Critters (1986)

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Stephen Herek
met Dee Wallace-Stone, M. Emmet Walsh en Billy Zane

In een ver gelegen sterrenstelsel ontsnappen een paar gevaarlijke harige en zeer hongerige monstertjes uit een gevangenis en vluchten naar de Aarde. Op de Aarde komen ze bij de boerderij van de familie Brown, wonend in een klein plattelandsdorpje, terecht. Hier besluiten de kleine duivels om hun buikje eens helemaal rond te eten ...

Herzien. Vond het heel leuk.

avatar van psycholamp
Vond dit echt altijd wel leuke films. Als kind ben je dan ook minder kritisch. Misschien vind ik deze stiekem wel leuker dan Gremlins, ik vind Gizmo nl. een beetje een irritant figuur.

avatar van Uier
4 Nostalgische sterren! Deze film was geweldig vroeger, in tegenstelling tot de opvolgers. (Al viel deel 2 nog enigszinds mee).

weet iemand waar je alle vier delen kan kopen

Yep hier, met alleen Engelse ondertitels, voor € 20.98:

Critters

Dank je

toch blijft die voor mij een horror klassieker 3*

vroeger had je hellraiser, nightmare on elmstreet, poltergeist en critters.

avatar van Al DeNiro
En natuurlijk Gremlins.....

kaydegreef
Had deze film toch iets beter verwacht.

Film is zeker niet eng(had ik ook niet verwacht ) en er zijn geen schrikmomenten aanwezig.
Maar die Critters zijn best wel grappige beestjes
Ben benieuwd naar de 3 sequels

Alleszins leuke film, lekker ouderwets in een tachtiger jaren stijl, inclusief de foute muziek. leuke effecten,en een aantal echt grappige momenten. Jeugdsentiment. 3. de vervolgen (voor het geval je ze nog niet gezien hebt) zijn stuk voor stuk bagger, alleen de derde heeft nog wat waarde door het eerste filmoptreden van Leonardo DiCaprio.(maar verder stomvervelend)

leuke film. alle delen zijn wel leuk. ik heb de films zelf ook. goeie jaren tachtig zweer zit er in.

avatar van dutchtuga
charmed one schreef:
goeie jaren tachtig zweer zit er in

avatar van Friday the 13 th
charmed one schreef:

Leuk dat je ook van horrorfilms houdt, je hebt er duidelijk al héél veel gezien. Ik wil niet de schoolmeester uithangen, maar het is "sfeer" en niet "zweer". Ik zie dat je dat woord nogal vaak gebruikt, dus het is misschien handig om het dan juist te schrijven.

oke bedankt. ik zal het doen.

avatar van Friday the 13 th
Ik vond het ook een leuke film. Lijkt op de Gremlins, maar het plot van Critters zou al veel vroeger geschreven zijn. De critters zien er best cool uit. Lijken op stekelvarkens die zich al rollend voort bewegen. Typical eighties stuff!

Behoorlijk grappig bij momenten ( de wc-pot scène, die dialogen tussen de critters...). Mede door de korte speelduur is dit een leuke wegkijker. Het einde vond ik nogal overdreven. Net alsof een klein bommetje zo een groot ruimteschip in duizend stukjes kan laten spatten. Maar ja de film is dan ook niet serieus te nemen.

Om eerlijk te zijn kende ik Critters in mijn jeugd niet. Nooit gezien op tv of zo. Wel natuurlijk de gremlins. Gremlins is echt overhyped geweest, ondanks dat er maar 2 film van zijn. Vreemd dat ik het bestaan van films als Critters en Ghoulies pas veel later ontdekt heb.

erik1677
jaja weer een heerlijk filmpje uit de jaren 80.
Heerlijk zo n familie die het aan de stok krijgt met haarballen out of space.
Persoonlijk kan ik echt genieten van zulke films.

avatar van namingway24
Ik heb de films op zeer jeugdige leeftijd gezien (gelukkig mocht ik van mijn ouders alles huren) en toen vond ik ze al niet echt eng, maar het is wel topvermaak. Net als Ghoulies overigens

Ik heb deze week de Critters Collection binnengekregen op DVD; alle 4 films op 4 discs voor 13 euro (exclusief verzendkosten). Dus het wordt eens tijd voor een herziening in een heuse Critter-a-thon.

avatar van namingway24
Oké geen Critter-a-thon, maar toch deel 1 gekeken gisteravond.

