47 Meters Down (2017)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Dominicaanse Republiek
Horror / Thriller

geregisseerd door Johannes Roberts
met Claire Holt, Mandy Moore en Matthew Modine

De zussen Kate en Lisa zijn klaar voor een onvergetelijke vakantie in Mexico. Wanneer zich de gelegenheid aandient om in een kooi grote witte haaien te bekijken is Kate erg enthousiast. Na enige overredingskracht gaat Lisa ook akkoord en niet veel later bevinden ze zich twee uur van de kust van Huatulco om oog in oog te gaan staan met de roofdieren.

66 BERICHTEN 18 MENINGEN

geplaatst: 21 april 2016, 13:56 uur [permalink]
Aangekocht door DutchFilmworks. EDIT: vanaf 29 juni 2017 in de bioscoop

avatar van mcdaktari

geplaatst: 28 juli 2016, 17:35 uur [permalink]
Ach wie weet, misschien is het onverwachts toch een spannende film. Laatst zag ik The Shallows ook een dergelijk verhaal als In The Deep en die vond ik toch best goed terwijl ik er van tevoren ook helemaal niks van verwachten. Ik beweer niet dat dit ook weer een goeie film is, maar ik ga hem zeker een kans geven.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 29 juli 2016, 00:43 uur [permalink]
Ik heb hem vanavond dan toch maar gekeken en "In The Deep" heeft me toch weer aangenaam verrast.
Ik had echt niet gedacht dat er nog haaienfilms gemaakt zouden worden die de moeite waard zijn, maar evenals "The Shallows" is ook dit weer een hele aardige thriller. Het is een behoorlijke claustrofobische film. Je moet er niet aan denken dat je werkelijk in zo'n situatie terecht zou komen.
Mocht je "The Shallows" een goeie film vinden, dan moet je beslist deze haaienfilm kijken. Zeker de moeite waard. Aldus mijn mening.

avatar van Collins
geplaatst: 15 augustus 2016, 23:20 uur [permalink]
Een haaienfilm. Kan dat met alle illustere voorgangers in het hoofd, nog iets zijn? Ja hoor. Dat kan.
De film is spannend. Door goed gebruik te maken van het element tijdsdruk en door het opkloppen van de legendarische bloeddorst van haaien, ontstaat er een lekker sfeertje.
De film speelt daarnaast heel tactisch in op het claustrofobische gevoel dat ieder mens wel herkent. De kijker ziet en ervaart evenveel als de belaagde personages. Het sfeertje is intens benauwend en opwindend.
Wel wat veel gegil van de dames. Maar ja, dat hoort erbij. Een kleine prijs voor zoveel schoonheid.
Leuk om Modine weer eens te zien. Hier niet heel memorabel, maar toch. Na zijn grandioze rol in Birdy toch wat in de vergetelheid geraakt. Althans, hij was uit mijn bewustzijn verdwenen.
Eh, “In the Deep” dus. Ja, spannende film.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 18 augustus 2016, 22:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mandy Moore en Claire Holt spelen de zussen Lisa en Kate. Beiden spelen hun rollen wel redelijk, al blijven de personages wat plat (maar dat is meestal zo in een dergelijke film). Daarnaast vond ik Mandy Moore hier en daar net wat te irriterend hysterisch acteren, maar gelukkig heeft ze ook wat scenes waarin ze wat natuurlijker overkomt. Verder is het verrassend om Matthew Modine in een bijrol te zien. Dat deze toch wel redelijk bekende acteur zichzelf leent voor een haaien film.
Men mikt met deze film op de claustrofobische angst en ze slagen er soms in om dit goed over te laten komen. Daarnaast zijn de haaien niet overdreven vaak in actie, dus de dreiging blijft nog best onverwachts.
De haaien zien er nog best goed uit, al is hun grootte misschien wat overdreven (maar dat hoort er bij een dergelijke film ook een beetje bij).
Verder wel jammer dat de film redelijk tam blijft en het voornamelijk bij wat suggestief bloedvergieten blijft. Wat dat betreft werd ik met de hallucinatie van Lisa nog enigszins tevreden gesteld.
Een redelijke film binnen het 'haaien subgenre', maar verwacht geen klassieker.

