47 Meters Down (2017)

Alternatieve titels: 47 Metres Down | Johannes Roberts' 47 Meters Down | In the Deep

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Dominicaanse Republiek
Horror / Thriller

geregisseerd door Johannes Roberts
met Claire Holt, Mandy Moore en Matthew Modine

De zussen Kate (Claire Holt) en Lisa (Mandy Moore) zijn klaar voor een onvergetelijke vakantie in Mexico. Wanneer zich de gelegenheid aandient om in een kooi grote witte haaien te bekijken is Kate erg enthousiast. Na enige overredingskracht gaat Lisa ook akkoord en niet veel later bevinden ze zich twee uur van de kust van Huatulco om oog in oog te gaan staan met de roofdieren.

Als gecertificeerde duiker wilde ik deze film wel zien, maar vanaf de boot ben ik er in 5 minuten doorheen gesneld. klopt geen hout van. schrijft u mee:
(1) De volgelaatmaskers hadden geen mogelijkheid de neus dicht te houden, dus klaren kon niet, je zou dan nooit dieper kunnen dan 2 a'3 meter wegens de druk op je trommelvlies
(2) De kooi viel met een rotgang naar 47 meter diepte. de druk toename op het lichaam neemt heel snel toe, hier valt heel moeilijk tegen te klaren (als dat kon)
(3) ze doken met normale lucht, op 47 meter zou je heel snel last krijgen van stikstofnarcose, 47 meter is sowieso off limit voor recreatieve duikers.
(4) op 47 meter ga je 5 keer zo snel door je kucht heen, zeker in een stress situatie is een 10 of 12 liter fles bij een onervaren duiker binnen 10 minuten leeg.

Als ik de film echt zo kijken zal ik nog wel meer grote fouten zien.
wat een onzin film.

Best oké.

Lijkt een volbloed haaienfilm, maar dat is het eigenlijk niet. Het is meer een film waarbij personages vastzitten en tegen de tijd moeten knokken voor hun leven. De haaien vormen daarbij één obstakel, maar zeker niet het enige. Het heeft daarom soms meer van een 127 Hours dan van een Jaws weg.

Je moet wel doorheen een redelijk stroef begin. Matig drama en redelijk brakke acteerprestaties maken het niet altijd makkelijk om de aandacht vast te houden, maar eens in het water begint er eigenlijk een nieuwe film. Eentje waar Robers z'n troeven kan uitspelen.

Want als thriller volgen er een aantal scenes die echt wel de moeite zijn. Spannende momenten zoals het midway moment met de flairs of de shark attacks tijdens het ophijsen aan de boot maken deze film zeker de moeite waard. Niet dat het een groots meesterwerk is, maar qua filler is het best goed te doen.

avatar van Fisico
Al bij al degelijke film. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Zweeft voor mij tussen een "net niet" en een "voldoende". Volgens de duikspecialisten onder ons misschien allemaal niet zo accuraat en ik stel me ook wel wat vragen bij de tijdslimieten waarmee de meiden te kampen hadden, maar los van dat best een degelijke thriller waarbij er toch enige spanning te bespeuren valt.

Het eerste deel vooraleer men de wateren opzoekt is het zwakst. Stelt amper iets voor, gaat over niets en boeit niet. Ik wil haaien zien in een haaienfilm of op zijn minst de suggestie. De film herpakt zich dus wel wat en Johannes Roberts deed er goed aan meerdere problemen met elkaar te verweven. Het was vooral de tijdsdruk die opeens de duikers parten speelde. De combinatie met de haaien was een mooie extra.

Tegenwoordig kan je geen film meer zien of er zit een twist in. Ook hier. Een beetje hallucineren en uiteindelijk toch gered worden, al hoefde dit laatste zeker niet voor mij.

Slap filmpje met hijgende vrouwen in een kooi. als je je ogen dicht doet lijkt het net porno. met ogen open is helaas de moeite niet waard om te kijken. 0,5 ster is eigenlijk nog teveel.

avatar van Donnie Vallermee
Ik snap het einde niet...

Wie van die zussen is nu gered ? Of allebei ?

Of allebei niet ?

?

avatar van Basto
pandit schreef:

Als ik de film echt zo kijken zal ik nog wel meer grote fouten zien.
wat een onzin film.

