Sharknado 4: The 4th Awakens (2016)

Alternatieve titel: Sharknado IV

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Anthony C. Ferrante
met Ian Ziering, Tara Reid en Gary Busey

Er is vijf jaar verstreken. Er hangt geen vuiltje aan de lucht en Fin, zijn familie en de kosmos hebben geen sharknado's meer te verduren gehad. Maar dat staat op het punt te veranderen. Het fenomeen begint zich wederom voor te doen en sharknado's komen op de meest onverwachte plaatsen en manieren tevoorschijn. Fin zal opnieuw aan de bak moeten om de rondvliegende haaien aan te pakken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zin in! Ik vind deze reeks zo slecht, dat het gewoon leuke onzin om te kijken is. Kostelijk met de vorige delen vermaakt.

En dan ook nog zo'n Star Wars parodie in de titel

avatar van Richard_Voorhees
Ik weet het niet, persoonlijk vond ik het na 3 films wel genoeg. Maar goed, het is de succesvolste reeks van scyfy channel volgens mij, dus ik snap wel dat ze dit willen uitbuiten.

avatar van erik1977
kan niet anders, dan dat het weer geniaal word!

avatar van John Milton
Ajax&Litmanen1 schreef:
Die gozer die een haai weg ramt met zijn kruis

Uiteraard golden de rules of physics nooit echt heel geweldig, maar dat rekt het mij net iets te ver. Next thing klinkt er een scheet geluidje tijdens zo'n handeling

Morgenavond op de tv.

Hoop 'm volgende week te zien, lijkt me weer vermakelijk.

Dat wordt dan ergens pindakazen omdat de televisiezender Syfy NL hier inmiddels en helaas (voor dit soort films) niet meer te zien is.

avatar van Ajax&Litmanen1
Jammer, jammer. Sharknado 4 had het hoogtepunt van de reeks kunnen zijn als ik de best leuke trailer zo zag, maar het is de meest beroerde van het stel geworden. Heb best een zwak voor de reeks (achtereenvolgens 2*, 2,5* en 3*), maar in deze vierde versie gaan ze helemaal de verkeerde kant op. Niet dat Sharknado ook maar een beetje realistisch was, maar het wordt nu zo belachelijk met oa het schip in Las Vegas of Tara Reid als een soort Terminator of Ian Zieling in zijn robotpak dat ik het vooral vervelend vond. De special effects zijn echt vreselijk gedaan. Op zich weet je dit wel, maar als je dan als film toch probeert om hele spectaculaire dingen te tonen, dan is dat niet zo verstandig. Beter hadden ze het gewoon alleen bij de Sharknado's met bijtende haaien gehouden zoals in de vorige delen. Het voelde gewoon niet echt vermakelijk aan, terwijl ik echt wel kan genieten van dit soort expres heel slecht gemaakt pulp, mits ze de juiste snaar raken. En dat deden de vorige delen wel veel meer dan deze nu. Zelfs David Hasselhoff kan de boel niet meer redden

Ik zie dat er inmiddels een te pindakazen SyFy (jammer dat deze zender niet meer uitzendt in Nederland, ook al zonden ze alleen maar goedkope troep films uit zoals deze Sharknado reeks, waar ik me toch altijd wel leuk mee vermaakt heb) versie te verkrijgen is dus waarschijnlijk ga ik hem a.s. vrijdag bekijken met een potje bier erbij. Ik hoop dat dit deel de neerwaartse spiraal 3,5* (1e deel) -> 3,0* (2e deel) -> 2.5* (3e deel) in de reeks zal verbreken, maar ik vrees het ergste.

avatar van Donkerwoud
Ken je de mop van de film over haaien in een tornado? We zijn vier films verder! Maar eerlijk: dit vierde deel is stukken leuker dan de oersaaie reclamevideo voor 'Universal Studios' van het vorige deel. Onafgebroken cheesy actie en hilarisch slechte acteurs. Stiekem lijkt het budget inmiddels hoog genoeg te zijn om redelijke CGI te kunnen bekostigen. Het heeft zelfs een paar behoorlijke actiescènes. Idioter dan ooit, maar stiekem daarom best te pruimen.

avatar van Richard_Voorhees
Stiekem nog best leuk popcornvermaak. De grappen zijn weer corny as hell, maar vooral de verwijzingen naar TCM 2 en Baywatch zijn wel geinig.
Verder trekken de makers alle registers open in dit deel met een gerobotiseerde April (Tara Reid) en shark- tot lavanados.
Het acteer werk is, zoals te verwachten, niet geweldig, maar met name David Hasselhoff doet het nog wel redelijk. Dit vooral doordat hij het totaal niet serieus lijkt te nemen en dat is nou precies wat een film als deze nodig heeft. De kind acteurs (volgens imdb waren het er twee) die Little Gil speelden waren wel irriterend slecht. Verder zien we nog best veel cameo's en bekende gezichten voorbij komen, zoals Vince Neil (zanger van Mötley Crüe) en Lloyd Kaufman (Troma).
De CGI leek deze keer inderdaad wat verbeterd te zijn (al zie je nog steeds dat het budget niet groot was).
Door de vele actiescenes en de redelijk korte speelduur is de film eigenlijk zo afgelopen en moet ik eerlijk toegeven dat dit nog een best redelijke, wansmakelijke film is.
Eentje voor in het rijtje 'so bad it's good'.

