The Shallows (2016)

Drama / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Blake Lively, Óscar Jaenada en Sedona Legge

'The Shallows' volgt een vrouw, Nancy genaamd, die alleen is aan het surfen op een afgelegen strand. Op een korte afstand van de kust wordt ze aangevallen door een grote witte haai. Nancy komt vast te zitten op een kleine rots, minder dan 200 meter verwijderd van het strand. Zal ze de oversteek wagen?

avatar van mrklm
Dit roept herinneringen op aan de beide 'Open Water'-films. Net als die films lijdt The Shallows aan het feit dat het hier gaan om een flinterdun plot dat eigenlijk veel beter past in een format van hooguit 45 minuten. Er is een vrij lange aanloop, er zijn pogingen om wat karakterisering aan te brengen om de dramatiek te verhogen [de contacten met zuslief en vaderlief, het feit dat mama dood is] die eigenlijk alleen maar bedoeld lijken te zijn als tijdvulling. De film draait immers om de confrontatie met een haai. Inderdaad, 40 jaar nadat Jaws de reputatie van de haai onherstelbare schade aanbracht, met een drastische afname van de wereldwijde haaienpopulatie en nimmer aflatende pogingen van dierenbeschermers en -wetenschappers om die reputatie weer wat te repareren, is hier dan een film die haaien als angstaanjagende mensendoders neerzet.
Tot zover mijn preek.
Als thriller is deze film geslaagd: Blake Lively als Nancy draagt de film met verve, de cinematografie is van bijzonder hoog niveau en het scenario heeft zeker een aantal goede ideeën. Het maakt op effectieve wijze gebruik van het feit dat Nancy geneeskunde heeft gestudeerd, van het feit dat één van de collega-surfers aan het begin van de film een camera-helm heeft en de aanwezigheid van het ronddrijvende karkas van een walvis verhoogt de spanning behoorlijk. Aanvankelijk doet The Shallows meer denken aan Blue Crush, dat feitelijk een excuus was om aantrekkelijke, schaars geklede jonge dames en heren in slow-motion over en door de golven te zien scheren, maar het camerawerk is ook bijzonder effectief in de opbouw van de spanning. De eerste confrontatie tussen Nancy en de haai is overtuigend in beeld gebracht en de onderwater-beelden zijn vaak van grote schoonheid. Voeg daar nog een uitstekend sound-design aan toe en je moet concluderen dat de makers het best mogelijke resultaat hebben behaald.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: The Shallows (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. Ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een laptop.

The Shallows is misschien een spannende thriller met een eenvoudig overlevingsverhaal, toch is dit één van de betere in het genre. Het verhaal komt misschien wat traag op gang, maar vanaf de eerste haaienaanval schakelt de film over naar een hoger tempo. het prachtig kleurenpallet, de effecten en vooral de exotische locaties maken deze film een prachtige prent om naar te kijken, ook hoofdrolspeelster Blake Lively is een mooie verschijning en met haar sterke acteerprestatie draagt ze de film dan ook moeiteloos op haar schouders. The Shallows is een eenvoudige en avontuurlijke thriller, een perfecte prent voor een warme zomeravond.

avatar van david bohm
Matige film die wel weet te boeien door het gebeuren met de haai die maar lelijk in beeld wordt gebracht. Locatie en situatie zijn interessant maar daar wordt vrij weinig uitgehaald.

avatar van El ralpho
Gemarkeerd door de dood

Hoe realistisch zijn de meeste films eigenlijk? Ik denk dat ze in 90% van de gevallen al snel een loopje met de werkelijkheid nemen. Zo is dit tot op zekere hoogte vast ook ongetwijfeld het geval bij The Shallows. De vraag is echter of de gebeurtenissen niet te ongeloofwaardig op de kijker over kunnen komen. Daarnaast is het belangrijk dat deze gebeurtenissen goed en spectaculair genoeg bevonden kunnen worden door de kijker. Deze thriller slaagt er zowel in om een zekere mate van geloofwaardigheid te behouden terwijl hij tegelijkertijd voor voldoende spektakel weet te zorgen. Meer heeft een titel zoals dit eigenlijk niet nodig. Voor meer realisme met betrekking tot het gedrag van witte haaien kijk ik wel een documentaire op National Geographic.

