The Shallows (2016)

2,91

Drama / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Blake Lively, Óscar Jaenada en Sedona Legge

'The Shallows' volgt een vrouw, Nancy genaamd, die alleen is aan het surfen op een afgelegen strand. Op een korte afstand van de kust wordt ze aangevallen door een grote witte haai. Nancy komt vast te zitten op een kleine rots, minder dan 200 meter verwijderd van het strand. Zal ze de oversteek wagen?

226 BERICHTEN 56 MENINGEN
geplaatst: 7 augustus 2016, 09:03 uur [permalink]
mmm die stomme haai kan mij worst wezen, maar die lekkere chick in bikini is lekker seg Grrrr

avatar van -jack_sparrow-
geplaatst: 7 augustus 2016, 12:30 uur [permalink]
film reviews in 100 woorden: The Shallows (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. Ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een laptop.

The Shallows is misschien een spannende thriller met een eenvoudig overlevingsverhaal, toch is dit één van de betere in het genre. Het verhaal komt misschien wat traag op gang, maar vanaf de eerste haaienaanval schakelt de film over naar een hoger tempo. het prachtig kleurenpallet, de effecten en vooral de exotische locaties maken deze film een prachtige prent om naar te kijken, ook hoofdrolspeelster Blake Lively is een mooie verschijning en met haar sterke acteerprestatie draagt ze de film dan ook moeiteloos op haar schouders. The Shallows is een eenvoudige en avontuurlijke thriller, een perfecte prent voor een warme zomeravond.

avatar van david bohm
geplaatst: 7 augustus 2016, 18:31 uur [permalink]
Matige film die wel weet te boeien door het gebeuren met de haai die maar lelijk in beeld wordt gebracht. Locatie en situatie zijn interessant maar daar wordt vrij weinig uitgehaald.

avatar van Nucky

geplaatst: 7 augustus 2016, 18:43 uur [permalink]
missl schreef:

Ja een teaser van 30 seconden met Blake in bikini, een kreuntje en een shot van de haai had hier beter gepast. Maar misschien heb ik het mis, misschien is de trailer alleen nog maar het begin! (Van alle ellende)

Dan lijkt me deze trailer/teaser beter 😉

THE SHALLOWS - Official Trailer (HD) - YouTube

avatar van missl

geplaatst: 7 augustus 2016, 21:31 uur [permalink]
Nucky schreef:

Dan lijkt me deze trailer/teaser beter 😉

THE SHALLOWS - Official Trailer (HD) - YouTube

Spannende teaser! Dat zeker. Maar sorry ik heb de film al gezien want ik heb de trailer bekeken. 😉
(nee ik laat me verrassen.)

avatar van bjerik76
geplaatst: 8 augustus 2016, 19:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een behoorlijke tegenvaller.
Na een spannende en goede OPEN WATER en ADRIFT nu een film wat zich afspeelt in open zee met een haai.
Niet zomaar een haai, maar een zeer slimme die het voorzien heeft op mensenvlees, en daar zelfs de hele nacht voor een rots blijft wachten tot madame er vanaf komt.

De film begint uiteraard met een tropish onbekend/geheim strand, waar gewoon een autoweg naartoe gaat en ook nog eens andere toeristen zijn, en (later) zelf een dronkenlap de weg naartoe weet.
Hoe geheim kan het zijn... verder wat bikini en surf beelden, en de actie kan beginnen.
De whatsapp beelden tussendoor waren overigens wat irritant.

Het acteertalent van Nancy was ook al niet echt overtuigend.
De vinvis ging wel, vlees in overvloed, maar de haai koos toch voor Nancy die op een rots beland samen met een al direct tamme en lamme) meeuw.