Gisteren was het dan zo ver en heb ik ook de gepindakaasde (zonder Nederlandse ondertiteling) SyFy televisieversie van dit inmiddels vierde deel uit de vermakelijke "Sharknado" reeks gezien. Daar waar in de vorige drie delen vooral de bekende Amerikaanse steden Los Angeles, New York en Washington D.C. aangevallen werden door de Sharknado's was het nu de buurt aan de Amerikaanse steden en staten Las Vegas (tijdens de 20 minuten durende opening), San Franciso, Texas, Kansas, St. Louis, Salt Lake City, Seattle, Chicago en de Niagara Falls waar het belachelijke einde (waar een viertal haaien en een potvis elkaar opeten en ieder haai heeft daarbij van te voren een familielid van het gezin Shepard opgegeten, die daarna bevrijdt worden in de maag van de potvis, die vanuit de lucht op de grond valt, door het zoontje Gil Shepard middels een kettingszaag) zich plaatsvindt. Deze plaatsen werden niet alleen aangevallen door uit water bestaande Sharknado's, maar ook door een Sandnado (Las Vegas), Oilnado, Firenado (beiden in Texas), Lightning-nado, Hailnado, Lavanado, nucleairnado en zelfs een Cow-nado (Kansas)

Het verhaal (draait vooral om het gezin van Fin Shepard, maar ook om het bedrijf "Astro-X" onder leiding van Aston Reynolds, die technologie heeft om een Sharknado uit te schakelen) welke zich vijf jaar na "Sharknado 3" afspeelt, is natuurlijk net zoals in de vorige delen erg belachelijk en weinig vernieuwend (eigenlijk alleen de verschillende soorten van tornado's), maar weet toch wederom te vermaken en het zit ook weer leuk in elkaar met veel onzin en dat vaak tot het belachelijke af. Ook lijkt het er meer op dat de "Sharknado" films met een groter budget worden gemaakt, want de gekozen locaties en decors zagen er fraai uit (met name de opnames in Las Vegas), maar daarentegen zagen de special effecten er nog steeds erg nep, goedkoop en zeer computerachtig uit. De humor wordt wel steeds minder per deel en dit keer heb ik eigenlijk niet moeten lachen om de opmerkingen van de cast, maar vooral moeten (glim)lachen naar de diverse verwijzingen naar films en series zoals Star Wars (o.a. de opening met de in de ruimte verdwijnende tekst), Texas Chainsaw Massacre ("It woudn't be Texas without a chainsaw massacre" ), Christine, Apocalypse Now (refererend naar de muziek bij de legendarische Helikopter aanval) en Baywatch (inclusief de Baywatch vrouwen Alexandra Paul en Gena Lee Nolin, die inmiddels aardig op leeftijd zijn en zeker de eerste, die uiteraard ook nog even gaan rennen in typische Baywatch stijl). De verwijzing naar de laatste serie komt natuurlijk vooral door het wederom meespelen van David Hasselhoff.

Wat betreft de cast, die is grotendeels hetzelfde gebleven en draait wederom om de hoofdrolspelers Ian Ziering (in de rol van Fin Shepard) en Tara Reid (in de rol van April Shepard), die er steeds meer kunstmatiger (o.a. facelift) begint uit te zien. Van Tara Reid was het min of meer onzeker (vanwege het einde van "Sharknado 3") of ze nog zou terugkeren in een vervolg en dat is dus wel het geval. Ze is in dit deel door techniek en toedoen van haar vader uit de dood opgestaan en ze heeft nu ook zelfs speciale krachten in haar hand (die ze in "Sharknado 2" verloor) en is sterk (je ziet haar o.a. auto's trekken en opvangen). Ze zegt daarop tegen een klein kind als ze die red door een vallende auto op te vangen, het volgende "Do you like Iron Man ? I'm his wife, okay ?" . Ook spelen David Hasselhoff (in de rol van Colonel Gilbert Shepard die de vader is van Fin Shepard) en de mooie Ryan Newman (in de rol van Claudia Shepard die de dochter is van Fin Shepard) wederom mee. Wat betreft "mooi", was het ook best genieten van Masiela Lusha (in de rol van Gemini die de vriendin is van Fin Shepard), die regelmatig fraai in beeld werd gebracht en dan doel ik vooral op haar voorgevel. Wat dat laatste betreft is het eigenlijk jammer dat Cassie Scerbo (in de rol van Nova Clarke) dit keer niet meespeelt, maar vermoedelijk keert ze wel weer terug in het vijfde deel van Sharknado wat zich dan waarschijnlijk zal afspelen in Europa (vanwege het aankomen vliegen van de Eiffeltoren op het einde, met daarop Nova Clarke).