Een erg leuke film. De Critters zijn grappige creaties, en de film duurt niet al te lang, dus wordt het nooit saai. Natuurlijk niet zo goed als Gremlins, maar stukken beter dan Ghoulies...

erik1677
ja echt wel stukken beter dan ghoulies.
Maar daar hoef je ook niet veel voor te doen

avatar van 606
Erg vette Sf / komedie en de jagers waren erg leuk.
Critters waren ook prima.

3,5 ster

avatar van dutchtuga
Eerste en gelijk het beste deel uit de Critters reeks. Dit 80's filmpje heeft in principe alles wat een liefhebber ervan zou mogen verwachten. Een sfeervolle setting, leuke personages, wat knullige effectjes, de erg leuke 'crites' zelf en zelfs een heus exclusief 80's rocknummer: 'Power of the Night' van Johnny Steele . Erg vermakelijke film die terecht een kleine cult-hit is. De scène met de E.T. pop is hilarisch en een classic in mijn boekje.

avatar van Aapje81
Hele koddige film die in mijn herinnering sterk in het verlengde van The Gremlins lag. Zeker niet slecht.

avatar van psycholamp
Pas herzien en het is wel erg slecht allemaal, maar wel leuk van slechtheid. En dat jaren '80 sfeertje is en blijft top. Ik laat die 3 staan!

avatar van Rianneke_Dan
Enorm leuke film!

Heb deze vroeger nooit gekeken, en toevallig kwam mijn vriend hiermee aanzetten, ook omdat ik de laatste tijd veel films uit de jaren 80 kijk. En deze viel me eigenlijk alles mee, ik had eigenlijk een gigantische B-film verwacht, maar dat was totaal niet zo. Critters is een erg leuke film, met een goed jaren 80 sfeertje en een leuke setting. Vond de creatures leuk gemaakt, en ook erg humoristisch neergezet, en dat maakt de film ook gewoon zo grappig.

De setting was dus erg goed, ik hou daar wel van, een afgelegen boerderij met een familie die ineens overvallen worden door deze vijandige wezentjes. Acteerwerk was goed, grappig om Zane in zijn jonge jaren te zien. En Dee Wallace was een erg mooie vrouw in de jaren 80. De stukjes in de ruimte vond ik iets minder, maar gelukkig was dat niet veel. Echt heel spannend werd het nergens, maar dat was niet storend. Vooral de sfeer is belangrijk en dat was subliem in deze film. Ik ben er benieuwd naar de andere delen, die ga ik ook snel eens opzetten

Dikke 4*

avatar van Robbie_Helmond
Jeugdsentiment!

avatar van JustMike
Transform!

Het was een wel een grappige film. Ik vond de horror ook erg goed, maar de laatste tijd vind ik films nooit echt meer eng. En van deze film had ik ook echt niets engs verewacht, maar soms zaten er echt schrikmomenten in en soms vond ik er erg mooie stukjes in zitten die dan zeg maar voor de jaren 80 echt mooi waren. Ik snap dat dit voor veel mensen gewoon jeugdsentiment is, dit is gewoon een leuke familie film (wel boven de 6). Maar ik weet niet hoeveel jaar en ouder deze is, maar ik vind hem voor deze tijd 6 of 9 ofzo. En voor die tijd was het denk ik of 12 of 16.

The Bounty Hunters
Ik vond deze aliens / mensen wel erg grappig. Vooral toen hij ging transformeren en dat die andere geen leuk lichaam kon vinden, dus nog steeds groen was. Ze deden me een beetje denken aan terminater.

