47 Meters Down (2017)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Dominicaanse Republiek
Horror / Thriller

geregisseerd door Johannes Roberts
met Claire Holt, Mandy Moore en Matthew Modine

De zussen Kate en Lisa zijn klaar voor een onvergetelijke vakantie in Mexico. Wanneer zich de gelegenheid aandient om in een kooi grote witte haaien te bekijken is Kate erg enthousiast. Na enige overredingskracht gaat Lisa ook akkoord en niet veel later bevinden ze zich twee uur van de kust van Huatulco om oog in oog te gaan staan met de roofdieren.

90 BERICHTEN 22 MENINGEN
avatar van huiguh
Zoals hierboven al vermeld, de film zit vol fouten en onwaarschijnlijkheden.
Maar lui op de bank met een biertje in je hand, is deze film best vermakelijk.
Plottwist zag ik niet aankomen, daarom halve ster erbij.

avatar van IH88
“It's gonna' be the best vacation ever!”

Laat twee aantrekkelijke actrices naar de bodem van de oceaan donderen, laat ze omringen door haaien met alleen een kooi als bescherming en je hebt een geslaagde film. Dat moet regisseur Roberts hebben gedacht. Jammer genoeg zijn de personages vooral vervelend en doen ze de domste dingen. Dat gekrijs van Mandy Moore was zo vermoeiend, dat ik op een gegeven moment hoopte dat de haaien honger zouden krijgen.

Pluspunt is wel dat de haaienaanvallen op goed gekozen momenten langskomen en zelfs voor wat spanning en aardige schrikmomenten zorgen. Maar zodra je iets hoort over hallucineren, weet je dat daar iets mee gedaan gaat worden. Het einde is daardoor voorspelbaar en een beetje lachwekkend.

avatar van umbra
Pfft dat was ook niet echt de moeite, zo saaaaai, enkel naar het einde toe beetje vermaak, met de twist oa, maar al bij al veel te weinig en laat dat 'horror' maar weg e, zelfs de vernoeming 'thriller' is deze niet waardig 3 à 4/10

avatar van Spartaan1986
Degelijke haaienhorror, vergelijkbaar met The Shallows qua niveau. De twist op het einde had van dan mij niet gehoeven, verder weinig op aan te merken.

avatar van Alittleromance
Als ge door een haai wordt gebeten ben je er aan, punt.

avatar van FillumGek
Alittleromance schreef:
Als ge door een haai wordt gebeten ben je er aan, punt.
De meeste slachtoffers overleven het gewoon hoor.

avatar van dvdfreak123
Matig filmpje vind ik. Verveelt nergens maar word ook nergens echt goed vind ik persoonlijk. Laatste haaienfilm dat ik zag was the shallows die ik toch wel beter vond. Twist naar het einde toe was wel verrasend maar maakt hem niet echt beter vind ik. Prima vermaak voor 1 keer te zien. 6/10

avatar van Boeikens
Redelijke hap haaienterror.

Ok, men kan wat vitten over het gekrijs, al zou m'n vrouw in dergelijke situatie al evenzeer tekeer gaan , en de zuurstofflessen gaan soms al eens wat sneller en dan weer wat langzamer leeg, maar als je dat door de vingers ziet heb je toch een degelijk haaienfilmpje.
De claustrofobische en paniekerige sfeerschepping is best goed, het loopt soms wat traag, maar hoe anders in beeld brengen dat je daar al lange tijd zit? De haaiaanvallen hadden wat meer en vooral duidelijker gemogen en het einde, tja, die laatste 4 minute waren naar mij mening idd niet de beste zet van de regisseur.

Op naar The Shallows

avatar van johan_sb2
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zoveelste matige sharkfilm. Voorspelbaar, ook de twist op het eind.
En nog even een vraagje aan wie het kan uitleggen. Hoe krijg je je duikmasker weer watervrij als je die hebt afgezet op 47 meter en vervolgens weer op doet?

avatar van JPP

JPP
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

@ johan_sb2Heb zelf mijn Advanced Duikbrevet, en eigenlijk is dat niet zo moeilijk:
Door door je neus uit te ademen krijg je lucht in het masker, dat stijgt op. Hierdoor 'blaas' je je masker aan de onderkant leeg, de lucht duwt het water door ventielen naar buiten. Werkt prima in het echt

avatar van clubsport
weer een matige jaws kloon waar de personages heel snel moeten worden geintroduceerd , vervolgens een scheutje relatiedrama waar ik niet op zat te wachten en binnen no time zitten we op zee en amper 5 minuten later is het al foute boel .
Het is alsof je in een restaurant zit en amper 5 minuten later word je bord al voor je neus weggetrokken
en is de volgende gang aan de beurt terwijl je nog niet klaar was .
Normaal gesproken is er trouwens geen communicatie mogelijk onder water maar goed , dat had voor de film natuurlijk niet handig geweest .
haaien zien er wel goed uit en enkele scenes zijn wel spannend voor de rest matig verhaal en te haastig uitgevoerd zonder goede spanningsopbouw en opbouw van het verhaal in het algemeen .