Hoe verder de film gaat met de inmiddels ook ijzer etende haai die ook nog eens steeds slimmer word hoe ongeloofwaardiger alles word, ( en hoe nepper de haai) en vooral het eind de dood van de haai....
Het was mij een verassing door wie ze werd gered, rara...
en vergeet vooral niet hoe ze door een hele kolonie kwallen weet te zwemmen.

helaas komt de witte haai weer niet goed van zijn slechte reputatie af en zullen mensen nog banger worden van haaien, omdat haaien dol zijn op mensenvlees zoals de meeste films doen beloven.
Als het dan nog een goede film was, maar helaas.

de trailer beloofd veel spanning, maar de trailer is idd veel beter dan de hele film verder.
Blake presteert 10x beter in The Age of Adeline

avatar van Bubblez
geplaatst: 8 augustus 2016, 20:01 uur [permalink]
Ik vond het wél een goede film; spannend, ook al was het ongeloofwaardig op sommige momenten. Blake Lively deed het wat mij betreft helemaal prima zo alleen in de hoofdrol.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 10 augustus 2016, 00:36 uur [permalink]
Het meest eerlijke wat ik over The Shallows kan zeggen is dat ik me stierlijk, maar dan ook stierlijk heb verveeld tijdens deze film. Ik zag het in een Sneak Preview en ik verlaat nooit een bioscoopzaal, ongeachte of de film me bevalt of niet. Waarom deze film niet werkt is omdat het concept simpelweg te klein is. De gehele film focust zich op een vrouw die vast zit op het water terwijl er een haai rondzwemt. Dit kleine concept past thuis bij een korte film van 5 tot 15 minuten, maar voor een anderhalf uur durende film werkt het niet. Dit zorgt ervoor dat de film boordevol nutteloze scenes zit die compleet falen in angst creëren omdat de kleinheid van het concept het verhaal geen gelegenheid biedt om vooruitgang te krijgen. Dit zorgt er ook voor dat de film erg langzaam is: meerdere scenes bleven ongemakkelijk lang duren zonder dat er iets leek te gebeuren. Op gegeven moment verloor ik zelfs mijn interesse of het hoofdpersonage het ging halen of niet, het kon me niet meer bekoren na alle verveling. Wat de film ook fout deed is dat er momenten in zaten die zo overdreven waren dat ze onbedoeld grappig waren. Er zaten meerdere groepen in de bioscoop die regelmatig hardop moesten lachten, waarbij ik me afvroeg of de film bedoeld grappig was of dat de scene simpelweg niet sloeg in het creëren van de spanning waar het op hoopte.

Wat ik voor positiefs kan zeggen is dat de film qua uitwerking goed in elkaar zit. Hoewel het verhaal mij totaal niet kon bekoren vond ik met de acteerprestaties, cinematografie en de algehele uitwerking niets mis. Blake Lively wist haar rol met overtuiging te spelen, de wijze waarop het is gefilmd is indrukwekkend en wegens de dialogen voelde de personages menselijk aan. Het voelde alsof de makers alles uit de kast trokken om de film zo goed mogelijk uit te werken. Dus als het je een interessante film lijkt, aan de hand van het concept, en je bent geïnteresseerd om deze gebeurtenis op rustig tempo mee te maken dan zou het aardig kunnen zijn om te zien.

The Shallows vond ik een uiterst saaie film en ik was blij toen eindelijk de aftiteling in beeld kwam. Het concept is te klein voor een 90 minuten film waardoor de film langdradig en voorspelbaar werd, wat de spanning ontnam. Op de uitwerking kon ik echter niets aanmerken en de film weet zich qua regie, acteren en cinematografie van een goede kant te laten zien. Als je geïnteresseerd in dit concept bent kan het een onderhoudende film zijn, voor mij was dat het niet.

avatar van John Milton
geplaatst: 10 augustus 2016, 00:49 uur [permalink]
Dan zou ik Phonebooth, Locke, Buried, 127 hours, Devil, Saw, The Circle, Lifeboat, The Mist, 12 Angry Men, Clerks, Panic Room, Breakfast Club, en The Man From Earth ook overslaan, Fonzzz002. Of zit daar iets tussen wat het single-location gegeven wel oversteeg voor je?
En zo ja, dan ben ik wel benieuwd waarom 🙂

