The Shallows (2016)

2,93

Drama / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Blake Lively, Óscar Jaenada en Sedona Legge

'The Shallows' volgt een vrouw, Nancy genaamd, die alleen is aan het surfen op een afgelegen strand. Op een korte afstand van de kust wordt ze aangevallen door een grote witte haai. Nancy komt vast te zitten op een kleine rots, minder dan 200 meter verwijderd van het strand. Zal ze de oversteek wagen?

257 BERICHTEN 64 MENINGEN
avatar van Smugmarty

John Milton schreef:
Dan zou ik Phonebooth, Locke, Buried, 127 hours, Devil, Saw, The Circle, Lifeboat, The Mist, 12 Angry Men, Clerks, Panic Room, Breakfast Club, en The Man From Earth ook overslaan, Fonzzz002. Of zit daar iets tussen wat het single-location gegeven wel oversteeg voor je?
En zo ja, dan ben ik wel benieuwd waarom

Nailed it

Elokuva schreef:
Het verhaal is zaai en voorspelbaar en in feite gebeurt er helemaal niets.

"Zaai" weet ik niet, maar dat er helemaal niets gebeurt lijkt me heel sterk. Zelfs in de trailer gebeurt al heel wat.

Ik hou van het genre, al was deze bij vlagen beetje langdradig (lees saai)..

avatar van Mr-Mcmovie
De nieuwe van Jaume Collet-Serra.

Na drie van hem met Neeson was het wel tijd voor eens wat anders, en shark movies vind ik meestal toch zeer leuk, en deze The Shallows is niet meer dan een zeer zeer leuk tussendoortje.
Ik denk ook dat deze meer effect had om dat het in de bios was op groot scherm en met het scherpe geluid dat de spanning daarom vrij hoog lag voor mij.

Ook deze van Serra is weer prachtig gefilmt met een aantal prachtige shots van boven gefilmt op het water wat ik toch één van de sterkste punten vond aan de film. Ook erg spannende verzorgde muziek van componist: Marco Beltrami die perfect paste bij deze prent.

Dun verhaaltje, maar dat was geen ramp door de juiste speelduur dat de film heeft dat juist goed samen ging.

Toch aantal spannende momenten zoals: de scene als Nancy haar been verwond door de haai als ze onder water was met alles vol bloed, was heel knap en professioneel gedaan.
Nu ik het daarover heb die momenten onder water zullen me toch vrij lang bijblijven bij deze The Shallows aangezien ik dat zo prachtig geschoten vond, echt dikke proficiat voor de cameraman.

In het begin zien we als Nancy aan het texting is met haar vriendin, dan krijgen we een kijkje van de gsm en terwijl van haar als ze in de jeep zit ik moest meteen denken aan Non-Stop (ook van Serra) was meteen duidelijk dat de regisseur heel graag verschillende dingen in zijn films zet dat we al eerder in vorige films hebben gezien van de beste man.

De moorden kwamen ook goed over, en kon ik zeer goed slikken.

Normaal ging Louis Leterrier deze regisseren die had dan uiteindelijk afgeblazen en daarom was het aan Serra, en ben zeer zeer tevreden uit de bios gekomen! Ook misschien om dat ik stiekem een zwak heb voor films die zich op één locatie afspelen.

3,5 sterren.

avatar van demonski
Prima filmpje , lekker spannend en een leuk uitziende hoofdrol speelster!

avatar van Walter S.
Vanmiddag seiknat geregend toen ik bij het voetbal vandaan kwam, dus nu wel in voor een zaaie waterfilm. Ik gok op 3,5 ster. Geen absolute topper, maar me verder prima vermaakt met deze film.
Ik ken mezelf en moviemeter inmiddels een beetje.

avatar van Walter S.
Vooral in het begin mijn ogen uitgekeken met de prachtige shots van huizenhoge golven en andere mooie natte natuurverschijnselen.
Mevrouw gaat al vlot te water (las hier eerder iets over een lange inleiding, die was er dus imo niet) en daarna krijg je wat je ongeveer kon verwachten. Spanning en enige gruwel in een strijd om te overleven tussen vrouw & haai. Erg mooi in beeld gebracht, ook na het begin -eerste pak hem beet 20 minuten- die ik qua visuele pracht het mooist vond. Nu ben ik qua haaienfilms niet veel verder dan Jaws 1 gekomen, maar mij lijkt dit wel een mooie aanvulling op het genre.

