The Shallows (2016)

2,91

Drama / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Blake Lively, Óscar Jaenada en Sedona Legge

'The Shallows' volgt een vrouw, Nancy genaamd, die alleen is aan het surfen op een afgelegen strand. Op een korte afstand van de kust wordt ze aangevallen door een grote witte haai. Nancy komt vast te zitten op een kleine rots, minder dan 200 meter verwijderd van het strand. Zal ze de oversteek wagen?

234 BERICHTEN 59 MENINGEN
avatar van Clapboy
geplaatst: 21 december 2016, 17:31 uur [permalink]
Erg spannende film met een realistisch uitziende haai. Vond het erg mooi gemaakt en het had een beklemmende sfeer en erg mooie beelden.
Alles was goed gedoseerd en er zaten genoeg beelden en scenes in met het beest.
Ook de actiescènes waren spectaculair te noemen en het was ook nog eens erg goed geacteerd.
Vind dit de beste haaienfilm sinds Jaws.

avatar van m1chel
geplaatst: 23 december 2016, 07:42 uur [permalink]
Wie aan een film met een grote witte haai denkt, denkt ongetwijfeld aan de klassieker Jaws van Steven Spielberg. Dat die film ondertussen meer dan veertig jaar oud is en nog steeds een van de weinige fatsoenlijke films is in het subgenre is een teken aan de wand. Door de jaren heen is zeker geprobeerd om Jaws van de troon te stoten, maar eigenlijk kwam geen van de uitdagers ook maar in de buurt. Nu is daar The Shallows, een film met een razend spannend en interessant uitgangspunt, mits dit goed uitgewerkt is natuurlijk. De film kan in elk geval leunen op de aanwezigheid van de uiterst sexy Blake Lively, die haar beroemdheid vooral dankt aan de dramaserie Gossip Girl. Sindsdien speelde ze in films van Oliver Stone (Savages) en Woody Allen (Café Society), maar een echte doorbraak blijft vooralsnog uit. Dat dit niet zozeer ligt aan haar kunnen blijkt wel uit deze film, want Lively zet hier een indrukwekkende onewomanshow neer. Helaas is de film zelf verre van geslaagd te noemen. Ondanks de beperkte speelduur, weten de makers de film vol te stoppen met clichés en continuïteitsfouten.

Natuurlijk kunnen we stellen dat het niet de bedoeling is om dit soort films bloedserieus te benaderen, ze dienen tenslotte ter vermaak. Maar de film tart soms echt de natuurwetten. Zo weet een beetje natuurliefhebber dat Nancy makkelijk ongezien naar de kant zou kunnen zwemmen op het moment dat er een dode walvis in het gebied drijft. Ook het brommen van de haai moeten we de makers maar vergeven, want dit lijkt vooral een manier om de spanning erin te houden en de haai zo eng mogelijk over te laten komen. Iets wat nog een hele klus is, gezien deze zeer matig met de computer geanimeerd is. Het is dan ook lastig hier doorheen te kijken, want dit soort kritische punten stapelen zich maar op. Wat te denken van de golven die blijkbaar op commando van de surfers komen en gaan, of een GoPro camera die duidelijk vernietigd wordt maar vervolgens nog urenlang gebruikt wordt door Nancy. En dan zwijgen we nog maar over de compleet belachelijke einde, dat wat dat betreft een negatieve kers op de taart betekent.

The Shallows heeft vooral te lijden onder een verhaal dat net zo weinig om het lijf heeft dan Blake Lively in de film zelf. Daarnaast stikt het van de clichés en continuïteitsfouten in de film, iets dat na een poosje toch gaat irriteren. Dit soort dingen stapelen zich de hele film op en als de haai tot overmaat van ramp ook nog eens overduidelijk uit de computer is komen rollen, is de maat wel een beetje vol. Het maakt de film allemaal niet bepaald geloofwaardig, al weet het einde daar toch nog een schepje bovenop te doen. Positief is de prestatie van Blake Lively, die hier een prima acteerprestatie neerzet. Helaas is dit en haar strakke lichaam alleen niet genoeg om de film te redden.

