Morvern Callar (2002)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Lynne Ramsay
met Samantha Morton, Kathleen McDermott en Des Hamilton

Als de 21-jarige Morvern Callar (Samantha Morton) op kerstochtend wakker wordt, vindt ze haar vriend met doorgesneden polsen op de keukenvloer. Haar vriend laat Morvern een walkman met een compilatiecassette na, een goed gevulde bankrekening en een door hemzelf geschreven boek op een floppy disk - met een adressenlijst van uitgevers. Morvern grijpt bijna emotieloos haar kans. Om haar uitzichtloze bestaan in het Schotse gehucht Oban en haar baantje als vakkenvuller in de plaatselijke supermarkt te ontvluchten, stuurt ze het boek onder haar eigen naam naar de uitgevers. Ondertussen verplaatst de handeling zich van het grimmige Schotland naar Spanje, waar Morvern met haar beste vriendin Lanna een wilde vakantie vol seks en drugs viert. De stevige soundtrack met muziek van onder andere Velvet Underground is afkomstig uit de walkman van haar vriendje waar Morvern de hele film naar luistert.

avatar van david bohm
We volgen de gelijknamige hoofdpersoon van de film Morvern Callar in haar opmerkelijke manier van rouw verwerken, dit alles wordt begeleidt door een fijne soundtrack met voor mij grotendeels onbekende muziek . Morvern is een behoorlijk introverte jongedame en we komen dan ook weinig over haar aan de weet maar dat geeft niets. In dit wat dromerige werkje van Lynne Ramsay maken we verder kennis met het personage Lanna die mij enigszins op de zenuwen begon te werken. Vooral het Spaanse gedeelte met beelden van het platteland heeft mij kunnen bekoren.

Ik heb deze film gezien na Ramsay's nieuwste film We Need To Talk About Kevin. Wat beide met elkaar gemeen hebben is dat ze door de cynische sfeer en het nihilistische gedrag van het centrale personage aanzetten tot nadenken. Het tijdsbeeld, dat in beide films geschetst wordt, is wellicht tekenend voor de houding van een (gelukkig maar) klein deel van de hedendaagse jeugd. Ik heb daar absoluut niets mee, waarschijnlijk omdat ik van een toaal andere generatie ben. Misschien dat ik daarom het boek maar eens moet lezen om meer van deze egocentrische en onverschillige houding te begrijpen. Maar ik sluit niet uit dat mijn vragen onbeantwoord blijven, omdat - net als Kevin in de andere film - in dit geval ook Morvern zelf het "waarom" van haar gedrag niet kent.

avatar van wendyvortex
Zelfdoding van haar vriend geeft Morvern de kans om te ontsnappen aan haar saaie leventje als medewerkster van een supermarkt in Schotland.
En als je jong en uit de UK komt betekent vrijheid: Spanje (de Costa, Club Med, Clubs).
Toch lijkt Morvern ook iets meegekregen te hebben van haar vriend want z'n nagelaten muziek biedt een kijk op een andere wereld: Can, Boards of Canada, Lee Hazlewood, Aphex Twin, Stereolab...een gegeven dat Morvern en haar vriendin Lana uiteindelijk uit elkaar zal drijven.
Film die het voornamelijk moet hebben van de soundtrack, de beelden, de sfeer, de gezichtsuitdrukkingen en een soort van serieuzere en minder komische variant op "Trainspotting" lijkt.
Zou wel eens erg van het boek kunnen verschillen omdat de plot/het verhaal hier voornamelijk een kapstok lijkt om de beelden van een samenhang te voorzien.
Erg sterke film.

avatar van Vinokourov
Dit is een eigenzinnig filmpje, dat me wel wist te pakken. Het draait allemaal rond Morvern Callar, die eigenlijk gedurende de hele film maar wat doet. Haar vriend pleegt zelfmoord en laat een novelle achter, die ze onder haar naam gaat publiceren. Vervolgens vertrekt ze naar Spanje voor een typische jongerenvakantie aan één van de Costa's. Het waarom van haar handelingen wordt nooit duidelijk, maar dat is juist ook het leuke. Het levert verrassende scenes op die aangevuld worden met een mooie soundtrack.

avatar van Spetie
Aardige film, waarbij de regisseuse sterk haar eigen stempel op weet te drukken, wat op zich wel een pluspunt te noemen is.

Het begint allemaal erg sterk, met een fraaie openingsscène. Daarna volgt een wat wisselvallige film, waarin de hoofdrolspeelster wordt gevolgd. Je krijgt niet echt feeling met haar. Het blijft allemaal wat afstandelijk. De soundtrack is wel fijn en zorgt voor een aangenaam sfeertje. Wel is het jammer, dat de film mij niet helemaal wist te pakken. Het heeft zeker de elementen, die me erin zouden kunnen zuigen, maar dat gebeurde helaas niet. De tweede helft is daarnaast ook duidelijk wat minder goed dan de eerste.

Toch kan ik hier wel een voldoende aan kwijt. De sterke momenten, die de film kent zijn ook echt sterk. Ben ook nog steeds benieuwd naar “We Need to Talk about Kevin”. Wie weet komt het er daar wel allemaal uit.

avatar van depri83
Ondanks dat de film eigenlijk maar niet wil kiezen wat hij eigenlijk wil zijn, toch wel erg genoten.

avatar van timmienoelie
Wauw, wauw, wauw.

avatar van Verhoeven
Impressionistische film waarin we deelgenoot worden van de innerlijke wereld van een jonge vrouw die niet weet hoe ze moet 'rouwen'. Opvallend hoe streng de film hier wordt aangepakt.

Wanneer worden de eerste twee films van Lynne Ramsay op BR uitgebracht?!

avatar van John Milton
Verhoeven schreef:
Wanneer worden de eerste twee films van Lynne Ramsay op BR uitgebracht?!
Hoog tijd idd, deze kwaliteit kan eigenlijk niet meer.

Helaas haalt Morvern Callar (bij deze eerste kijkbeurt) ook voor mij niet het niveau van Ramsays andere werk. Ook niet dat van haar debuut. Nochtans valt er genoeg te halen en zit er zoals gebruikelijk een wereld van diepgang in de details. Maar toch miste ik iets.

avatar van Biosguru
Hihi, een vertoning op 35mm met het geluid aangenaam hard? Ik heb hem direct 2 keer gezien toen. Doe ik zelden. Maar dat kan wel eens het verschil in waardering verklaren.

avatar van John Milton
Als ik die kans krijg zonder dat ik er anderhalf uur voor hoef te reizen, doe ik het zo