47 Meters Down (2017)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Dominicaanse Republiek
Horror / Thriller

geregisseerd door Johannes Roberts
met Claire Holt, Mandy Moore en Matthew Modine

De zussen Kate en Lisa zijn klaar voor een onvergetelijke vakantie in Mexico. Wanneer zich de gelegenheid aandient om in een kooi grote witte haaien te bekijken is Kate erg enthousiast. Na enige overredingskracht gaat Lisa ook akkoord en niet veel later bevinden ze zich twee uur van de kust van Huatulco om oog in oog te gaan staan met de roofdieren.

Je had eigenlijk verwacht dat ze die meiden in het oceaan zouden gooien met echte haaien?

El ralpho schreef:
Naar de haaien

Ergens las ik dat 47 meters down vergelijkbaar zou zijn met The Shallows, maar als je het mij vraagt en mijn reviews vergelijkt, word je vast al snel duidelijk dat ik die mening niet deel.

Met de opzet is nog weinig mis, we leren de hoofdrolspeelsters een beetje kennen en we zien ze de beslissing maken om lekker avontuurlijk met haaien te gaan zwemmen. So far so good, maar als het eenmaal echt los zou moeten barsten gooit de film zichzelf al gauw naar de haaien als heel overduidelijk zichtbaar word dat je zit te kijken naar een computer geanimeerde kooi die naar een computer geanimeerde bodem van de zee zinkt. Nou, vanaf dit moment heb je mijn aandacht als kijker al verloren.

De gebeurtenissen die zich vervolgens voltrekken zijn volstrekt ongeloofwaardig. Ik denk dat de meeste gebeurtenissen in films in 90% van de gevallen al snel een loopje met de werkelijkheid nemen, maar de vraag is of de gebeurtenissen niet te ongeloofwaardig op de kijker over kunnen komen. Daarnaast is het belangrijk dat deze gebeurtenissen goed en spectaculair genoeg bevonden kunnen worden door de kijker. Deze thriller faalt er zowel in om een zekere mate van geloofwaardigheid te behouden terwijl hij tegelijkertijd ook nog voor onvoldoende spektakel weet te zorgen. Hierdoor krijg je als gevolg dat de film ook nog eens vaak gewoon heel saai is. Toch best knap met deze set-up. De dames blijven daarnaast ook ongeloofwaardig lang in leven. Het einde zou de film in theorie nog wel van een ultieme catastrofe moeten kunnen redden maar tegen de tijd dat het slot zich aandient heb je al naar teveel onwaarschijnlijkheden, slechte effecten en vooral veel te veel oeverloos geschreeuw van beide dames zitten luisteren om er ook nog maar iets om te geven.

avatar van El ralpho
Jeffrey050 schreef:

Nee..maar ik had graag meer geloofwaardige effecten gehad

avatar van xxERWINxx
Weet iemand wanneer deze op dvd verschijnt?

Geen topper, maar keek lekker weg. Haaien scenes zijn aardig gemaakt. Twist op het eind zag ik toch niet aankomen. De moeite waard. Maar ben je op zoek naar horror, ff verder zoeken.

avatar van Chelsea94
Echt niets aan deze film. Die kate irriteerde me de gehele film met dr zeikstem En ik hoopte dat ze snel opgegeten zou worden

Matig acteerwerk, ongeloofwaardig verhaal e slechte cgi. Overslaan

avatar van david bohm
Ik vond dit wel wat.
Sowieso ben ik bevreesd voor open water en haaien enzovoorts en deze film kent een aantal aardige schrikmomenten. Geen topfilm maar best spannend.

avatar van Soldier-Joey
Ik ben het niet helemaal eens met deze score...
Ik heb echt een hoop slechtere enge/spannende films gezien. Zitten zeker wat schrikmomenten in en ik vind het verhaal goed neergezet.

avatar van Thomas83
Nogal een dom filmpje. Wat een idioten allemaal. En de casting is ook al niet al te best, Modine uitgezonderd (erg grappig om hem na Stranger Things in deze rol te zien, met bandana en alles). De kerels in de film zijn ook van die typische hunks. De introductie is wat te lang en wat al te hip met de muziek en cinematografie, naar mijn smaak tenminste.

Maar goed, het gaat uiteindelijk om wat er hierna onder water allemaal gebeurt. Alleen stelt ook dit allemaal bijzonder weinig voor. De barslechte CGI maakt dat de haaien al amper spanning brengen (en dan zijn ze ook nog eens bijzonder ineffectief in hun aanvallen. Steeds happen ze maar mis als de twee zusjes de prooi zijn), en het irriteert dat er geen duidelijke spelregels zijn. Uiteraard gaat er in een film als deze veel mis, maar nadat ook de kabel die ze weer omhoog moest takelen het begaf werd ik het wel echt zat. En daar blijft het nog niet bij.

