Tetsuo (1989)

Alternatieve titels: Tetsuo: The Iron Man | Tetsuo, the Iron Man | The Ironman | 鉄男

Japan
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Shin'ya Tsukamoto
met Tomorowo Taguchi, Kei Fujiwara en Nobu Kanaoka

Een keurige Japanse zakenman ramt zijn auto per ongeluk tegen die van een cyberpunk die als hobby heeft metalen onderdelen te transplanteren in zijn lichaam. Na deze ontmoeting begint de zakenman op onverklaarbare wijze te veranderen in een metalen cyborg. Zijn identiteit en die van de cyberpunk worden langzaam maar zeker verweven tot één.

dominion
Wat een bizarre trip was dit zeg ...

Gigantisch aparte film met een erg mooie visuele stijl.
Deed me qua montage en film stijl erg denken aan Eraserhead die ik overigens niet veel aan vond.
Maar dit filmpje was weer erg goed.

Kreeg echt een hoofdpijn van het gigantisch snel bewegend beeld en erg wierde muziek.
Ook heel erg sfeervol en erg techno.
De cyborg achtige wezens leken ook wel een beetje op de wezens uit The Meatball Machine.
Gelukkig deed dit filmpje wel heel erg kort want langer had ik denk ik niet vol gehouden .

Dit was echt een hele nieuwe filmervaring voor mij.
Nu op naar de vervolgen en de andere cyberpunk filmpjes.
Naar Rubbers Lover kijk ik ook wel uit en denk dat die nog beter dan deze zal zijn.

Blijft een geweldig filmpje ... nog steeds.

Vooral het razende tempo, de geweldige cinematografie en sterke soundtrack zorgen ervoor dat dit een film is die z'n status nog wel even kan vasthouden.

Sowieso voor mij toch een belangrijke film, aangezien hij het begin van m'n filmliefde vertegenwoordigt. De eerste keer heb ik Tetsuo uitgezeten met vier pauzes en vond ik het niks, maar nog geen week later had ik de film al drie keer gezien en behoorde hij tot m'n absolute favorieten.

Weinig tot geen verhaal, weinig logica ook,maar Tetsuo is dan ook vooral een ervaring. Nog steeds de beste cyberpunk film die er is, zelfs al is het één van de allereerste onder deze vorm. Ondertussen ook een film die opgeklommen is van een cult nichefilmpje tot een must-see voor mensen met een groeiende interesse in Aziatische cinema.

Zeker geen film voor iedereen, maar wel eentje die je gewoon moet gezien hebben. En voor mij nog altijd één van m'n all-time favorieten. Niet klein te krijgen dit werkje van Tsuka.

5.0* en een uitgebreide review

Reinbo
Onderhond schreef:

Er is dus nog hoop voor mening klassieker.

Het verschil is wel dat ik eigenlijk in de dagen daarna een onomkeerbare drang kreeg om de film opnieuw te zien, dat heb ik nog niet zo gehad met de meeste klassiekers. Ben meestal erg blij dat ze afgelopen zijn, en dat blijft ook zo in de komende weken

avatar van LimeLou
Wanneer en hoe heb je de film dan gekeken voor het eerst, Onderhond?

Was een jaar of 10 geleden, een wat vage VHS opname van de BBC denk ik. Gekregen van een kennis van toen. De enige manier om aan zulke films te komen toen.

avatar van Halcyon
Iets meer dan zes jaar geleden zag ik Tetsuo voor het eerst, gefascineerd door de bijna mythische cultstatus die deze film genoot op MM. Al snel had ik door dat dit inderdaad een aparte kijkervaring was, op zowat elk vlak. Tetsuo was ANDERS. Maar echt bij de keel grijpen deed Tsukamoto mij niet. Er ontbrak iets. De beelden en het geluid waren intens, maar als geheel was de film te vaag en zelfs te traag, ondanks de audiovisuele energie. Ondertussen, zes jaar, ontelbare genrefilms en enkele mijmeringen over deze unieke film later, kan ik rustig zeggen dat het kwartje gevallen is. Sommige cinema heeft tijd nodig om te groeien.

