Critters (1986)

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Stephen Herek
met Dee Wallace-Stone, M. Emmet Walsh en Billy Zane

In een ver gelegen sterrenstelsel ontsnappen een paar gevaarlijke harige en zeer hongerige monstertjes uit een gevangenis en vluchten naar de Aarde. Op de Aarde komen ze bij de boerderij van de familie Brown, wonend in een klein plattelandsdorpje, terecht. Hier besluiten de kleine duivels om hun buikje eens helemaal rond te eten ...

superhenkie
Mwa,

Niet slecht maar het kon me allemaal niet echt boeien. Die familie vond ik irritant en de critters kwamen lame over. Ik kreeg er een kinderfilm-achtig gevoel bij. Qua sfeer niks te klagen maar het is niet helemaal wat ik ervan hoopte.

2 sterren.

avatar van MyxomA
Prachtige pulp! Verstand op nul en kijken maar!
Een bende losgeslagen, vrolijke vreters met aaibaarheidsfactor nul schopt keet in deze leuke mix van science fiction, humor, horror en Sesamstraat.

avatar van Filmkriebel
Dit was een film die het in het gouden videotheektijdperk heel goed deed op VHS. Leent veel van Gremlins doch het blijft bij een groot pak idiote humor zonder veel originaliteit. Die premiejager die de gedaante aanneemt van een Bon Jovi achtige popzanger . Heel goed is het eigenlijk allemaal niet want alles komt heel traag op gang. Net als de fun begint is het al bijna afgelopen. Ook de critters vond ik zelf minder leuk dan de gremlins.

Destijds toch wel een leuke jaren 80 pulp-film die inderdaad populair was in de videotheken (daar heb ik hem destijds ook gehuurd). Het verhaal was best geinig en hetzelfde geldt voor de uitvoering ondanks dat het allemaal zeer nep uitzag (Vandaar natuurlijk ook pulp). Omdat de film amper 80 minuten duurde keek de film zich ook lekker weg. Dit was overigens de eerste film waarin Billy Zane een grotere rol had.

avatar van knusse stoel
Inderdaad "Theunissen", in die tijd was het zelfs misschien wel griezelig, alhoewel ook "The Shinning" een heel goed voorbeeld van de betere horrorfilm uit die tijd was. En die vond ik toch meer 'onderhuids' griezeliger! Maar wel leuk voor degenen die wat lachen willen en een KLEIN beetje humor in de film willen. Kijk niet te veel naar de trucages want die zijn enigszins gedateerd.

De ijzingwekkende en super spannende The Shining is natuurlijk wel van een heel ander kaliber dan deze. Dat is pas een pure horrorfilm, terwijl dit toch horror (als je het wel zo mag noemen) is met een vette knipoog richting komedie. Deze film keek je vroeger meer voor het leuke (chips, popcorn en cola erbij) terwijl je de The Shining destijds keek (met een luier aan ) voor spanning en enge dingen.

Matige film waarin een boerengezin ongewild bezoek krijgt van kleine harige monstertjes. De special effects zijn inmiddels flink gedateerd, maar de beestjes blijven er wel geinig uit zien. De twee buitenaardse premiejagers zorgen voor de komische noot van de film. Vermakelijke pulp met een hoofdletter P.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijke flick.

Een typische jaren '80 SF-horrorflick die flink meelift met de populariteit van diverse genreklassiekers, waarbij 'Gremlins' het rijtje herkenningspunten aanvoert. Dee Wallace, M. Emmet Walsh en de jonge Billy Zane als slachtvee, vormen de juiste ingrediënten voor een vermakelijke kijkbeurt, waarbij buitenaardse wezens een onschuldig gezinnetje gijzelen. Met een lekker foute, zichzelf tot in den treure herhalende soundtracksong en andere gekkigheid, trekt de film als smakelijk popcornvoer voorbij.

Goed.

avatar van Spetie
Ik was hier totaal niet bekend mee, toen ik hier van de week door mijn zwager op werd gewezen. Critters dus. Een soort van Gremlins, maar dan een stukje gemener.

Best grappig bij tijd en wijle moet ik zeggen. Het verhaaltje, inclusief acteerwerk en alles wat daarbij komt kijken is niet heel bijzonder, maar de Critters zelf zijn grappige wezentjes. Lekker gemeen en af en toe hebben ze leuke oneliners. Het tempo is vrij hoog en doordat alles maar zo'n vijf kwartier duurt, is het alweer voorbij voordat je er erg in hebt.

Geen jeugdsentiment voor mij dus, wel erg jaren tachtig, maar desondanks heb ik mij hiermee prima geamuseerd.

avatar van wibro
Deze jaren 80 pulp mag misschien qua cinematografie en acteerwerk niet veel voorstellen maar als komedie vind ik hem 100% geslaagd. ik heb in ieder geval af en toe flink in een deuk gelegen. Dat ligt behalve aan die kleine monstertjes misschien nog meer aan die twee lijpe premiejagers. Hoe ze met die twee schietijzers dingen aan gort schoten, dat was af en toe toch brullen van het lachen.
De Amerikaanse komedies staan voor mij doorgaans voor zeer flauw, maar dat kan van deze in ieder geval niet gezegd worden. Critters is voor mij een van de weinige komedies van U.S. makelij die voor mij boven het gemiddelde scoort.

avatar van DVD-T
Hou wel van deze stekelige wezentjes.