Het einde zag ik wel aankomen, maar evengoed is het ondanks dat het wat overkill is met personages die je niets doen nog wel aardig, ook in uitvoering. Zelfs in visueel opzicht met die scène waarin het personage van Mandy Moore door de kustwacht wordt gered. Slow motion en dramatische muziek kunnen dit soort scènes te melodramatisch maken, maar hier vond ik het best ok. Desondanks was The Shallows toch net wat minder slecht, puur door beter uitgevoerde spanning en actie. 1.5*.

Matige film waarin twee zussen op vakantie een ongeluk krijgen tijdens het bekijken van haaien in een kooi. Een simpele opzet die er niet aan ontkomt om wat eentonig te worden. Wel een spannend gegeven, maar de film zelf heeft te weinig spannende momenten (iets wat wellicht ook komt doordat je de gezichten van de twee actrices te weinig ziet).

Hoewel de film misschien niet altijd geheel geloofwaardig eruit ziet hoeft dit niet altijd het kijkplezier weg te nemen. Ik vond dat er zeker spanning in de film zat en de film kijkt vanaf het begin af aan lekker weg. Aanrader!

avatar van Elchapo
Natuurlijk niet al te realistisch maar echt wel spannend....3.5 stars.

avatar van Nixon17
Prima film. Redelijk spannend. Jammer de 2 eindstukjes waarvan 1 iets over de top. Had het bij 1 gelaten. Wel veel voorspelbaar daarom 3*.

avatar van mjk87
Aardig. Dat eerste kwartier moeten we maar vergeten, maar eenmaal op de bodem van de oceaan wordt de film beter. Soms lelijke cgi, maar meestal ziet het er allemaal behoorlijk uit. Ook leuk spel met het troebele donkere zicht (en wel wat oplichtende belletjes) waardoor dit als spannende film ook werkt, maar op een andere locatie dan het zoveelste oude krakende huis. De meisjes moeten wel noodgrepen verrichten om de film draaiende te houden, maar het is ze vergeven al had de film best nog een kwartier korter gekund. Ook omdat de film best subtiel is en er geen bloeddorstige haaien zwemmen maar gewoon jagende haaien. Het einde vond ik overigens wel leuk gedaan maar misschien had de film een minuutje eerder kunnen stoppen. 3,0*.

avatar van W.V.
Goed de zoveelste poging om na het onvolprezen Jaws een film met witte haaien te maken. Kijk in de jaren 70 konden we allemaal wel leven met de beelden van een haai die gemaakt was van hout, metaal en plastic, echter heden ten dage moeten er toch wel betere special effects getoond worden dan meer dan 40 jaar geleden.
Qua verhaal kan deze film al niet bij zijn beroemde voorganger in de schaduw staan, maar als dan ook nog de broodnodige = spanningsverhogende, special effects, achterwege blijven, dan mag je spreken over een mislukte film.
Kijk op het moment dat de meiden en jongens aan boord gaan dan weet je al dat er iets met de kooi gaat gebeuren en dat uitgerekend de dames in de kooi zullen zitten, ok allemaal nog wel acceptabel want het verhaal moet toch ergens een dramatische wending krijgen.
Maar als de eerste haai verschijnt dan lijkt die toch wel erg op de haai die gebruikt is in jaws en daar knap ik dus op af.
Dan het overlevingsgevecht op de zeebodem, of wat daar voor moest doorgaan, tenenkrommend, werkelijk niets strookte ook maar enigszins met de werkelijkheid.
Met voor mij als toppunt het moment dat ze totaal in het duister op zoek zijn naar een fakkel en op het moment dat die ontstoken wordt zweven er drie haaien om hen heen. Nu leek het mij dat ze stil in het water hingen, als er iets is wat witte haaien niet doen, dat is stil hangen in het water, kunnen ze niet daar ze geen zwemblaas hebben. Maar ja voor het schrik effect!!!!.
Dan het verbruik uit de flessen, geen woord meer aan vuil maken, totaal ongeloofwaardig. En ik kan nog wel even doorgaan, maar dat heeft geen zin, er was echter 1 moment wat de werkelijkheid benaderde en dat was de aanval boven water op een van de meiden, daarom scoort de film nog een 1,5, maar deze behoef ik niet weer te zien.

Geen hoogstandje, maar ook geen slechte film. Ik vond de zussen wel sympathiek eigenlijk en van dat gegil had ik niet zoveel last. Prima acteerwerk. Spanning was er ook voldoende. Er zitten uiteraard wel een hoop toevalligheden en dommigheden in. Ze hadden natuurlijk in de kooi moeten blijven wachten. Maarja, dan was het ook niet spannend geworden haha. en ook qua duiken konden de feiten beter. Het einde is ergens wel wat jammer, maar ook wel weer goed dat het niet allemaal maar weer goed afloopt Prima vermaak voor een avondje Netflixen.

avatar van ikkegoemikke
“Lisa, you need to calm down.
We need to get out of here!
If you do not calm down, we will die here!”