Samen met het visionaire Videodrome van Cronenberg is Tetsuo voor mij dé landmark in de cyberpunk, een stroming waarin de invloed van moderne technologie op de mens bekritiseerd wordt. Dat Cronenberg trouwens een onmiskenbare inspiratiebron was voor Tsukamoto blijkt duidelijk uit de op het eerste gezicht nogal vage plot. Een metaalfetisjist wil zijn lichaam perfectioneren door een metalen bout in zijn vlees te integreren. De bout blijkt echter verroest en hij geraakt geïnfecteerd waardoor zijn lichaam in metaalschroot begint te transformeren. Eén welbepaalde scène lijkt zelfs een rechtstreekse verwijzing naar Cronenberg, namelijk wanneer een koppel in beeld komt dat kickt op een aanrijding die ze zelf veroorzaakt hebben. In Crash, gebaseerd op het gelijknamige boek van J. G. Ballard, zien we hetzelfde fenomeen waarin mensen opgewonden geraken bij het zien van auto-ongelukken. Daarnaast zijn thema’s als mutatie en transformatie aan Cronenberg ontleend, dit in combinatie met een naargeestige seksuele ondertoon zoals we die zien tijdens de scène waarin een vrouw gepenetreerd wordt door een man wiens penis in een ronkende drilboor gemuteerd is.

Op audiovisueel vlak kan de breuk met Cronenberg echter niet groter zijn. Tetsuo is een aaneenschakeling van stijlvolle zwart-witfotografie waarin agressieve close-ups, flitsende montage en dynamische camerastandpunten een overdonderende energie genereren. Net daarom laat het uitsterven van de plot in nietszeggende maatschappijkritiek tijdens het laatste halfuur een wrange nasmaak achter. We zien hoe de twee hoofdpersonen met elkaar de strijd aangaan om uiteindelijk met elkaar te fuseren tot één grote brok metaal, zij het op een nodeloos langdradige manier in beeld gebracht. Waar Cronenberg met Videodrome of Crash de maatschappijkritiek dus aanwendt om diepere lagen te integreren en om de kijker uit te dagen, lijkt dit in Tetsuo slechts een kapstok voor een, overigens briljante, stijloefening. Waaruit ik dan concludeer dat Cronenberg de betere denker/schrijver is en Tsukamoto de betere artiest. Hoe gaaf moet een film van hen beide dan wel niet zijn?

Halcyon schreef:
Wat een onzin, die film van Cronenberg is pas zeven jaar later uitgekomen.

avatar van RuudC
Ben je nou met jezelf in discussie?

avatar van mjk87
Aparte film die ik niet leuk vond om te kijken, niet fijn vond om te kijken en zelfs erg naar vond om te kijken. Het boeide me niet bijzonder en bij tijd en wijlen werd het zelfs saai. Het camerawerk vond ik vooral vervelend en niet altijd mooi met die rauwe onaffe beelden. Dat neemt echter niet weg dat de soundtrack erg sterk is en mede daardoor enkele afzonderlijke scènes wel heel goed waren en je direct op de huid zaten. De gekte en angst worden prima neergezet. Bovendien als geheel is de film wel bovenmatig intrigerend en blijf je de film afkijken. Dus krap aan een voldoende, 2,5*.

avatar van SanderPuntCom
Apart

het is geen film die je moet kijken om een goede, sterke film te zien. dit is eerder iets dat je moet kijken om eens iets anders te kunnen beleven.

De film zit wel op een goede manier in mekaar zodat het altijd boeiend blijft. Het is gewoon heerlijk om het hoofdpersonage geleidelijk aan te zien transformeren in een robot.

De soundtrack zorgt dan weer voor het machtige gevoel, dat vooral in de Drilboor-Scène veel succes heeft geoogst.

Een film die voor een klein publiek meesterlijk is.

avatar van Hansjepansje
Erg fijn.

