ad

Geregisseerd door: Martin Wilson

Met onder meer: Aaron Jakubenko, Katrina Bowden en Tim Kano

Over Great White

"Take your final breath"

Charlie woont met zijn vriendin Kaz in Australië en is piloot van een watervliegtuig. Op het laatste moment ontvangt hij een reservering van de welgestelde zakenman Joji en diens vrouw Michelle. Als ze over de zee vliegen, ontdekken ze een gekapseisde boot. Charlie landt en gaat op zoek naar overlevenden. Door een ongeluk gaat het watervliegtuig kapot en komt de groep vast te zitten op een vlot. Het duurt niet lang voordat ze aangevallen worden door hongerige haaien.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Weer zo'n film?

avatar van Collins

Collins

De haai als agressief monster is vaker gebruikt. Het fenomeen witte haai leverde veel slechte films op. Great White is een film met een standaard verhaal en voegt aan de enorme rij films met haaien niets toe. Een rechtlijnig verhaal zonder al te veel overdrijving in de effecten. Niet per sé een slechte film, maar gewoon een overbodige.

De film onderscheidt zich misschien van de voorgangers door zich vooral te richten op de personages die in een reddingssloep op zee dobberen en het grote witte gevaar op de achtergrond laat sudderen. De interacties aan boord van de sloep zijn weinig interessant. Zet vijf mensen in een vrijwel uitzichtloze situatie in een sloep op open zee en het onderlinge gehakketak kan beginnen. Erg voorspelbaar.

De witte haai als dreigende factor zorgt voor enkele onheilspellende momenten. Later in de film worden de aanvallen heftiger en neemt de spanning af. Niet omdat de effecten slecht zijn. Die zijn heel acceptabel, maar gewoon omdat het allemaal zo voorspelbaar is.

En zo is Great White een voorspelbare film die visueel best ok is en in het bezit is van een paar leuke actiescènes.

avatar van schumacher

schumacher

Mja, haaien films, tis altijd hetzelfde he.

Dit is zeker nog de slechtste niet.

Mooie meid ook.

Maarja, een haai of haaien die aanvallen en ze blijven in zo'n gammelbootjen haha, onrealistisch.

avatar van Doom4

Doom4

Ik vond deze film eigenlijk niet zo veel aan terwijl ik best te porren ben voor de zoveelste haaienfilm. Het verhaal heb ik al een keer gezien. Was het niet open water 3? En die was wel spannend.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Nog maar eens een haaienfilm, en deze Great White voegt inderdaad niets toe. Ondanks enkele foutjes, zoals met één persoon roeien terwijl de ander niet meedoet (dan draai je toch gewoon in rondjes?), is het toch bij momenten spannend. Het acteerwerk van de vijf passagiers valt wel mee, hun karakters worden net genoeg uitgediept om met hen mee te leven in hun precaire situatie. En natuurlijk zien ze er allemaal aantrekkelijk uit, vooral Kimie Tsukakoshi. So far so good, maar dan komt het totaal ongeloofwaardige einde (het onderwatergevecht met de haaien). Een einde dat zowaar de ongeloofwaardigheid van The Shallows (2016) naar de kroon steekt.

avatar van james_cameron

james_cameron

Middelmatig haaienfilmpje uit Australië in de stijl van The Reef, maar helaas wel veel minder goed. Degelijk camerawerk en mooie mensen in een fraaie omgeving, maar de special effects schieten herhaaldelijk tekort en de film zit vol met onlogische zaken. Maar goed, binnen het kwalitatief nog steeds beperkte haaien-subgenre kan Great White er net mee door.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1932 berichten

Gewoon niets nieuws onder de zon, deze haaienfilm. Voor 1 keer wel te pruimen.

avatar van macrobody

macrobody

Mooie tropische beelden, dat dan weer wel. En dat blonde kippetje viel ook wel in de smaak bij mij. Verder wel redelijk voorspelbaar want je kan mooi weddenschappen afsluiten voor wie het eerste het loodje gaat leggen.

• 20975 berichten

Verstand op nul, popcorn en een lekker glas cola doen de rest. Er zijn zoveel slechtiger haaien films.

avatar van Glacius

Glacius

Wat een ontiegelijk slechte, onrealistische film die de witte haai een nog slechter imago oplevert. Bizar gedrag van de haaien, waar ze worden neergezet als hondsdolle pitbulls die onder water lopen (naja, zwemmen in slowmotion) te brullen. De cgi was om te huilen en de rest van de haaienshots lijken te zijn geript uit natuurdocumentaires.

avatar van umbra

umbra

Had hem ergens gewoon veel slechter verwacht, wat niet automatisch wil zeggen dat ie goed is, verre van, alles oogt zeer goedkoop, het acteervolkje in deze film is gewoon ondermaats en met momenten lachwekkend. En de haaien, say whut, ah waren dat haaien

avatar van Basto

Basto

Een film over een witte haai. Wat een briljant idee!

Goede naam ook.

avatar van Shadowed

Shadowed

Nee.

Wie denkt dat Great White eindelijk een verschil kan brengen in de tegenwoordige (slechte) haaienfilms, moet ik teleurstellen. Great White sluit zich namelijk perfect aan bij de andere zooi die tegenwoordig wordt gemaakt. Er waren kleine uitzonderingen naar mijn mening zoals 47 Meters Down, maar verder is er weinig goeds uitgekomen de laatste tijd.

Great White heeft zonder twijfel net wat meer budget in vergelijking met een hoop andere haaienfilms. Deze film lijkt ook echt gemaakt te zijn voor de bioscoop en komt hier en daar best spectaculair uit de hoek. Het jammere is echter dat deze film nergens in kan uitblinken buiten wat aardige actiescenes. Geen enkel opvallend moment en een redelijk standaard verhaal vullen de net wat te lange speelduur van 100 minuten op.

Het duurt niet al te lang voordat de film begint, maar zoals verwacht kent de film wel een korte introductie die niet al te interessant is, vooral omdat de personages dit ook niet echt zijn. Twee erg saaie rollen spelen de hoofdrol, samen met andere saaie bijpersonages. Op deze manier is het al snel moeilijk voor de film om je aandacht meteen te grijpen, en de 12+ kijkwijzer helpt de spanning ook niet vooruit.

Wie overigens wel hoopt op iets meer logica binnen deze film, moet ik wederom teleurstellen. Ook Great White kent een groot gebrek aan enig vorm van logica. Normaal kan ik hier wel een beetje omheen kijken, maar deze film maakt het zeker richting de slotfase net wat te bond. Echt genieten kan je niet op deze manier, want ze lijken nergens over te hebben nagedacht.

Wel kent de film redelijk wat spectaculaire actiescenes en de onderwaterscenes worden ook helder en overzichtelijk in beeld gebracht. Met de special effects is eigenlijk niet heel veel mis en richting de finale wordt de film ook aardig interessant, maar dit kan de film bij lange na niet redden van een stevige onvoldoende. Helaas is deze film wederom een matige haaienfilm geworden.

Helemaal uitgekeken want ik was benieuwd naar het einde, oh nee dat was ruim te voorspellen haha. Enige pluspunt, mooie beelden van de natuur.