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 10 augustus 2016, 10:51 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
John Milton schreef:
En zo ja, dan ben ik wel benieuwd waarom 🙂

In het geval van films als 10 Cloverfield Lane, 12 Angry Men of Phonebooth die zich ook op één locatie afspeelde vond ik dat die verhalen, onlangs dat de locatie hetzelfde was, genoeg interessante plotwendingen wisten te geven om het verhaal interessant te houden en in die films merkte ik meer met de personages mee te leven. Bijvoorbeeld: bij 12 Angry Men ging het om of de verdachte schuldig was, en gedurende de hele film kom je steeds meer te weten over de misdaad en over de juristen waardoor het verhaal vers bleef onlangs een klein klinkend concept. Bij The Shallows is enige vraag die de film vasthoud of de vrouw het overleefd en dit verhaal word pas in de laatste 10 minuten voortgezet. Bij alle scenes tussenin kon je ruim van tevoren raden dat ze er niet in sloeg terug te zwemmen, andere haar niet gingen helpen en dat de andere zwemmers om het leven kwamen, wat de spanning er volledig uithaalde.

avatar van El ralpho
geplaatst: 10 augustus 2016, 15:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gemarkeerd door de dood

Hoe realistisch zijn de meeste films eigenlijk? Ik denk dat ze in 90% van de gevallen al snel een loopje met de werkelijkheid nemen. Zo is dit tot op zekere hoogte vast ook ongetwijfeld het geval bij The Shallows. De vraag is echter of de gebeurtenissen niet te ongeloofwaardig op de kijker over kunnen komen. Daarnaast is het belangrijk dat deze gebeurtenissen goed en spectaculair genoeg bevonden kunnen worden door de kijker. Deze thriller slaagt er zowel in om een zekere mate van geloofwaardigheid te behouden terwijl hij tegelijkertijd voor voldoende spektakel weet te zorgen. Meer heeft een titel zoals dit eigenlijk niet nodig. Voor meer realisme met betrekking tot het gedrag van witte haaien kijk ik wel een documentaire op National Geographic.

Hiermee wil ik niet zeggen dat alles wat er met betrekking tot het gedrag van de witte haai in deze film als waarheid aangenomen hoeft te worden. Bepaalde momenten en scene's zijn dan ook geloofwaardiger dan dat andere dit zijn wat soms al dan niet geheel te danken was aan de special effects die enkele keren enigszins onderdeden met wat er op het scherm gebeurde. Sommige gebeurtenissen worden echter ook wel onderschat, zoals de aanname dat de haai gewoon de hele nacht op Nancy bleek te hebben gewacht. Hierbij lijkt te worden vergeten dat er nog steeds een enorme prooi van hem ligt dood te bloeden in het water, en het bloed uit de wond van Nancy die geregeld in het water terecht komt. De haai blijft niet voor niks zijn rondes doen door tussen haar en de walvis te blijven zwemmen. Het is namelijk een algemeen gegeven dat haaien op bloed af komen.

De reden dat ik zo uitgebreid op het realisme van deze film inga is vanwege het feit dat ik het idee heb dat dit deels de reden is dat de meeste recensies die hier tot nu toe op Moviemeter terecht komen zo negatief zijn. Met deze argumenten word de film namelijk echt tekort gedaan. The Shallows is een slimme inventieve thriller die binnen een doodsimpel verhaal enorm creatieve vondsten op de kijker afvuurt. Ik doel hierbij op het kat en muis spelletje tussen de haai en zijn prooi. De gewonde meeuw is daarbij bijvoorbeeld een creatieve toevoeging en eveneens bepaalde zaken die niet verlopen zoals je verwacht dat ze lopen zoals bijvoorbeeld het afschieten van een noodpijl die niet goed werkt. Natuurlijk komen er ook voorspelbare momenten voorbij zoals de dronkelap en de twee surfers die door de haai verschalkt worden maar de creatieve vondsten zijn heel duidelijk in de meerderheid.

