47 Meters Down (2016)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Johannes Roberts
met Claire Holt, Mandy Moore en Matthew Modine

De zussen Kate en Lisa zijn klaar voor een onvergetelijke vakantie in Mexico. Wanneer zich de gelegenheid aandient om in een kooi grote witte haaien te bekijken is Kate erg enthousiast. Na enige overredingskracht gaat Lisa ook akkoord en niet veel later bevinden ze zich twee uur van de kust van Huatulco om oog in oog te gaan staan met de roofdieren.

• Vanaf 22 juni in de bioscoop

54 BERICHTEN 17 MENINGEN
avatar van AmazingPP
geplaatst: 27 november 2016, 16:33 uur [permalink]
Ik vond dit wel een verrassende film. Ik had echt een enorme B-film verwacht met van die waardeloze computer-effecten (die ik trouwens dan wel weer heel gaaf vind), maar dat was het niet. Het was een prima thriller met prima effecten en ik heb me zeker met deze film vermaakt. Niks nieuws onder de zon, maar wat maakt dat uit? 3,5 *

avatar van Rodger
geplaatst: 27 november 2016, 20:29 uur [permalink]
Wel aardig, maar ook niet meer dan dat.
Net the shallows gezien, en die vind ik toch een stuk beter.
Ook steeds het gegil van die meiden, dat verveelt op den duur.
2.5**

geplaatst: 24 december 2016, 08:06 uur [permalink]
Het idee is best interessant. De uitwerking is helaas minder. Witte haaien van 25 meter lang? Waarom niet de feiten volgen. Dit stoort meteen. Ook het vallen van de kooi onder water gaat veel te snel. Hou je aan de feiten. Het claustrofobische gevoel komt wel goed naar voren. De haaien zien er redelijk goed uit. Maar komen helaas ook maar zelden in beeld.

avatar van Corcicus
geplaatst: 28 december 2016, 02:55 uur [permalink]
Spannende haaienfilm met een leuke plottwist, maar er had meer ingezeten. De haaien konden er nog mee door al bleven zuivere close ups uit.

geplaatst: 15 januari, 16:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Omdat ik een aantal maanden geleden al de goede haaienfilm "The Shallows (2016)" had gezien, waarbij het ook draait om een vrouw (die verblijft dan op een rost vlakbij de kust, waarbij een haai het op haar voorzien heeft), was ik eigenlijk wel benieuwd naar deze haaienfilm waarbij het ook draait om vrouwen. In dit geval om de twee zussen Lisa en Kate, die komen vast te zitten op de bodem (op 47 meter diepte) van de Mexicaanse zee als hun haaienkooi afbreekt van de toeristenboot, waarmee ze haaien aan het bekijken waren. Daarbij hebben ze minder als een uur aan zuurstof en moeten ze een plan bedenken om terug te komen bij de boot, waarbij ze omringd worden door haaien en bovendien mogen ze vanwege de decompressieziekte, niet te snel omhoog komen.

Het eenvoudige verhaal stelt eerlijk gezegd niet zoveel voor, maar wist me desondanks nog wel te vermaken en te boeien (op de flauwe opening van het verhaal na dan) en naarmate het verhaal vorderde vond ik het ook steeds beter en ook spannender worden met als hoogtepunt de laatste 15 spannende minuten (waarbij de twee zussen een ultieme poging wagen om naar boven te komen) van het verhaal, maar die 15 minuten worden dan alsnog verpest (zijn dan eigenlijk ook niet meer van toepassing) door de 4 minuten die daarna nog volgen en dat was helemaal niet nodig geweest en die 4 minuten doen de film uiteindelijk ook de das om (althans naar mijn inziens).

Opzicht vond ik het verhaal best nog best realistisch (want zoiets kan natuurlijk gebeuren) en zodra de twee zussen met de haaienkooi op de bodem van de zee terecht komt na circa 30, wordt het behoorlijk claustrofobisch en mede ook omdat het behoorlijk donker is op de bodem van de zee. Vanaf dan wordt het verhaal ook pas interessant, boeiend en spannend en leef je zelfs met de twee zussen mee en zeker als ze geregeld de haaienkooi verlaten voor bepaalde situaties zoals o.a. om contact (op 47 meter diepte krijgen ze namelijk geen contact) op te nemen met de bemanning op de boot. De eerste echte dreiging komt daarbij wel pas na circa 45 minuten, als één van de zussen de haaienkooi verlaat om contact op te nemen met de bemanning en ze daarbij bijna gepakt wordt door een haai. Daarna volgen nog een aantal haaien aanvallen (ze zagen er dreigend uit, maar qua grote waren ze niet echt realistisch en leken ze meer op de haaien uit de komische "Sharknado" horrorfilms) en krijgen beide zussen ook te maken met zuurstof te kort en wordt hun kooi zelfs een keer weer opgelicht door de boot via een kabel van een reserve lier, waarna deze kabel breekt en beide zussen wederom belanden op de bodem van de zee en waarbij zus Lisa dan beknelt raakt met haar been.

