The Shallows (2016)

Drama / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Blake Lively, Óscar Jaenada en Sedona Legge

'The Shallows' volgt een vrouw, Nancy genaamd, die alleen is aan het surfen op een afgelegen strand. Op een korte afstand van de kust wordt ze aangevallen door een grote witte haai. Nancy komt vast te zitten op een kleine rots, minder dan 200 meter verwijderd van het strand. Zal ze de oversteek wagen?

Vanaf 23 juni in de bioscoop (Universal)

Trailer geplaatst

avatar van HALVE TAMME.
Lekker hoor!!!

avatar van Leland Palmer
Goede trailer! Ik hou wel van dit soort kleine films en van claustrofobische scheisse + nog een angstaanjagende witte haai. Laat maar komen!

avatar van perceived
Na het meer dan redelijke Orphan (2009) is deze regisseur wat mij betreft nogal afgedwaald. Hopelijk herpakt hij zich met deze film. Trailer heb ik niet gezien, de synopsis klinkt interessant!

avatar van stekman
Hier kan ik dus echt niet op wachten he.

avatar van bjerik76
SPANNEND ! de trailer verklapt geloof ik al er veel, maar er zitten vast spannende scenes in !

Een hoop mensen zullen nu het water wel weer niet in durven, en de (witte) haai zal wel weer ( onterecht) meer gehaat worden

avatar van missl
Volgens mij is dit weer zo'n film met een mooi meisje in de hoofdrol die vervolgens heel veel kreunt. (Maar wat is daar dan mis mee? Tja.) ik denk dat je, na het zien van de trailer, eigenlijk de film al gezien hebt.

avatar van ThaMovieVoter
bjerik76 schreef:

Die opinie dateert inmiddels alwaar van hooguit de jaren '90. Sindsdien is er zoveel (positieve) informatie verschenen over deze vissen dat veel mensen inmiddels allang weten dat ze niet zoals "Jaws" zijn.

avatar van Walter White
missl schreef:

Dat is nou zo jammer van de trailers van tegenwoordig die langer dan 2 minuten duren.

avatar van missl
Walter White schreef:

Dan kan je veel meer in de bios van z'n film kunnen genieten

Ja een teaser van 30 seconden met Blake in bikini, een kreuntje en een shot van de haai had hier beter gepast. Maar misschien heb ik het mis, misschien is de trailer alleen nog maar het begin! (Van alle ellende)

avatar van mrkos
Weer een haaienfilm, kan ik alleen maar naar uit kijken Ben heel benieuwd!!

avatar van John Milton
Tot mijn grote verrassing krijgt de film tot nog toe behoorlijk goede reviews: ‘The Shallows’ Review Roundup: Blake Lively’s Shark Thriller Is Deep | IndieWire

avatar van Leland Palmer
Moet zeggen dat ik hier ook best zin in heb!

John Milton schreef:
Tot mijn grote verrassing krijgt de film tot nog toe behoorlijk goede reviews

Waarom is dat een verrassing? Jaume Collet-Serra is een uitstekend regisseur die met Unknown, Non-Stop, the Orphan en zelfs House of Wax een aardig palmares heeft opgebouwd.

avatar van John Milton
Ik vond als ik eerlijk ben Unknown niet zo geweldig (zesje) en House of Wax zelfs vrij slecht. Non-Stop niet gezien, maar Orphan ga ik deze maand wel kijken voor de horror-challenge. Benieuwd naar!

Maar ik doelde niet eens zozeer op de mans palmares, maar meer dat ik aan de hand van de trailer (die mij wél aansprak) niet had verwacht dat dit een film zou zijn die het bij de critici goed zou doen.

John Milton schreef:

Dat staat je uiteraard vrij Ik zou je vast en zeker The Orphan aanraden, één van de betere thrillers en heeft een fenomenaal plot. Bij uitstek zijn beste film.

Walter White schreef:

Dan kan je veel meer in de bios van z'n film kunnen genieten

Dat ben ik helemaal met jou eens. Trailers verklappen vaak al heel veel.