avatar van john mcclane 2
om nou te zeggen : Man wat slecht nee.
Moet bekennen,,,best wel spannend, maar doordat er ook veel gedeeltes in zitten die niet erg boeiend zijn is dit niet echt een voldoende waard.Wel leuk voor een keer.
Er zitten wat claustrofobische scene's in,wat bijdraagt aan de spanning.
Het einde voel je wel een klein beetje aankomen,maar wel goed bedacht,realistisch .
Maar voor realiteit hoef je hier verder niet bepaald te zoeken .
Voor horror ook niet,de nadruk ligt op thriller.
Maar die eeuwige conversatie's via de scoober diving helms zijn ook niet erg cinematisch .
Net geen voldoende hier .

avatar van james_cameron
Best spannende en goed gemaakte haaienfilm, binnen het beperkte genre absoluut boven het gemiddelde. Redelijke cast, goede spanningsopbouw en flink wat enge momenten. Het gebruik van opzichtige CGI blijft gelukkig ook beperkt. Qua logica moet je één en ander door de vingers zien, maar ik vond het een aangename verrassing.

avatar van dvdcrusher
Volkomen eens met mijn voorganger. Dit is een spannende en goed gemaakte haaienfilm die boven het gemiddelde uitstijgt. Enkele geslaagde enge momenten. Alleen de passages over het priveleven van een van de dames had voor mij wat minder talrijk mogen zijn maar al bij al een aangename verrassing. 3,5 sterren.

avatar van nightbreed
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat me niet helemaal duidelijk is of die andere zus het heeft gered. Toen Lisa werd gered keek ze blij en riep ze de naam van haar zus en vervolgens zag je iemand gered worden. Was dit ook een hallucinatie, was het weldegelijk Kate, of was het een shot van Lisa die werd gered?

avatar van bjerik76
de film begon wel goed.
Open water, Adrift blijven ook goed.

Toch vond ik de haaien hier weer "te gefixeerd" op de mens"
Maar toch veel beter dan het overdreven The Shallows, die sloeg echt nergens op.

Ook hier had ik wel de nodige vraagtekens bij.
de 2e keer dat de kooi naar boven ging, en de metalen draad zomaar weer brak, Lisa die nog nooit gedoken had, maar wel wist hoe ze die zuurstoffles moest verwisselen onder water in dr eentje ?!.

verstand op 0 zetten en dan is t toch wel spannend.

avatar van soom
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wel een filmpje waar ik benieuwd naar was.
Claire en Mandy zijn hoe dan ook al onsterfelijk door het heerlijke Australische sfeertje in H20 en dankzij een wandeling om te herinneren.
Hun aanstekelijke spel zorgt ervoor dat er nog wel een goed gevoel achterblijft.
Maar verder is het wel lachwekkend, zogezegd. Het blijkt maar weer dat we graag met elkaars angsten spelen en die heerlijk tegenover een fictieve waarheid zetten. Ik houd niet zo van haaien. Deze fobie/angst werd wel weer enigszins gevoed.
Die beesten uit de film bezorgen me nog de rillingen. Hoewel ik heus wel weet dat haaien niet zomaar mensen oppeuzelen.

avatar van Duke Nukem
soom schreef:

Nee, ze bijten er alleen maar stukjes uit om te proeven.

avatar van soom
Duke Nukem schreef:
Nee, ze bijten er alleen maar stukjes uit om te proeven.
Lees Wikipedia maar. Wij zijn geen vast voedsel voor de haai.

avatar van Elineloves
Mwa. Niet denderend.

Wat doe je als twee tutjes zijnde die vastzitten in een kooi onderwater? Juist, na de paniekstand komt al vrij snel de "Kom we gaan totaal onlogische dingen doen!" stand. Al vlug kiezen ze er voor dat één van de twee uit de kooi gaat, wat natuurlijk hartstikke logisch is als je van die vrolijke zwemmers om je heen hebt. Vervolgens blijft het in en uit de kooi, totaal niet luisterend naar het "Wat je ook doet blijf in de kooi!!" advies. Anderzijds zou het natuurlijk wel een hele saaie film zijn als die dozen niks zouden proberen, maar enfin. Na een paar geforceerde en zogenaamd 'diepgaande' gesprekken in de kooi zou je sowieso bijna hopen dat ze een sharksnack zouden worden.

