ad
  • 8.106.375 stemmen

Tetsuo (1989)

Horror / Sciencefiction | 67 minuten

Genre: Horror / Sciencefiction

Alternatieve titels: Tetsuo: The Iron Man / Tetsuo, the Iron Man / The Ironman / 鉄男

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Shin'ya Tsukamoto

Met onder meer: Tomorowo Taguchi, Kei Fujiwara en Nobu Kanaoka

Oorspronkelijke taal: Japans

Oorspronkelijke titel: 鉄男

Releasedatum: 1 juli 1989

Over Tetsuo

Een keurige Japanse zakenman ramt zijn auto per ongeluk tegen die van een cyberpunk die als hobby heeft metalen onderdelen te transplanteren in zijn lichaam. Na deze ontmoeting begint de zakenman op onverklaarbare wijze te veranderen in een metalen cyborg. Zijn identiteit en die van de cyberpunk worden langzaam maar zeker verweven tot één.

imageimageimageimage

avatar van joolstein

joolstein

Japanse Cyber-Punk-eigenaardigheid. Echter voelde het voor mij als een langgerekte videoclip van één of andere elektro-industrial band. Met een te hoog experimenteel gehalte en veelvuldige achtervolgingen die leken op Benny Hill met ADHD. Meerdere keren moest ik mij eigen dwingen om te blijven kijken. Ondanks de relatief korte speelduur leekt het veel langer te duren, wat natuurlijk nooit een goed teken is. Toch waren er soms ook enkele scènes die ik nog wel kon waarderen. Het blijkt dat dit duidelijk niet aan mij is besteed! Ach, soms moet je eens wat uitproberen, maar met deze film is het mij niet zo goed bevallen.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19206 berichten

Intrigerend is het wel deze experimentele film zonder al te veel verhaal althans voor laat ik zeggen het eerste half uur. Ik denk wel dat dit beter had gewerkt als een kortfilm van hooguit 45 minuten of een episode uit een serie. Op bepaalde momenten dacht ik naar porno te zitten kijken maar dan met transformers. Zwart/wit cinematografie vond ik dan wel leuk en er wordt heel weinig in gepraat, maar ondanks de korte speelduur is het toch een te lange zit.

avatar van Antonin

Antonin

deed me wat denken aan Front 242 en Francis Bacon

avatar van nathaniel177

nathaniel177

sorry mensen die dit geweldig vinden maar ik kan deze film echt niet serieus nemen.

avatar van umbra

umbra

• 2054 berichten

Tetsuo, The Iron Man, was... ondertussen 10j geleden fzo, opslag verliefd op dit Japans meesterwerkje, dol op de sound en dan dat visuele dat Shin'ya Tsukamoto hier brengt, puur genot voor al je zintuigen. Was kort, maar uiterst krachtige film, langgerekte industrial-elektro vidoeclip hoor ik als kritiek, tja als dat dan zo wordt gebracht, op deze manier, dan is dat Kunst in al z'n facetten. De evolutie nr de cyborg, heerlijk gegeven en subliem tot hier gebracht. Ook zo'n film die bij 1 kijkbeurt de rest v mijn leven bijblijft en om de zoveel tijd nog een op m'n zintuigen afvuur. Top10 waardig en zo deze terug, ter afwisseling in m'n top10 gezet. Moet eigenlijk dringend nog eens wat anders werk van deze meneer bekijken, shame me!

avatar van Stravinsky

Stravinsky

Meesterwerk!

avatar van Hansiro

Hansiro

Beetje dubbele gevoelens nog bij deze, van de ene kant echt een achtbaanrit met een heel simpel vet verhaal maar persoonlijk had ik het in bepaalde scènes iets rustiger gehad. Het idee van de film en de uitvoering daarvan is namelijk geweldig maar af en toe dan is het wat teveel wisselen van shot voor mij.

Wel klaar met kritiek verder want dit neemt niet weg dat ik deze film iig nooit meer zal vergeten, de verandering van mens in cyborg in een gruwelijk vette wereld daar heb ik echt met plezier naar zitten kijken.

Even een uurtje knallen deze film, wellicht dat een iets langere speelduur het nog beter had kunnen maken.