Tja, zo kun je als drugdealer ook maar beter niet naar Scarface kijken, als bergbeklimmer naar Cliffhanger gaan of als militair naar Rambo kijken. Het zijn natuurlijk geen documentaires.....

avatar van des1
Spannend. Dat is de kracht van film... reclame ertussen, plas doen, tussentijds ff overschakelen naar Tony Montana... en toch in het verhaal zitten benieuwd naar hoe het de dames vergaat. Mooie beelden, profi cameravoering, opvallend adequate kadrering, mager verhaal. Wel opvallend dat de dames opmerkelijk veel vindingrijkheid aan de dag leggen terwijl ze toch onervaren zijn, en... dat ze wel heel lang met de zuurstof toekunnen. Afijn, moraal: vertrouw geen duikkooi aan roestige kettingen die geen extra borgkabel heeft.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
film wel uitgekeken, was meer uit nieuwsgierigheid.

avatar van m1701
Best een aardige film.

Enige wat ik niet snapte is hoe ze met elkaar konden communiceren...hun oren zaten namelijk buiten het masker en dus in het water.

Voor de rest erg spannend en leuke kleine twist aan t eind

Donnie Vallermee schreef:
Ik snap het einde niet...

Wie van die zussen is nu gered ? Of allebei ?

Of allebei niet ?

?

ik zat met hetzelfde probleem

avatar van Collins
noroja schreef:

ik zat met hetzelfde probleem

Volgens mij zat het zo:
Lisa hallucineerde en dacht dat zowel zij als zus Kate waren gered. Dan wordt zij wakker en blijkt dat ze nog steeds in de kooi zit. Kaye is niet bij haar. Die is opgegeten door de haaien. Lisa overleeft als enige.

avatar van kalehein
Hmm. Ik weet het niet. Witte haaien zijn solitaire dieren en hier zijn er ineens een heleboel samen.
De film hangt van clichés aan elkaar.

Het irritantste vind ik nog wel dat het meisje in het begin doodsbang is om überhaupt het water in te gaan en nadat ze zijn afgegleden in de kooi opeens de kooi uit durft en nadat Javier is doodgebeten geheel zelfstandig terugzwemt en d'r vriendin nog tips meegeeft over hoe te ademen.

En ik zag 'm hier ook al gesteld, is nu alleen die brunette gered of beiden?

avatar van Anamorph
Tenenkrommende film. Domme acties ten top.

avatar van Rickyman
Domme acties ten top.

Gelukkig maar, anders zou het een oersaaie film zijn geweest vermoed ik zo..
Misschien dan beter naar "realistischere" natuurdocumentaires met haaien kijken, maar ook daar wordt je bedonderd hoor..

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en was wel een leuke film om eens zalig onderuit te zakken. De nadruk lag minder op de haaien dan verwacht. De cast deed het zeker niet slecht. Verder verveelde de film niet.
Geen grote verwachtingen, maar eens leuk om gezien te hebben.

avatar van DjFrankie
Onderhond schreef:

Precies dit gevoel had ik net ook, dus hoef dit niet verder te noteren. Dit is war je krijgt, en best vermakelijk en spannend.

JJPrice
De film kwam over alsof het door studenten in elkaar is gezet als afstudeerproject.. Het had een topfilm kunnen worden maar nee ze hebben met de pet ernaar gegooid. Het idee diep in de zee waar het donker is, leuk bedacht maar belachelijk om dit horror te noemen. Beetje moeite doen voor een afgebeten hoofd naast een kooi waar je vast zit is ook geen kunst. Het stukje hallucinatie wat in de film voorkwam viel nog wel onder die categorie. Alhoewel slapjes uitgevoerd. Als die meiden nou naar boven kwam en erachter kwamen dat er uberhaupt geen bootje stond te wachten en dat ze heel de redding hallucineerde was al meer richting pro. Casting was prima betreft meiden, muziek popie jopie vals irritant en beeld waanzinnig mooi.

avatar van thunderball
Ik ben na een goede drie kwartier in slaap gevallen, toen ik wakker werd waren er erotische advertenties bezig, die dames zagen er in ieder geval spannender uit dan wat ik van de film mee heb gekregen.

avatar van teigertje
Fantastische film.
De actrices zetten naarmate zei in de kooi komen, in het water, zetten zei hun rollen,ijzersterk neer.

Ook de film muziek is sterk.

De film neemt je mee, in de wanhoop en hoop van de dames.

Een gigant.