Lost River (2014)

3,19

Fantasy / Thriller

geregisseerd door Ryan Gosling
met Christina Hendricks, Saoirse Ronan en Eva Mendes

Tegen de achtergrond van een surrealistisch landschap van een verdwijnende stad, wordt Billy, een alleenstaande moeder van twee kinderen, in een macabere en duistere fantasiewereld gezogen. Haar achttien jaar oude zoon Bones ontdekt een geheime weg die leidt naar een onderwaterstad. Zowel Billy als Bones zullen diep in het mysterie moeten graven indien ze hun familie willen redden.

189 BERICHTEN 27 MENINGEN
avatar van Cikx
geplaatst: 11 juli 2016, 01:32 uur [permalink]
Halfje erbij, ijzersterke sfeer.

avatar van maxcomthrilla
geplaatst: 25 juli 2016, 17:24 uur [permalink]
Een van de beste films die ik de laatste jaren heb mogen zien.

Gosling adopteert genoeg elementen van bekende grootmeesters als Lynch & Refn, maar wist mij gemakkelijk mee op ontdekkingsreis te nemen naar een compleet unieke wereld.

Wat ben ik blij dat hij niet heeft gekozen voor een gedramatiseerde film over een stel sloebers die het zwaar hebben en een gevecht aangaan met de overheid voor behoud van hun huis. Gaap....daar lezen we de krant wel voor! Dit is allemaal veel inventiever en subtieler gebracht, ongelofelijk hoe Gosling een connectie weet te leggen tussen de troosteloze locatie van het begin en een droomwereld met vreemde, excentrieke figuren niet ver weg.

Op een magische manier wordt hier verhaald over het beest in de mens die zijn eigen verlangens najaagt, al dan niet verkregen door een hoop te manipuleren. De Amerikaanse droom is voor iedereen binnen handbereik, vanuit de high society door mensen in een hoek te drukken en voor de minder bedeelde burgers, door je over te geven aan het onbekende of door je eigen identiteit en trots te verliezen.

De muziek en de cinematografie van Debie zorgen voor een dreigende, ongemakkelijke maar tevens gepassioneerde sprookjessfeer. Heerlijk escapisme. Altijd prachtig om af te dalen in een avontuurlijke en onbekende wereld, waarin men naar hartenlust danst, doodgaat of anderszins huishoudt. 4,5*

avatar van K. V.
geplaatst: 24 augustus 2016, 21:09 uur [permalink]
Deze eindelijk eens bekeken, maar het was toch wel een speciale film. Het is er wel één waar je in moet komen. Het verhaal was toch wel wat minder makkelijk te volgen.
Het acteerwerk was goed en visueel zat het ook wel goed. De muziek was toch minder m'n ding.
Tja, 'k weet niet echt wat ik er moet van denken en hou het voorlopig op 3*.

geplaatst: 20 september 2016, 21:17 uur [permalink]
De film voelt nog wat richtingloos, maar is het wij betreft zeker waard om nog eens te bekijken. Zeer interessant hoe Gosling allerlei stijlen van 'leermeesters' weet te combineren, maar het toch eigenzinnig weet te maken.

Maar eigenlijk wil ik alleen voor deze dansscene + soundtrack al 5 sterren geven.... Lost River dancing theatre, best scene. - YouTube

avatar van SilverGun

geplaatst: 20 september 2016, 23:37 uur [permalink]
De sterke montage valt vooral op: veel gespeel met tijdslijnen van shot tot shot, maar in de scène op het eind wordt het vooral speciaal wanneer de vraag die Bones stelt zich afspeelt over een flashback/-forward van zijn zwijgende persoon, waarop Rat vervolgens "Maybe" antwoordt in diezelfde flashback/-forward. Gaaf.