Omdat de situatie voor beide zussen steeds penibeler wordt, gaan ze een ultieme poging wagen (mede omdat zus Kate zwaar gewond is geraakt door een haaienaanval als ze reserve zuurstofflessen wilt gaan pakken, waarbij het dan ook lijkt dat ze die aanval niet overleefd heeft) om zelfstandig weer naar boven te komen en dat resulteert dan in een spannende finale (ook fraai en spectaculair in beeld gebracht) die dus uiteindelijk in de laatste paar minuten van het verhaal alsnog verpest worden, omdat wat je ziet in de laatste 15 minuten, niet meer is dan een hallucinatie van Lisa, die zich in de kooi op de bodem heeft verwond aan een harpoen van een harpoengeweer en daardoor begint te hallucineren (hallucineren kwam overigens wel regelmatig ter sprake in het verhaal). Voor Lisa loopt het overigens goed af als ze gered wordt door de kustwacht, maar Kate is dus alsnog gedood bij de eerder genoemde haaien aanval, terwijl het eerst leek alsof beide zussen het zouden gaan redden.

Van de beperkte cast (draait eigenlijk maar om drie personen, waarbij vooral de twee zussen centraal staan) in dit verhaal had ik op Matthew Modine (in de rol van toeristen bootkapitein Taylor) na dan nog nooit van gehoord, maar ze deden het wel verdienstelijk en zeker de twee vrouwelijke hoofdrolspeelsters Mandy Moore (in de rol van zus oudste Lisa, die net de relatie heeft verbroken met haar vriend Stuart, waarbij Stuart haar heeft verlaten) en Claire Holt (in de rol van populaire zus Kate, waarvan Lisa vindt dat ze altijd leuke dingen doet en de mannen achter haar aan lopen). Beide vrouwen konden overigens wel goed schreeuwen, maar gezien hun situatie wel begrijpelijk

Al met al best een aardige Horror / Thriller film om eens gezien te hebben (duurt met circa 85 minuten ook niet lang) en eigenlijk zou deze film van mij vanwege de spannende finale op het einde een nipte voldoende krijgen, maar de laatste 4 overbodige minuten verpesten dit alsnog en daardoor krijgt deze film uiteindelijk van mij een nipte onvoldoende, namelijk 2,5*.

avatar van Rickyman
geplaatst: 21 januari, 14:55 uur [permalink]
Het begint erg matig met ondermeer zwak acteerwerk, maar éénmaal in de diepte werd het allemaal steeds beter. Uiteindelijk een verrassend leuk filmpje geworden en rete spannend.

avatar van Macmanus
geplaatst: 27 februari, 21:55 uur [permalink]
Degelijke haaienfilm.

Meestel is het geen geweldig teken als een film al een tijdje op de planken ligt. Dit is er gelukkig eentje die niet bij de slechte categorie hoort.

Wat vooral aardig is aan deze film. Is dat de haaien niet de enige grote vijand is in de film. Het is ook een gevecht tegen hun zuurstof en terug aan de oppervlak komen. Natuurlijk was dit zonder de haaien makkelijker geweest maar het brengt wel een spannend element met zich mee. Het begin is haast identiek aan The Shallows. Dus dat skippen we maar snel. Eenmaal in het water is het allemaal goed spannend. Het eind vond ik ook erg leuk.

Het is niet een film die je werkelijk nog nooit gezien hebt. Maar voor de horror/suspence liefhebber een alleraardigst poging.

3 goede sterren. Beter dan The Shallows.

avatar van Picker
geplaatst: 28 maart, 23:24 uur [permalink]
cantforgetyou schreef:

Ik moet hier toch eventjes op reageren....
Als je namelijk zo van de feiten bent en je jezelf hier aan stoort, adviseer ik een cursus Engels!!
Geen idee of het aan je gehoor of je ondertiteling lag maar ze hebben het toch echt steeds over 25 FEET ipv meter. Dit komt overeen met ongeveer 7,5 meter en dus geen 25.
Nog steeds flink, maar feitelijk niet onhaalbaar.