Een paar "op het nippertje" momenten waren wel aardig, maar ook veelal voorspelbaar. Het werd ook wat saai halverwege de film. Mandy Moore was behoorlijk irritant (dat geschreeuw!). Ik had niet verwacht dat ik Holt de betere van de twee zou vinden.

Het einde was wel tof, al had ik al zo'n vermoeden omdat de term caissonziekte zó vaak genoemd werd.

nightbreed schreef:

Nee hoor, Kate heeft het niet overleefd. Dit realiseerde Lisa zelf op het einde onderweg naar de oppervlakte door de kustwacht terwijl ze uit haar hallucinatie komt.

avatar van Duke Nukem
soom schreef:
Lees Wikipedia maar. Wij zijn geen vast voedsel voor de haai.

Dat weet ik, daarom ook dat ik zei dat ze alleen maar komen proeven van een mens. Eens ze merken dat het niet om een zeehond of iets dergelijks gaat, laten ze het menselijke hapje meestal links liggen. Maar dan kan je natuurlijk wel al een arm of been kwijt zijn.

Ik vond het eigenlijk best een "pakkende" film, niet zo zeer een haaienfilm. Uiteindelijk gaat het om de penibele situatie waar de zussen in terecht zijn gekomen. De radeloosheid en angst was zeker te voelen. De haaien speelden eigenlijk een ondergeschikte rol, zij waren de reden dat ze op eerste plaats daarheen waren gegaan en de reden om in de kooi te moeten blijven op de zeebodem. De plottwist vond ik wel wat jammer en onnodig.

Niet echt een hele orignele of spannende film.

avatar van the crook
Niet origineel, maar m.i. best spannend en met een beperkt budget een prima film geworden.

avatar van SillyBilly23
Spannender dan ik had verwacht!

avatar van Bierbraker

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mijn vrouw en ik duiken allebei en dan zie je soms wat 'foutjes' voorbij komen. De vertaling noemt (pers)lucht zuurstof maar de flessen zijn gewoonlijk gevuld met lucht.

Voor de rest een aardige film met een verassend einde.

avatar van mikey
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor het eerst vond ik haaien cgi eens niet volstrekt debiel. Toch heel slecht. En op het einde ook nog een hele slechte hallucinatiescene.

avatar van snarfje5508
zeer voorspelbare film met nauwelijks spanning die ook echt als zodanig zou moeten voelen. Rechttoe rechtaan, enkele aardige grafics maar dan houdt het ook op. Blijft over 1,5 uur verstrooiing zonder pretenties.

avatar van El ralpho
Naar de haaien

Ergens las ik dat 47 meters down vergelijkbaar zou zijn met The Shallows, maar als je het mij vraagt en mijn reviews vergelijkt, word je vast al snel duidelijk dat ik die mening niet deel.

Met de opzet is nog weinig mis, we leren de hoofdrolspeelsters een beetje kennen en we zien ze de beslissing maken om lekker avontuurlijk met haaien te gaan zwemmen. So far so good, maar als het eenmaal echt los zou moeten barsten gooit de film zichzelf al gauw naar de haaien als heel overduidelijk zichtbaar word dat je zit te kijken naar een computer geanimeerde kooi die naar een computer geanimeerde bodem van de zee zinkt. Nou, vanaf dit moment heb je mijn aandacht als kijker al verloren.

De gebeurtenissen die zich vervolgens voltrekken zijn volstrekt ongeloofwaardig. Ik denk dat de meeste gebeurtenissen in films in 90% van de gevallen al snel een loopje met de werkelijkheid nemen, maar de vraag is of de gebeurtenissen niet te ongeloofwaardig op de kijker over kunnen komen. Daarnaast is het belangrijk dat deze gebeurtenissen goed en spectaculair genoeg bevonden kunnen worden door de kijker. Deze thriller faalt er zowel in om een zekere mate van geloofwaardigheid te behouden terwijl hij tegelijkertijd ook nog voor onvoldoende spektakel weet te zorgen. Hierdoor krijg je als gevolg dat de film ook nog eens vaak gewoon heel saai is. Toch best knap met deze set-up. De dames blijven daarnaast ook ongeloofwaardig lang in leven. Het einde zou de film in theorie nog wel van een ultieme catastrofe moeten kunnen redden maar tegen de tijd dat het slot zich aandient heb je al naar teveel onwaarschijnlijkheden, slechte effecten en vooral veel te veel oeverloos geschreeuw van beide dames zitten luisteren om er ook nog maar iets om te geven.