

Genre: Fantasy / Thriller
Speelduur: 95 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Ryan Gosling
Met onder meer: Christina Hendricks, Saoirse Ronan en Eva Mendes
IMDb beoordeling:
5,7 (19.478)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 30 april 2015
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Lost River
"Dive deep into the underwater town."
Tegen de achtergrond van een surrealistisch landschap van een verdwijnende stad, wordt Billy, een alleenstaande moeder van twee kinderen, in een macabere en duistere fantasiewereld gezogen. Haar achttien jaar oude zoon Bones ontdekt een geheime weg die leidt naar een onderwaterstad. Zowel Billy als Bones zullen diep in het mysterie moeten graven indien ze hun familie willen redden.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments

horizons
-
- 5678 berichten
- 2377 stemmen
Lost River heeft heel wat invloeden. Dat zie je onmiddellijk. Een beetje Lynch, maar toch vooral van Refn denk ik dan. Drive, maar in grotere mate The Neon Demon en zeker Only God Forgives. Beetje een
The Neon Demon kwam na Lost River. Dus Gosling beinvloed Refn terug?
En dit:
Maar eigenlijk wil ik alleen voor deze dansscene + soundtrack al 5 sterren geven.... Lost River dancing theatre, best scene. - YouTube
Blijft mooi.

(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Ja, echt heerlijk! Krijg weer zin in deze film alleen door die scene al.

Alathir
-
- 2110 berichten
- 1622 stemmen
The Neon Demon kwam na Lost River. Dus Gosling beinvloed Refn terug?
Klopt, en ja vast en zeker dat ze elkaars werk bekijken. Best buddies zoals ze zijn: Bromance

Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Goed, dat je het zegd. Herziening is way overdue, ga er deze week eens ruimte voor proberen te vinden. Blijf dit nog 1 van mijn vreemdste tegenvallers.

joolstein
-
- 10040 berichten
- 8284 stemmen
Het regiedebuut van Ryan Gosling is niet perfect maar wel prettig gedurfd. Een verzameling gelukte en minder gelukte scènes die maar geen geheel willen vormen. Waarbij de kracht van de film ligt in de prachtige shots en niet in de vertelling. Het aantrekken van een getalenteerde scriptschrijver had hierbij misschien meer uitkomst kunnen bieden. Nu vliegt de film alle kanten op, en gezien de wat platte karakterontwikkelingen lijkt Gosling alleen maar een sfeer te willen neerzetten. Opvallend vaak doen scenes en sfeer ook denken aan invloeden van zijn voorbeelden. Op technisch vlak was de film verder prima in orde. Bovendien heeft hij een knappe cast samen weten te krijgen (het is natuurlijk ook handig als je vrouw Eva Mendes is) en weet duidelijk ook heel goed hoe hij ze op hun best kan krijgen. Slecht is de film niet, evenwichtig evenmin maar Ryan Gosling levert in ieder geval een opvallend regiedebuut af.