Uiteraard passeren ook weer een aantal bekende persoonlijkheden de revue in een leuke korte rol en dan doel ik op o.a. Mötley Crüe zanger Vince Neil (casino scene in Las Vegas), zanger Wayne Newton, reality persoonlijkheid Duane "Dog" Chapman (of te wel Dog the Bounty Hunter die te zien is in de scene in Texas), acteur Gary Busey (in de rol van wetenschapper Wilford die de vader is van April) die tegenwoordig erg moeilijk praat, acteur Steve Guttenberg (die vooral natuurlijk bekend was van de "Police Academy" komisch bedoelde films, maar die tegenwoordig vaker te zien is in dit soort films en daarin zelfs een hoofdrol heeft, namelijk in de film "Lavalantula (2015)"), muzikant Paul Shaffer, acteur Gilbert Gottfried (met zijn vreselijke stem) en actrice Stacey Dash (als de burgemeester van Chicago). Het gezin van de bekende David Hasselhoff was ook ruim vertegenwoordigd in de film met zijn dochters Hayley Hasselhoff en Taylor-Ann Hasselhoff.

Hoewel het natuurlijk allemaal slecht is wat vertoond wordt in dit vierde deel van de pulp "Sharknado" reeks, heb ik me toch weer van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 85 minuten) vermaakt met deze Horror / Sciencefiction film, die ik op hetzelfde niveau inschat als het derde deel van "Sharknado" reeks en die daarom ook van mij hetzelfde punt krijgt. Op naar alweer het 5e deel van "Sharknado" in 2017 !

avatar van Ajax&Litmanen1
Je vergeet de Terminator verwijzingen van Tara Reid, Theunissen.

Come with me if you want to live

avatar van Noodless
Om te beginnen hoe ziet die Tara Reid eruit Ik heb me weer gewaagd aan het het vierde deel en toegegeven er zitten wel een paar leuke grappige scènes in de film. Maar helaas wordt het toch wel vaak heel belachelijk dat het eigenlijk niet meer leuk is. Ik kan me wel vinden dat sommigen dit leuk popcornvermaak vinden ( zeker al je van deze idiote film de humor kan smaken ), maar meer dan een 3/10 zit er voor mij niet in want anders zou ik heel wat andere films veel tekort doen.

avatar van schumacher
Ramp.

avatar van Phantasm
Verstand op nul en kijken maar, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van jippie2010
Wat weer vreselijk over the top, I love it!
Ik heb een zwak voor Asylum, deel vier haalt dan ook alle slechtheid uit de kast.
Net wanneer je denkt dat het niet ongeloofwaardiger kan vinden ze weer iets om er over heen te gaan. Benieuwd of ze dit nog kunnen overtreffen in deel 5... *3.5

avatar van Shadowed
Ach.

Ik had best wel genoten van deel 3, vooral omdat die zo leuk over the top ging. Dit deel zag er precies weer zo uit. En hij gaat dan ook zeker over the top, maar ik mis die leuke humor een beetje. Soms was het dan weer grappig, zoals de rol van Gottfield.

Film begon zeker leuk, met de aanval op Las Vegas, maar verliest daarna wat vaart. De haaien zijn wat saaier neergezet, alhoewel nucleaire haaien dan wel weer origineel bedacht zijn. Effecten nog steeds bagger, maar Ziering blijft leuk spelen. Maar Reid was niet uit te staan, mijn god wat is ze toch lelijk geworden.

Ook wel een toffe rol van Busey en Hasselhoff, maar deze film is gewoon net als deel 1 en 2 wat saaier en minder amusant.

avatar van xxERWINxx
Erg slechte en neppe film, waar Sharknado 1 en 2 en met mindere mate deel 3 nog leuk en vermakelijk waren is dit deel 4 allemaal weer erg over de top en nep.
Lijkt wel of ze hem alleen maar spectaculairder willen maken met neppe effects en zelfs nuclaire haaien.
Het leek wel Star wars.
Met moeite uitgekeken en hopelijk is deel 5 wat beter.

Wederom alles over the top !!
Maar daarom misschien dat deze reeks zo aanslaat.
Hoewel de films niets waard zijn wat scenario betreft en ook de speciale effecten zijn niet om aan te zien, blijven ze, net omdat het zo slecht is, leuk om te zien.