Aliens
Tja, de critters, die waren ook erg grappig, zo klein en flufeeeeh!! Maar het waren gewoon echt een stelletje monsters Je zag ze niet zo heel veel in beeld, de critters, je zag meer de leider van de aliens, die de bounty hunters had gestuurd. Ook grappig toen die critter tussen die poppen zat, hij leek daar zo erg op. Op sommige stukjes waren ze wel flauw, ze waren zo groot geworden, dat van die kleine haarballen niks meer te zien was.

Dronken gast die aliens ziet
Hij werd niet serieusgenomen toen het moest, en die fout word vrijwel altijd gemaakt. Maar daarvoor was er nog helemaal niks aan de hand. Dus hij heeft het een beetje aan zichzelf te danken. Maar toch was het wel grappig. Hij kwam aliens tegen maar niemand geloofde hem.

Wapens
De wapens van the bounty hunters waren echt cool . Gewoon van die grote, sterke shotguns. Bam! Bam!

Jaren 80
Het is een jaren 80 film, dus de geluidseffecten en de special effects zijn minder. Er hangt een jaren 80 sfeer rond en die is wel lekker, vooral in films zoals deze en terminator enzo. De acteurs, ze deden het op het begin wel goed, maar later iets minder. Vooral de moeder en vader. Ik vond het joggie als een van de beste spelen. Want die vader zat helemaal in verband enzo, was erg gebeten en kon nog steeds gewoon makkelijk lopen, dat was dan wel iets minder. Die moeder was op het ene moment psychotisch en paranoïde en het volgende moest ze huilen. Maar dat joggie deed het wel goed. Hij speelde ook goed met die figurant op het begin. Hij speelde zijn rol erg goed en grappig. Hij was vooral erg grappig tegen zijn vader, en daardoor Kreeg hij straf enzo. De dochter deed het ook wel goed vond ik zelf. Hij leek mij wel!

Plot
Het is zeker niet het nieuwste plot (hij is ook wel 1986) maar ik vond het plot er wel een beetje bij passen, ik vond het ook voor de rest goed uitgewerkt. Spannend maar toch grappig. Heb veel om de critters gelachen ook omdat er soms engelse ondertitels bij zaten als ze wat zeiden Let's Roll!

Ik vond het wel een leuke film om een keertje te zien, zeker een 3.5 waard als het al niet hoger is, ik ga ook nog een keer de andere critters kijken, maar ik heb gehoord dat dit de beste was en de andere een beetje saai. Maar alleen de tijd zal het leren

Jeugdsentiment snik

Ik kan me deze film nog goed herinneren als kleine man.

charmed one schreef:
goeie jaren tachtig zweer zit er in.

avatar van Elineloves
Volgens mij is dit typisch een film die je op jonge(re) leeftijd gezien moet hebben om hem goed te kunnen waarderen. Ik ben 23 en heb deze film vorige week voor het eerst gezien. Dus geen nostalgisch gevoel erbij of jeugdsentiment. Misschien is dat ook een van de redenen waarom ik niet zo enthousiast ben.

Sommige stukken waren wel komisch, anderen werkten me weer op mijn zenuwen. Wisselend gevoel had ik er bij. Met de zweersfeer was niets mis, die was gedurende de film wel duidelijk aanwezig, maar toch wist de film me niet helemaal te bekoren. Acteerwerk vond ik ondermaats, de muziek.. tsja, ik ben geen fan, laat ik het zo zeggen dus je moet het hebben van de irritante mormeltjes.

Wil de vervolgdelen ook graag zien, al betwijfel ik het of die beter gaan bevallen dan deze. Wie weet.

avatar van Halcyon
Vermakelijke onzinfilm met in de hoofdrol kleine monstertjes waarbij de Gremlins wel koorknaapjes lijken. De opbouw is erg typisch, inclusief intro in space met enkele goedekope effectjes en naar het einde toe veel explosies. Helaas veel te braaf op het vlak van blood&gore. De meeste fun komt van de hilarische personages, zoals de slecht gekapte rockzanger en de boerenkinkel die aan de hand van zijn vullingen al het onheil kon voorspellen.