In “The Shallows” had Blake Lively tenminste nog een rots in de oceaan waarop ze veilig zat en waaromheen een enorme haai zwom. Dat was al angstaanjagend genoeg. In “47 Meters down” zitten ze met tweeën in een stalen kooi terwijl ze belaagd worden door zulke bloeddorstige reuzenhaaien en is er ook nog het probleem van zuurstoftekort. Er zijn plezantere manieren om je tijd door te brengen terwijl je ergens op een exotische bestemming je vakantie doorbrengt. Zo zie je maar dat je best je instinct (of dat van iemand anders) volgt, zodanig dat je gespaard blijft van zulke levensbedreigende situaties.

In eerste instantie vreesde ik dat dit niet zo’n bijster interessante film zou worden. Een volledige film op één en dezelfde locatie (de bodem van de oceaan) en met alleen maar twee hulpeloze jonge deernen die geen flauw idee hadden hoe ze konden ontkomen. “Meer dan wat paniekerig gedoe en een beeld constant opgevuld met angstig geproduceerde luchtbellen zal het niet zijn” dacht ik nog. Tja, zo zie je maar dat een mens zich weer kan vergissen. Het werd uiteindelijk toch vreselijk spannend.

Het zijn de twee zussen Lisa (Mandy Moore) en Kate (Claire Holt) die op vakantie zijn in Mexico en na een avondje stappen door twee lokale gigolo’s worden verleid die hen dan de volgende dag uitnodigen om met behulp van een haaienkooi in de oceaan af te dalen. De enige vereiste die men stelt is dat ze bevestigend antwoorden op de vraag of ze ervaring hebben in diepzeeduiken. Dit zei al veel over het professionalisme van deze organisatie. Als nuchtere, realistische mens zou ik daar al een streep trekken en dit verdacht ruikende uitstapje mijn bruingebrande rug toekeren. Maar bovenal zou ik nooit van zijn leven op dit aanbod ingaan, wetende dat ik nog nooit een litertje zuurstof onder water heb ingeademd. Ik zou terstond een paniekaanval krijgen. Allemaal flauwekul voor deze dames. Lisa heeft totaal geen ervaring, maar haar betrouwbare zus weet haar te overtuigen. Als ze dit aandurft, kan ze haar ex-vriend bewijzen dat ze niet zo’n saaie trien is. Kate mist dus enig verantwoordelijkheidsgevoel en Lisa een heleboel hersencellen. Ofwel heeft de Tequila er iets mee te maken.

Verder uitweiden is nergens voor nodig. Je kan zo aan je water voelen wat er gaat gebeuren als ze in het (ja hoor) water terechtkomen. Wat had je anders verwacht als een niet zo professioneel uitziende bemanning op een gammele boot je het water in laat zakken, terwijl ze bloederig aas gebruiken om de haaien te lokken (wat ook nog eens illegaal blijkt te zijn) ? Inderdaad, voor ze het weten, kunnen zandkasteeltjes bouwen op de bodem van de oceaan en begint een zenuwslopende race tegen de tijd. De beelden op zich zijn indrukwekkend en realistisch. Het claustrofobische gevoel overrompelt je. En de paniek en angst die zich meester maken over de beide duikers (vooral bij Lisa), is geloofwaardig gebracht. Echt acteerwerk is natuurlijk niet mogelijk als je zo’n 47 meter onder het wateroppervlak ronddobbert. De duistere zeebodem en de gedachte dat er elk moment vanuit die duisternis een volwaardige Jaws op je afvliegt, zorgt natuurlijk voor de nodige stress en schrikmomenten.

Toch enkele punten van kritiek om af te sluiten. Blijkt dat één enkel druppeltje bloed uit een wondje voldoende is om zo’n gigantische mensenhaai te lokken. Maar als ze dan ineens vanuit het donker trachten toe te slaan, dan missen ze het hulpeloze slachtoffer toch wel. Ik concludeer dan onmiddellijk dat zo’n haai over een gigantisch reukorgaan moet beschikken. En daarnaast dat het zo stekeblind is als een mol. Verder vond ik deze computer geanimeerde roofvissen niet bijster goed geslaagd. Maar dat vond ik ook van het opgefrommelde plastiek haaitje in “The Shallows”. En de ontknoping is ook iets waar je over kan discussiëren. En ik twijfel eraan of het gebeuren wetenschappelijk correct is.

Maar al bij al was dit een redelijk spannende onderwater thriller waar Cousteau met plezier naar zou kijken. En schijnbaar is er al een vervolg in de maak met de hoogst originele titel “48 Meters down”. Dus dan zal het probleem zich een metertje dieper stellen. Kwestie van grenzen verleggen, veronderstel ik ! En voor allen die toekomstige verre reizen in het verschiet hebben, een klein advies. Blijf veilig langs het zwembad liggen en doe alleen excursies die georganiseerd worden door het hotel. En sluit een degelijke reisverzekering af voor je vertrekt.

avatar van Phantasm
Tegenvaller.