avatar van schenkowiets
geplaatst: 19 augustus 2016, 00:37 uur [permalink]
Vond m niet zo spannend en benauwend als the reef/open water 1 en 2.
Die vond ik veel veel beter.

avatar van SengokuCrimson
geplaatst: 19 augustus 2016, 18:51 uur [permalink]
Was een hele interessante film net zoals The Shallows!

Is het kijken zeker waard.

geplaatst: 21 augustus 2016, 14:07 uur [permalink]
Een spannende film!!
Vond hem wel iets langdradig kwam misschien ook wel door het feit dat de film zo benauwend was .
Leuk einde ook, in hoeverre zoiets leuk kan zijn.

avatar van JacoBaco
geplaatst: 7 september 2016, 13:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aha, toch nog een (andere) haaienfilm. Vroeger, maar nog steeds en valt het nu wat minder op, kwamen er altijd 2 films vrijwel tegelijk uit met hetzelfde thema. Bijvoorbeeld Armageddon en Deep Impact. Beide in 1998 of twee films over een vulkaan. Dante's Peak en Vulcano. (beide in '97) In The Deep krijgt wat minder aandacht omdat ... weet ik niet.. Omdat er $17.000.000 is uitgegeven aan The Shallows en er dus veel meer geld beschikbaar was om de film te promoten? Best zonde, want hoewel The Shallows wel iets beter is, is In The Deep verre van slecht. Dus deze film verdient ook wat aandacht vind ik.

De situatie van op de bodem van de Golf van Mexico? te zitten is overtuigend en beklemmend. Natuurlijk is het makkelijk om commentaar te leveren op hoe de twee dames in kwestie zich gedragen, want vanaf de zijlijn is het altijd makkelijk om te roepen wat doe je nou dom of waarom doe je het niet zo? Als ik daar had gezeten, dan had ik heel hard gaan janken.. Nee, het punt is, dat weet ik niet, zoiets weet je wanneer je daar daadwerkelijk zit. En ook niet onbelangrijk, de haaien zien er totaal niet nep uit!

Toch zitten er hier en daar wel wat vreemde momenten in de film dat ik dacht huh? En het kan lastig zijn om een film als deze 80min spannend te houden en dat lukt dus niet altijd. 1 van de sterkste dingen vind ik dan wel: op 47 meter diep is er geen radiocontact en leuk vond ik dat er op een gegeven moment wel radiocontact is en het drong toen nog niet tot me door, maar het duurde niet heel lang voordat duidelijk werd waarom. En hier hoort voor mij een lach met een zweetdruppel bij!

geplaatst: 16 september 2016, 08:27 uur [permalink]
Een erg genietbare B-film. Zoveel beter dan het tegelijkertijd gemaakte The Shallows. Dat was echt prut. Dit is ook niet echt hoogstaand maar de reden dat deze het lang niet zo goed gedaan heeft als eerder genoemde film zal puur te maken hebben met marketing. Er wordt niet best geacteerd en er wordt ook met clichés gesmeten maar het blijft wel degelijk spannend en vermakelijk en is daarmee de beste haaienfilm sinds Deep Blue Sea.

avatar van FillumGek
geplaatst: 5 oktober 2016, 00:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zoals ik van een haaienfilm verwacht. Persoonlijk heb ik best een hekel aan zwemmen in de zee. Het feit dat je totaal geen zicht hebt op wat er onder je allemaal gebeurd zint me helemaal niks. Ik kon me de angst van Lisa dus goed voorstellen voorafgaand toen ze de kooi in ging. Zeker toen de kooi naar de bodem van de oceaan zonk brak het zweet me uit. Een helse nachtmerrie waarin ik mijn duikbril tot de rand vol zou janken.