Dit heeft bij mij tot gevolg gehad dat ik met een verstokte adem naar deze film heb zitten kijken. Blake Lively speelt haar rol met verve, en de spanning die er rondom haar personage wordt opgebouwd is werkelijk magnifiek. Kritiek die ik heb gelezen over dat de karakterisering van haar personage puur opvulling zou zijn geweest vind ik onterecht omdat ik het juist meer als een middel zie om het personage een gezicht te geven in plaats van ervoor te zorgen dat je naar een personage zonder inhoud zit te kijken.

Naar de sneak toe gaan kan een hit or miss zijn, maar in het geval van The Shallows heb ik een heerlijke avond gehad. De film overtrof dan ook al mijn verwachtingen. Dit bleek overigens niet alleen op mij van toepassing te zijn, zo bleek wel uit het applaus wat volgde in een van de laatste scene's van deze film. Wat hiervoor de reden is geweest? Come and see yourself..ik vond het in ieder geval het applaus dubbel en dwars waard 🙂

avatar van Corcicus
geplaatst: 12 augustus 2016, 11:58 uur [permalink]
Spannende, maar uitermate brave haaienfilm.

In de originele Jawsfilm, die bijna een halve eeuw (!) eerder werd gemaakt, is een pak meer gortigheid te zien. Het duurt zelfs tot het laatste half uur vooraleer wel zelfs maar een glimp v.d. haai te zien krijgen. Toch bleef het bij momenten benauwende cinematografie, met enkele mooie onderwater-beelden.

Fijne low-budget horror om één keer te zien.

avatar van ItsFemkee
geplaatst: 14 augustus 2016, 20:20 uur [permalink]
Ik had er meer van verwacht.

geplaatst: 14 augustus 2016, 22:09 uur [permalink]
Aardige film met een goed spelende Blake lively.
maar naar het einde toe erg ongeloofwaardig.
Maar ach het mag de pret niet drukken .

geplaatst: 15 augustus 2016, 10:43 uur [permalink]
Ik vond het geen goede film. Ik stoorde me btw ook aan de montage. In het begin was het gemonteerd alsof het een videoclip was, voor even is dat tof.. maar om zo bij elke golf naar slo mo te gaan...
+ alles voelde onrealistisch aan.

avatar van BlurayMovies94
geplaatst: 17 augustus 2016, 17:32 uur [permalink]
behoorlijke film,
zeker niet in men top 3 'haaienfilms'
daarvoor zijn vooral Jaws & Deep Blue Sea veel beter

avatar van Shinobi
geplaatst: 18 augustus 2016, 20:30 uur [permalink]
"What did you say the name of this place was?"

Van Jaume Collet-Serra heb ik tot nu toe enkel 'Non-Stop' en 'Run All Night' gezien, die best vermakelijk zijn. Dus met dit project had ik iets soortgelijks verwacht.

Met 'The Shallows' dacht ik namelijk na lange tijd weer eens een effectieve thriller te zien waar een haai - ouderwets - angst en terreur mag zaaien. Ware het niet dat je als kijker opgezadeld wordt met een saai achtergrondverhaal over de protagoniste die probeert te ontsnappen aan de werkelijkheid. Het blijft zich maar voortslepen zonder einde in zicht.

Sowieso is de toon van de film onevenwichtig te noemen; het ene moment denk je te kijken naar een populaire videoclip en opeens word je verzopen met misplaatste serieusheid. Ik begrijp dat Collet-Serra is begonnen met clips en reclames, wat overduidelijk terug is te zien aan de vormgeving. Toch haalt dit de scherpte weg van hetgeen men met dit concept poogt over te brengen.

Blake Lively doet het ondanks het magere gegeven aardig en weet met volle overtuiging haar rol te spelen, maar uiteindelijk kijk je voor de grote witte haai. Helaas moet je al gauw concluderen dat deze gevaarte slechts mondjesmaat in actie komt. Hierbij is het lachwekkende dat een zeemeeuw zelfs meer in beeld komt. Wat overblijft zijn een paar spannende scènes en een absurde ontknoping.

