Évolution (2015)

Frankrijk / België / Spanje
Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Lucile Hadzihalilovic
met Max Brebant, Roxane Duran en Julie-Marie Parmentier

De 10-jarige Nicolas woont samen met zijn moeder op een afgelegen eiland, in een dorp dat uitsluitend bewoond wordt door vrouwen en jonge jongens. In een ziekenhuis met uitzicht over de oceaan, worden alle jongens onderworpen aan een mysterieuze medische behandeling. Nicolas is echter de enige die hier vraagtekens bij zet. Hij voelt dat zijn moeder tegen hem liegt en is vastbesloten om er achter te komen wat ze 's nachts met de andere vrouwen doet op het strand.

• vanaf donderdag 28 februari te koop op dvd

Zo te lezen in het verlengde van Innocence (2004)
Ik ben benieuwd!

avatar van Verhoeven
Eindelijk!

avatar van leatherhead
Ongelooflijk benieuwd hiernaar. Innocence was een geweldig staaltje film en zo te zien ligt dit inderdaad in het verlengde.

avatar van Mochizuki Rokuro
Er komt dus 100% zeker een NL-se distributie?

avatar van Verhoeven
Jep, je kameraad van distributeur Periscoop Film gaat hem uitbrengen.

avatar van D-ark
Als je Innocence goed vond kun je blind Évolution aan je te kijklijstje toevoegen. Sterk staaltje dromerig drama weer met een uitstekende kinderrol van Max Brebant. Het sleurt soms nogal erg(vooral het midenstuk is soms wat taai kwa tempo) maar maakt dit goed met een sterke omgevings-sfeer en goede special effects. Niet wereldschokkend maar weer oerdegelijk werk van Hadzihalilovic.

avatar van leatherhead
Prachtig! Navenant Innocence is ook de tweede Hadzihalilovic een enigmatisch tripje. Maar hoewel legio overeenkomsten toch ook genoeg verschillen. Evolution is toch een stuk wranger, explicieter, en grafischer. Derhalve ook net wat minder subtiel, het contrast tussen het lieflijke en de onderhuidse dreiging dat Innocence kenmerkte is hier wat minder aanwezig.

Verder voorzien van een resem aan wonderschone shots (Manuel Dacosse is een held) en een voortreffelijke soundtrack. Het is te hopen dat de volgende van deze regisseuse wat minder lang op zich laat wachten. Kan net niet tippen aan Innocence, maar evenwel indrukwekkend.4,0*.

avatar van predator
Niet voor de tere zieltjes. Maar ik vond het een heel bijzonder soort horror met werkelijk schitterende beelden.

avatar van triqo
Mooie beelden wel, met een toepasselijk kabbelend tempo. Horror kun je dit niet noemen, in dat geval valt hij meer in de categorie suspense. Echt angstaanjagend was het verder allemaal niet.
leatherhead schreef:

En dat was wat Innocence zo sterk maakte! Vond dat hier op veel stukken toch ontbreken (het middenstuk vond ik minder), al moet ik zeggen dat die onderhuidse ''drones'' die soms voorbij golfden het wel erg goed deden.

Toch haalt dit het niet bij Innocence. Wel een mooie interpretatie van de nachtmerrie(s) van Hadzihalilovic

triqo schreef:

En dat was wat Innocence zo sterk maakte!

Mee eens hoor! Ervoer ik ook als enigszins jammer. Al stond er meer dan genoeg tegenover, gelukkig.

avatar van Mochizuki Rokuro
Mochizuki Rokuro schreef:
Er komt dus 100% zeker een NL-se distributie?
Volgens de Filmkrant is de release op 21 april.

Mochizuki Rokuro schreef:
Volgens de Filmkrant is de release op 21 april.

Dat klopt!

Distributeur is inderdaad Periscoop Film

avatar van Drulko Vlaschjan
Mooie film, heel mysterieus. Er wordt zo goed als niets uitgelegd en achteraf heb je nauwelijks een idee wat je gezien hebt. Het mooie is dat dat niet boeit.