Hiermee wil ik niet zeggen dat alles wat er met betrekking tot het gedrag van de witte haai in deze film als waarheid aangenomen hoeft te worden. Bepaalde momenten en scene's zijn dan ook geloofwaardiger dan dat andere dit zijn wat soms al dan niet geheel te danken was aan de special effects die enkele keren enigszins onderdeden met wat er op het scherm gebeurde. Sommige gebeurtenissen worden echter ook wel onderschat, zoals de aanname dat de haai gewoon de hele nacht op Nancy bleek te hebben gewacht. Hierbij lijkt te worden vergeten dat er nog steeds een enorme prooi van hem ligt dood te bloeden in het water, en het bloed uit de wond van Nancy die geregeld in het water terecht komt. De haai blijft niet voor niks zijn rondes doen door tussen haar en de walvis te blijven zwemmen. Het is namelijk een algemeen gegeven dat haaien op bloed af komen.

De reden dat ik zo uitgebreid op het realisme van deze film inga is vanwege het feit dat ik het idee heb dat dit deels de reden is dat de meeste recensies die hier tot nu toe op Moviemeter terecht komen zo negatief zijn. Met deze argumenten word de film namelijk echt tekort gedaan. The Shallows is een slimme inventieve thriller die binnen een doodsimpel verhaal enorm creatieve vondsten op de kijker afvuurt. Ik doel hierbij op het kat en muis spelletje tussen de haai en zijn prooi. De gewonde meeuw is daarbij bijvoorbeeld een creatieve toevoeging en eveneens bepaalde zaken die niet verlopen zoals je verwacht dat ze lopen zoals bijvoorbeeld het afschieten van een noodpijl die niet goed werkt. Natuurlijk komen er ook voorspelbare momenten voorbij zoals de dronkelap en de twee surfers die door de haai verschalkt worden maar de creatieve vondsten zijn heel duidelijk in de meerderheid.

Dit heeft bij mij tot gevolg gehad dat ik met een verstokte adem naar deze film heb zitten kijken. Blake Lively speelt haar rol met verve, en de spanning die er rondom haar personage wordt opgebouwd is werkelijk magnifiek. Kritiek die ik heb gelezen over dat de karakterisering van haar personage puur opvulling zou zijn geweest vind ik onterecht omdat ik het juist meer als een middel zie om het personage een gezicht te geven in plaats van ervoor te zorgen dat je naar een personage zonder inhoud zit te kijken.

Naar de sneak toe gaan kan een hit or miss zijn, maar in het geval van The Shallows heb ik een heerlijke avond gehad. De film overtrof dan ook al mijn verwachtingen. Dit bleek overigens niet alleen op mij van toepassing te zijn, zo bleek wel uit het applaus wat volgde in een van de laatste scene's van deze film. Wat hiervoor de reden is geweest? Come and see yourself..ik vond het in ieder geval het applaus dubbel en dwars waard

avatar van Shinobi
"What did you say the name of this place was?"

Van Jaume Collet-Serra heb ik tot nu toe enkel 'Non-Stop' en 'Run All Night' gezien, die best vermakelijk zijn. Dus met dit project had ik iets soortgelijks verwacht.

Met 'The Shallows' dacht ik namelijk na lange tijd weer eens een effectieve thriller te zien waar een haai - ouderwets - angst en terreur mag zaaien. Ware het niet dat je als kijker opgezadeld wordt met een saai achtergrondverhaal over de protagoniste die probeert te ontsnappen aan de werkelijkheid. Het blijft zich maar voortslepen zonder einde in zicht.

Sowieso is de toon van de film onevenwichtig te noemen; het ene moment denk je te kijken naar een populaire videoclip en opeens word je verzopen met misplaatste serieusheid. Ik begrijp dat Collet-Serra is begonnen met clips en reclames, wat overduidelijk terug is te zien aan de vormgeving. Toch haalt dit de scherpte weg van hetgeen men met dit concept poogt over te brengen.

Blake Lively doet het ondanks het magere gegeven aardig en weet met volle overtuiging haar rol te spelen, maar uiteindelijk kijk je voor de grote witte haai. Helaas moet je al gauw concluderen dat deze gevaarte slechts mondjesmaat in actie komt. Hierbij is het lachwekkende dat een zeemeeuw zelfs meer in beeld komt. Wat overblijft zijn een paar spannende scènes en een absurde ontknoping.

Al met al een weinig memorabele thriller waar veel meer uitgehaald had kunnen worden.

2,0 Sterren.

avatar van tbouwh
De beste haaienfilm sinds Jaws… Je zou je film maar op die wijze aankondigen. Want zeg nu eerlijk, verzanden niet te veel films binnen dit genre in haast lachwekkende horrors die het aangluren nauwelijks waard zijn?

