Lost River (2014)

Fantasy / Thriller

geregisseerd door Ryan Gosling
met Christina Hendricks, Saoirse Ronan en Eva Mendes

Tegen de achtergrond van een surrealistisch landschap van een verdwijnende stad, wordt Billy, een alleenstaande moeder van twee kinderen, in een macabere en duistere fantasiewereld gezogen. Haar achttien jaar oude zoon Bones ontdekt een geheime weg die leidt naar een onderwaterstad. Zowel Billy als Bones zullen diep in het mysterie moeten graven indien ze hun familie willen redden.

avatar van horizons
Alathir schreef:

Lost River heeft heel wat invloeden. Dat zie je onmiddellijk. Een beetje Lynch, maar toch vooral van Refn denk ik dan. Drive, maar in grotere mate The Neon Demon en zeker Only God Forgives. Beetje een

The Neon Demon kwam na Lost River. Dus Gosling beinvloed Refn terug?

En dit:
nummer2 schreef:

Maar eigenlijk wil ik alleen voor deze dansscene + soundtrack al 5 sterren geven.... Lost River dancing theatre, best scene. - YouTube

Blijft mooi.

(verwijderd)
horizons schreef:

En dit:

Blijft mooi.

Ja, echt heerlijk! Krijg weer zin in deze film alleen door die scene al.

avatar van Alathir
horizons schreef:

The Neon Demon kwam na Lost River. Dus Gosling beinvloed Refn terug?

Klopt, en ja vast en zeker dat ze elkaars werk bekijken. Best buddies zoals ze zijn: Bromance

avatar van Naomi Watts
Basto schreef:

En wordt het niet eens tijd voor herziening?

Goed, dat je het zegd. Herziening is way overdue, ga er deze week eens ruimte voor proberen te vinden. Blijf dit nog 1 van mijn vreemdste tegenvallers.

avatar van joolstein
Het regiedebuut van Ryan Gosling is niet perfect maar wel prettig gedurfd. Een verzameling gelukte en minder gelukte scènes die maar geen geheel willen vormen. Waarbij de kracht van de film ligt in de prachtige shots en niet in de vertelling. Het aantrekken van een getalenteerde scriptschrijver had hierbij misschien meer uitkomst kunnen bieden. Nu vliegt de film alle kanten op, en gezien de wat platte karakterontwikkelingen lijkt Gosling alleen maar een sfeer te willen neerzetten. Opvallend vaak doen scenes en sfeer ook denken aan invloeden van zijn voorbeelden. Op technisch vlak was de film verder prima in orde. Bovendien heeft hij een knappe cast samen weten te krijgen (het is natuurlijk ook handig als je vrouw Eva Mendes is) en weet duidelijk ook heel goed hoe hij ze op hun best kan krijgen. Slecht is de film niet, evenwichtig evenmin maar Ryan Gosling levert in ieder geval een opvallend regiedebuut af.

avatar van m1chel
Ryan Gosling maakt zijn schrijvers- en regiedebuut met dit macabere sprookje, een arthousefilm van de bovenste plank. Het is iets waar Gosling de laatste jaren vertrouwd mee lijkt geraakt. Dit is ook flink terug te zien aan de manier van filmen en het zeer mysterieuze, soms onduidelijke en vreemde verhaal. Daarnaast is de stijl die Nicolas Winding Refn in zijn films Drive en Only God Forgives gebruikt, met Gosling in de hoofdrol, duidelijk terug te vinden. Qua verhaal doet Lost River nog het meest denken aan Twin Peaks, want wie ook maar een aantal minuten van de film mist zal de draad compleet kwijt zijn. Hoewel de film bij het overgrote deel van het publiek niet goed ontvangen werd tijdens de release in 2014, is een ding zeker: ondanks dat de film zware visuele herkenningspunten heeft met andere films, heeft Gosling hier wel zijn eigen draai aan weten te geven.

Qua cast maakt Gosling niet direct voor de hand liggende keuzes. Zo was het misschien het makkelijkste geweest als hij zelf had geschitterd in de hoofdrol, waarmee hij direct een aanzienlijk publiek had bereikt. Toch koos hij ervoor om Iain De Caestecker de rol van Bones te laten vertolken. De Caestecker is tot nu toe het meest bekend van zijn rol als Leo Fitz in Marvels Agents of S.H.I.E.L.D.. Naast hem werd Matt Smith gecast voor de rol van Bully. Smith speelde zijn bekendste rol tot nu toe nog in de serie Doctor Who, maar binnenkort zal hij in de bioscopen te bewonderen zijn in de blockbuster Terminator Genisys. Christina Hendricks speelde eerder met Gosling samen in de film Drive, en zij vertolkt in Lost River de rol van moeder Billy. Maar de bekendste naam in de cast is toch wel die van Eva Mendez, de partner van Gosling. Mendez heeft een flinke waslijst aan films op haar naam staan, waaronder 2 Fast 2 Furious, Hitch en The Place Beyond the Pines, waar ze overigens ook samen met Gosling in speelde.