Ik merk dat terwijl ik deze review schrijf, ik alweer een smile op m'n gezicht krijg. Wat een onzin, deze film. Maar dan wel sterk in beeld gebrachte, ondersteund door een coole soundtrack, dikke grijns opwekkende onzin Big grin

Zit echt een hels tempo in de film, dat in sommige scènes dan nog wordt opgetrokken. Verder visueel sterk, met felle camerabewegingen en razende editing. Design is ook best cool: alles heeft de feel van pure randomness, wat alleen maar goed is in een film als deze. Soundtrack is perfect wat je mag verwachten: een heel metalen sound. Industrial all the way.

Acteerprestaties zijn goed genoeg, verhaaltje is goed genoeg, verder is het gewoon genieten van de sfeer en de weirdness. Gave climax ook. Dikke 3,5*.

avatar van Spetie
Mijn derde Tsukamoto en tevens mijn derde onvoldoende. Ik had vooraf niet veel verwachtingen, maar was vooral nieuwsgierig naar Tesuo, vanwege het aparte verhaal.

Ik moet zeggen dat het wel een unieke ervaring is, want wat hier allemaal gebeurt heb ik nog niet eerder gezien. De eerste twintig minuten waren best aardig en ik zat vooral verwonderd te kijken naar wat er allemaal voorbijkwam. Daarna werd het echter al snel minder. Tsukamoto weet het niet lang genoeg interessant te houden en rijgt alles aaneen met een snelle, maar ook erg lelijke montage. Visueel is het ook niet mooi. Dat stop-motion zag er erg goedkoop en lelijk uit en deed mij ergens denken aan Gojira. Verder beviel de drukke soundtrack me ook al niet. Het moet allemaal zo druk mogelijk gebracht worden, zo lijkt het, want als alles in een hoog tempo gebracht wordt, dan moet het wel leuk zijn.

Niet dus. Het is twintig minuutjes leuk en een drie kwartier niet. Een cyber-punk experiment met een erg lage fun factor en een veel te hoog ADHD-niveau. Dan vind ik een vergelijkbaar filmpje als Electric Dragon 80.000 V toch wel een stukje vermakelijker.

avatar van sinterklaas
Nou, eindelijk Tetsuo maar eens gezien van Tsukamoto, en inderdaad... this is some weird shit!

Een zakenman en zijn vriendinnetje rijd een man aan die een stuk ijzer in zijn poot heeft. En zoals we het kennen van de Amerikaanse vervloekingfilms, gaat dat er hier op dezefte wijze aan toe. Degene die ze aanreden was blijkbaar niet zomaar iemand, maar een cyberpunk die half van metaal is en hij heeft de zakenman zojuist besmet.

En ja, zo veranderd de zakenman (en tevens ook zijn vrouw) ook langzaamaan in een cyberpunk en vanaf dat moment is de film gewoon een grote ADHD-gekte van snelle montage, een hoop geschreeuw en weinig woorden, heel veel zieke gore shit wanneer de zakenman weer eens een constructie heeft bedacht en weer lekker met ijzer, snoeren en platen zit te frunniken in zijn vlees. De film word gewoon op den duur een grote ijzer-fetish, vooral met die boormachine.

Erg geflipt filmpje en een erg leuk debuut van Tsukamoto. Snel, goedkoop, weird, maar erg leuk... als je een bizar gevoel voor humor hebt.

avatar van danuz
Blijft een fascinerend werkje! Maar eerder op de dag herzag ik nog Rubber's Lover, en dan lijkt Tetsuo toch wat dynamiek te missen. Als een speer raast de film richting end-credits, onderwerg erg veel interessante technieken tentoonstellend (stopmotion, screen-in-screen etc), maar als film ook redelijk saai toch. Voor mij blijft het meer een technische exercitie van een jonge, eigenzinnige cineast, dan een écht goede film.

avatar van Donkerwoud
De gruwelijke esthetiek en de provocerende walgelijkheden maken het geen fijne kijkervaring. In tegenstelling tot soortgelijke body horror als The Fly of Eraserhead is het ook een oppervlakkige bedoening.Tetsuo doet niet veel dan experimenteren met speciale effecten en shockeren met de algehele vreemdheid ervan. Meer emoties dan walging en afkeer worden er bij mij in ieder geval niet opgewekt. Maar misschien moet ik hem nog eens herzien, want het is wel een prettig creatieve film die heerlijk vreemde associaties de wereld in helpt.

