Évolution (2015)

Frankrijk / België / Spanje
Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Lucile Hadzihalilovic
met Max Brebant, Roxane Duran en Julie-Marie Parmentier

De 10-jarige Nicolas woont samen met zijn moeder op een afgelegen eiland, in een dorp dat uitsluitend bewoond wordt door vrouwen en jonge jongens. In een ziekenhuis met uitzicht over de oceaan, worden alle jongens onderworpen aan een mysterieuze medische behandeling. Nicolas is echter de enige die hier vraagtekens bij zet. Hij voelt dat zijn moeder tegen hem liegt en is vastbesloten om er achter te komen wat ze 's nachts met de andere vrouwen doet op het strand.

Ja, zeg hier maar iets verstandigs over. Het is niet in een categorie in te delen; ik zou zelfs niet kunnen beschrijven waar het precies om gaat. Maar ik heb er met een buitengewoon ongemakkelijk gevoel naar zitten kijken. Zoals destijds ook naar 'Innocence', maar dat is al weer een tijd geleden. Het is mijn categorie van 'verontrustende' films, wat de Engelsen zo mooi 'disturbing' noemen. Ik heb half scheefgezakt op de bank zitten kijken. Alsof ik tijdig wilde kunnen vluchten.

Heeft iemand dat eten gezien dat dat jochie moest eten? En hoe gezellig zijn kamertje was? Hij heeft niet één keer gelachen. Of geldt dat voor het leven van miljoenen kinderen?

avatar van DwarreI
Eerder versuffend dan mysterieus, ongemakkelijk en beklemmemd. Geforceerd wordt weinig stof uitgerekt tot een lange speelfilm. De bedoelde nare sfeer deed me niet veel en voelde te gemaakt aan. Het hele leven op het eiland kwam in zijn totaliteit ook ongeloofwaardig op me over. Wat overblijft is het mysterie van de herkomst van de bio-engineerde? dames met hun opmerkelijke wijze van voortplanten, vissige ogen en octopus achtige ringen waardoor ze doen denken aan zeemeerminnen, goede cinematografie met een aantal mooie close-up shots en lugubere scenes waarin vreemde embryo's en een rode zeester voorbij komen. Ik werd persoonlijk door dit alles nauwelijks geïntrigreerd en ben helaas niet de gecreëerde wereld in gezogen. Het is allemaal zo kaal en open gelaten voor interpretatie dat ik er gewoonweg niet meer door getriggerd werd. Er is thematisch en stillistisch gezien ongetwijfeld allemaal heel goed over nagedacht, maar het werkte niet genoeg. Zoals ik tijdens de film al een beetje voelde aankomen blijf je aan het einde zitten met heel veel onbeantwoorde vragen. Waarom gedragen de dames zich zo ongezellig? Wat is de reden van hun isolatie. Waarom zijn er geen oudere mannen op het eiland? Waarom het vieze eten? Wat is het systeem achter de reproductiemachine en wie controleert het? De eindscène gooit er vrolijk nog een paar vragen bovenop. Worden de jongetjes daar op een bepaalde leeftijd heen gestuurd om te werken? Je mag de antwoorden uiteraard allemaal lekker zelf gaan invullen, maar ik heb er geen zin in omdat ik me met een kluitje het riet in gestuurd voel. De vervelende tak van het genre mystery. Wat mij betreft onvoldoende voor een dikke voldoende.

avatar van handelaar
Flavio schreef:
Nou houd ik op zich wel van films die weinig uitleggen, maar iets meer aanwijzingen waren hier toch geen overbodige luxe geweest.

Ik ben wel benieuwd?

Het blijft misschien een beetje gissen:
Naar mijn mening zijn de vrouwen op het geïsoleerde eiland geen aardse vrouwen maar een soort amfibieën (zuignapen op de rug, visachtige ogen, het voedsel) die zich verschuilen voor de bewoonde wereld.
Een paringsritueel vindt ‘s nachts op het strand plaats tussen deze op vrouwen lijkende schepsels. Voor de verdere bevruchting heeft het gekozen voor aardse jongetjes, die door de medicijnen en medische ingrepen worden voorbereid om voor voortplanting te zorgen wat tevens ook daarna de dood van zo’n jongen tot gevolg heeft. De jongetjes hebben allen zowat dezelfde leeftijd en moeten in dezelfde periode weer voor nieuw leven zorgen.
Nicolas, krijgt echter een speciale band met een zuster die Nicolas laat zien wat er gebeurt op het eiland en hem daarna zonder dat de jongen het feitelijk zelf begrijpt weer naar de bewoonde wereld terug brengt waar ze schijnbaar als baby zijn weg gehaald door deze amfibie achtige schepsels.

Juist die bewoonde wereld op het einde, geeft lijkt mij de duidelijkheid over deze film.

avatar van sinterklaas
Na 11 jaar weer een film van Hadzihalilovic. De vrouw van Noé.

Het thema komt weer een beetje op hetzelfde neer... al volgen we nu een groepje jongens van rond de 10 jaar. Nicolas woont samen met zijn moeder op een eiland en samen met vele andere leeftijdsgenootjes worden ze onder de hoede gehouden door volwassen vrouwen. Je weet in het begin al dat dit absoluut geen zuivere of betoverende zaak gaat worden. Nicolas brengt zijn dagen in verveling door, speelt met zijn vriendjes in de zee... en als hij iets fouts doet, is het weer tijd voor een genetisch onderzoek.

De film wordt met het moment meer steeds grimmiger en duisterder, en die volwassen vrouwen lijken ook steeds enger te worden. Spreken we hier over een sekte? Gezien dat ritueel op het strand. Wat ik echter wel opmerkte in deze film was een ijzersterke metafoor: Namelijk het feit dat kinderen in het hedendaagse leven door de instanties worden gebruikt als producten... met de nodige diagnoses erop volgt. Voornamelijk die bedriegelijke sympathie van die vrouwen vond ik er een mooi voorbeeld van... want die sympathie zorgt er voor dat ze aan het lijntje gehouden worden.

Echter, blijven er toch wel enkele dingen open: Hoe worden die jongetjes zwanger? Hoe komen die vrouwen aan die zuignappen op hun rug? Hoe zit dat nou met die zeester; is er echt daadwerkelijk een jongetje verdronken? Allemaal nog niet helemaal doorgekomen, maar dat stond de spanning zeker niet in de weg.

Want de sfeer is onderhuids en donker, maar blijft gelukkig wel ver uit de buurt van de suspensehorror die we al telkemalen in zowel Hollywood als Arthouse vorming hebben gezien.

En ja, dat einde... Schitterend! Tot na de aftiteling laten afspelen.

avatar van Ebenezer Scrooge
Verontrustend, mm, ik weet niet, daarvoor vind ik het allemaal net iets te surrealistisch. De verschillende tinten groen ogen prachtig, net als de beelden die soms warm en aangenaam aanvoelen, sprookjesachtig bijna zoals het jongetje dat in het donker over het strand loopt en een lantaarn voor zich uithoudt. Stilistisch gezien deden bepaalde scènes me aan Das Weisse Band van Haneke denken; de aardige zuster wordt gespeeld door Roxane Duran, ook uit Das Weisse Band. Aparte ogen heeft die vrouw, lijkt wel een Madonna. Echt heel bijzonder is het verhaal verder niet, beetje schraal, maar je blijft gebiologeerd kijken.