinen of talloze hoeveelheden splatter ongein in voor, dan haken sommigen kennelijk al vlug af. Gelukkig verlaagt zoonlief Cronenberg zich niet tot dit soort basale crowd pleasing en komt hij met een markante film op de proppen. Al gaat het helaas toch niet gepaard zonder de nodige kanttekeningen.

Vooral het eerste uur is kwalitatief genoeg. In se een vrij van de pot gerukt concept, absoluut allesbehalve geloofwaardig, doch tenminste wel boeiend. Lang had ik geen enkele notie van hoe de film zich zou gaan ontplooien, wat mijn aandacht geheel ten goede kwam. Na het sfeervolle en morbide eerste uur vergaloppeert Cronenberg zich een beetje, vliegen de twists je als mitrailleursalvo's om de oren, en dobbert de film wat flauwtjes richting zijn einde.

Verder kent de film op audiovisueel gebied zo hier en daar wel wat remarquabels, en is het sowieso al een verademing dat het foute pulp airtje afkomstig uit veel van papa Cronenberg's films zich hier niet wist te manifesteren. Daar was ik aanvankelijk een beetje angstig voor namelijk.

Zal Cronenberg wel blijven volgen vermoedelijk, want zijn potentie is al in zijn debuutfilm evident. Wat meer bij de core blijven, plus net dat beetje meer visuele flair, en hij kan zich wellicht nog tot een groot regisseur ontpoppen. Either way, een interessant filmpje, deze Antiviral. Ruime 3,0*.

keimpeS
Zeker geen slechte film, het gaat wel erg ver in de liefde van je idolen. Best wel bizarre film, ik was alleen niet zo weg van de cast....

In het algemeen vrij klinisch lichtelijk artistiek geschoten film, maar is het juist dat visuele waarmee de
film voor mij aan punten wint.,