In tegenstelling tot het recente The Shallows speelt deze film zich grotendeels onder water af. Wat het extra spannend maakt is dat je een sterk claustrofobisch gevoel krijgt. De film zit vol met shots die de donkere diepte in staren waarbij je twijfelt of dat je een haai ziet of dat het gewoon een bepaalde lichtinval is. Ook de hoeveelheid lucht die in de flessen resteert speelt een rol waardoor het ook nog eens een race tegen de klok is. Moore en Holt doen het aardig maar zo heet als Blake Lively wordt het niet.

Pluspunt vind ik ook dat er niet heel veel confrontaties zijn met de haaien waardoor het eigenlijk nooit nep wordt. Ze maakten op mij een realistische indruk die gewoon op instinct van een roofdier afgaan in plaats van een persoonlijke vete uitvechten met hun maaltijd. Wat horror betreft blijft het vrij braaf. Er vallen niet veel slachtoffers, en schokkend wordt het nooit. Wonden zien er daarentegen goed uit.

Het einde was in mijn ogen bijna perfect, het ging vijf minuten te lang door. Toen het onderwerp 'hallucineren' ter sprake kwam wist je als kijker dat het zou gebeuren. Ik raadde zelfs het moment waarop het werd ingezet. Toch duurde de hallucinatie zo lang dat ik het na verloop van tijd vergat. Zodoende was het einde toch een kleine verrassing. Maar, het had van mij mogen stoppen toen er weer werd overgeschakeld naar Lisa in de kooi die in haar zelf praatte en langzaam gek leek te worden. En dan het beeld op zwart. Maar goed, kleinigheidje. Weer een tof haaienfilmpje. Keep on pooping them out.

avatar van Daan258

geplaatst: 5 oktober 2016, 21:07 uur [permalink]
Ga ik zeker in de gaten houden.
Lijkt me inderdaad niet slecht

avatar van koerie
geplaatst: 9 oktober 2016, 06:11 uur [permalink]
een ijzersterke thrillert waar je 1,5 uur op je puntje van je stoel zit. wie van backcountry houd zou ik deze zekerrrrrrrrrrr aanraden !

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 12 oktober 2016, 19:52 uur [permalink]
Op geen enkel vlak slecht, maar ook op geen enkel vlak echt goed. Beetje lange aanloop naar het hoofdverhaal, waarna we op zich best origineel een verhaal dat volledig onder water af speelt te zien krijgen. Ik vond het aan de andere kant ook rommelig en slechts met momenten spannend. Daarbij vond ik het panische (maar ook wel weer logische) gedrag van de meiden storend en was de veel te harde en aanwezige muziek gewoon echt irritant. Ik miste de rustmomenten op dat gebied. Het slot was wel behoorlijk.

avatar van Duke Nukem
geplaatst: 13 oktober 2016, 01:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In the Deep is een goeie haaienfilm. Wat gaf deze film mij een claustrofobisch gevoel zeg, ik mag er niet aan denken in zo'n situatie terecht te komen. Ik zal het dan ook nooit in mijn hoofd halen om tussen haaien te gaan zwemmen of mij in een kooi te laten zetten.

FillumGek schreef:

Dat zou inderdaad een perfect einde geweest zijn, precies wat ik op dat moment ook dacht.

Ajax&Litmanen1 schreef:
en was de veel te harde en aanwezige muziek gewoon echt irritant.