avatar van Diederik58
geplaatst: 24 december 2016, 10:56 uur [permalink]
De aantrekkelijke Blake Lively acteert prima in deze film. Haar tegenstander is een computerhaai.
Een verhaal met weinig inhoud. Veel onzinnige avonturen en domme acties. Gewoon zonder te veel pretenties gaan kijken en dan is de film leuk onderhoudend voor een druilige zondagmiddag.

geplaatst: 24 december 2016, 16:16 uur [permalink]
Zonder blake lively was dit niet vol te houden....jaws blijft na al die jaren de shark

avatar van qwatje
geplaatst: 1 januari, 14:31 uur [permalink]
Eindelijk weer eens een spannende haaienfilm. 3*

avatar van Noodless
geplaatst: 2 januari, 07:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Clapboy schreef :
Alles was goed gedoseerd en er zaten genoeg beelden en scenes in met het beest.

Mee eens. De negatieve puntjes die hier soms worden aangekaart zijn toch wel vergezocht ( denk aan de clichés en continuïteitsfouten ). Dan kun je heel veel films al op voorhand gewoon neersabelen. De uitwerking van de slotscène is heel spannend, maar de climax ervan is overdreven en te gemakkelijk. Blake Lively is sterk in haar rol en weet overtuigend de hele film te dragen. 7,5/10

avatar van GGG
GGG
geplaatst: 3 januari, 17:07 uur [permalink]
Spannende film met ongelofelijk weinig acteurs. Erg dunne verhaallijn die erg knap wordt vormgegeven. Petje af voor Blake Lively.

avatar van AC1

AC1
geplaatst: 4 januari, 09:09 uur [permalink]
De eerste 45 minuten waren verdraaid sterk.

avatar van de grunt
geplaatst: 4 januari, 12:50 uur [permalink]
En de rest? Dan weet ik of ik hem ga kijken 😄

avatar van AC1

AC1
geplaatst: 4 januari, 14:24 uur [permalink]
De rest was 'meh' maar waarschijnlijk zijn er genoeg mensen die net het omgekeerde waar zullen vinden.

avatar van Metalfist
geplaatst: 14 januari, 19:09 uur [permalink]
I've got this little dude, Steven Seagull, here keeping me company

Het lijkt wel alsof elk decennia verplicht is om op zijn minst één iconische film rond surfers/duikers op de kijker los te laten. In de jaren '90 kregen we Point Break voorgeschoteld met flink wat testosteron op een surfbord, in de jaren 2000 deed Jessica Alba heel wat tienerharten sneller slaan in haar bikini en in dit decennium doet Blake Lively met The Shallows een gooi naar de titel. Waar die eerste twee films nog misdaad als tweede belangrijke factor hebben, grijpt The Shallows terug naar zo'n andere waterklassieker: Jaws.

Dat hersenspinsel van Steven Spielberg blijft na al die jaren nog altijd overeind staan, maar het mag gezegd worden dat de haai die Nancy tergt toch wel erg dicht in de buurt komt. Regisseur Jaume Collet-Serra verstaat dan ook zijn vak en beseft dat hij het beest niet te veel moet laten zien. Je wordt als kijker meegezogen in de ervaring van Nancy en wanneer zij de haai niet ziet, dan zie jij hem ook niet. Juist deze suggestie zorgt voor een paar leuke schrikmomenten, maar de haai zelf ziet er bovenal ook nog erg degelijk uit. In ieder geval één van de meest geloofwaardige CGI haaien die ik tot nu toe heb gezien. Verder is dit een film die qua opbouw ook wel goed werkt. Doordat The Shallows zijn monster niet meteen te grabbelen gooit, blijft de spanning hoog. Meer zelfs, na een kleine teaser wordt er zelfs rustig de tijd genomen om Nancy zelf wat te ontwikkelen. Het blijft een ietwat cliché personage, maar hetgeen Collet-Serra en zijn crew op het scherm toveren.. Een handvol van de indrukwekkendste surfscènes/nauurscènes die ik al in een volbloed film ben tegengekomen. Je zou zo meteen zelf op een surfboard willen kruipen, althans toch tot het moment dat de haai op de proppen komt.