In het algemeen geen absolute topper (dat had ik ook niet verwacht), maar me verder prima vermaakt met deze film. 3,5 ster. 3,75 als het kon.

avatar van Tommy De Vito
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vermakelijke filmpje is The Shallows wel hoor! De film moet het vooral hebben van de prachtige (onder) watershots. Sommige shots zijn zelfs adembenemend mooi!

Het verhaal is simpel (wat we ook gewend zijn bij dit soort films) en vrij voorspelbaar. Maar dat is niet zo zeer de stoorfactor. De minpunt zat hem voornamelijk in de haai zelf. In veel scenes had de computer aardig zijn werk gedaan om de haai zo realistisch mogelijk te maken, maar je kan er niet omheen dat ook bij een aantal shots de nepheid er vanaf druipt. Daarnaast vond ik het vreemd dat de haai zich twee dagen lang op dezelfde territorium bevindt..

Los van paar minpunten die ik benoemde, is The Shallows een prima film. Verstand op nul zetten en genieten maar!

avatar van sonyjh
jeroentjuhhhhh schreef:
Oke, maar zo werkt dat budgettair niet helemaal. Een film als The Shallows kent veel meer logistieke hindernissen dan zo'n straight forward spookhuis genrefilm, je kunt dit niet allemaal simpel op locatie schieten namelijk. Dit kan wel voor 1,5 miljoen ... maar dan heb je wéér een onooglijke haaien-pulp flick voor de Sharknado generatie. De film is oprecht glossy (eerste half uur is een Lively reclame) en high budget bedacht, dus het budget was ook wel nodig.

Ik weet het niet hoor, ik vind het heel indrukwekkend van James Wan... The conjuring was btw al 20 miljoen dollar. Daarbij vond ik the shallow in het begin vooral heel amateuristisch overkomen met die videoclip montage. Maar soit, ik snap ook wel dat er geld in kroop, maar ik vind 15miljoen voor zo'n film best nog veel. Open water werd gemaakt met 130 000 dollar. Ok, die film zag er natuurlijk ook wel goedkoper uit .

avatar van JacoBaco
Ik ken de details ook niet, maar 1 CGI haai zal toch geen 10 miljoen kosten? Ze is totaal 20 min te zien denk ik. En dan de overige 7 miljoen voor een zwembad, strand, acteurs, crew etc..

Ik vind het echt een behoorlijk budget voor een film als deze. Maar ja, het was blijkbaar toch nodig. Een stukje strand afhuren in Australië kost tegenwoordig zeker al een half miljoen per dag?

Gisteren gezien, en ik vond het een prima film. Mooie beelden, goede actrice. Heb me geen moment verveeld. Einde is een beetje vergezocht, maar ach al met al een dikke voldoende.

avatar van Timothyvdmeer
prima filmpje. Na Jaws 1 is er eindelijk weer een spannende haaienfilm. Haai ziet er goed uit.
Blake Lively redt zich prima alleen.
In het begin zeker adembenemde shots. Die baai maar ook Lively mag er zijn.
Bijzonder mooie vrouw.

avatar van IGarance
Ik vond de taalbarrière beetje irritant: betrouwbaar wordt echt niet als bazig vertaald via de vertaal app. Verder wel aardig, Ik heb eem uitgekeken!!

avatar van soom
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Blake is prachtig. Het hele arsenaal aan schilderachtige emoties staat in haar gezicht geschreven. Ze werpt haar charmes in de strijd en betovert. Zelfs zonder Michiel Huisman. Ha ha, wat flauw..

Wij zijn in staat om onjuiste feiten om te zetten in adembenemende beelden. Jaws voorop. De ergste vijand van deze planeet is nl nog steeds de mensheid. We leven, en maken onszelf maar wat graag bang met dit soort films. Gossie. Ik zat verschrikkelijk in de film. Ik keek m'n ogen uit, al stelde ik wel dat haaien nooit zo makkelijk een boei aan flarden kunnen bijten. Toch???

Het is interessant materiaal. Morgen ga ik op surfles. Altijd al eens willen doen. Fantastisch.

avatar van thunderball
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze afgelopen middag in Antwerpen gaan zien.
Wij waren aanvankelijk de enigen die in de zaal waren (er kwamen uiteindelijk nog twee mensen binnen toen de film al 10/15 minuten bezig was).