Er zijn een aantal factoren die van Lost River een bijzondere film maken. Zo is het verhaal doordrenkt van vaagheid, waarbij het er dan ook meer op lijkt dat Gosling een wereld probeert te scheppen in plaats van een daadwerkelijk sterk verhaal. Soms is er werkelijk geen touw aan vast te knopen en je moet dan ook niet raar opkijken als je na het eerste deel van de film al flink verward bent. Antwoorden hoef je echter niet te verwachten, want in het tweede deel van de film neemt het alleen maar toe. Je blijft dan ook met veel vragen zitten. ‘Wat probeert Gosling nou eigenlijk te vertellen?’ en ‘wat is nou het grote mysterie dat Lost River met zich meedraagt?’. Het zijn vragen waar je maar deels antwoord op krijgt aan het einde van de rit. Het lijkt dan ook meer op een aantal losse plotjes die min of meer aan elkaar worden verbonden, zonder dat er nou echt duidelijk wordt wat deze met elkaar te maken hebben. Hierdoor is er ook niet echt een persoon als hoofdrolspeler aan te wijzen, deze lijken namelijk een bijrol te spelen. Wat dat betreft gaat stijl ver boven de inhoud in Lost River.

Een andere factor is het camerawerk, dat onder leiding stond van Benoît Debie. Debie stond sowieso al bekend om zijn bijzondere manier van filmen, kijk maar eens naar de cinematografie van Spring Breakers en Enter the Void. Ook in Lost River maakt hij veelvuldig gebruik van de duisternis en neon verlichting. Dit wordt de gehele film zo verschrikkelijk mooi in beeld gebracht, dat het af en toe lijkt alsof je naar een schilderij van een grootmeester aan het kijken bent. De onverwachte camerapunten, het nachtmerrie-achtig in beeld brengen van bepaalde objecten, maar vooral het veelvuldig gebruikte symmetrische camerawerk maken de film een genot om naar te kijken. Als laatste wil ik graag nog even de sfeervolle soundtrack van Johnny Jewel benoemen. Zijn duistere geluiden maken de film helemaal af en zullen je zeker in de sfeer van de film weten te brengen.

Lost River is een arthousefilm geworden waarbij art gerust met hoofdletters geschreven kan worden. Het verloop van de film is bijzonder traag, waardoor de aandacht bij de gemiddelde filmkijker toch wat zal wegvloeien. Hoewel de film adembenemende beelden bevat en een zeer sfeervolle soundtrack, had Gosling het verhaal wellicht toch een wat duidelijker verloop moeten geven. Doordat veel vragen onbeantwoord blijven, ligt de film vrij zwaar op de maag. De bizarre gebeurtenissen in de film, en dan vooral die in de lugubere club waar moeder Billy werkt, zullen de kijker verward achterlaten. Voor de liefhebbers van experimentele films is Lost River zeker een aanrader en mogen we spreken van een debuut van Gosling die ons in elk geval benieuwd maakt of Gosling deze lijn gaat voortzetten.

avatar van TornadoEF5
Lost River is een ingewikkelde film. Het gaat iets over de huizencrisis en een vrouw die haar borg/hypotheek niet meer kan betalen, een baantje aangeboden krijgt maar niet zomaar één, en haar zoon die door koperdiefstallen Bully uitdaagt, en zo in een spel terechtkomt met hem. De film is erg surrealistisch, en duidelijk style over substance, en hoewel de stijl met momenten erg mooi is, vond ik ze niet talrijk genoeg. Qua muziek is het dan wel weer op en top geslaagd, maar qua stijl komt Lost River niet in de buurt van films als The Neon Demon, Eyes Wide Shut, Suspiria, Victoria, Enter The Void enzovoort. Het komt over als een experiment dat niet volledig gelukt is, maar toch kan ik er wel een 3* aan kwijt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De verwijzingen naar Lynch en Refn zijn al gevallen, je merkt wel wat Gosling zelf graag ziet. Het regiedebuut van de acteur en tegelijk de (voorlopig) laatste filmrol van zijn vrouw Eva Mendes. Het is alvast een eigenzinnige film, ondanks de links met andere regisseurs. Maar dat hoort nu eenmaal bij het vak. Ik hou wel van dit soort films, al is Lost River net iets te donker voor mij. Ik veronderstel dat Gosling nog wel kan groeien als regisseur. Ik hou ook van de latere films van Refn en iets minder van zijn wat ruwere eerste films. Een kwestie van smaak. Saoirse Ronan speelt een kleine rol, maar is altijd heerlijk om te zien. De rest valt iets minder op.

Een film voor de liefhebbers en zelf bleef ik wat op mijn honger. Het is vrij ruw en donker, maar zoals eerder gezegd is dat een kwestie van smaak.