Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Persepolis (2007)

Frankrijk / Verenigde Staten
Animatie / Drama

geregisseerd door Vincent Paronnaud en Marjane Satrapi
met de stemmen van Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve en Danielle Darrieux

Het verhaal over Marjane die op 9-jarige leeftijd in Iran wordt geconfronteerd met de Islamitische Revolutie. De fundamentalisten dwingen de vrouwen tot het dragen van sluiers en zetten velen gevangen. Ondanks deze sociale terreur weet Marjane toch punk, Iron Maiden en Abba te ontdekken en later wordt ze door haar ouders naar Oostenrijk gestuurd om daar veilig naar school te gaan. Hoewel ze er na verloop van tijd geaccepteerd wordt, besluit ze toch terug te gaan naar het tyrannieke bewind van Iran, omdat het simpelweg als haar thuis voelt, en besluit daar haar mening te blijven ventileren over wat ze ziet.

avatar van Mug
Mug
Naar de (uiterst goede) beeldroman van Marjane Satrapi. Ik ben benieuwd hoe haar tekenstijl uitpakt bewegend op celluloid.

avatar van Martin Van K
hier heb ik een beetje schrik voor. Persepolis is schitterend getekend en komt op papier bijzonder goed uit, maar ik vrees een beetje dat de stijl van Satrapi in animatie-vorm nogal slapjes zal uitkomen. Ik hoop op het beste en het kan de interesse voor de (bijzonder knappe) strip alleen maar aanwakkeren

In een artikel in de Standaard van vorige week woensdag las ik dat de film in sfeer en verhaal zeer getrouw is aan Satrapi's graphic novel. Enige minpuntje was dat in de Belgische bioscopen de in het Engels nagesynchroniseerde versie is uitgekomen i.p.v. de originele Franse (en dat degenen die Persepolis gelezen hebben weinig nieuws krijgen voorgeschoteld). In de Standaard overigens ook een interview met Satrapi.

Het heeft i.i.g. wel mijn interesse gewekt. Jammer dat we in Nederland nog even moeten wachten op de film.

Mooie, sobere animatiefilm met een hart en een kritische blik op de uitzichtloze situatie van landen, die ten prooi vallen aan godsdienstwaanzinnige dictators. Ondanks alles een erg optimistische en bij tijden schattige film. Voornamelijk het zwart-wit komt erg mooi uit. 3*

avatar van Gizzmann
Hier ben ik echt wel HEEL erg benieuwd naar

avatar van Matchostomos
Zwart op wit

Eerlijkheid troef in 'Persepolis', een strak vormgegeven animatiefilm, die op bijzonder toegankelijke wijze inzicht brengt in het gegeven van de vrije meningsuiting en eeuwenoude taboes. Zo stoot Marjane in eigen land op de restricties opgelegd door haar godsdienst, terwijl ze in het Westen scheef wordt bekeken vanwege haar afkomst en bovendien aanzien wordt als fanatiekeling. Onschuldigheid en nieuwsgierigheid ontpoppen zich door de jaren heen alsnog tot een stevige 'eye of the tiger', waardoor Marjane zich eindelijk kan thuis voelen.

In 'Persepolis' legt Marjane Satrapi haar persoonlijke ervaringen vast in prachtig expressionistische zwart-wit animatie, die de vaak vervormde realiteit op beangstigende wijze in de verf zet.
Daarnaast is er in 'Persepolis' ook plaats voor enige nuance, nuance die nooit ongepast en altijd gewenst is. Deze vertaalt zich in de eerste plaats in de cynisch humor, die tegelijk raak en wrang is, maar er bovenal voor zorgt dat het geheel niet te belerend wordt voor de kijker. Ten tweede en ten laatste vertaalt zich dat in de charmante, surrealistisch vormgegeven 'geschiedenislessen' van Satrapi. Het geeft de huidige wereld van Marjana niet alleen meer diepte, maar is simpelweg interessant, ter zake en eveneens humoristisch.

Technisch gezien scheert 'Persepolis' geen hoge toppen, al hoeft dat in se ook niet. De simpliciteit waarmee deze animatiefilm is vormgegeven, is mijns inziens ongeëvenaard en op dat vlak aanschouw ik hem dan ook als mijn favoriete animatiefilm. Bovendien is 'Persepolis' het beste bewijs dat de wereld van de animatie meer openstaat voor vrijheid van interpretatie én dat de ambachtelijke handanimatie allesbehalve heeft afgedaan.
Het enige waar we Satrapi ten slotte op kunnen bekeuren, is het feit dat ze net iets te gechargeerd te werk gaat en biigevolg te weinig tijd neemt bij het brengen van haar 'onderwerp'.