Donkerwoud schreef:
[..]want het is wel duidelijk hoe invloedrijk deze cultfilm geweest is voor de Aziatische cinema.

O ja? Ik ben oprecht benieuwd waarom deze invloed zo duidelijk is wat jou betreft.

avatar van Donkerwoud
Toevallig dat specifieke zinnetje weggehaald. Is zo'n claim die je niet zomaar waar kunt maken.

avatar van danuz
Zal ik mijn vorige bericht maar weghalen dan?

avatar van Donkerwoud
Op zich wel een interessante vraag, want ik denk inderdaad dat Tetsuo wel invloedrijk geweest is. Misschien dat iemand anders zich er aan wil wagen?

Als je een omwegje leuk vindt: dit is de film die Tsukamoto gelanceerd heeft en er mede voor gezorgd heeft dat hij een plaats in de jury van Venetië wist te bemachtigen. Door zijn support daar wist Kitano's Hana-bi dan weer de gouden leeuw te winnen dat jaar. En da's toch wel start van de opleving die de Aziatische cinema tussen ruwweg 2000-2010 gekend heeft.

Maar zoals gezegd, da's wel een omweggetje

Verder denk ik dat de film zelf waarschijnlijk niet zo'n grote rol gespeeld als invloed op andere Aziatische regisseurs, maar wél erg belangrijk is geweest voor het opzetten van een Westerse cult following die toch wel wat dingen doen bewegen heeft daar. Wat het hele (cyber)punk gebeuren betreft mag je natuurlijk een Sogo Ishii ook niet vergeten, maar die heeft nooit echt de weg naar het Westen kunnen vinden.

Interessant, Onderhond.

avatar van leatherhead
Aardig, maar wel een beetje een tegenvaller.

Film is ongetwijfeld apart, en de typische montage en visuele stijl ligt mij ook zeker wel. Alleen op het gegeven moment had ik het gewoon wel gezien allemaal, na de zoveelste metalen pielemuis en dergelijke taferelen. De film begint zo ongeveer even intens als dat hij eindigt, waardoor het toch wel een beetje gaat vervelen op het gegeven moment, wat zeker voor een film die slechts 67 minuten duurt, toch best een minpunt is lijkt me. Ik hou er meer van als een film echt naar een climax toewerkt, of in ieder geval niet gedurende de hele film hetzelfde is (paar uitzonderingen misschien). Na een tijdje raakte ik gewoon niet echt meer onder de indruk van wat me getoond werd en was het nog weinig verrassend allemaal.

Toch wel 3,0*, omdat ik de eigenzinnigheid en gedurfdheid van de film zeker wel waardeer, en er wel wat leuke scenes in zaten.

avatar van John Milton
Is het raar dat ik ook een beetje aan Svankmajer moet denken tijdens sommige scènes?

Om eerlijk te zijn heb ik me er doorheen moeten worstelen. Ik heb niets met cyberpunk, en het experimentele gehalte van Tetsuo lag me dan ook te hoog voor 67 minuten insanity onder kutmuziek met af en toe een krankzinnig giecheltje of babyhuiltje er tussendoor. Ik ben niet wars van avant garde, maar dit wilde net niet helemaal goed vallen, en zo goed vond ik het visueel niet om eerlijk te zijn. Toch, het greep voldoende en was gedurfd en origineel genoeg om een voldoende te krijgen. Dat dan weer wel.

Nou heb ik best tijdens sommige scènes geïntrigeerd zitten kijken, zoals de stop-motion scènes met buiten lopen, maar dit is me denk ik net even te krankzinnig. Al sluit ik een hogere score in de toekomst niet uit. Ik verwacht hem alleen niet net als Onderhond binnen 2 weken nog en paar keer gezien te hebben. Met stip op 1 op mijn weird-ass movielist.