Aardig geschoten, mooie beelden, Lively weet de film in haar eentje redelijk boeiend te houden, maar een heel goede film, ook niet in het genre, is het natuurlijk niet.

Na de originele Jaws, uit 1975 alweer, moet je wel met een hele goede en originele insteek komen om die nog te proberen te evenaren, laat staan te overtreffen. Ik heb het sindsdien nog niet meegemaakt.

De film heeft in ieder geval -in tegenstelling tot de meeste andere haaienfilms- goede SFX en dan met name die van de haai, zodat dat niet afleidt en deze roofvis ook echt dreigend overkomt.

Verder is Lively natuurlijk een plaatje en fijn om naar te kijken.

Verhaaltje stelt natuurlijk niet veel voor (welk verhaal?) en de poging om ietwat diepgang te creëren via flashbacks van haar moeder is er met de haren bijgesleept en komt wat krampachtig over. Hoe de haai uiteindelijk verslagen wordt is erg matig en ongeloofwaardig bedacht en in beeld gebracht.

Kijkt aardig weg, maar nergens geweldig en een beetje overbodig.
Gewoon de enige echte Jaws nog eens kijken is dan ook het advies!

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.

thunderball schreef:

Gewoon de enige echte Jaws nog eens kijken is dan ook het advies!

Dat heb ik eergisteren gedaan, viel toch behoorlijk tegen. Gedateerde trage veel te lange film.
Terwijl ik mij Jaws als een goeie film herinnerde. Bleef weinig meer van over.

avatar van John Milton
Grappig, die blijft bij mij dus wel keer op keer steengoed. Los daarvan, ben ik erg benieuwd hiernaar. Hoop hem nog wel even mee te pakken komende weken, alleen draait hij voor mij niet op ideale tijden, vaak 21.45 uur etc.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg mooie film die niet over een haai gaat.

De overeenkomsten tussen The Shallows en Wild (2014) zijn zo overweldigend dat ik had verwacht dat dit topic er vol mee zou staan. Maar niets. Bizar.

Om te beginnen: het misverstand. The Shallows is net zo min een film over een haai als dat Wild een film over een natuurwandeling is. Was het vorig jaar Into The Wild dat met een ontzettende kortzichtigheid in bijna elk schrijfsel werd aangehaald, hier is dat - zucht - Jaws.

Wat beide films wél zijn: meeslepende drama's over het verwerken van traumatische ervaringen. Sterker nog: het zijn beide meeslepende drama's over het verwerken van de dood van de moeders van de hoofdpersonen. Ik zou bijna zo ver willen gaan om te stellen dat er eigenlijk helemaal geen letterlijke haai in dit verhaal voorkomt, maar daarvoor zou ik in Collet-Serra's hoofd moeten kijken.

De signalen zijn er in ieder geval wel. Dochter gaat surfen op het geheime strand waar haar overleden moeder ook surfde. Ze facetimet kort voordat ze op haar plank springt met haar zusje en vader. Ze hecht de bijtwond met de ketting van haar moeder. Ze - geneeskunde-dropout die uiteindelijk haar studie weer oppakt - duwt de vleugel-uit-de-kom van een zeemeeuw terug en komt diezelfde meeuw weer tegen wanneer ze heeft afgerekend met 'de haai'. En zo kun je nog wel meer zaken onder de loep nemen die op zijn minst heel toevallig en onwaarschijnlijk zijn.

Zelfs de hoofdpersonen lijken op elkaar. Cheryl en Nancy zijn beiden van buiten sterke, onafhankelijke vrouwen die van binnen een nog veel hardere strijd voeren. En Blake Lively - die me de laatste tijd sowieso in zeer positieve zin opvalt - weet die subtiele maar harde strijd net zo sterk te vertalen als Reese Witherspoon dat deed. Vooral de scène waarin je hoort dat de telefoondief wordt aangevallen terwijl de camera ingezoomd blijft op Nancy's horrified gezicht is vreselijk sterk geacteerd. Oscarwaardig, ware het niet dat de Oscars hun vingers hier niet aan zullen branden.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, houdt The Shallows je constant bezig met zeer sterke shots waarbij je vooral in het begin het gevoel hebt dat je zelf op dat surfboard staat. Je duikt met Nancy mee onder de golven door (waarbij zelfs de muziek verstomt), proeft het zand en water, deinst terug als je dat scherpe koraal langs haar benen ziet scheren en geniet van het perfecte lichaam van Lively. Surffilms zien er eigenlijk altijd wel mooi uit vanwege de settings die domweg niet lelijk te maken zijn, maar niet eerder heb ik zoveel beleving geproefd bij zo'n film.