Verdomd dikke 3.5*, en verhoging bij herziening is dan ook niet uit te sluiten...

avatar van latrat
de overzetting naar animatiefilm kan je al duidelijk proeven in de trailer, dus dat hoeft geen verassing te zijn.

avatar van jacobine_rodijk
Blijkbaar niet aan mij besteedt. Kan niet zeggen of het aan de animatie lag die in combinatie met het verhaal van hak op tak sprong of dat dit al de zoveelste film uit 2007 is over mensen ten tijde de Irakese oorlog is die ik gezien heb. Kan begrijpen dat dit anderen wel aanspreekt, toen ik de trailer zag was ik ook nieuwsgierig, maar de film kon niet snel genoeg eindigen voor mij. 1,5*

!!!ÉÉN OSCARNOMINATIE!!!

Beste Animatiefilm

Marcel- schreef:

Ik las zojuist NRC en daar stond dat ook op het IFFR de film in een Engelse dub vertoond wordt. Wat enorm triest zeg.

avatar van Tribe
Twee van de drie keer inderdaad. Ik heb de Engelse versie gezien.

avatar van Mochizuki Rokuro
Wervelend en hartverwarmend, maar ook erg behaagziek deze over-the-top bio van Satrapi. Gaf tch wel aardig wat inzicht dat er nog een en ander scheefzit in Iran. Sommige prachtige simpele animaties, maar ook veel open-deur grappen. Ben er nog niet helemaal uit.

avatar van Matchostomos
Mochizuki Rokuro schreef:

Nochthans vat je al kort en bondig samen wat 'Persepolis' net zo aantrekkelijk maakt. Satrapi kan bij momenten inderdaad beschuldigd worden van behaagzucht, maar de wijze waarop ze inzicht wenst te brengen in de kwestie blijft altijd even eerlijk en vertederend. De animatie blinkt dan weer uit in zijn simplisme, al zorgt de expressionistische toets voor heel wat meerwaarde, vooral inzake symboliek.

kos schreef:

Ik heb hem er gisteren gewoon in het Frans gezien

avatar van Mug
Mug
timbo_ schreef:

Ik heb hem er gisteren gewoon in het Frans gezien

Ook de enige screening in Nederland (en op het IFFR) in de originele Franse dub, zodat de lipsync overeen komt. De Engelse dub komt uit in de Nederlandse en Vlaamse zalen, blame fucking A-Film.

Getuige de lange lange lange rij bij Cinerama met beteuterde mensjes hopende op een restkaartje, en de screening in een veeeeeels te kleine zaal, hebben zowel de programmeurs als distribiteur niet in de gaten dat 'Persepolis' stiekem door veel mensen is gelezen.

De film wist mijn verwachtingen waar te maken. Alhoewel de verschillende verhaaltjes niet als een prachtig geheel gesmeden worden in een film, het is te fragmentarisch. Dat werkt toch beter op papier. Maar goed, een headbangende animatie-Marjane maakt veel goed.

avatar van Tribe
Hij staat ook bovenaan bij de IFFR-publieksprijs.

avatar van Mochizuki Rokuro
Tribe schreef:
Hij staat ook bovenaan bij de IFFR-publieksprijs.
Ja, ongelofelijk 4,6 (nog steeds zo veel??). Dat betekent dat ten opzichte van mijn 3 er al vier 5-en gescheurd moeten zijn! Maar goed dat verklaart ook de lange rijen en natuurlijk niet alleen dat-ie in het Frans was. Maar Cinerama 4 is natuurlijk geen zaal daarvoor. Een uitbreng in het Engels (waar Satrapi zelf ook een rol in speelt, niet alleen A-Film!) a la, maar het festival had wel mogen kiezen voor slechts de Franse versie vind ik. Maar fijn om Gena Rowlands te horen, dat kan Danielle Darrieux vst niet zo goed. Een strenge oma.

avatar van rokkenjager
Een prachtige film, de duistere noir stijl past hier goed bij, de verhaallijnen zijn fascinerend, interessant, grijpend, en ook komisch. Persepolis is op het moment me favoriet voor de beste Animatiefilm.

(Lees hier de interview met Marjane Satrapi).....zeer interessant.

Mochizuki Rokuro schreef:

Ik vond het ook grappig om opeens Iggy Pop te horen.

Best leuke film. Niet dat ik er helemaal wild van werd, maar toch leuk genoeg voor af en toe een glimlach om de ontegenzeggelijk pientere manier van een bepaalde reeële situatie te verbeelden.

Sowieso is de manier waarop de individuele praktijkproblemen met de islam worden verbeeld duizend keer beter dan een Wilders in zijn hele carriere zou kunnen doen, laat staan op film. Wat dat betreft hadden ze beter deze film wat meer aandacht kunnen geven dan die prutser.

kos schreef:

LoL.

avatar van Xander
Zeer mooie film. Ik heb deze enkele maanden geleden in de sneak preview in Leuven gezien. Wel jammer dat het de originele (Franse?) versie niet was...