The Shallows beroept zich op een flinterdun plot: Nancy Adams (Blake Lively) begeeft zich in haar eentje op de helderblauwe zee nabij een verborgen strandje, waar ze aangevallen wordt door een haai met sadistische trekjes. Het restant van de film omvat Lively’s struggle for survival; gewond aan haar been moet ze het vasteland zien te bereiken.

Ik moet het The Shallows nageven: gedurende 86 minuten (een korte speelduur, maar wat wil je ook met zo’n dun plot) zat ik op het puntje van m’n stoel. De spanning zat er goed in, ondanks het feit dat het verhaal van de clichés en noodmatige suspense aan elkaar hangt. Blake Lively toont zich sterk en geloofwaardig genoeg de rol van strijdvaardige surfster met verve te vervullen. Dat is voor deze film een extra groot pluspunt, daar de bijrolletjes wel heel miniem zijn in hun invulling.

Is The Shallows daarmee de beste haaienfilm sinds Jaws? Ik betwijfel het ten zeerste. Jaws was in ieder geval (veel) beter, en deze uiteindelijk toch vrij oppervlakkige film doet eigenlijk niet veel meer dan vermaken. Nuja, een aantal shots waren zeer de moeite waard, maar dat lag gedeeltelijk toch ook aan de prachtige omgeving waarbinnen deze thriller zich afspeelde.

Een film die het kijken wel waard is, maar niet wat narratieve diepgang betreft; daar doet the Shallows haar naam toch aardig eer aan.

Beoordeling: 3*

Als je niet van films houdt die zich op één locatie met maar één personage afspelen, zou ik deze inderdaad overslaan. Ik vond het echter totaal niet storend. Prachtige camerabeelden en een fantastische omgeving, in combinatie met een zeer sterk acterende Blake Lively, maakten de film al heel erg sterk.

En ja, soms is het niet even geloofwaardig, maar dat is met de meeste films het geval De grappige scenes - Blake die zichzelf na de haaienbeet hecht en even geneeskundestudent speelt ("Het kan even pijn doen") - maken dat de film meer is dan een meisje dat probeert te ontsnappen voor een enge haai. De dronken gast en twee surfdudes die worden opengereten door de witte haai, ja voorspelbaar, maar het geeft de film wel meer lading en spanning.

Ik moet zeggen dat ik tijdens de film vaak op het puntje van m'n stoel zat, maar dat het einde me tegenviel. Ze zwemt door tientallen kwallen en wordt gestoken. De haai wordt agressiever omdat 'ie opgejaagd wordt. Oké, maar dat 'ie dan ook echt in ijzer gaat bijten? Ook hoe de haai aan z'n einde komt, is wel een beetje vergezocht. Beter werd ze gered door een boot of door andere mensen, dat was de spanning ongetwijfeld ten goede gekomen. Nu was de film wel heel snel klaar. Goede film, jammer van het einde.

avatar van JacoBaco
$17.000.000 en wat krijg je daarvoor: 1 locatie, 1 baai, 1 rots, 1 vrouw, 1 haai, 1 zeemeeuw en 1 boei. Oké en nog een paar extra's zoals surfplanken, 2 surfers, een dronkenlap, een jongetje en een man met lang haar. Je zou toch denken dat je dan aan $5.000.000 wel genoeg hebt, maar niet dus!

The Shallows blijkt best een spannende film. Nee de film had geen kwartier langer moeten duren, maar juist een kwartier korter. Zo zitten er momenten in de film welke ik absoluut niets vind toevoegen. Zoals de dronkenlap die wordt aangevallen door de haai, maar hij nog net even het strand op kruipt terwijl hij al in tweeën is gebeten. Een paar uur later arriveren de 2 surfers weer, maar die dronken vent is blijkbaar compleet spoorloos verdwenen! Erg overbodig en een beetje raar.

De meeuw daarentegen is een fanatische toevoeging. Een erg leuke sidekick! Maar ook de haai doet het goed. Hij is eng en zeer bedreigend. Werd helaas af en toe wel een beetje gek wat het gekreun van Blake Lively en haar uiterlijk wisselde soms. Het ene moment aangebrand door de zon met uitgedroogde lippen, maar later toch best fris en gezond. Verder mooie locatie en goed vertier. En zelfs het einde vind ik leuk bedacht!