m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Ryan Gosling maakt zijn schrijvers- en regiedebuut met dit macabere sprookje, een arthousefilm van de bovenste plank. Het is iets waar Gosling de laatste jaren vertrouwd mee lijkt geraakt. Dit is ook flink terug te zien aan de manier van filmen en het zeer mysterieuze, soms onduidelijke en vreemde verhaal. Daarnaast is de stijl die Nicolas Winding Refn in zijn films Drive en Only God Forgives gebruikt, met Gosling in de hoofdrol, duidelijk terug te vinden. Qua verhaal doet Lost River nog het meest denken aan Twin Peaks, want wie ook maar een aantal minuten van de film mist zal de draad compleet kwijt zijn. Hoewel de film bij het overgrote deel van het publiek niet goed ontvangen werd tijdens de release in 2014, is een ding zeker: ondanks dat de film zware visuele herkenningspunten heeft met andere films, heeft Gosling hier wel zijn eigen draai aan weten te geven.
Qua cast maakt Gosling niet direct voor de hand liggende keuzes. Zo was het misschien het makkelijkste geweest als hij zelf had geschitterd in de hoofdrol, waarmee hij direct een aanzienlijk publiek had bereikt. Toch koos hij ervoor om Iain De Caestecker de rol van Bones te laten vertolken. De Caestecker is tot nu toe het meest bekend van zijn rol als Leo Fitz in Marvels Agents of S.H.I.E.L.D.. Naast hem werd Matt Smith gecast voor de rol van Bully. Smith speelde zijn bekendste rol tot nu toe nog in de serie Doctor Who, maar binnenkort zal hij in de bioscopen te bewonderen zijn in de blockbuster Terminator Genisys. Christina Hendricks speelde eerder met Gosling samen in de film Drive, en zij vertolkt in Lost River de rol van moeder Billy. Maar de bekendste naam in de cast is toch wel die van Eva Mendez, de partner van Gosling. Mendez heeft een flinke waslijst aan films op haar naam staan, waaronder 2 Fast 2 Furious, Hitch en The Place Beyond the Pines, waar ze overigens ook samen met Gosling in speelde.
Er zijn een aantal factoren die van Lost River een bijzondere film maken. Zo is het verhaal doordrenkt van vaagheid, waarbij het er dan ook meer op lijkt dat Gosling een wereld probeert te scheppen in plaats van een daadwerkelijk sterk verhaal. Soms is er werkelijk geen touw aan vast te knopen en je moet dan ook niet raar opkijken als je na het eerste deel van de film al flink verward bent. Antwoorden hoef je echter niet te verwachten, want in het tweede deel van de film neemt het alleen maar toe. Je blijft dan ook met veel vragen zitten. ‘Wat probeert Gosling nou eigenlijk te vertellen?’ en ‘wat is nou het grote mysterie dat Lost River met zich meedraagt?’. Het zijn vragen waar je maar deels antwoord op krijgt aan het einde van de rit. Het lijkt dan ook meer op een aantal losse plotjes die min of meer aan elkaar worden verbonden, zonder dat er nou echt duidelijk wordt wat deze met elkaar te maken hebben. Hierdoor is er ook niet echt een persoon als hoofdrolspeler aan te wijzen, deze lijken namelijk een bijrol te spelen. Wat dat betreft gaat stijl ver boven de inhoud in Lost River.
Een andere factor is het camerawerk, dat onder leiding stond van Benoît Debie. Debie stond sowieso al bekend om zijn bijzondere manier van filmen, kijk maar eens naar de cinematografie van Spring Breakers en Enter the Void. Ook in Lost River maakt hij veelvuldig gebruik van de duisternis en neon verlichting. Dit wordt de gehele film zo verschrikkelijk mooi in beeld gebracht, dat het af en toe lijkt alsof je naar een schilderij van een grootmeester aan het kijken bent. De onverwachte camerapunten, het nachtmerrie-achtig in beeld brengen van bepaalde objecten, maar vooral het veelvuldig gebruikte symmetrische camerawerk maken de film een genot om naar te kijken. Als laatste wil ik graag nog even de sfeervolle soundtrack van Johnny Jewel benoemen. Zijn duistere geluiden maken de film helemaal af en zullen je zeker in de sfeer van de film weten te brengen.
Lost River is een arthousefilm geworden waarbij art gerust met hoofdletters geschreven kan worden. Het verloop van de film is bijzonder traag, waardoor de aandacht bij de gemiddelde filmkijker toch wat zal wegvloeien. Hoewel de film adembenemende beelden bevat en een zeer sfeervolle soundtrack, had Gosling het verhaal wellicht toch een wat duidelijker verloop moeten geven. Doordat veel vragen onbeantwoord blijven, ligt de film vrij zwaar op de maag. De bizarre gebeurtenissen in de film, en dan vooral die in de lugubere club waar moeder Billy werkt, zullen de kijker verward achterlaten. Voor de liefhebbers van experimentele films is Lost River zeker een aanrader en mogen we spreken van een debuut van Gosling die ons in elk geval benieuwd maakt of Gosling deze lijn gaat voortzetten.