Net gezien en een fantastische indruk op me gemaakt. Fantastische animatie, goed verhaal, geloofwaardige karakters. Knap dat de 'simpele' tekeningen toch zoveel emoties los kunnen maken. Aangezien ik al die computeranimatie een beetje zat ben met z'n over de top nepkleuren en kijk mij eens elk haartje op een hoofdhuid laten bewegen, hoop ik, dat er meer van dit soort animatiefilms komen die recht uit het hart komen en niets van doen
hebben met al die "hollywood show me the money animatie"
en anders maar weer eens iets uit de oude doos bekijken. Kijken dus, voor nu een 10 met een griffel.

Mr_White
Fascinerend, dat is het eerste woord dat in me opkomt. Ook de prachtige stijl en leuke humor zorgen ervoor dat deze film mij zeer goed bevallen is.

avatar van Freud
Erg mooie film. Het verhaal loopt grotendeels gelijk met de strip, al gaat het iets minder diep en komt het in de film wat anekdotischer over, zodat de personages minder snel blijven plakken. De warme sfeer van de strip is wel behouden, dat is leuk. Waar de film de strip echter overstijgt, is in de schitterende animatiestijl: ondanks alle lof voor Satrapi's simpele tekenstijl, heb ik de strip altijd vrij 'arm' gevonden, zeker als je het vergelijkt met haar mentor David B. , die eigenlijk ook niet subliem kan tekenen, maar wel parels van strippagina's aflevert. In de film komt Satrapi daarbij in de buurt: het spel met zwart en wit, de knappe overgangen tussen scenes, de droomachtige expressionistische effectjes af en toe, en de kleine intermezzo's in een andere stijl: heel mooi en erg effectief allemaal. Ook al ken ik het verhaal bijna vanbuiten, ik heb toch ademloos zitten toekijken naar de schitterende visuele vondsten. Ik denk ook niet dat ik al eerder een lange animatiefilm gezien heb die zo inventief met zwart en wit speelt, klasse dus.

avatar van Gizzmann
Dit cijfer??? Onbegrijpelijk! Een klein reviewtje van mij volgt later, ontzettend sterke film in ieder geval!

avatar van Gizzmann
Fantastische film was dit. Laatst met Sweeney Todd een musical gezien die voorheen nog ontbrak aan de filmwereld, met Persepolis hebben we een nieuwe animatiefilm zoals die ook nog niet bestond en ook in dit geval ben ik blij met deze verrijking aan filmland.

Naar mijn mening moeten mensen die nog steeds beweren dat animatiefilms geen extra waarden bevatten tot de 'echte' speelfilms toch deze film maar eens een kans geven. De gehele vertelwijze is ontzettend interessant en het is dan ook erg sterk geschreven allemaal. Daarbij komen uiteraard ook nog de geweldige (en orginele) animatietrucjes bij die de hele film cinematografisch erg interessant maken. En uiteraard inclusief het veel bespelen van zwart/wit als stijlmiddel. Daarnaast is er zelfs wat humor te vinden, ook al is het thema nogal zwaar.

Minpunten zijn er ook, soundtrack is niet altijd even geweldig (maar de manier waarmee de beelden erop inspelen dan weer wel), hier en daar is de animatie wat 'computer-achtig' (terwijl het allemaal toch 2D is en het allemaal makkelijk in de traditionele wijze gedaan had kunnen worden) en ik vraag me ook af of hij even sterk is bij een tweede kijkbeurt.

Maar die minpunten zijn niet van heel groot belang. Eigelijk stoorde ze zelfs helemaal niet, ik werd helemaal door de film meegenomen en ben ontroerd, verbaasd en heb me zelfs gewoon fijn kunnen vermaken met als conclusie dat dit een absolute aanrader is en dat ik de strip eindelijk eens moet gaan lezen.

Dus komop mensen, breng dat cijfer omhoog!

Gizzmann schreef:
Daarnaast is er zelfs wat humor te vinden, ook al is het thema nogal zwaar.

Zelfs wat humor? Er zit behoorlijk veel humor in, wat deze film nu juist zo bijzonder maakt omdat het in principe idd om een vrij serieus gegeven gaat.

avatar van Gizzmann
:Y Geweldig vond ik vooral de les anatomie tekenen

Gizzmann schreef:
Dus komop mensen, breng dat cijfer omhoog!

Ah, nu heeft hij ineens een 0,5-stem erbij gekregen.. Nou, dat schiet ook niet echt op.

avatar van rokkenjager
Toch blij en verrast dat de film de grote winnaar was op IFFR.