avatar van m1chel
geplaatst: 25 september 2016, 12:35 uur [permalink]
Ryan Gosling maakt zijn schrijvers- en regiedebuut met dit macabere sprookje, een arthousefilm van de bovenste plank. Het is iets waar Gosling de laatste jaren vertrouwd mee lijkt geraakt. Dit is ook flink terug te zien aan de manier van filmen en het zeer mysterieuze, soms onduidelijke en vreemde verhaal. Daarnaast is de stijl die Nicolas Winding Refn in zijn films Drive en Only God Forgives gebruikt, met Gosling in de hoofdrol, duidelijk terug te vinden. Qua verhaal doet Lost River nog het meest denken aan Twin Peaks, want wie ook maar een aantal minuten van de film mist zal de draad compleet kwijt zijn. Hoewel de film bij het overgrote deel van het publiek niet goed ontvangen werd tijdens de release in 2014, is een ding zeker: ondanks dat de film zware visuele herkenningspunten heeft met andere films, heeft Gosling hier wel zijn eigen draai aan weten te geven.

Qua cast maakt Gosling niet direct voor de hand liggende keuzes. Zo was het misschien het makkelijkste geweest als hij zelf had geschitterd in de hoofdrol, waarmee hij direct een aanzienlijk publiek had bereikt. Toch koos hij ervoor om Iain De Caestecker de rol van Bones te laten vertolken. De Caestecker is tot nu toe het meest bekend van zijn rol als Leo Fitz in Marvels Agents of S.H.I.E.L.D.. Naast hem werd Matt Smith gecast voor de rol van Bully. Smith speelde zijn bekendste rol tot nu toe nog in de serie Doctor Who, maar hij is in nu ook te bewonderen in de blockbuster Terminator Genisys. Christina Hendricks speelde eerder met Gosling samen in de film Drive, en zij vertolkt in Lost River de rol van moeder Billy. Maar de bekendste naam in de cast is toch wel die van Eva Mendez, de partner van Gosling. Mendez heeft een flinke waslijst aan films op haar naam staan, waaronder 2 Fast 2 Furious, Hitch en The Place Beyond the Pines, waar ze overigens ook samen met Gosling in speelde.

Er zijn een aantal factoren die van Lost River een bijzondere film maken. Zo is het verhaal doordrenkt van vaagheid, waarbij het er dan ook meer op lijkt dat Gosling een wereld probeert te scheppen in plaats van een daadwerkelijk sterk verhaal. Soms is er werkelijk geen touw aan vast te knopen en je moet dan ook niet raar opkijken als je na het eerste deel van de film al flink verward bent. Antwoorden hoef je echter niet te verwachten, want in het tweede deel van de film neemt het alleen maar toe. Je blijft dan ook met veel vragen zitten. ‘Wat probeert Gosling nou eigenlijk te vertellen?’ en ‘wat is nou het grote mysterie dat Lost River met zich meedraagt?’. Het zijn vragen waar je maar deels antwoord op krijgt aan het einde van de rit. Het lijkt dan ook meer op een aantal losse plotjes die min of meer aan elkaar worden verbonden, zonder dat er nou echt duidelijk wordt wat deze met elkaar te maken hebben. Hierdoor is er ook niet echt een persoon als hoofdrolspeler aan te wijzen, deze lijken namelijk een bijrol te spelen. Wat dat betreft gaat stijl ver boven de inhoud in Lost River.

Een andere factor is het camerawerk, dat onder leiding stond van Benoît Debie. Debie stond sowieso al bekend om zijn bijzondere manier van filmen, kijk maar eens naar de cinematografie van Spring Breakers en Enter the Void. Ook in Lost River maakt hij veelvuldig gebruik van de duisternis en neon verlichting. Dit wordt de gehele film zo verschrikkelijk mooi in beeld gebracht, dat het af en toe lijkt alsof je naar een schilderij van een grootmeester aan het kijken bent. De onverwachte camerapunten, het nachtmerrie-achtig in beeld brengen van bepaalde objecten, maar vooral het veelvuldig gebruikte symmetrische camerawerk maken de film een genot om naar te kijken. Als laatste willen we graag nog even de sfeervolle soundtrack van Johnny Jewel benoemen. Zijn duistere geluiden maken de film helemaal af en zullen je zeker in de sfeer van de film weten te brengen.