Al met al een weinig memorabele thriller waar veel meer uitgehaald had kunnen worden.

2,0 Sterren.

avatar van moneymaker
geplaatst: 18 augustus 2016, 22:08 uur [permalink]
Begin van de film zet direct een heerlijke sfeer neer. Mooie meid, mooi strand en een mooie baai. Gewoon prima film waar alleen het einde van de haai wel erg uhhhhh overdreven was.

avatar van tbouwh
geplaatst: 18 augustus 2016, 23:32 uur [permalink]
De beste haaienfilm sinds Jaws… Je zou je film maar op die wijze aankondigen. Want zeg nu eerlijk, verzanden niet te veel films binnen dit genre in haast lachwekkende horrors die het aangluren nauwelijks waard zijn?

The Shallows beroept zich op een flinterdun plot: Nancy Adams (Blake Lively) begeeft zich in haar eentje op de helderblauwe zee nabij een verborgen strandje, waar ze aangevallen wordt door een haai met sadistische trekjes. Het restant van de film omvat Lively’s struggle for survival; gewond aan haar been moet ze het vasteland zien te bereiken.

Ik moet het The Shallows nageven: gedurende 86 minuten (een korte speelduur, maar wat wil je ook met zo’n dun plot) zat ik op het puntje van m’n stoel. De spanning zat er goed in, ondanks het feit dat het verhaal van de clichés en noodmatige suspense aan elkaar hangt. Blake Lively toont zich sterk en geloofwaardig genoeg de rol van strijdvaardige surfster met verve te vervullen. Dat is voor deze film een extra groot pluspunt, daar de bijrolletjes wel heel miniem zijn in hun invulling.

Is The Shallows daarmee de beste haaienfilm sinds Jaws? Ik betwijfel het ten zeerste. Jaws was in ieder geval (veel) beter, en deze uiteindelijk toch vrij oppervlakkige film doet eigenlijk niet veel meer dan vermaken. Nuja, een aantal shots waren zeer de moeite waard, maar dat lag gedeeltelijk toch ook aan de prachtige omgeving waarbinnen deze thriller zich afspeelde.

Een film die het kijken wel waard is, maar niet wat narratieve diepgang betreft; daar doet the Shallows haar naam toch aardig eer aan.

Beoordeling: 3*

avatar van Pollypeachum1
geplaatst: 19 augustus 2016, 00:57 uur [permalink]
Leuke film met de nodige schrikmomentjes. Het is geen film die je per se gezien moet hebben, maar als je vrienden toch gaan, zou ik meegaan.

geplaatst: 19 augustus 2016, 10:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als je niet van films houdt die zich op één locatie met maar één personage afspelen, zou ik deze inderdaad overslaan. Ik vond het echter totaal niet storend. Prachtige camerabeelden en een fantastische omgeving, in combinatie met een zeer sterk acterende Blake Lively, maakten de film al heel erg sterk.

En ja, soms is het niet even geloofwaardig, maar dat is met de meeste films het geval 😉 De grappige scenes - Blake die zichzelf na de haaienbeet hecht en even geneeskundestudent speelt ("Het kan even pijn doen") - maken dat de film meer is dan een meisje dat probeert te ontsnappen voor een enge haai. De dronken gast en twee surfdudes die worden opengereten door de witte haai, ja voorspelbaar, maar het geeft de film wel meer lading en spanning.

Ik moet zeggen dat ik tijdens de film vaak op het puntje van m'n stoel zat, maar dat het einde me tegenviel. Ze zwemt door tientallen kwallen en wordt gestoken. De haai wordt agressiever omdat 'ie opgejaagd wordt. Oké, maar dat 'ie dan ook echt in ijzer gaat bijten? Ook hoe de haai aan z'n einde komt, is wel een beetje vergezocht. Beter werd ze gered door een boot of door andere mensen, dat was de spanning ongetwijfeld ten goede gekomen. Nu was de film wel heel snel klaar. Goede film, jammer van het einde.

avatar van Elokuva
geplaatst: 19 augustus 2016, 20:14 uur [permalink]
Matige film, bijna slecht!