Voor nu een 8 voor deze film die in mijn hoofd blijft spoken, maar ik vermoed dat hij bij herziening - met de symboliek die zich pas later openbaarde in het achterhoofd - zal stijgen.

Ik vond het niet zo'n spannende film als bijvoorbeeld de klassieker Jaws. Toch heb ik me ook niet verveeld. Prachtige opnamen, goede actrice die ook nog een bijzonder mooi lichaam heeft (persoonlijk vind ik haar niet eens zo knap en ja ik trek geen volle zalen). En helaas wat onrealistische zaken maar goed het is dan ook fictie.

avatar van John Milton
Prima vermaak, moet ik zeggen. De haai werd me op het einde iets te CG in sommige scénes, maar dat kan ik Collet-Serra wel vergeven, al is het wel jammer. Lively draagt de film prima, en is uiteraard geen straf om naar te kijken. De film is trouwens sowieso wel mooi geschoten.

Behoorlijk spannend soms, en al zal het geen klassieker worden, ik heb me geen seconde verveeld.

avatar van soom
Zwolle84 schreef:
Erg mooie film die niet over een haai gaat. Ik zou bijna zo ver willen gaan om te stellen dat er eigenlijk helemaal geen letterlijke haai in dit verhaal voorkomt.
Interessant gegeven. Het maakt me benieuwd hoe jij dan de dood van de telefoondief, de twee mannen en de komst van die jongen en zijn oom/vader zou kunnen verklaren..

soom schreef:

Als zich dit inderdaad niet letterlijk heeft afgespeeld, zie ik die twee jongens als voorbeelden van wat er gebeurt als je je verleden geen plekje geeft, dat je je eigen graf graaft als je beslist er niet mee te dealen. Die telefoondief zou - het is slechts een van de opties - je kunnen vertalen als dat je er niet van uit kunt gaan dat anderen dit voor je oplossen, maar dat je het zelf moet doen. Die jongen en oudere man zijn volgens mij niet zo belangrijk in dit geheel, de strijd is dan al gestreden.

Maar goed, het kan dus ook net zo goed allemaal wel letterlijk bedoeld zijn. Vind ik ook wel fijn dat die ruimte voor eigen interpretatie erin zit.

avatar van blurp194
Aquarium screensaver.

86 minuten is wat erg lang voor het idee van meisje Nancy dat zit te wachten totdat de haai opdondert. Heel veel gebeurt er eigenlijk niet, zodat de conversaties met de meeuw haast de boventoon krijgen. Nou is het niet echt verkeerd om een uurtje of wat naar de geteisterde Lively te kijken terwijl ze op haar rotsje in de mooi blauwe zee zit te wachten op hoog water, maar een flauwe overeenkomst met de aquarium screensaver ligt toch wel wat erg voor de hand. En in tegenstelling tot in de draad hierboven zie ik er toch niet echt een diepere laag of een metafysische abstractie in.

Toch zitten er ook wel een paar leuke scenes in de film, je moet er wel wat op wachten en het komt wat onbedoeld grappig over wellicht, maar bij de ontknoping lag ik toch even blauw van het lachen.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vind de uitleg van Zwolle84 wel heel aardig, en ongetwijfeld dat de regisseur hetzelfde voor ogen had, maar ik vond het tijdens de film zelf minder goed naar voren komen en dat gedoe met die moeder was vooral maar uitdieping om het uitdiepen en stoorde daardoor vooral. Jammer. Op het oog is het vooral ook een film die vooral wil vermaken en daarbij past dat hele psychologische gedoe niet. Het eerste halfuur is nog het beste, met enkele schitterende shots die ook getuigen van goede ideeën. En vooral dat kleurenpalet is overweldigend, maar ook de vele shots onder water als de golven over de hele breedte van het scherm bovenlangs rollen. Zoals Brokeback Mountain lange tijd een Marlboro-reclame was, is dit er één voor surfvakanties, met uiteraard een mooie dame in beeld, al word ik verder van Blake Lively niet wild (maar dat is dan mijn voorkeur). Een redelijk afgetraind en gebruind lichaam, maar de kop van een 45-jarige. Ook als actrice niet heel bijzonder, maar ze krijgt dan ook weinig mee om te doen dus ik vergeef het haar. De film duurt wel te lang, want zeker op die kleine rots weet men weinig meer uit het materiaal te halen en gaat het slepen. Veel clichés dat mevrouw steeds dingen probeert maar alles net mislukt. En aan het eind zag die haai er echt niet uit. 2,5*.