Lost River is een arthousefilm geworden waarbij art gerust met hoofdletters geschreven kan worden. Het verloop van de film is bijzonder traag, waardoor de aandacht bij de gemiddelde filmkijker toch wat zal wegvloeien. Hoewel de film adembenemende beelden bevat en een zeer sfeervolle soundtrack, had Gosling het verhaal wellicht toch een wat duidelijker verloop moeten geven. Doordat veel vragen onbeantwoord blijven, ligt de film vrij zwaar op de maag. De bizarre gebeurtenissen in de film, en dan vooral die in de lugubere club waar moeder Billy werkt, zullen de kijker verward achterlaten. Voor de liefhebbers van experimentele films is Lost River zeker een aanrader en mogen we spreken van een debuut van Gosling die ons in elk geval benieuwd maakt of Gosling deze lijn gaat voortzetten.

avatar van n00r
geplaatst: 8 december 2016, 20:58 uur [permalink]
Wat een ijzersterke film is dit. Mooi debuut voor Gosling. Een heerlijk duister sprookje met prima acteerwerk en een heerlijke sfeer. Ging hier eigenlijk in met de verwachting van mwah zal het wel niks vinden maar dat is gelukkig helemaal goed gelopen. Zeker een aanrader.

avatar van sinterklaas
geplaatst: 11 december 2016, 17:55 uur [permalink]
Gosling lijkt wel door Refn te zijn opgeleid om dit spektakelstukje te mogen maken. Lost River is zeker een kunstzinnige doch sfeervolle film vol prachtige plaatjes van een verpauperd stadje dat op zinken staat en waar de crisis de overhand heeft genomen. Het verhaal is soms nog wel erg ingewikkeld om goed te kunnen volgen... hierbij zou je haast wel naar David Lynch kunnen lonken en het sfeertje is lekker donker. Alleen wel jammer dat de sfeer niet zo beklemmend is als Lost Highway of Inland Empire... iets wat ik wel had verwacht.

Deze film is volgens mij een protest tegen de crisis in Detroit, waarbij de plaats is gefigneerd tot Lost River, een plaatsje vol verschoppelingen, gekken, macabre figuren en armen die proberen te overleven. Zo ook Bones, die met zijn koperdiefstal winst probeert te maken zodat het huis van zijn familie niet wordt ontnomen. Daar word al snel roet in gegooid wanneer hij oog in oog komt te staan met de psychopatische Bully. Een van de iconen die voor mij door mogen in de geschiedenis van de filmpsycho's. Ondertussen probeert Bones moeder ook een bijdrage te leveren door zichzelf te verkopen in een surrealistische theatergenootschap.

Zoals gezegd, de sfeer is goed en vele plaatjes zijn prachtig (lees, die lantaarnpalen in de rivier) maar het had van mij wel ietsje beklemmender mogen zijn. Dat neemt niet weg dat ik ben meegezogen in het fraaie wereldje die Gosling hier geschapen heeft. Ergens moest ik kwa onderwerp ook wel denken aan Beasts of the Southren Wild.

Prima protestfilm. Gosling moet er meer maken.

4,0* tot nu toe.

avatar van mjk87
geplaatst: 24 december 2016, 13:45 uur [permalink]
Het ziet er allemaal mooi uit, dromerig soms ook met fijne muziek, maar het is ook een wat rare film. De plot is prima te volgen, het is alleen een wat vreemde sfeer die doet denken dat je met een vreemd ondoordringbaar verhaal te maken hebt. Dat valt allemaal reuzemee. Het is alleen zo jammer dat al die losse ideetjes nooit en coherent geheel vormen. Het blijven wat losse flodders die stuk voor stuk prima zijn, maar niet als volle film tezamen. Daardoor verveelt het aan het eind wel. 2,5*.