Het verhaal is zaai en voorspelbaar en in feite gebeurt er helemaal niets. Lijkt wat dat betreft als twee druppels water op Bait (2012). Er is niets meer te zien dan water. Als je een waterfilm wilt zien kom je met deze middelmater wel uit de filmverf.

geplaatst: 19 augustus 2016, 21:01 uur [permalink]
Geen slechte film, had wel zijn spannende momenten. Blake doet t prima en is natuurlijk leuk om naar te kijken. Mooie omgeving, vaak prachtige beelden. Einde erg vergezocht, maar goed...met een beetje plussen en minnen kom ik op 3 sterren uit. Net voldoende.

avatar van JacoBaco
geplaatst: 20 augustus 2016, 14:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
$17.000.000 en wat krijg je daarvoor: 1 locatie, 1 baai, 1 rots, 1 vrouw, 1 haai, 1 zeemeeuw en 1 boei. Oké en nog een paar extra's zoals surfplanken, 2 surfers, een dronkenlap, een jongetje en een man met lang haar. Je zou toch denken dat je dan aan $5.000.000 wel genoeg hebt, maar niet dus!

The Shallows blijkt best een spannende film. Nee de film had geen kwartier langer moeten duren, maar juist een kwartier korter. Zo zitten er momenten in de film welke ik absoluut niets vind toevoegen. Zoals de dronkenlap die wordt aangevallen door de haai, maar hij nog net even het strand op kruipt terwijl hij al in tweeën is gebeten. Een paar uur later arriveren de 2 surfers weer, maar die dronken vent is blijkbaar compleet spoorloos verdwenen! Erg overbodig en een beetje raar.

De meeuw daarentegen is een fanatische toevoeging. Een erg leuke sidekick! Maar ook de haai doet het goed. Hij is eng en zeer bedreigend. Werd helaas af en toe wel een beetje gek wat het gekreun van Blake Lively en haar uiterlijk wisselde soms. Het ene moment aangebrand door de zon met uitgedroogde lippen, maar later toch best fris en gezond. Verder mooie locatie en goed vertier. En zelfs het einde vind ik leuk bedacht!

Dikke 3 sterren, dus in mijn geval een 7/10

avatar van sonyjh
geplaatst: 20 augustus 2016, 17:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
JacoBaco schreef:

Dikke 3 sterren, dus in mijn geval een 7/10

$17.000.000?? Ja inderdaad ik vind dat eigenlijk ook superveel voor deze film. James wan heeft insidious voor 1.5 miljoen gemaakt 😛 (en die zag er veel duurder uit)

avatar van AC1

AC1
geplaatst: 20 augustus 2016, 18:43 uur [permalink]
De teaser was geniaal maar de trailer was een domper op de feestvreugde. Nu wordt het Netflix vooraleer ik de film zie.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 20 augustus 2016, 18:47 uur [permalink]
sonyjh schreef:
insidious (en die zag er veel duurder uit)
?

geplaatst: 20 augustus 2016, 20:25 uur [permalink]
Een haai, echt origineel. Waar ken ik dit van?

geplaatst: 20 augustus 2016, 22:32 uur [permalink]

die film kostte 10x minder. Had veel meer locaties en veel meer acteurs. ok, ze hadden wel geen cgi haai.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 20 augustus 2016, 22:48 uur [permalink]
sonyjh schreef:

Oke, maar zo werkt dat budgettair niet helemaal. Een film als The Shallows kent veel meer logistieke hindernissen dan zo'n straight forward spookhuis genrefilm, je kunt dit niet allemaal simpel op locatie schieten namelijk. Dit kan wel voor 1,5 miljoen ... maar dan heb je wéér een onooglijke haaien-pulp flick voor de Sharknado generatie. De film is oprecht glossy (eerste half uur is een Lively reclame) en high budget bedacht, dus het budget was ook wel nodig.