Dikke 3 sterren, dus in mijn geval een 7/10

avatar van Tommy De Vito
Vermakelijke filmpje is The Shallows wel hoor! De film moet het vooral hebben van de prachtige (onder) watershots. Sommige shots zijn zelfs adembenemend mooi!

Het verhaal is simpel (wat we ook gewend zijn bij dit soort films) en vrij voorspelbaar. Maar dat is niet zo zeer de stoorfactor. De minpunt zat hem voornamelijk in de haai zelf. In veel scenes had de computer aardig zijn werk gedaan om de haai zo realistisch mogelijk te maken, maar je kan er niet omheen dat ook bij een aantal shots de nepheid er vanaf druipt. Daarnaast vond ik het vreemd dat de haai zich twee dagen lang op dezelfde territorium bevindt..

Los van paar minpunten die ik benoemde, is The Shallows een prima film. Verstand op nul zetten en genieten maar!

avatar van thunderball
Deze afgelopen middag in Antwerpen gaan zien.
Wij waren aanvankelijk de enigen die in de zaal waren (er kwamen uiteindelijk nog twee mensen binnen toen de film al 10/15 minuten bezig was).

Aardig geschoten, mooie beelden, Lively weet de film in haar eentje redelijk boeiend te houden, maar een heel goede film, ook niet in het genre, is het natuurlijk niet.

Na de originele Jaws, uit 1975 alweer, moet je wel met een hele goede en originele insteek komen om die nog te proberen te evenaren, laat staan te overtreffen. Ik heb het sindsdien nog niet meegemaakt.

De film heeft in ieder geval -in tegenstelling tot de meeste andere haaienfilms- goede SFX en dan met name die van de haai, zodat dat niet afleidt en deze roofvis ook echt dreigend overkomt.

Verder is Lively natuurlijk een plaatje en fijn om naar te kijken.

Verhaaltje stelt natuurlijk niet veel voor (welk verhaal?) en de poging om ietwat diepgang te creëren via flashbacks van haar moeder is er met de haren bijgesleept en komt wat krampachtig over. Hoe de haai uiteindelijk verslagen wordt is erg matig en ongeloofwaardig bedacht en in beeld gebracht.

Kijkt aardig weg, maar nergens geweldig en een beetje overbodig.
Gewoon de enige echte Jaws nog eens kijken is dan ook het advies!

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.

Ik vond het niet zo'n spannende film als bijvoorbeeld de klassieker Jaws. Toch heb ik me ook niet verveeld. Prachtige opnamen, goede actrice die ook nog een bijzonder mooi lichaam heeft (persoonlijk vind ik haar niet eens zo knap en ja ik trek geen volle zalen). En helaas wat onrealistische zaken maar goed het is dan ook fictie.

avatar van blurp194
Aquarium screensaver.

86 minuten is wat erg lang voor het idee van meisje Nancy dat zit te wachten totdat de haai opdondert. Heel veel gebeurt er eigenlijk niet, zodat de conversaties met de meeuw haast de boventoon krijgen. Nou is het niet echt verkeerd om een uurtje of wat naar de geteisterde Lively te kijken terwijl ze op haar rotsje in de mooi blauwe zee zit te wachten op hoog water, maar een flauwe overeenkomst met de aquarium screensaver ligt toch wel wat erg voor de hand. En in tegenstelling tot in de draad hierboven zie ik er toch niet echt een diepere laag of een metafysische abstractie in.

Toch zitten er ook wel een paar leuke scenes in de film, je moet er wel wat op wachten en het komt wat onbedoeld grappig over wellicht, maar bij de ontknoping lag ik toch even blauw van het lachen.

avatar van mjk87
Ik vind de uitleg van Zwolle84 wel heel aardig, en ongetwijfeld dat de regisseur hetzelfde voor ogen had, maar ik vond het tijdens de film zelf minder goed naar voren komen en dat gedoe met die moeder was vooral maar uitdieping om het uitdiepen en stoorde daardoor vooral. Jammer. Op het oog is het vooral ook een film die vooral wil vermaken en daarbij past dat hele psychologische gedoe niet. Het eerste halfuur is nog het beste, met enkele schitterende shots die ook getuigen van goede ideeën. En vooral dat kleurenpalet is overweldigend, maar ook de vele shots onder water als de golven over de hele breedte van het scherm bovenlangs rollen. Zoals Brokeback Mountain lange tijd een Marlboro-reclame was, is dit er één voor surfvakanties, met uiteraard een mooie dame in beeld, al word ik verder van Blake Lively niet wild (maar dat is dan mijn voorkeur). Een redelijk afgetraind en gebruind lichaam, maar de kop van een 45-jarige. Ook als actrice niet heel bijzonder, maar ze krijgt dan ook weinig mee om te doen dus ik vergeef het haar. De film duurt wel te lang, want zeker op die kleine rots weet men weinig meer uit het materiaal te halen en gaat het slepen. Veel clichés dat mevrouw steeds dingen probeert maar alles net mislukt. En aan het eind zag die haai er echt niet uit. 2,5*.