Van de negen bezoekers bleven er zes tot ver na de aftiteling zitten. Dat zegt iets. Wat dan? Zeg ik niet. Ga zelf maar kijken. Dan ga ik naar de sportschool. Dat is ook een vorm van ontspanning en doorgaans een stuk minder angstaanjagend dan, à propos, Evolution.

avatar van John Milton
Voorlopig top tien 2016 plaatsje dus, beavis?

avatar van leatherhead
Wel apart om te zien dat veel users die Innocence weinig aan vonden, deze wel hoog beoordelen. Toch twee vrij gelijkaardige films.

avatar van John Milton
leatherhead schreef:
Heeft het nog meerwaarde om die eerst te bekijken denk je?

avatar van leatherhead
Denk dat het altijd wel een kleine meerwaarde heeft om bij het debuut van een regisseur te beginnen, maar echt significant is die in dit geval nou ook weer niet. De twee films zijn vrij overeenstemmend qua sfeer, maar volgen elkaar geenszins op. Je kunt ze prima los van elkaar zien, als je dat bedoelde.

avatar van beavis
Innocence scoorde bij mij niet geweldig inderdaad, ondank dat het toch op werk van Wedekind was gebaseerd en dus helemaal mijn ding moet zijn (misschien nu nog maar eens herkansen dan...). Deze film grijpt ook terug op fin-de-siecle kunst... veel symbolisme (Böcklin met zijn eilanden en zeemeerminnen uiteraard) en Duitse invloeden vanuit Romantiek en Expressionisme... en deed me ook wel denken aan (zonnigere) eiland-fantasie als L'Invenzione di Morel (1974) en werk van Robbe-Grillet (ook allemaal beïnvloed door schilderkunst en symbolisme uiteraard)...o.a.... Er is duidelijk heel veel tijd gegaan in het vinden van de juiste vorm, en die staat dan ook als een huis. Een aantal beelden/elementen had nog wel iets méér uitgewerkt kunnen worden... nog één extra verassing naar het einde toe oid. Het laatste beeld op zich werkte voor mij net niet sterk genoeg als afsluiter om het een meesterwerk te kunnen noemen. Maar een zeer solide 8,5 (op MM naar boven afgerond) kon ik hier zeker aan kwijt.

avatar van McSavah
Voor mij geldt hetzelfde ja. Évolution is zo mooi vormgegeven met zo'n ongemakkelijke duistere sfeer. Maar ik kreeg ook het idee dat de film behoorlijk vergelijkbaar is met Innocence. Ook ik heb die slechts op 2.5* staan, maar ik weet eigenlijk niet meer wat me aan die film tegenstond. Was ook al van plan om hem te herkansen, want daar verwacht ik nu toch ook wel 4* uit te halen.

avatar van wibro
81 minuten gefascineerd zitten kijken naar deze mysterieuze film die i.m.o. wel degelijk horrorelementen bevatte. Sommige scènes logen er niet om. Op visueel vlak niettemin zeer mooi allemaal, behalve dan datgene wat er op het etensbord lag om genuttigd worden. Wat een smerige troep! De onderwater scènes zijn daarentegen van grote schoonheid. En dan het einde! Ja, vele bezoekers bleven daarna nog even zitten om zich af te vragen van wat ze gezien hadden in deze film toch allemaal te betekenen had. Daar wordt in de film geen antwoord op gegeven. "Zoek het zelf maar uit" lijkt de regisseur te zeggen die ook het voortreffelijke maar net zo mysterieuze Innocence maakte. Wel, ik meen het antwoord op het mysterie te hebben. De laatste scène zegt mij in ieder geval meer dan genoeg.

avatar van Ferdydurke
Zeer sterke film inderdaad, unheimisch van sfeer, fascinerend tot het einde. Maar waar heb ik nu naar gekeken?

Een soort gruwelsprookje misschien, opwellend uit het onderbewuste, een prepuberale jongenskoortsdroom, een brouwsel van onderdrukte angsten, fantasieën, en half- of onbegrepen zaken uit de wereld van volwassenen?

Er zit ook de suggestie van een initiatie in, een overgang naar een volgende levensfase, van oudsher ervaren als een hachelijk proces, dat verkeerd kan aflopen.

Hoe dat ook zij, in ieder geval ziet het er schitterend uit, met een aantal zeer sterke beelden. In de zee natuurlijk (symbool van het onbewuste bij uitstek), maar ook die kamer met dat raam; dat leek wel een schilderij.

Ondanks – maar anderszins misschien juist dankzij – het gebrek aan houvast dat het narratief biedt (we ‘weten’ eigenlijk nog minder dan Nicolas), slaagt Hadzihalilovic er in het spannend te houden, en ik vond het bij momenten zelfs aangrijpend. Ergens een snaartje geraakt kennelijk.

Ben nu wel benieuwd geworden naar dat fameuze Innocence.

avatar van Redlop
Ferdydurke schreef:

Dat is volgens mij ook het thema, net als in Innocence. Een initiatie die niet synchroon loopt met een woeste wereld die te wachten staat. In Innocence nog krachtiger verbeeld door dat 19de eeuws kostschoolsfeertje. Vooral om die zware zeggingskracht vind ik beide films zo gruwelijk sterk.
De stad in de verte op het einde in Évolution deed me ergens aan Blade Runner denken. Maar goed.

avatar van Black Math
Erg interessant weer. De opening onder water was alvast erg bijzonder, wat eigenlijk geldt voor alle waterbeelden. Erg minimale muzikale begeleiding, hoorde ik daar een Ondes Martenot? Ik zag Thomas Bloch op de aftiteling voorbijkomen, wat mijn vermoeden lijkt te bevestigen.

