• 10.539 nieuwsartikelen

Met onder meer: Peter Sarsgaard, Winona Ryder en Taryn Manning

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 31 maart 2016

Plot Experimenter

"The Stanley Milgram Story"

In 1961 voert sociaalpsycholoog Stanley Milgram gedragsexperimenten uit aan de Universiteit van Yale. De experimenten onderzoeken de reacties van doodnormale mensen wanneer ze gevraagd worden schadelijke elektrische schokken uit te delen aan vreemden. Ondanks pleidooien van de persoon die ze potentieel dodelijke stroomstoten toedienen gehoorzaamt 65% van de proefpersonen de opgedragen commando's van de laborant in de witte jas.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Stanley Milgram

Alexandra "Sasha" Milgram

James McDonough

Paul Hollander

John Williams

William Shatner

avatar van missl

missl

Ik ben bekend met het Milgram verhaal en ben bekend met zijn onderzoeken. Toch leuk om nu wat uitleg te krijgen en wat oude beelden ervan te zien. Goede film met veel uitleg, en soort docu achtig drama.

avatar van david bohm

david bohm

Gortdroge biopic met name ook qua stijl. De experimenten die getoond en besproken worden zijn interessant en het doorbreken van de vierde wand werkt hier verfrissend.

Heb deze film twee keer gezien waardoor hij nu wat saai overkomt, maar ben hier al met al slechts gematigd enthousiast over. En Milgram is Hebreeuws voor granaatappel.

avatar van mrklm

mrklm

Het verhaal achter de fascinerende wetenschappelijke onderzoeken van de controversiële gedragsonderzoeker Stanley Milgram [Peter Sarsgaard] die begin jaren '60 het brein was achter een onderzoek naar de bereidheid van mensen om bevelen op te volgen, ook al dat betekent dat ze een ander mens willens en wetens pijn doen. Interessant biografisch drama met een documentair karakter waarin Sarsgaard de kijker een aantal keer rechtstreeks toespreekt om de gedramatiseerde scènes die we gezien hebben in context te plaatsen. Dat helpt om het verloop van de experimenten, inclusief de menselijke emoties, te benadrukken, maar door het emotieloze spel van Sarsgaard werkt het soms ook ontmoedigend.

avatar van clubsport

clubsport

Deze film wou ik al een tijdlang eens zien , de vergelijkbare films rond min of meer hetzelfde thema had ik al eens gezien ,oa das experiment en ook compliance .

Maar hier werd dus in het echt over een grote groep data verzameld en de resultaten waren schokkend .

De reactie van collega's over de experimenten waren ook veelzeggend , naar mijn idee konden ze de waarheid niet aan .

De film zelf oogt wel wat saai maar aan de andere kant zou het dramatiseren van het verhaal alleen maar afleiden van waar het werkelijk om gaat .

Deze film laat feitelijk zien dat de mens als individu zwak en makkelijk manipuleerbaar is als zogenaamd gezag druk op je uitoefend , de afgelopen 2 jaar heeft nog eens duidelijk laten zien dat de meeste mensen schapen zijn

die blind en zonder scepsis gehoorzamen aan de meest idiote maatregelen .

Wat dat betreft is deze film nog even actueel en belangrijker dan ooit tevoren .