Het verhaal alleen al is erg leuk. Tel daarbij de geweldige setting bij op en een hoop geweldige scenes en het is gewoon genieten. Ook de toevoeging van de bounty hunters is geniaal. De Crites en alles wat met hen gedaan wordt blijft leuk om te volgen.

Heel erg leuk.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch beter bij herziening dan verwacht. Deze 80's film ligt in de lijn van Gremlins of Tremors. Hard genoeg, wat flauwe humor erbij en slecht acteerwerk. Beetje cheesy, maar anderzijds een guilty pleasure. Het duurt ook even voor de critters in beeld komen en dat wekt toch wat spanning op. Ook de humor is niet slecht en passend bij dit genre. Jammer wel dat door het lage budget de critters zelf amper uit de verf komen. Misschien dat een reboot ook meer kan doen met de wezens.

avatar van Phantasm
Vroeger ooit eens gezien, maar deze blijft leuk, prima in elkaar gezet.

leuke film.lang geleden dat ik hem heb gezien.binnenkort maar weer eens zien.

avatar van Woland
Ik dacht altijd dat dit een directe Gremlins-kloon was, maar dat viel nog wel mee. Sterker nog, eigenlijk is deze nog wel geslaagder, zeker als horrorfilm. De ruimtestekelvarkentjes in Critters zijn een stuk gewelddadiger, hebben een beter verhaal, en de hele film wordt met veel minder flauwe familiehumor gebracht, en veel meer als een horrorfilm. Al blijft het natuurlijk wat cheesy en ligt de knipoog er duidelijk bovenop. Die twee premiejagers die zich vermomd hebben als hair-metal-muzikanten zijn ook een leuke toevoeging. Fijne jaren '80 cult, je kan het beroerder treffen.

avatar van PEN15
They traveled millions of light years for a snack. Guess what's on the menu? YOU ARE

Ik heb de reacties meerdere malen gelezen en elke keer had ik het gevoel of er iets niet klopte. Ik vond dat die poster ook niet helemaal de lading dekte. Goed dan maar dan ik nog op het nippertje doorkreeg dat ik al die tijd critters 2 had gezien. Het begon pas te dagen toen Billy Zane ergens een rolletje moest hebben en ik maar zat te speuren waar. Inderdaad was dit een succesvolle huurfilm, vreemd genoeg werd dat vervolgdeel veel vaker uitgezonden.

In deze Critters is echt álles beter dan in het vervolg, het allerbelangrijkste; zelfs griezeliger (ondanks dat hij als horrorfilm erg mak is: weinig bloed, twee doden en wat boerderijbeestjes). De creature effects van die poppen zijn een stuk overtuigender. Alhoewel een paar scenes kunnen worden ervaren als komisch wordt er niet te veel nadruk gelegd op humor als in de vervolgdelen, waarin die boerenkinkel overdreven grappig probeert te zijn. Of zou het de bedoeling zijn geweest zodat je het verschil kunt zien als hij de rol van de jager speelt. Ook deel 3 heb ik nog ergens in een schoenendoos liggen. Die viel zo tegen dat ik het maar met minder dan één oog gekeken heb. Ik herinner me nog wel dat die Don Keith Opper uit de vorige twee delen nog steeds een critesjager speelt en dat het einde op een zouteloze cliffhanger eindigt.
Over cliffhangers gesproken, die vond ik in dit deel ontzettend tof.

avatar van keimpeS
Guilty pleasure vanuit het video tijdperk al, voor mij een echte komedie/horror klassieker die ik zekers nog vaker zal gaan zien. De eerste twee delen vindt ik zekers de moeite waard!

avatar van joolstein
Vooral veel jaren tachtig lol, in deze horror-film met genoeg verwijzingen naar andere films uit het horror en Sciencefiction genre. Met in de eerste plaats natuurlijk E.T.(1982) Dee Wallace-Stone uit die film speelt ook hier de moeder van een jongetje. Deze Brad Brown gebruik net als Elliott het trucje met de thermometer om niet naar school te gaan. Pech voor Brad want ze trapte niet twee keer in dezelfde truc.

Daarnaast is het bowling-shirt van pa Jay Brown een verwijzing naar de Ghostbusters (1984) en zit er ook een kleine verwijzing naar de Ghoulies" (1985) in de film. Of de bewering dat het script van deze film eerder was, is natuurlijk niet na te gaan. Maar doordat de Gremlins (1984) een groot succes waren was de timing wel prima! Nagenoeg komen in deze horror-komedie ook niet veel meer moorden voor. Wel geteld maar twee en dan een koe en wat kippen. Wel is er iets meer bloed. De twee tot de ‘good guys’ behorende buitenaardse premiejagers (geheel in Terminator (1984 stijl) knallen er flink op los! Ze richten hiermee zelf meer schade aan dan dat de Critters doen? Als je heel goed kijk kan je ook Lin Shaye herkennen, al is het knap lastig met zoveel krulspelden in haar haar. Al met al is het aardig, amusant en vermakelijk.