Verder een film die erg inzet op sfeer en weinig op het verhaal. De betekenis? Een initiatie zoals Ferdydurke hierboven suggeert? Is het een allegorie van het leven? Maar wat betekenen de laatste beelden dan? Of is het slechts een boze kinderdroom? Ik heb er geen antwoord op, en laat het maar over me heen gaan. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen hier wat mee kan, maar mij smaakte het erg goed.

Naast de zeebeelden was het hoogtepunt toch wel de vrouwenorgie, die er bizar uitzag. Verder viel de horror best mee; het is aanwezig, maar echt geen hele film lang. Toch een aantal beelden die twee oude vrouwtjes de zaal deed uitvluchten. Wel is de film erg donker, zowel letterlijk als figuurlijk. Veel donkere beelden in ieder geval, en dat ligt me niet altijd even goed.

Ik kan het toch niet laten om het vergelijk met de laatste films van echtgenoot Noé te trekken. Dat is duidelijk vernieuwender, maar minder constant van niveau. Évolution is niettemin erg interessant, en een erg aparte belevenis. 4*.

avatar van joshua1988
...meeslepende beelden, boeiend en fascinerend van begin tot eind !

avatar van JacoBaco
Is er dan niemand wie een poging doet dit te verklaren? Ik hou ook van mysterie en ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de clou dan toch teleurstellend is. Maar dat lijkt hier wel mee te vallen denk ik.

Oké, jongens ondergaan medische behandelingen en moeten medicijnen innemen. Aangezien er geen volwassen mannen op het geïsoleerde eiland zijn, vraag ik mij af hoe het dan zit met de voortplanting. Nou, door een manier te bedenken om jonge jongetjes een kind ter wereld te laten kunnen brengen? De vrouwen hebben zich afgesloten van de bewoonde wereld welke een soort van in de nabije toekomst is gezien het laatste shot van een industriële stad. En blijkbaar hebben de vrouwen een hele goede reden om daar weg te blijven. Maar kennelijk hebben ze nog steeds behoefte aan seks, dus houden ze een soort van orgies 's nachts op het strand. En wat zijn dan precies die soort zuignappen op hun rug? Geen flauw idee! Het enige wat ik nog wel echt wil weten is waarom de vrouwen zich hebben geïsoleerd.

Boeiende film, maar los van het gegeven dat het zeer intrigerend is, vond ik het niet altijd even geslaagd. De film duurt slechts 81 min, maar had perfect geweest voor een 45 min durende The Twilight Zone aflevering. Ik bedoel, ik hoef niet tot 4x toe uitgebreid te zien hoe de zee tegen de rotsen aanslaat. Om maar even een voorbeeldje te geven.

6,5/10

avatar van breedbeeld
JacoBaco schreef:

6,5/10

Ik zou willen zeggen bijna helemaal niet geslaagd. Om wat andere zaken te noemen ellenlang geloop , wimper close ups, wuivend spul onder water.

Kan een goede art film waarderen maar dit soort spul val voor mij onder artyfarty.

avatar van Joonnass
Is deze ergens te koop op dvd?

avatar van horizons
Joonnass schreef:
Is deze ergens te koop op dvd?
Pathé thuis heeft de film ertussen staan.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Intrigerende film, met mooie shots, weinig dialoog en een minimalistische soundtrack- waardoor de scene waarbij Stella Nicolas meevoert onder water onder stemmige ambient muziek dan ook meteen de aandacht trekt, een prachtige scene. Ook de opening vond ik sterk en de al genoemde orgie op het strand. Helaas zijn er van dat soort hoogtepunten te weinig. De operatiescenes waren nog best luguber, maar soms begon het wat te slepen. En verder was het de hele film raden naar wat ik zat te kijken. Nou houd ik op zich wel van films die weinig uitleggen, maar iets meer aanwijzingen waren hier toch geen overbodige luxe geweest.

wibro schreef:

Ik ben wel benieuwd?

Weer genieten.

De link met Innocence is duidelijk, maar toch is de film ook anders genoeg om op zichzelf te staan. Een perfecte tweede film voor Hadzihalilovic dus. Het heeft alleen wel even geduurd alvorens ze eindelijk met die tweede over de brug kwam.

