47 Meters Down (2017)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Dominicaanse Republiek
Horror / Thriller

geregisseerd door Johannes Roberts
met Claire Holt, Mandy Moore en Matthew Modine

De zussen Kate en Lisa zijn klaar voor een onvergetelijke vakantie in Mexico. Wanneer zich de gelegenheid aandient om in een kooi grote witte haaien te bekijken is Kate erg enthousiast. Na enige overredingskracht gaat Lisa ook akkoord en niet veel later bevinden ze zich twee uur van de kust van Huatulco om oog in oog te gaan staan met de roofdieren.

Je had eigenlijk verwacht dat ze die meiden in het oceaan zouden gooien met echte haaien?

El ralpho schreef:
Naar de haaien

Ergens las ik dat 47 meters down vergelijkbaar zou zijn met The Shallows, maar als je het mij vraagt en mijn reviews vergelijkt, word je vast al snel duidelijk dat ik die mening niet deel.

Met de opzet is nog weinig mis, we leren de hoofdrolspeelsters een beetje kennen en we zien ze de beslissing maken om lekker avontuurlijk met haaien te gaan zwemmen. So far so good, maar als het eenmaal echt los zou moeten barsten gooit de film zichzelf al gauw naar de haaien als heel overduidelijk zichtbaar word dat je zit te kijken naar een computer geanimeerde kooi die naar een computer geanimeerde bodem van de zee zinkt. Nou, vanaf dit moment heb je mijn aandacht als kijker al verloren.

De gebeurtenissen die zich vervolgens voltrekken zijn volstrekt ongeloofwaardig. Ik denk dat de meeste gebeurtenissen in films in 90% van de gevallen al snel een loopje met de werkelijkheid nemen, maar de vraag is of de gebeurtenissen niet te ongeloofwaardig op de kijker over kunnen komen. Daarnaast is het belangrijk dat deze gebeurtenissen goed en spectaculair genoeg bevonden kunnen worden door de kijker. Deze thriller faalt er zowel in om een zekere mate van geloofwaardigheid te behouden terwijl hij tegelijkertijd ook nog voor onvoldoende spektakel weet te zorgen. Hierdoor krijg je als gevolg dat de film ook nog eens vaak gewoon heel saai is. Toch best knap met deze set-up. De dames blijven daarnaast ook ongeloofwaardig lang in leven. Het einde zou de film in theorie nog wel van een ultieme catastrofe moeten kunnen redden maar tegen de tijd dat het slot zich aandient heb je al naar teveel onwaarschijnlijkheden, slechte effecten en vooral veel te veel oeverloos geschreeuw van beide dames zitten luisteren om er ook nog maar iets om te geven.

avatar van El ralpho
Jeffrey050 schreef:

Nee..maar ik had graag meer geloofwaardige effecten gehad

avatar van xxERWINxx
Weet iemand wanneer deze op dvd verschijnt?

Geen topper, maar keek lekker weg. Haaien scenes zijn aardig gemaakt. Twist op het eind zag ik toch niet aankomen. De moeite waard. Maar ben je op zoek naar horror, ff verder zoeken.

avatar van Chelsea94
Echt niets aan deze film. Die kate irriteerde me de gehele film met dr zeikstem En ik hoopte dat ze snel opgegeten zou worden

Matig acteerwerk, ongeloofwaardig verhaal e slechte cgi. Overslaan

avatar van david bohm
Ik vond dit wel wat.
Sowieso ben ik bevreesd voor open water en haaien enzovoorts en deze film kent een aantal aardige schrikmomenten. Geen topfilm maar best spannend.

avatar van Soldier-Joey
Ik ben het niet helemaal eens met deze score...
Ik heb echt een hoop slechtere enge/spannende films gezien. Zitten zeker wat schrikmomenten in en ik vind het verhaal goed neergezet.

avatar van Thomas83
Nogal een dom filmpje. Wat een idioten allemaal. En de casting is ook al niet al te best, Modine uitgezonderd (erg grappig om hem na Stranger Things in deze rol te zien, met bandana en alles). De kerels in de film zijn ook van die typische hunks. De introductie is wat te lang en wat al te hip met de muziek en cinematografie, naar mijn smaak tenminste.

Maar goed, het gaat uiteindelijk om wat er hierna onder water allemaal gebeurt. Alleen stelt ook dit allemaal bijzonder weinig voor. De barslechte CGI maakt dat de haaien al amper spanning brengen (en dan zijn ze ook nog eens bijzonder ineffectief in hun aanvallen. Steeds happen ze maar mis als de twee zusjes de prooi zijn), en het irriteert dat er geen duidelijke spelregels zijn. Uiteraard gaat er in een film als deze veel mis, maar nadat ook de kabel die ze weer omhoog moest takelen het begaf werd ik het wel echt zat. En daar blijft het nog niet bij.

Het einde zag ik wel aankomen, maar evengoed is het ondanks dat het wat overkill is met personages die je niets doen nog wel aardig, ook in uitvoering. Zelfs in visueel opzicht met die scène waarin het personage van Mandy Moore door de kustwacht wordt gered. Slow motion en dramatische muziek kunnen dit soort scènes te melodramatisch maken, maar hier vond ik het best ok. Desondanks was The Shallows toch net wat minder slecht, puur door beter uitgevoerde spanning en actie. 1.5*.

Matige film waarin twee zussen op vakantie een ongeluk krijgen tijdens het bekijken van haaien in een kooi. Een simpele opzet die er niet aan ontkomt om wat eentonig te worden. Wel een spannend gegeven, maar de film zelf heeft te weinig spannende momenten (iets wat wellicht ook komt doordat je de gezichten van de twee actrices te weinig ziet).

Hoewel de film misschien niet altijd geheel geloofwaardig eruit ziet hoeft dit niet altijd het kijkplezier weg te nemen. Ik vond dat er zeker spanning in de film zat en de film kijkt vanaf het begin af aan lekker weg. Aanrader!

avatar van Elchapo
Natuurlijk niet al te realistisch maar echt wel spannend....3.5 stars.

avatar van Nixon17
Prima film. Redelijk spannend. Jammer de 2 eindstukjes waarvan 1 iets over de top. Had het bij 1 gelaten. Wel veel voorspelbaar daarom 3*.

avatar van mjk87
Aardig. Dat eerste kwartier moeten we maar vergeten, maar eenmaal op de bodem van de oceaan wordt de film beter. Soms lelijke cgi, maar meestal ziet het er allemaal behoorlijk uit. Ook leuk spel met het troebele donkere zicht (en wel wat oplichtende belletjes) waardoor dit als spannende film ook werkt, maar op een andere locatie dan het zoveelste oude krakende huis. De meisjes moeten wel noodgrepen verrichten om de film draaiende te houden, maar het is ze vergeven al had de film best nog een kwartier korter gekund. Ook omdat de film best subtiel is en er geen bloeddorstige haaien zwemmen maar gewoon jagende haaien. Het einde vond ik overigens wel leuk gedaan maar misschien had de film een minuutje eerder kunnen stoppen. 3,0*.