Verder geen bijzondere film, maar ook niet vervelend uit te zitten.
Aangezien de vele vergelijkingen hier met the Shallows....vind ze dicht bij elkaar liggen maar het einde van de Shallows wat ongeloofwaardiger en bij deze beter te pruimen. Qua rating om het even.

geplaatst: 2 april, 01:37 uur [permalink]
Waarlijk geen slechte film, eigenlijk een redelijk goede B film. De vinnige vissen met het slecht verzorgde gebit blijven maar opduiken in zo veel films, vaak met heel middelmatig resultaat, maar dit viel best te doen.
Duidelijk dat de makers vooral een super spannende film wilden afleveren met de nodige schrikeffecten en ten dele is dit goed gelukt. Wel moet ik zeggen dat je een paar zogenaamde verrassingen van te voren zag aankomen c.q. zelf wel kon invullen, als je wat kijkervaring hebt aangaande dit soort films. Staat tegenover dat er in de laatste minuten een twist voorbij komt, die niemand(zelfs de jokkebrokken onder ons) kon voorspellen, dus dat kun je tegen elkaar wegstrepen. Over het algemeen goed gedaan(dat de haaien bij een aantal close ups erg leken op Bruce uit Jaws zij hen vergeven) en zeker onderhoudend. Grappig ook om in deze niet al te dure film twee acteurs te zien verschijnen, die een flink aantal jaren geleden nog tot de top van Hollywood behoorden, roem is inderdaad vergankelijk. Modine heeft niet zo gek veel te doen en een ondankbare rol. Moore(een tijdje lang de koningin van de romantische film) kon hier aardig krijsen maar qua talent was het nog steeds niet overtuigend.

geplaatst: 3 april, 08:08 uur [permalink]
Spannende, claustrofobische en beklemmende onderwater thriller.
Er is niet alleen de strijd tussen mens en haai maar ook de race tegen de klok betreffende zuurstof gebrek. Anderhalf uur spanning en prima kijk vermaak.

geplaatst: 6 april, 17:13 uur [permalink]
Picker schreef:

Ik moet hier toch eventjes op reageren....
Nog steeds flink, maar feitelijk niet onhaalbaar.

Ha, ha, ha. Je hebt helemaal gelijk. Erg dom van mij. Excuses aanvaard?
Verder geen bijzondere film, maar ook niet vervelend uit te zitten.

geplaatst: 6 april, 17:15 uur [permalink]
Ha, ha, ha. Je hebt helemaal gelijk. Erg dom van mij. Excuses aanvaard?

Volgens mij doe ik weer iets niet goed met het reageren op een reactie.

avatar van Picker
geplaatst: 7 april, 19:39 uur [permalink]
cantforgetyou schreef:
Ha, ha, ha. Je hebt helemaal gelijk. Erg dom van mij. Excuses aanvaard?

Volgens mij doe ik weer iets niet goed met het reageren op een reactie.

Haha, wat mij betreft nu wel hoor!!
Excuses aanvaard!! Respect!!

geplaatst: 7 mei, 01:56 uur [permalink]
Eens goed om een keertje gezien te hebben maar meer ook niet.
Kon er mee door.

avatar van bjerik76

geplaatst: 30 mei, 13:55 uur [permalink]
het ziet er wel weer spannend uit, maar helaas zullen nu nog meer mensen bang worden van haaien, en het terecht / niet erg zullen vinden als deze dieren dood gemaakt worden.
Haaien zijn nl dol op mensenvlees, en doen ook echt alles om een mens aan te vallen.... ( niet dus !)

Het zou niet slecht zijn om voor ( of na) zulke films een melding te maken dat het deze dieren in de zee/oceaan horen, en het verder prachtige beesten zijn die zelden mensen aanvallen.

avatar van Timotei
geplaatst: 6 juni, 22:59 uur [permalink]
Madre mia, wat een lange zit. Acteerwerk kan je het niet eens noemen... Van een plottwist al helemaal niet en laat staan een verhaallijn?

Het gaat over twee vrouwen in een kooi en er komen haaien. Oh ja en de bijrol van Stuart is goud.

Gaat op voor slechtste film aller tijden. (het sarcastische geklap en gelach in de zaal zei eigenlijk genoeg)

avatar van Timotei
geplaatst: 6 juni, 23:01 uur [permalink]
coumi schreef:

avatar van Zwolle84

geplaatst: 7 juni, 06:33 uur [permalink]
Timotei schreef:

Dit is sarcastisch bedoeld toch?