Spannende film die dus wél over een haai gaat. Het hollywood-achtige drama-achtergrondverhaaltje is er een beetje aan de haren bijgesleept, maar dat schijnt nou eenmaal te moeten. Verder geen moment verveeld.

Als je hier een dubbele laag in ziet, dan moet dat vast ook lukken bij gtst.

TMP
Onderhoudende film waarin een surfster probeert te ontsnappen aan een haai. Enkele aardige shots en behoorlijk acteerwerk van Blake Lively. Het plot heeft weinig om het lijf, maar gelet op de beperkte speelduur is dat niet zo erg.

avatar van cantforgetyou
Erg spannende film met prachtige opnamen van de zee. Onder water als boven water indrukwekkend gefilmd. De haai ziet er gelukkig ook vaak goed uit. De personages zijn niet interessant. Blake speelt goed en houdt de film overeind. In zijn genre één van de betere haaien films. Einde is helaas waardeloos. Ik bedoel wat er met de haai gebeurd.

avatar van joshua1988
Lange en dure videoclip a la 3-op-Reis!

Een overrated traumachick erin, lokkende en schreeuwende vleesbonken op surfplanken (tussen vrolijk springende dolfijnen en kokhalzende zeemeeuwen) en een bloeddorstige en hongerige haai op de loer.. Zelfs een zwerm kwalleballen maken voortaan zorgeloos zwemmen in de Noordzee onmogelijk.
Tja de afloop kun je wel raden. Kortom, voor de prachtige bounty shots zit je hier goed, beetje spanning zozo en die nogal eens overgaat in hilariteit, maar verder kan mij de cast, de karakters, het verhaal en de make-up niet echt boeien. Dus een subliem decor maar een dikke onvoldoende voor de rest en vooral voor het bedrog van de trailer. En ik kijk toch liever naar BNN, Travel Channel en Discovery voor de betere natuuropnames en fascinerende vakantiebestemmingen.

avatar van italklaas
Ik geloof dat ik door de jaren zo'n beetje alle films met haaien wel heb gezien en de meeste waren gewoon bagger. De eerste van Jaws vond ik fantastisch (voor die tijd dan) en "Deep blue sea" was ook wel mooi. Daarna vielen ze allemaal tegen. Ik ben nu eenmaal gek op haaien en moet iedere film gewoon zien. Toen ik aan deze film ging kijken had ik zoiets van dat zal wel weer weinig voorstellen, maar ik was compleet verrast. In principe een mooie film, leuk verhaal en de juiste hoeveelheid spanning op het juiste moment.
Ik ben benieuwd hoe de volgende film met haaien eruit gaat zien, maar het zal wel weer even duren voordat er een mooie film bij zit.

avatar van Pazmaster
Dit soort films mijd ik meestal als de pest, het is meestal dan ook eersteklas bagger. Maar aangezien het cijfer en de reviews best redelijk zijn ben ik deze film toch maar gaan kijken. Ik moet zeggen dat deze Jaws knock off me erg meeviel. Het is dan misschien niet erg origineel maar het is af en toe best nog wel een klein beetje spannend. Het acteerwerk kan er best mee door en er worden soms best fraaie beelden getoond. Het uiterlijk van de haai laat wel iets te wensen over, zelfs met de cgi van vandaag de dag blijkt het nog steeds erg moeilijk te zijn om een mooie haai te maken. Het einde valt ook een beetje tegen, het gaat wel erg makkelijk en ik vond het gewoon te simpel. Toch heb ik me er wel redelijk mee vermaakt maar Jaws, de moeder van alle haaienfilms, zal waarschijnlijk nooit overtroffen worden.

avatar van Brabants
Op voorhand lijkt het moeilijk om films met haaien serieus te nemen, maar deze productie wist best te verrassen. Het is de regisseur zeker gelukt om het geheel onderhoudend te maken en hier en daar wat spanningsmomentjes te creëren. Het uitgangspunt in deze film is niet om een haai als gevaarlijk monster te portretteren, maar ook een beeld te schetsen over de overlevingskansen van een surfster die op het verkeerde moment op de verkeerde plek was. Hun paden kruisen elkaar en vanuit daar ontstaat het verhaal. Een zwaar geanimeerde haai met overdreven veel bloed was hier dan ook niet nodig om toch tot een redelijk succesvolle film te komen.