TornadoEF5
-
- 5580 berichten
- 1571 stemmen
Lost River is een ingewikkelde film. Het gaat iets over de huizencrisis en een vrouw die haar borg/hypotheek niet meer kan betalen, een baantje aangeboden krijgt maar niet zomaar één, en haar zoon die door koperdiefstallen Bully uitdaagt, en zo in een spel terechtkomt met hem. De film is erg surrealistisch, en duidelijk style over substance, en hoewel de stijl met momenten erg mooi is, vond ik ze niet talrijk genoeg. Qua muziek is het dan wel weer op en top geslaagd, maar qua stijl komt Lost River niet in de buurt van films als The Neon Demon, Eyes Wide Shut, Suspiria, Victoria, Enter The Void enzovoort. Het komt over als een experiment dat niet volledig gelukt is, maar toch kan ik er wel een 3* aan kwijt.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30798 berichten
- 5345 stemmen
De verwijzingen naar Lynch en Refn zijn al gevallen, je merkt wel wat Gosling zelf graag ziet. Het regiedebuut van de acteur en tegelijk de (voorlopig) laatste filmrol van zijn vrouw Eva Mendes. Het is alvast een eigenzinnige film, ondanks de links met andere regisseurs. Maar dat hoort nu eenmaal bij het vak. Ik hou wel van dit soort films, al is Lost River net iets te donker voor mij. Ik veronderstel dat Gosling nog wel kan groeien als regisseur. Ik hou ook van de latere films van Refn en iets minder van zijn wat ruwere eerste films. Een kwestie van smaak. Saoirse Ronan speelt een kleine rol, maar is altijd heerlijk om te zien. De rest valt iets minder op.
Een film voor de liefhebbers en zelf bleef ik wat op mijn honger. Het is vrij ruw en donker, maar zoals eerder gezegd is dat een kwestie van smaak.

SmackItUp
-
- 3487 berichten
- 2556 stemmen
Hoopte stiekem op een soort Ink, maar dan lekker kleurrijk. Blijkt dat deze Lost River toch vooral veel dichter bij de werkelijkheid staat. Je kunt het predicaat fantasy erop plakken en daarmee zit je niet verkeerd, maar het kan verkeerde verwachtingen scheppen. Dat deed het bij mij in ieder geval wel.

Fisico (moderator films)
-
- 9912 berichten
- 5362 stemmen
Intrigerende debuutfilm van Ryan Gosling. Inhoudelijk kon ik echter weinig aanvangen met de film. Niet complex om te volgen, maar ik kon er amper een touw aan vastknopen. Visueel daarentegen wel zeer de moeite om te volgen. De sfeer en de omkadering is erg knap. Er passeerden al meerdere voorbeelden hierboven van films en regisseurs waaraan dit gelinkt kan worden. Zelf houd ik het op een andere film van hem, als acteur dan, met name Only God Forgives (Film, 2013), maar ook The Neon Demon (Film, 2016) zag ik er in terug, Refn dus met andere woorden ...
Visueel dus prachtig met het warme kleurgebruik van rode, paarse, maar ook groene tinten. Ook de montage was sterk waardoor het toch boeiend bleef om het geheel te volgen. Koppel daaraan de opzwepende techno soundtrack en je krijgt een blitse en mysterieuze duistere film. Die scene bijvoorbeeld waarbij Dave aan het zingen slaat en je beelden te zien krijgt van de wagen in de duisternis met Rat erbovenop, was subliem. Hoewel haar beperkte rol steeds een plezier om Saoirse Ronan aan het werk te zien.

Rickyman
-
- 1281 berichten
- 2619 stemmen
Nooit zo onder de indruk geweest van Ryan Gossling, maar kan niet ontkennen dat hij het acteren wel onder de knie heeft. Begrijp Mendes ook niet, maar goed...
Deze film lag dan ook al jaren op de plank, afgestoft en toch maar eens in de dvdplayer gegooid..
En best een audiovisueel uitstekende film, mooie sfeervolle en duistere momenten, maar het verhaal en hoofdpersonages deden me niets, het kon me nauwelijks boeien.
Toch prima filmpje om bij in slaap te vallen.