Vooral duisterder en meer on the nose. Bij Innocence was het niet zo duidelijk waar het ongemakkelijke gevoel nu juist vandaan kwam, bij Evolution hoef je er niet ver achter te zoeken. Gelukkig wordt het wel erg sterk naar de oppervlakte gebracht, waardoor de film tov Innocence weinig intrige inboet.

Hadzihalilovic geeft nog steeds weinig prijs wat betreft de setting en context. Daar mag je weer zelf mee aan de slag. Het leidt tot een mysterieuze, duistere en wat ongemakkelijke film, een geweldige aanvulling op haar eerste. Nu hopen dat de derde niet zolang op zich laat wachten.

4.0* en een uitgebreide review

Ja, zeg hier maar iets verstandigs over. Het is niet in een categorie in te delen; ik zou zelfs niet kunnen beschrijven waar het precies om gaat. Maar ik heb er met een buitengewoon ongemakkelijk gevoel naar zitten kijken. Zoals destijds ook naar 'Innocence', maar dat is al weer een tijd geleden. Het is mijn categorie van 'verontrustende' films, wat de Engelsen zo mooi 'disturbing' noemen. Ik heb half scheefgezakt op de bank zitten kijken. Alsof ik tijdig wilde kunnen vluchten.

Heeft iemand dat eten gezien dat dat jochie moest eten? En hoe gezellig zijn kamertje was? Hij heeft niet één keer gelachen. Of geldt dat voor het leven van miljoenen kinderen?

avatar van DwarreI
Eerder versuffend dan mysterieus, ongemakkelijk en beklemmemd. Geforceerd wordt weinig stof uitgerekt tot een lange speelfilm. De bedoelde nare sfeer deed me niet veel en voelde te gemaakt aan. Het hele leven op het eiland kwam in zijn totaliteit ook ongeloofwaardig op me over. Wat overblijft is het mysterie van de herkomst van de bio-engineerde? dames met hun opmerkelijke wijze van voortplanten, vissige ogen en octopus achtige ringen waardoor ze doen denken aan zeemeerminnen, goede cinematografie met een aantal mooie close-up shots en lugubere scenes waarin vreemde embryo's en een rode zeester voorbij komen. Ik werd persoonlijk door dit alles nauwelijks geïntrigreerd en ben helaas niet de gecreëerde wereld in gezogen. Het is allemaal zo kaal en open gelaten voor interpretatie dat ik er gewoonweg niet meer door getriggerd werd. Er is thematisch en stillistisch gezien ongetwijfeld allemaal heel goed over nagedacht, maar het werkte niet genoeg. Zoals ik tijdens de film al een beetje voelde aankomen blijf je aan het einde zitten met heel veel onbeantwoorde vragen. Waarom gedragen de dames zich zo ongezellig? Wat is de reden van hun isolatie. Waarom zijn er geen oudere mannen op het eiland? Waarom het vieze eten? Wat is het systeem achter de reproductiemachine en wie controleert het? De eindscène gooit er vrolijk nog een paar vragen bovenop. Worden de jongetjes daar op een bepaalde leeftijd heen gestuurd om te werken? Je mag de antwoorden uiteraard allemaal lekker zelf gaan invullen, maar ik heb er geen zin in omdat ik me met een kluitje het riet in gestuurd voel. De vervelende tak van het genre mystery. Wat mij betreft onvoldoende voor een dikke voldoende.

avatar van handelaar
Flavio schreef:

Ik ben wel benieuwd?

Het blijft misschien een beetje gissen:
Naar mijn mening zijn de vrouwen op het geïsoleerde eiland geen aardse vrouwen maar een soort amfibieën (zuignapen op de rug, visachtige ogen, het voedsel) die zich verschuilen voor de bewoonde wereld.
Een paringsritueel vindt ‘s nachts op het strand plaats tussen deze op vrouwen lijkende schepsels. Voor de verdere bevruchting heeft het gekozen voor aardse jongetjes, die door de medicijnen en medische ingrepen worden voorbereid om voor voortplanting te zorgen wat tevens ook daarna de dood van zo’n jongen tot gevolg heeft. De jongetjes hebben allen zowat dezelfde leeftijd en moeten in dezelfde periode weer voor nieuw leven zorgen.
Nicolas, krijgt echter een speciale band met een zuster die Nicolas laat zien wat er gebeurt op het eiland en hem daarna zonder dat de jongen het feitelijk zelf begrijpt weer naar de bewoonde wereld terug brengt waar ze schijnbaar als baby zijn weg gehaald door deze amfibie achtige schepsels.

Juist die bewoonde wereld op het einde, geeft lijkt mij de duidelijkheid over deze film.