avatar van Drs. DAJA
Ik was hier niet zo van onder de indruk. Als je een haaienfilm maakt (zeker na de trend die Jaws gecreëerd heeft) mag je er volgens mij vanuit gaan dat de kijker wel wat over haaien weet. En qua dat is deze film een rotjeknor aan realisme. Waarom eet de haai drie mensen achtereenvolgens en spendeert al zijn tijd aan het jagen op deze dame? Zo veel honger kan hij toch niet hebben? Waarom eet hij bovendien niet van de dode walvis? Waarom heeft de haai zo veel geduld? Hij hangt twee dagen rond dezelfde plek geconcentreerd op een enkel stukje (mager) mensenvlees, dan ben je een weinig ontwikkeld roofdier, me dunkt. Waarom zwemt de haai niet weg wanneer hij beschoten wordt? (moeten we echt geloven dat dit dier wraakzuchtige emoties heeft?) en dan rest er überhaupt nog de vraag hoe het kan dat deze dame zo lang zonder water overleefd (zout water is niet echt drinkbaar). Het was bovendien zo dat ik met al dit soort dingen bezig was vanwege het trage tempo (wat moet ik in vredesnaam met die eerste 20 minuten? Emotioneel geïnteresseerd raken in haar al 25 jaar overleden moeder?), de vervelende montage (een nieuw shot zegt eigenlijk niets anders maar er wordt geknipt om de illusie van tempo te wekken) en weinig creatieve kills. Ik vond het allemaal erg jammer eigenlijk.

avatar van Flat Eric
Goede acteerprestatie van de meeuw.

En de locatie was prachtig. Voor de rest was deze Jaws/Open Water-kloon niet echt om over naar huis te schrijven.
De rouwverwerking was er bij de haren bijgeleept als een poging er nog enige diepgang in te brengen maar slaagde daar niet in.
Ik kan er niet meer van maken helaas.

Met minimale middelen (één fraai afgelegen strand en baai, één hoofdrolspeelster, één geanimeerde haai, één zeemeeuw en een paar andere acteurs in een kleine en korte rol en vooral door de haai), weet deze Drama / Thriller film toch het maximale eruit te halen, want ik vond het in ieder geval een vermakelijke, boeiende en bij tijden ook een spannende film, die ook nog eens fraai verfilmd is met schitterende opnames onder water, boven water (o.a. van grote hoogte) en zowel gedeeltelijk boven als onder water. Veel andere keus is er natuurlijk ook niet als het verhaal zich grotendeels op het water afspeelt Er zijn sinds het geweldige "Jaws (1975)" (naar mijn mening nog steeds de beste haaien film tot heden) al diverse haaien films gemaakt en meestal zonder impact, maar deze mocht er zeker wezen en is in zijn soort ook nog best origineel.

In dit verhaal (speelt zich af in Mexico) draait het om de surfende Nancy (gespeeld door de mooie Blake Lively), die op een gegeven moment alleen is aan het surfen bij een afgelegen strand en daarbij op korte afstand van dit strand opeens wordt aangevallen door een grote witte haai. Nancy weet deze aanval ternauwernood te overleven met alleen een flinke verwonding aan één van haar benen en komt daarna vast te zitten op een kleine rots in het water, waar ze op circa 200 meter verwijdert is van het veilige strand. Nancy kan nu wachten op hulp of ze kan proberen de oversteek te wagen terwijl de haai steeds in de buurt is en het ook gemunt heeft op haar.

Het eenvoudige verhaal opent (eerste 20 minuten) best rustig, waarbij je een introductie krijgt van Nancy en haar familie beweegreden om perse naar dit afgelegen strandje te gaan om te gaan surfen en daarbij ontmoet ze ook nog twee andere surfers, waarmee ze wat gaat surfen. Maar als de twee andere surfers teruggaan naar het strand om te vertrekken omdat het al laat wordt en Nancy op het water alleen achterblijft (ze wilt namelijk nog wachten op één golf), wordt het al snel boeiend en spannend tot de laatste minuut (film duurt circa 80 minuten). Vanaf dan is het ook best genieten op de manier hoe Nancy probeert te overleven (misschien niet altijd even geloofwaardig) via het kadaver van een walvis, de kleine rost en een boei en daarbij de diverse aanvallen van de haai probeert te ontwijken. Ze staat daarbij overigens niet alleen want, ze krijgt op de kleine rots gezelschap van een gewonde zeemeeuw (overigens door Nancy) die ze Steven Seagull (Seagull = Zeemeeuw) noemt Dit ontpopt dan in een spannend kat en muis spel tussen de haai en Nancy (die zich dapper verdedigd), die best goed en sterk eindigt (ook fraai in beeld gebracht) op en rond een boei en waarbij de haai op een creatieve manier (misleiding) gedood wordt onder water door Nancy.