Aan de manier waarop het is geschreven zie je dat het niet sarcastisch bedoeld is. Misschien beter om gewoon inhoudelijk op punten in te gaan waar je het niet mee eens bent.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 7 juni, 16:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor mij was 47 Meters Down voor 2017 wat The Shallows voor 2016 was: beiden films heb ik tegen zin in bij een sneak preview gezien, beide films gaan over iemand die vast zit op één locatie en niet kan ontsnappen wegens een haai, en beiden verhalen hadden beter thuis gehoord in een 5-15 minuten korte film dan een anderhalf uur durende film. Het gevolg van dit magere concept is dat de film behoorlijk traag word en een hoog voorspelbaarheidsgehalte heeft. Je weet dat de personages niet gaan ontsnappen tot misschien in de laatste paar minuten, want de film moet het verhaal zo lang mogelijk uitrekken. Hierdoor faalde zowel deze film als The Shallows vierkant in het opbouwen van suspensie, omdat je bij iedere scene kon voorspellen waar het heen zou gaan. De personages zijn minimalistisch. Je krijgt wel degelijk tijd om een beeld te krijgen wie ze zijn, maar die tijd is aardig kort en ze missen diepgang waardoor het me niet kon bekoren wat hun overkwam.

Als een “wat als het jou zou overkomen?” verhaal zitten er een aantal interessante punten in. De meiden komen voor meerdere punten te staan waarin ze een keuze moeten maken, waarin geen van de opties bijzonder veilig zijn of elders garantie hebben op succes. Het is afvragen wat in hun schoenen te doen, en of ze wel de juiste keuzes maakte, die voor wat onderhoudende gedachtegangen kon zorgen.
De cinematografie is wisselvallig. Soms speelde het subtiel met een vaag beeld waarin je weinig kon zien, zodat je samen met de personages verward kon raken. Andere momenten was het chaotisch of ronduit lelijk in beeld gebracht. De muziek is daarentegen ondermaats. Voornamelijk de luide jumpscares die je mijlenver zag aankomen of de bombastische muziek tijdens intense momenten kon voor een onbedoeld grappig moment zorgen.

Tenzij je een groots liefhebber bent van dit soort films en ook The Shallows goed kon waarderen zou ik sterk afraden deze te kijken.

avatar van Zwolle84

geplaatst: 7 juni, 17:50 uur [permalink]
Ik wilde hem eigenlijk overslaan, maar na de vergelijking met The Shallows begin ik toch te twijfelen. Erg goede film.

geplaatst: afgelopen dinsdag om 23:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Theunissen schreef:

Jeetje man wat een verhaal voor een film waar je geen voldoende voor geeft. Kon het niet af met drie regels???

geplaatst: afgelopen woensdag om 22:15 uur [permalink]
frans123 schreef:

Deze vraag kan ik wel met één regel beantwoorden, namelijk "Nee"

avatar van mrklm
geplaatst: gisteren om 15:22 uur [permalink]
Jazeker, deze film brengt herinneringen boven aan Jaws... the revenge welteverstaan. De dwaze openingsscène doet je als kijker al vermoeden dat regisseur Johannes Roberts niet schroomt de kijker flink bij de neus te nemen en flink tijd te rekken. Zoals wel vaker tegenwoordig hebben we hier te maken met een flinterdun verhaal dat niet materiaal biedt voor een filmpje van 30 minuten, maar door allerlei vertraagtechnieken en een slappe poging tot karakterisering de plank behoorlijk misslaat. Net als Michael Caine in Jaws: The Revenge lijkt Matthew Modine deze film toegezegd te hebben in ruil voor een verblijf in een tropisch paradijs. Goed plan, slechte film helaas. Wetende dat het jaren inspanning heeft gekost om de massaslachting van haaien in te tomen na het succes van Jaws, kan ik een film die haaien opnieuw als meedogenloze menseneters neerzet sowieso niet aanraden. Gelukkig is de film zo matig als ik hoopte, zodat ik naar alle eer en geweten kan zeggen dat je deze film echt beter kunt laten schieten, ook al vanwege die zeer irritante score van Tom Hadju en Andy Milburn.

geplaatst: gisteren om 21:12 uur [permalink]
Timotei schreef:

Dit is sarcastisch bedoeld toch?

Euh, zeker niet, mijn recensies zijn altijd bloedserieus bedoeld. Vond dit niet de beste maar ook bepaald niet de slechtste haaienfilm die ik gezien heb. Met kippenvel en zweetdruppels op mijn voorhoofd verwijs ik je naar titels als sharks' treasure, shark night 3d, shark bait(!), Jaws 3 en 4.....die zijn echt nog een stukje slechter dan deze gemiddelde 47 meters down. Heb je trouwens in de veronica gids van deze week de recensie van de zeer gewaardeerde Klaas Kaptijn(wie kent hem niet?) gelezen? Hij heeft het over een ijzingwekkende horrorfilm met een schrikmoment die de vergelijking met Jaws aankan! Onze klaas geeft dan ook maar liefst VIER hele sterren. Smaken verschillen Timotei, smaken verschillen.