Het was eigenlijk dankzij de voldoening die Blake Lively bij haar man, acteur Ryan Reynolds, ten tijde van Buried zag dat ze besloot om ook ooit eens voor een rol te kiezen die ze helemaal zelf moest dragen. Met The Shallows is die rol er eindelijk gekomen, want met uitzondering van een gigantische haai en een zeemeeuw heeft Lively niet veel volk om tegen te praten. Ik blijf het dan ook knap vinden dat je als acteur/actrice een film dan zo boeiend kunt houden en Lively slaagt met vlag en wimpel. Sowieso ook wel fijn om de actrice te zien aftakelen. Deze keer dus eens geen schone deerne in nood die zelfs na ettelijke uren in het water nog geen spatje verbrand is of natte haren heeft. Goede keuze ook wel om dit niet te lang te laten doorgaan. Je voelde dat de ideeën wel wat op waren aan het geraken, maar die laatste confrontatie blijft toch indrukwekkend.

Nu moet ik toegeven dat ik sowieso wel fan ben van Blake Lively. Blijft één van de mooiste actrices in het huidige Hollywood, maar ze weet de laatste tijd ook wel wat leuke rollen uit te kiezen. The Shallows is dan ook beter dan de standaard haaienfilm (Sharknado, Open Water, Shark Attack, ...) die we in de nasleep van Jaws hebben gekregen. Dat, en een uitstekende Lively zorgt gewoon voor net dat beetje extra waardoor de film zijn genre overstijgt.

avatar van Kuwiel
geplaatst: 15 januari, 10:57 uur [permalink]
In het begin had ik even mijn vraagtekens, waar gaat dit heen ? wordt het een langdradig niemendalletje, of gebeurt er nog wat ?
Ik ben toch blijven kijken , en werd de film erg spannend !!!
Prima hoofdrol voor Blake Lively !!!! Ook de scenes met de Haai komen echt over !!
Een prima film dus . Heb hem met veel plezier afgekeken.

avatar van pmeester
geplaatst: 16 januari, 22:27 uur [permalink]
Ik sluit mij helemaal aan bij metafist en had het niet beter kunnen verwoorden. Waanzinnig knap als je met maar een aantal "onderwerpen" een hele film boeiend kunt houden. En Blake verdient een oscar wat mij betreft. Een film in je eentje dragen en ook nog overtuigen kan lang niet iedereen. Ben met samengeknepen billen aan de film begonnen en ge-eindigd met zweet op mijn voorhoofd. Klasse deze film die met gemak het Jaws niveau haalt. Een dikke 4.

avatar van darkknight
geplaatst: 17 januari, 13:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ondanks de vele lovende recensies die hierboven staan, vind ik dit een matige horrorfilm die op geen enkele manier in de buurt komt van all time klassiekers als "Jaws", in die zin doet de film zijn naam eer aan en blijft vooral erg oppervlakkig, de geringe characterbuilding kon totaal geen indruk op mij maken, voor mijn part had ze het niet overleefd. Lively stoort echter niet met haar acteerwerk en is wat dat betreft goed gecast voor deze rol.

Vanwege enkele goed geplaatste schrikeffecten, een redelijke CGI en uiteraard "Steven Seagull" toch nog 2,5 ster. Verder een film die ik snel ga vergeten.

geplaatst: 22 januari, 00:50 uur [permalink]
Wat zijn velen weer zo streng!Ik vind het een prima thriller met een uitstekende hoofdactrice,
mooie natuurbeelden en zeer spannende momenten,alsook de liefste meeuw uit de film-
geschiedenis.
Ook tevreden van Brett Cullen eens terug te zien als de vader.
"Dun" verhaal,weinig acteurs,..en dan?
PRIMA gedaan!!!!

avatar van de grunt
geplaatst: 25 januari, 14:05 uur [permalink]
Wat een schoonheid is zij zeg.

avatar van Spartaan1986
geplaatst: 25 februari, 00:44 uur [permalink]
Best een spannende film. Blake Lively doet het prima als hoofdrolspeelster en draagt de film in haar eentje. De climax vond ik erg zwak en ongeloofwaardig. Deze zorgt ervoor dat het uiteindelijk maar een deels geslaagde film is.