Zwolle84
Wat valt er aan dit verhaal te spoilen dan? Haai probeert mens te pakken, mens probeert haai te ontwijken - veel meer zal het niet zijn, neem ik aan.

avatar van mcdaktari
Ik zeg alleen dat trailers vaak veel verklappen wat je beter niet kunt zien.
En hij mag volgens jou dan niet veel vrij geven, maar je weet na het zien van de trailer toch al dat de 2 surfers het niet overleven. Of telt dat voor jou niet?

Zwolle84

Van die twee surfers triggert me juist wel. Ik neem aan dat het ook niet de belangrijkste personages zijn.

Zwolle84 schreef:

Je ziet bv. dat ze tot aan de boei geraakt. Vind ik wel een behoorlijke spoiler.

Zwolle84 schreef:
Oké, ik krijg echt zelden tot nooit dat gevoel. Zou zo geen trailer kunnen opnoemen die (te) veel verklapte..

De trailer van Rec toont voluit de integrale slotscène en de trailer van Unfriended laat zien hoe 3/4e v.d. cast eraan gaat, om maar enkele vbn. te noemen.

avatar van mcdaktari
En zo zijn er nog ik weet niet hoeveel.

avatar van mcdaktari
Nou zijn er al behoorlijk wat films gemaakt over haaien na Jaws, en ook best wel een heleboel zwakke, maar "The Shallows" is toch weer een behoorlijke film. Ik vond hem zelfs vrij goed.
Blake Lively acteerd ook best goed. Maar ook al doet ze niks, dan is het nog een genot om naar te kijken want wat een mooie meid is het toch. Ondanks dat het vrijwel constant op dezelfde lokatie afspeelt en grotendeels met alleen Blake Lively verveeld de film geen minuut. Eindelijk weer eens een goeie haaienfilm.

mcdaktari schreef:

ja idd! sluit me helemaal bij aan
heb me echt niet verveeld . mooi einde

nee waren ook niet

en terecht!

avatar van Joy4ever
Verrassend goed filmpje. Een paar strakke scenes. Vond zelf de scene met de kwallen erg fraai maar ook zeker hoe de haai aan zijn eind komt. Dik 3,5* en zeker één van de beste binnen het haaiengenre.

Best wel een leuke film maar hoe die haai aan zijn einde komt is natuurlijk te belachelijk voor woorden.

avatar van mrklm
Dit roept herinneringen op aan de beide 'Open Water'-films. Net als die films lijdt The Shallows aan het feit dat het hier gaan om een flinterdun plot dat eigenlijk veel beter past in een format van hooguit 45 minuten. Er is een vrij lange aanloop, er zijn pogingen om wat karakterisering aan te brengen om de dramatiek te verhogen [de contacten met zuslief en vaderlief, het feit dat mama dood is] die eigenlijk alleen maar bedoeld lijken te zijn als tijdvulling. De film draait immers om de confrontatie met een haai. Inderdaad, 40 jaar nadat Jaws de reputatie van de haai onherstelbare schade aanbracht, met een drastische afname van de wereldwijde haaienpopulatie en nimmer aflatende pogingen van dierenbeschermers en -wetenschappers om die reputatie weer wat te repareren, is hier dan een film die haaien als angstaanjagende mensendoders neerzet.
Tot zover mijn preek.
Als thriller is deze film geslaagd: Blake Lively als Nancy draagt de film met verve, de cinematografie is van bijzonder hoog niveau en het scenario heeft zeker een aantal goede ideeën. Het maakt op effectieve wijze gebruik van het feit dat Nancy geneeskunde heeft gestudeerd, van het feit dat één van de collega-surfers aan het begin van de film een camera-helm heeft en de aanwezigheid van het ronddrijvende karkas van een walvis verhoogt de spanning behoorlijk. Aanvankelijk doet The Shallows meer denken aan Blue Crush, dat feitelijk een excuus was om aantrekkelijke, schaars geklede jonge dames en heren in slow-motion over en door de golven te zien scheren, maar het camerawerk is ook bijzonder effectief in de opbouw van de spanning. De eerste confrontatie tussen Nancy en de haai is overtuigend in beeld gebracht en de onderwater-beelden zijn vaak van grote schoonheid. Voeg daar nog een uitstekend sound-design aan toe en je moet concluderen dat de makers het best mogelijke resultaat hebben behaald.