Shadowed
-
- 10134 berichten
- 6061 stemmen
Prima.
Gosling staat voor de verandering nu achter de camera in plaats van ervoor. Had een film als Lost River ook nooit van hem verwacht om eerlijk te zijn. Komt als acteur opdagen in de grootste producties met de meest gebruikelijke ingrediënten, maar komt als regisseur vervolgens met een geheel eigenzinnige film aanzetten. Kon het wel waarderen.
Er wordt genoeg toegepast om van de film een eigen mengelmoes te maken. In principe concentreert Gosling zich ook niet op het narratief, maar op de schepping van de wereld. Door middel van stijloefeningen en sfeerzetting wordt een omgeving gecreëerd die zeer apart is en dat weet gelukkig ook te werken. Bijna alles is iets dat je niet vaak ziet, en daar kan ik Gosling op prijzen.
Verder vond ik wel dat het iets te ambitieus op papier was, want de uitvoering kan zo'n groot verhaal niet echt aan. Gosling leek het vooral ter plekke te hebben opgenomen en heeft achteraf allerlei editing toegepast om het wat fantasierijker te maken. Een grasveld blijft echter een grasveld, verder vond ik de pogingen om het wat eigenzinniger te maken niet altijd werken. Montage en camerawerk blijven redelijk achter en maken het de overige elementen van de cinematografie zoals kleuren en filters best moeilijk.
Wat ik ook mis zijn personages die de film echt kunnen dragen. De enige die ik echt goed vond was Smith. Iedereen beschikt in principe over genoeg eigenzinnigheid, maar niet over het acteervermogen. Veel druk op de uitwerking, maar inhoudelijk vallen ze weg. Ze zijn er vooral, ze hebben meerdere scenes, maar indrukwekkend is het in principe nergens.
Het is wel jammer, want Lost River toont genoeg potentie en is zeker een film die ik niet van Gosling had verwacht. Benieuwd of hij ooit nog terugkeert naar de regiestoel. In het algemeen beschikt Lost River over genoeg eigenzinnigheid, het is echt een uniek brouwseltje, maar verder mist het wel wat ondersteuning op andere vlakken. Misschien had Gosling het verhaal zelf ook klein moeten houden, want de uitwerking kan het ambitieuze karakter simpelweg niet bijhouden.

frans123
-
- 4320 berichten
- 1145 stemmen
Wat een prachtvrouw is die Hendricks en wat een goede muziek. Ook de dans scene in de cocon blijft mij bij, maar voor de rest niks. Pretentieuze warrige rommel. Geen touw aan vast te knopen . Goede cinematografie , mooie kleuren, goede shots..Maar je gaat niet voor een lekker wijf of goede muziek naar de bios, maar voor de film, het verhaal. En dat komt niet van de grond.
Gosling heeft veel gekeken naar bepaalde regisseurs, dat is duidelijk.
De film komt daardoor op mij over als ""Kijk naar mij, R Gosling, ik kom er aan als regisseur.- de film ?? Kitsch natuurlijk, maar weten de kijkers veel, die slikken alles en die gaan er van alles uithalen...haha".

Sergio Leone
-
- 4242 berichten
- 2926 stemmen
Interessant.
Een rudimentair eerste werk van Ryan Gosling. Een liefhebber van surrealistische werelden, zo blijkt. Ook al zijn de invloeden overduidelijk, hij probeert toch z'n eigen wereldje te creëren. Dat lukt moeizaam. Het eerste half uur is best taai. Rommelig ook, met personages die amper tot hun recht komen.
Nadien ontvouwt zich een betere film en komt het noir-sfeertje wat beter tot leven. Audiovisueel zeer aardig. In regie nog wel wat hoekig soms. De cast staat zeer degelijk te acteren en hoewel het plot misschien iets te vrijblijvend verloopt, kan de film toch vrij rechtlijnig afsluiten.
3

El Loco
-
- 729 berichten
- 2062 stemmen
Lost River had indertijd een bijzonder indruk nagelaten en na deze herziening is het me duidelijk waarom.
Gosling levert hier een bijzonder sfeervolle en intrigerende film af. Vanaf het begin is er een onderhuidse spanning aanwezig die de hele film lang aanwezig blijft. Gosling creëert een soort van sprookjesomgeving, maar dan wel een in een wel zeer mistroostige en deprimerende omgeving, waar de crisis duidelijk hard heeft toegeslagen.
De verhaallijnen zijn op zich wel boeiend genoeg om te volgen (de strijd/ concurrentie tussen Bones en Bully enerzijds en de moeder die wanhopig op zoek gaat naar een toekomst anderzijds), maar het is toch vooral de sfeerzetting waar deze Lost River het van moet hebben.
Sfeervol, mysterieus, intrigerend. Allemaal termen die bij deze film passen. Vaak had ik het gevoel dat ik naar een film van Lynch aan het kijken was, maar Gosling weet hier goed zijn eigen draai aan te geven.
4*
Bekijk ook

World of Tomorrow
Animatie, 2015
1 reactie

Demolition
Drama, 2015
114 reacties

Lured
Misdaad / Thriller, 1947
5 reacties

20,000 Days on Earth
Documentaire / Drama, 2014
36 reacties

A Most Violent Year
Misdaad / Drama, 2014
115 reacties

The Sender
Thriller / Horror, 1982
11 reacties
Gerelateerde tags
gas stationunderworldpsychopaatdemolition surrealismevloeklost city landelijk gebiedjunkyardhouse of horrors desolationneo-noirneo 80s
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.