avatar van N00dles
geplaatst: 26 februari, 23:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De toon die aan het begin van de film wordt neergezet is nogal vreemd. De verzadigde kleuren, de slow-mo surfmoves, de drone-shots van een witstrand met azuurblauwe zee; het heeft nog het meeste weg van een kruising tussen een Sunweb-reclame en een O'Neill promovideo. Gemiste kans om aan spanningsopbouw te doen. In plaats daarvan worden we getrakteerd op wat vrouwelijke rondingen van de knappe Blake Lively, die het als hoofdrolspeelster zeker niet slecht doet (jammer alleen dat ze een vrij naïef en dommig personage speelt).

De film begint pas echt op gang te komen als ze het drijvende karkas van een walvis tegenkomt. Hoe het kan dat zij (of die surfdudes) dat enorme beest niet eerder hebben gezien, is een raadsel, maar als ze besluit ernaar toe te zwemmen krijgen we voor het eerst te maken met de haai.

Onder een vergelijking met Jaws kan men natuurlijk niet onderuit; de haai ziet er in The Shallows een stuk beter uit (goede cgi) maar in tegenstelling tot Jaws, die al met zijn iconische tune de spanning wist op te bouwen, weet deze film dat spanningsniveau niet te bereiken.

avatar van Ste*
geplaatst: 26 februari, 23:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Man, wat trek ik dit soort films toch slecht. Ik kan veel te goed meeleven, waardoor het voor mijzelf ook een 90 minuten lange beproeving wordt. Zélfs als een film niet heel goed is, zoals deze. Want er valt wel behoorlijk wat op aan te merken. Met name dat er ongeloofwaardig veel erge dingen gebeuren, en dat dingen regelmatig behoorlijk belachelijk zijn, vooral alles rondom de haai (hoe ze zijn rondje gaat timen, alsof zo'n beest als een computerfiguur keurig hetzelfde rondje zwemt. En hoe die dronken vent doormidden gebeten werd dat was eerder nogal lachwekkend).

Best spannend hoor, en wel aardig gemaakt, vooral de haai was wel oke. Maar verder ook niet echt heel serieus te nemen.

geplaatst: 1 maart, 11:04 uur [permalink]
Leuke spannende film, kort en daarom lekker vlot om weg te kijken.

avatar van Daan258
geplaatst: 5 maart, 21:17 uur [permalink]
Tegenvaller.

Sowieso heb ik nooit iets gehad met horror of thriler films over haaien (of dieren in het algemeen)
Maar toch was ik eigenlijk wel benieuwd naar dit werkje aangezien hij nogal behoorlijk positief en goed gewaardeerd word door mensen. En laat ik ook mij gelijk zeggen dat ik dit absoluut niet begrijp.
Het is niets anders wat we al zoveel male vaker hebben gezien.
Ja, de fraaie, mooie, zonnige beelden en de haai zagen er zeer goed uit. Maar verder heeft de film gewoon niets nieuws te bieden.
Laat ik zelfs zeggen dat ondanks de niet lange speelduur ik me het grootste gedeelte van de film best verveeld heb. Heel langdradig en er gebeurd bijna de gehele film niets.
Niet spannend, saai verhaal al met al niet mijn ding.

Daarom ook een kleine 2,0* en dit alleen voor de mooie beelden. 😛

avatar van n00r

geplaatst: 5 maart, 21:23 uur [permalink]
Daan258 schreef:

Door precies dezelfde reden sla ik hem ook maar over.

avatar van Daan258
geplaatst: 5 maart, 21:28 uur [permalink]
n00r schreef:

Door precies dezelfde reden sla ik hem ook maar over.

In mijn ogen een goede keuze. Je zal niks missen aangezien wij wel vaak hetzelfde denken en vinden over films en genre's 🙂 (vind ik tenminste)

avatar van K. V.
geplaatst: 17 maart, 21:32 uur [permalink]
Deze film eens bekeken en 'k vond het een vermakelijke film. Een entertainende film die niet verveelde en heb zelf af en toe eens moest lachen.
De cast deed het niet slecht en verder zag de film er prima uit.
Het was wel een leuk filmpje en toch wel de moeite om eens gezien te hebben.