Ik zal hem wel nog eens kijken over zoveel tijd, benieuwd hoe hij dan valt

avatar van Finisterra
9 jaar geleden voor het eerst gezien en vond het eens tijd worden voor een herziening (een up-to-date toplijst is de achterliggende gedachte). Toen ik nog maar pas kwam kijken in de filmwereld beviel Tetsuo me niet helemaal. Een intrigerend begin met een amateuristisch ogend en volledig over-the-top tweede deel... Dit vatte aardig mijn herinnering samen.

Ik moet zeggen dat deze gedachte zeker niet volledig foutief bleek te zijn. Ook nu vond ik het eerste deel het best en begonnen de laatste 10 minuten toch enigszins te slepen. De film pakte me nu echter als geheel veel meer. Tetsuo is een zeer indrukwekkende ervaring die je vanaf het begin in z'n greep houdt en je uiteindelijk volledig murw slaat met een pompende soundtrack, contrastrijke zwart-wit beelden, sterk camerawerk, effectief ingezette stopmotion en hypermontage. In al zijn getoonde lelijkheid is Tetsuo esthetisch top-notch. Van een amateuristische look (met name de SFX) had ik deze keer nauwelijks last, op het zeer lelijk gebruikte schuim na dan.

Tsukamoto martelt met deze Tetsuo al je zintuigen waardoor het haast letterlijk een fysieke ervaring wordt. Een film die me deze keer - op de iets te lang uitgerekte transformatie op het einde na - volledig wist te overrompelen. Smerig, bij wijlen angstaanjagend maar bovenal esthetisch bijzonder interessant.

avatar van Left4Dead
Halcyon schreef:
Wat een onzin, die film van Cronenberg is pas zeven jaar later uitgekomen.

En die film was gebaseerd op Crash! BBC van Harley Cokliss, gebaseerd op het verhaal van J. G. Ballard's. Dat was 1971 dus.................. kip of het ei?

Left4Dead schreef:

Volgens mij had ik dat in mijn bericht al vermeld. Wie van dit soort verregaande "parafilie" houdt, moet trouwens het romandebuut van Cronenberg eens checken. Onlangs uitgekomen en naar het Nederlands vertaald onder de titel "Geconsumeerd".

avatar van j0enne
Kijk, dit is 't betere werk na Haze (3.5*), Vital (3*) en Gemini (3*).
Heel erg fijn tripje met invloeden van Eraserhead, al is deze natuurlijk compleet over de top.

avatar van Flavio
Onderhoudend bizar low budget filmpje, waarbij ik het eerste half uur wel beter vond dan het tweede deel. Lekkere soundtrack ook die perfect past bij de beelden, met name laatste nummer was fijn.

Voorbeeld van hoe je met zeer beperkte middelen toch een unieke film kunt maken. Zal bij herziening wellicht nog hoger scoren.

avatar van arno74
Eentje uit mijn lijstje films waar ik ooit aan begonnen was maar vervolgens afgehaakt. Inmiddels wel afgekeken, met regelmatig gebruik van de fastforwardknop want ondanks het razendssnelle tempo en de relatief korte duur ging het mij niet snel genoeg. Dit was niks voor mij, ik lees dat sommigen na 20 minuten moeite met de film begonnen te krijgen, bij mij was dat binnen 5 minuten zo. Doodsaai. Een drukke experimentele film met zowel visuele als auditieve herrie. Alleen geschikt voor liefhebbers van geschifte "films" en onverbeterlijke cinefielen . 1*.

avatar van joolstein
Japanse Cyber-Punk-eigenaardigheid. Echter voelde het voor mij als een langgerekte videoclip van één of andere elektro-industrial band. Met een te hoog experimenteel gehalte en veelvuldige achtervolgingen die leken op Benny Hill met ADHD. Meerdere keren moest ik mij eigen dwingen om te blijven kijken. Ondanks de relatief korte speelduur leekt het veel langer te duren, wat natuurlijk nooit een goed teken is. Toch waren er soms ook enkele scènes die ik nog wel kon waarderen. Het blijkt dat dit duidelijk niet aan mij is besteed! Ach, soms moet je eens wat uitproberen, maar met deze film is het mij niet zo goed bevallen.