De luide muziek haalde mij soms helemaal uit het moment. Er zou ook meer spanning worden opgebouwd als er doodse stilte was geweest, niets anders dan de ademhaling van het slachtoffer...

avatar van Diederik58
geplaatst: 15 oktober 2016, 13:08 uur [permalink]
Spannende film. Om de film spannend te houden natuurlijk irrationeel denken van de beide vrouwen.
Belachelijk is dat de lier niet alleen breekt maar gelijk het hele stuk schroot van de liertakel naar de zeebodem flikkert.
De film blijft boeien door het nare gevoel dat het oproept.
Aardige wending op het eind.

avatar van Ajax&Litmanen1

avatar van demonski
geplaatst: 15 oktober 2016, 23:18 uur [permalink]
Gewoon lekker goed

geplaatst: 16 oktober 2016, 13:23 uur [permalink]
Hmmmm, erg over de top, en het constante "panische gepiep" van de dames pffff, niet echt geweldig.
The Shallows echt wel veel beter !

avatar van filmkul
geplaatst: 16 oktober 2016, 21:23 uur [permalink]
Matige thriller. Het verhaal is niet helemaal realistisch en teert op te veel toevalligheden. Het tempo is verder goed en Roberts slaagt erin je een aantal malen goed te laten voelen hoe de dames zich voelen in de claustrofobische situatie op eenzame diepte. Verder is het allemaal maar rommelig en met veel hysterisch gegil van de zwakke actrices. De haaien zien er goed uit en zorgen zo nu en dan voor wat spanning. Het einde moet zogenaamd verrassend zijn, maar had niet gehoeven. 2.0/2.5

avatar van mixmaster
geplaatst: 18 oktober 2016, 15:04 uur [permalink]
Deze film geeft je echt een claustrofobisch gevoel en laat je echt meeleven met de dames diep in zee.

natuurlijk zitten er ongeloofwaardige dingen in maar als je je daar niet al te veel aan weet te storen heb je een heerlijke spannende film.

ook het einde is verrassend !

avatar van Pazmaster
geplaatst: 19 oktober 2016, 01:22 uur [permalink]
Best aardig. Hoewel het niet heel erg verrassend is, de problemen stapelen zich onvermijdelijk op, weet de film toch de aandacht redelijk vast te houden. Het einde vond ik niet heel erg sterk maar het kon er best mee door. Ook het acteerwerk kan ermee door en verder ziet het er wel aardig uit. Leuk voor een keer, goed voor een krappe voldoende.

avatar van broncode
geplaatst: 21 oktober 2016, 18:25 uur [permalink]
Ze hadden deze film beter bep en mien kleppen onder water kunnen noemen. Een film vol dialogen die d'r niet toe doen. Het einde redde de film nog iets, maar werd wederom verpest door het geklep van de hoofdrolspeelster. Mathew Modine had een zeer bescheiden rolletje.

avatar van Barry83
geplaatst: 28 oktober 2016, 23:48 uur [permalink]
Kort en krachtig: Ontzettend SAAI

Anderhalfuur naar twee hysterische meiden kijken die alleen wat kunnen schreeuwen, nee bedankt.

avatar van only1ELEANOR
geplaatst: 1 november 2016, 12:38 uur [permalink]

Mooi beschreven en niks op aan te merken.

Goede film

avatar van Noodless
geplaatst: 6 november 2016, 11:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke film, zelfs spannend op sommige momenten. Al had ik het gevoel, ondanks het min of meer realisme dat de film wilt weerspiegelen, in bepaalde scènes wat onlogisch overkwam. Bv. bij de reddingsactie zie je totaal geen haaien meer en dat Javier even alleen de meiden probeert te redden ondanks de haaien. De hallucinatie was naar het einde toe niet echt verrassend, maar door het lange verloop ervan wel even vergeten. Was overigens een goed slot geweest, nu krijg je nog een extra toevoeging die het zeker niet beter maakt. Maar het claustrofobisch gevoel, de verschillende problemen die de meiden te bekampen hebben en het degelijke slot zorgen toch voor een 7/10.

geplaatst: 9 november 2016, 13:59 uur [permalink]
Prima film alleen de laatste drie min hadden er uit gemogen.