Spannende film die dus wél over een haai gaat. Het hollywood-achtige drama-achtergrondverhaaltje is er een beetje aan de haren bijgesleept, maar dat schijnt nou eenmaal te moeten. Verder geen moment verveeld.

Als je hier een dubbele laag in ziet, dan moet dat vast ook lukken bij gtst.

Onderhoudende film waarin een surfster probeert te ontsnappen aan een haai. Enkele aardige shots en behoorlijk acteerwerk van Blake Lively. Het plot heeft weinig om het lijf, maar gelet op de beperkte speelduur is dat niet zo erg.

avatar van JacoBaco
Zwolle84 schreef:

Ik vind het vreemd dat de telefoondief spoorloos is nadat hij door de haai is aangevallen en zijn bovenlichaam niet veel later op het strand ligt. De 2 jongens vinden geen bloedsporen en geen lijk op het strand. Wellicht weer terug het water in vanwege vloed, maar dan had de man daar nog ergens rond moeten drijven. In elk geval iets.. Dus misschien was de man er dus niet letterlijk en dat sluit wel aardig aan op wat jij denkt. Maar dat jongetje vindt dan wel weer de helm + camera van 1 van de jongens alsof het toch echt gebeurd is. Blake Lively gaf in een interview dan weer wel aan, dit is niet zomaar een film vrouw vs. haai, het is meer dan dat. En er is ook iets merkwaardigs aan die zeemeeuw. Ja, deze film is waarschijnlijk wel iets meer dan alleen vrouw vs. haai, dat geloof ik wel.

JacoBaco
Da's inderdaad wel opvallend. En leuk om te horen dat Blake dit aangeeft.

Ik denk eigenlijk dat áls je het figuurlijk moet zien, dat je het complete actieverhaal als niet echt gebeurd kunt beschouwen. Niet enkel stukjes eruit. Meer dat ze - al dan niet op het strand - via een fantasie afrekent met haar verleden aan de hand van een fictieve gebeurtenis.

TimF
Ik kijk geen GTST meer, dus ik kan helaas niet oordelen over dubbele bodems. Ik meen van vroeger te herinneren dat het acteurs zijn die acteurs spelen die niet kunnen acteren, dus wat dat betreft...

avatar van cantforgetyou
Erg spannende film met prachtige opnamen van de zee. Onder water als boven water indrukwekkend gefilmd. De haai ziet er gelukkig ook vaak goed uit. De personages zijn niet interessant. Blake speelt goed en houdt de film overeind. In zijn genre één van de betere haaien films. Einde is helaas waardeloos. Ik bedoel wat er met de haai gebeurd.

avatar van joshua1988
Lange en dure videoclip a la 3-op-Reis!

Een overrated traumachick erin, lokkende en schreeuwende vleesbonken op surfplanken (tussen vrolijk springende dolfijnen en kokhalzende zeemeeuwen) en een bloeddorstige en hongerige haai op de loer.. Zelfs een zwerm kwalleballen maken voortaan zorgeloos zwemmen in de Noordzee onmogelijk.
Tja de afloop kun je wel raden. Kortom, voor de prachtige bounty shots zit je hier goed, beetje spanning zozo en die nogal eens overgaat in hilariteit, maar verder kan mij de cast, de karakters, het verhaal en de make-up niet echt boeien. Dus een subliem decor maar een dikke onvoldoende voor de rest en vooral voor het bedrog van de trailer. En ik kijk toch liever naar BNN, Travel Channel en Discovery voor de betere natuuropnames en fascinerende vakantiebestemmingen.