Dat deze film mede boeiend en spannend is komt ook door de manier van filmen met o.a. veel groot opnames (vooral van boven) van de zee i.p.v. veel close-ups. Ook de grote witte haai werd fraai in beeld gebracht (met name de close-ups van zijn vooraanzicht als hij boven water komt) en hij zag er ook realistisch uit en dat ondanks het om een computeranimatie ging. De cast in deze film is eigenlijk maar beperkt tot hoofdrolspeelster Blake Lively (in de rol dus van Nancy) en ze speelde best aardig en het is natuurlijk ook bepaald geen straf om 80 minuten naar haar te mogen kijken (met name in haar bikini). Wat een leuke toevoeging was in het verhaal, was de gewonde zeemeeuw die Nancy gezelschap houdt op de kleine rost in de zee en waar Nancy zich ook min of meer zorgzaam over ontfermt. Zo hersteld ze de verzwikte vleugel en zorgt ze dat de zeemeeuw ook veilig de kust bereikt via een stuk van een surfboard en dat krijg je ook te zien op het einde als Nancy op het strand ligt en ze vanuit een ooghoek de meeuw op het strand ziet staan.

Gewoon weer eens een goede Drama / Thriller film over een haai. De laatste (vorige maand) film welke ik gezien heb en waar een haai (beter gezegd haaien) centraal stond, was de film "Sharknado 4 (2016)", maar die kan je natuurlijk niet vergelijken met deze film

avatar van filmkul
Aardige thriller. Het verhaal is eenvoudig en niet altijd even realistisch. Toch weet de regisseur je aandacht er constant bij te houden. Op het eerste kwartier na is het vrijwel continue spannend. Soms glijdt de film even weg, maar net als het bijna saai wordt, gebeurd er weer wat waardoor het toch weer de aandacht pakt. Zoals eerder gezegd, ontsnapt de film zo nu en dan aan het realisme, waardoor je het niet al te serieus moet nemen. Lively zet een redelijke acteerprestatie neer. De beelden zijn verder fraai geschoten. 3.0/3.5

avatar van Richard_Voorhees
In de States ongeveer tegelijk uitgebracht met het minder bekende, maar zelfde onderwerp aanhalende In the Deep.
Wederom een haaienfilm waarbij je niet al teveel hoeft na te denken. Blake Lively zet op een redelijk overtuigende manier een personage neer met de naam Nancy. Echt veel diepgang krijgt het personage niet, daar we nooit meer te weten komen dan dat ze een dochter heeft en een vader die wil dat ze haar Med School afmaakt (oh, how original) en dat haar moeder aan een ziekte overleden is.
Maar goed, echt veel diepgang heeft het personage ook niet nodig, daar de film al vrij vlot draait om de haaien actie. De CGI van de dolfijnen ziet er wat nep uit, maar ik moet zeggen dat de haai nog best echt overkomt.
De spanning is met name in het eerste deel van de film wel sterk. De haai blijft hier vaak niet meer dan een schaduw en een vin in het water. De constant op de afstand zijnde dreiging komt goed over. Daar helpt de soundtrack ook hier en daar een handje in mee.
De meeuw vind ik wel een toffe toevoeging, daar het beestje zorgt voor iets meer afwisseling in de film. Verder moeten we ons natuurlijk niet afvragen of een haai wel een walvis kan doden of een boei kan doen kantelen. Dat deden we toch ook niet met de mythische Jaws?
Als laatste wil ik nog even mijn lof uitspreken over de regie en het camera werk, want niet alleen ziet de film er strak en gelikt uit, maar sommige scenes werden ook prachtig in beeld gebracht.
Het verhaal is wat we er van hadden kunnen verwachten. Niet veel bijzonders wat dat betreft, maar zeker wel entertaining genoeg om eens een avondje mee te vullen.

