Persepolis (2007)

Frankrijk / Verenigde Staten
Animatie / Drama

geregisseerd door Vincent Paronnaud en Marjane Satrapi
met de stemmen van Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve en Danielle Darrieux

Het verhaal over Marjane die op 9-jarige leeftijd in Iran wordt geconfronteerd met de Islamitische Revolutie. De fundamentalisten dwingen de vrouwen tot het dragen van sluiers en zetten velen gevangen. Ondanks deze sociale terreur weet Marjane toch punk, Iron Maiden en Abba te ontdekken en later wordt ze door haar ouders naar Oostenrijk gestuurd om daar veilig naar school te gaan. Hoewel ze er na verloop van tijd geaccepteerd wordt, besluit ze toch terug te gaan naar het tyrannieke bewind van Iran, omdat het simpelweg als haar thuis voelt, en besluit daar haar mening te blijven ventileren over wat ze ziet.

avatar van Insignificance
Pas nou op, straks denken ze dat ik hier het volle pond voor geef.

Een 2½je dus. Voorlopig. Beetje gemengde gevoelens eigenlijk. Om het meisje heen best interessante materie, maar ook vaak opgelepeld in gemakkelijk behapbare brokjes. Marjane zelf laveert tussen lichtjes ontwapenend en kijk mij eens ontwapenend zijn. Iets als het Eye of the Tiger stukkie, daar zit ik echt met gekrulde tenen naar te kijken. Grootste struikelblok is wat mij betreft de animatie. Niet mooi, figuurlijk kleurloos, onplezierig. Vond dat echt een afknapper. Waarschijnlijk mede daarom een wat afstandelijke beleving. Aan de andere kant; simpel en zwart wit, het past wel.

Ik had overigens de Engelse dub. Wil 'm met de Franse nog wel eens een kansje geven.

avatar van MRDammann
Persepolis is een prachtig staaltje animatie die uiteraard elke liefhebber van animatiefilms gezien moet hebben. Wat me vooral opvalt is het vertellen van zo'n soort film en dat vertalen naar een animatiefilm. Ook schakelt de film geregeld tussen zwart-wit en kleur, maar de film is voor het grootste gedeelte in zwart-wit.

De animatie is werkelijk waar prachtig en alleen daarom is deze film de moeite waard. Daarnaast is het verhaal interessant om te volgen en dat maakt deze film tot een zeer geslaagde film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Een animatiefilm die toch harder blijft hangen dan verwacht. De film vertelt het leven van de Iraanse Marjane die zelf en haar land een evolutie ziet meemaken. Een strijd tussen overleven en liefde voor de roots. Een confronterende film dat misschien niet helemaal chockeert, maar toch een mooi portret schetst over het leven in Iran. Een film die tegelijkertijd een hele discussie kan doen starten rond het regime in Iran en het befaamde hoofddoekendebat.

De animatie lijkt soms TE simplistisch, maar eens je er in opgaat is net dat simplistisch beeld dat het verhaal versterkt. Bovendien is het creatiever dan op het eerste zicht lijkt. En geef toe dat het vrij uniek is om anno 2007 deze stijl te gebruiken. Het levert een apart beeld op.

De film zelf is vrij interessant en ik zou (zonder hier op de site erover uit te wijken) meer willen horen rond moslima's in Europa die met een hoofddoek lopen of andere visies rond het regime en het dragen van een hoofddoek. Een gevoelig thema dat dringend ontmijnd dient te worden om er op een rustige manier over te kunnen praten.

De film blijft wel hangen. Er zijn wel meer films in dit thema, maar zetten zelden de vrouw in kwestie centraal. Meestal gaat het gepaard met een liefdesverhaal, drama etc ipv een echte verhaal over de achtergrond zelf. Het onderwerp is ook nu nog stof voor hete discussies. Al dan niet onderdrukking, tiranieke sjah versus religieus politiek beleid... En het komt wel even voor in de film, maar dit draait niet echt over racisme. Wel over politiek, over opgroeien, over vrijheid, regimes, ...

Valt wel op dat het nog altijd moeilijk is om dit soort thema's te verfilmen. Misschien dat animatie de stap even kan verkleinen. Net als bij Waltz with Bashir. Net door te gaan animeren wordt het veel realistischer dan live action.

Mooi getekend. Maar vooral een sterk verhaal. Het bewijst maar weer eens dat animatie niet alleen voor kinderen gemaakt is. Maar dat je er zoveel meer mee kan neerzetten. De film was grappig en tegelijk ook serieus. De film zette erg aan tot nadenken.