ad

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 24 juni 2021

• Bioscoop Vanaf donderdag 24 juni in 6 bioscopen

Over Mandibules

In Zuid-Frankrijk zijn de zwakzinnige Jean-Gab en Manu goede vrienden van elkaar. Op een dag vinden ze een enorme vlieg die vastzit in de kofferbak. De mannen willen geld verdienen en besluiten het dier te temmen en te trainen.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van leatherhead

leatherhead

Dupieux heeft tempo aardig te pakken de laatste tijd. Z'n vorige nog niet gezien, maar dit ziet al weer veelbelovend uit, fijne cast ook.

Vanaf 22 oktober in de bioscoop ( O’Brother, via Gusto Entertainment)

EDIT: bioscooprelease verplaatst naar 4 februari 2021

EDIT 2: bioscooprelease verplaatst naar 1 april 2021

Onderhond

Op een dag vinden ze een enorme vlieg die vastzit in de kofferbak.

Het plot neerpennen voor een Dupieux is nooit makkelijk

Haha, klinkt prachtig.

avatar van Mr Thee

Mr Thee

Tau(reau)!!!

Op "komedie donderdag" tijdens het on demand IFFR 2021 besloot ik dan toch Mandibules te kijken. Doorgaans kijk ik niet te veel BIOS films (sectie Lime Light), maar deze wilde ik toch wel "even gezien hebben". De film lag meer in de lijn van (eerdere film van Dupieux) Steak dan van Realité. Reden: een minder verwarrend - zo je wil kinderlijk simpel- plot. Wat de film weer anders maakt dan Steak is dat het budget waarschijnlijk (iets) hoger lag nu er enig technisch vernuft aan te pas moet zijn gekomen de vlieg te laten bewegen. Het verhaal van Realité is m.i. geniaal te noemen. Het simpele vermaak van Mandibules haalt het wat dat betreft niet. Lekker idioot is het allemaal weer wel. De dame naast mij op de bank, gaf me terloops mee dat de hoofdpersoon aan mij deed denken in mijn favoriete kloffie: tau(reau)!!!! Het mooie Zuid-Franse sfeertje en -natuurlijk- de Dupieux sound maken het weer helemaal af! Kortom: de perfecte IFFR komedie waarbij ik normaliter graag een Kaapse bij drink in KINO of LUXOR smaakte op de bank toch ook wel weer lekker.

avatar van flaphead

flaphead

Het duo doet aan als een soort Dumb & Dumber. Het Franse taaltje past er prima bij. Het geheel is eerder flauwig dan absurdistisch, wat ik eerder van Dupieux verwacht. Net als je meer verwarring verwacht, deze film is recht-toe-recht-aan. Tuurlijk is het uitgangspunt zeker absurdistisch (een vlieg van formaat hond africhten), maar omdat het door de karakters ook direct als normaal wordt gezien, ga je daar zelf meteen in mee. Bij de openingsscene ging ik nog aardig stuk ("Ik heb zeker liggen rollen vannacht", als je met een slaapzak in de branding ligt), maar achteraf was dat wellicht nog vrijwel het leukste.

Mijn vierde en minste Dupieux, maar met gedachten op 0 en een roltijd van 72 minuten een prima tussendoortje.

avatar van shugenja

shugenja

Ik vind Dupieux een prettige filmmaker, maar zijn producties wisselen nogal in kwaliteit. Na zijn geniale "rubber" was het even doorbijten via een drietal films die je kunt vergeten tot het grappige "au poste" en toen ook de film daarna "le daim/ deerskini" eigenlijk nog weer beter was dan de vorige had ik goede hoop dat Dupieux eindelijk een consistente vorm gevonden had.

Helaas voldoet deze film niet aan die verwachtingen. Mandibules is weer een vergaarbak van leuke, minder leuke en gewoonweg stompzinnige en soms zelfs vervelende ideeën die met een minimaal verhaal aan elkaar worden geplakt. Precies zoals we dus al zagen bij films als "steak/wrong en reality" alleen dit keer een stuk minder absurd en warrig. Want dit keer is er dus wel een soort hoofdverhaal, namelijk over 2 domme gasten die een gigantische vlieg trainen.

Maar zelfs een matige Dupieux is het kijken waard en omdat hij altijd de films kort houdt (ook deze is maar 80 minuten) blijft ook deze onderhoudend. Geen van de acteurs en karakters zijn leuk. Eigenlijk zijn ze meer een achtergrond waar Dupieux grapjes op geplakt heeft. Dus, zet een mannetje op een eenhoorn fiets. Laat een vrouw met een grappig stemmetje praten. Ook is er een soort box (toro) die de hele tijd terugkomt. Personages zijn hier niet meer dan een kapstok om grapjes op te plakken. Dit is jammer, deze personages hebben geen verlangens, wensen, ze vinden eigenlijk weinig van elkaar en hierdoor mist de film emotie en wordt het nooit echt grappig. Dit is deels de acteurs aan te rekenen, die nul uitstraling hebben. Maar het scenario is ook gewoon niet goed genoeg.

Wat rest is gewoon een leuk tussendoortje, mild absurdistisch, met een paar leuke grappen dat snel voorbij is en waar zichtbaar veel lol is komen kijken bij het maakproces. Na zijn vorige twee films voelt het als een stapje terug. Toch heeft deze film al een pak meer kwaliteit dan zijn zwakste schakels. En dus blijf ik wel benieuwd naar zijn volgende.

Onderhond

Grappig.

Het is leuk om te zien hoe Dupieux met realiteit en fantasy speelt binnen een toch wel relatief eng genre. Al z'n films vallen onder droog/absurde humor, maar de balans is toch steeds een beetje anders. In Mandibules gaat hij voor beiden in dezelfde film.

De beste grap is eigenlijk dat de enorme vlieg in deze film een soort van sideshow is, die Dupieux regelmatig vergeet. Ludig & Marsais zijn hier de focus, en het verhaaltje is er eigenlijk één zonder echte narratief. Ze hobbelen wat in het rond en zijn vooral debiel, meer hoeft dat voor een comedy niet te zijn.

De effecten zijn nochthans verrassend goed, Exarchopoulos heeft een hilarische rol en de speelduur is beperkt, ook altijd wel fijn voor dit soort filmpjes. Dupieux levert gewoon weer een erg grappige film af, wat mij betreft de meest interessante Franse regisseur van het afgelopen decennium. Nooit gedacht dat ik dat zou zeggen na Rubber.

4.0* en een uitgebreide review