Prima film om een mee te pakken vanaf de bank, ik zou er niet speciaal voor naar de bioscoop gaan. Pluspunten van de film: mooie half onder/boven water beelden, prettige dame om naar te kijken, niet te langdradig, tempo zit er goed in. Plot rammelt een beetje: waar komt die walvis ineens vandaag? Dolfijnen die uit het niets over de surfplak heen springen zijn wel héél erg computergeanimeerd.

avatar van IH88
“It's okay... No Sharks Come Here”

Sublieme haaienfilm. De film bouwt de spanning goed op en het karakter van Nancy wordt kort maar effectief uitgewerkt. Het spel van Blake Lively is aanstekelijk en ze heeft een natuurlijke charme over zich, waardoor ze je makkelijk meeneemt in haar avonturen. De prachtige locatie help natuurlijk ook.

Ik zat gelijk in de film en voordat de haai eindelijk tevoorschijn komt, heb ik me prima vermaakt met Nancy en haar persoonlijke verhaal (verlies moeder) en haar verwerkingsproces. De film gaat dan ook niet echt over een haai aanval maar meer over Nancy en haar overlevingskracht en het zoeken van nieuwe doelen in haar leven. Dat persoonlijke tintje werkt uitstekend. Maar gelukkig is de strijd tussen mens een haai ook ijzingwekkend spannend en er zitten een aantal nagelbijtende scènes in. Er was waarschijnlijk te weinig geld voor goede CGI want de haai zag er niet al te overtuigend uit. The Shallows is geen film die je dagen bijblijft maar het heeft Lively, een haai, een aandoenlijke meeuw en een tropische locatie. Mij hoor je niet klagen.

avatar van Alathir
Dit is wel een film waar je je niet al te veel vragen moet stellen. Als je er niet teveel over nadenkt is deze film zeker niet slecht. Natuurlijk zitten er dingen in die vragen oproepen: waarom eet de haai de walvis niet op? Nja, waarom? Had misschien liever zin in een stukje mens, wie zal het zeggen? Is die beet wel realistisch? Tja, met zo'n grote mond en aangezien dat haaien meerdere rijen tanden achter elkaar hebben moest dat been er duidelijk af zijn, maar who cares? Er zou niet veel survival zijn moest dat been er af zijn, nee, dan was ze direct dood. Ik vond de wond er voor de rest wel realistisch uitzien, net als het litteken op het einde van de film.
Ook het doden van de haai verloopt erg simpel, te simpel. Ik had alleszins een ander einde verwacht ofwel dat ze gered werd via helikopter of reddingsboot, ofwel dat ze zou sterven en dat haar videobericht dan toch bij haar vader en zus aankwam.

Ondanks dat er weinig gesproken wordt, bleef de film voor mij wel boeiend. Het duurt gelukkig ook maar een klein anderhalf uur. Een beetje zoals 127 hours. The Shallows was misschien iets minder realistisch, maar het is dan ook een totaal andere setting. De actrice heeft een strak lichaam en is eigenlijk wel een lust voor het oog, bovendien acteert ze ook wel goed. Ook de soundtrack die soms te horen is, kon ik wel smaken. Ik denk wel niet dat de film me heel erg lang zal bijblijven, maar zeker goed voor een avondje in de zetel.

avatar van tattoobob
Best een leuke wegkijker,deze film moet het vooral hebben van de supermooie Blake Lively en de mooie filmplaats.
Ook is er wel aardige spanning te bekennen en al met al is het een aardige film geworden.

Lekker spannend vermaak, zou je ook Jaws deel vijf kunnen noemen. Met dien te verstande dat deze dan beter is dan nummer twee t/m vier, maar natuurlijk niet kan tippen aan het orgineel.
Viel me dus enorm mee want het concept had ik van te voren al veroordeeld: zet een mooie meid op een plank, verzin er een monster bij en je hebt een gegarandeerde zomerse blockbuster. Maar het moet gezegd dat men werkelijk heeft geprobeerd om er een volwaardige thriller van te maken en dat is gelukt. Vooral visueel ziet het er erg fraai uit. Bij de logica kun je hier en daar vraagtekens plaatsen(de manier waarop bijvoorbeeld de haai aan zijn einde komt is tamelijk absurd), maar zet je verstand krap anderhalf uur opzij en je hebt een prima avond. Oscarnominatie voor de meeuw lijkt me trouwens op zijn plaats, wat er voor de wel erg uit de kluiten gewassen haai niet inzit want die lijkt toch wel erg veel op Bruce(die uit 1975 welteverstaan).