Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Persepolis (2007)

Frankrijk / Verenigde Staten
Animatie / Drama

geregisseerd door Vincent Paronnaud en Marjane Satrapi
met de stemmen van Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve en Danielle Darrieux

Het verhaal over Marjane die op 9-jarige leeftijd in Iran wordt geconfronteerd met de Islamitische Revolutie. De fundamentalisten dwingen de vrouwen tot het dragen van sluiers en zetten velen gevangen. Ondanks deze sociale terreur weet Marjane toch punk, Iron Maiden en Abba te ontdekken en later wordt ze door haar ouders naar Oostenrijk gestuurd om daar veilig naar school te gaan. Hoewel ze er na verloop van tijd geaccepteerd wordt, besluit ze toch terug te gaan naar het tyrannieke bewind van Iran, omdat het simpelweg als haar thuis voelt, en besluit daar haar mening te blijven ventileren over wat ze ziet.

avatar van huupske
Erg mooi, vormgegeven animatie. Heb deze op het filmfestival in Rotterdam gezien met orginele Franse stemmen. Erg genoten. Een aanrader voor elk liefhebber van dit genre.

Gisteravond gezien (Engelse versie). Ik had ook de strip gelezen en het klopt idd dat men de elementen uit deze strip grotendeels heeft overgenomen.
Maar de thematiek blijft bijzonder actueel. Ik vond de film in ieder geval boeiend. **** sterren

avatar van toxauron
Engelse versie net in school gezien. Enorm verrassend, ik verheugde me al lang op deze film en uiteindelijk is de film zoals ik hem wou: boeiend. Persoonlijk vind ik de Iraanse geschiedenis al bijzonder interessant en de verloop van de politiek. Al bij al wist ik bitter weinig over dit land en deze film heeft mij dan toch enige inzichten verworven. Mooi gerealiseerd door de ogen van een meisje die het zelf meemaakte. Echt schitterend. Het is tot nu toe mijn favoriete tekenfilm. Simplistisch maar duidelijk genoeg. De boodschap komt over.

Een welverdiende *5 (ik zou 4.5 moeten geven, maar ik ben in een te goede bui).

schitterende animatie film...mooie verhaal...goed overgebracht...geen moment verveelt...had zelfs weg van een feel good movie...

ik deel mijn mening zoals Lenny_DH het lekker had verwoord ..een oscar nominatie!! geld ook voor mij

avatar van Vinokourov
Wel een leuke animatiestijl zeg! Ik dacht eerst 'oef dit is maar voor 10 minuten zoals bij een short, leuk om te zien', maar dat valt reuze mee. Het verhaal was wat obligaat en door het autobiografische karakter heeft het teveel het karakter 'en toen gebeurde dit en daarna dat'. Zoals vaker bij autobiografische films wordt geprobeerd zoveel mogelijk gebeurtenissen d'rin te proppen en moet het ook nog geheel volgens waarheid verteld worden. Van mij hoeft dat nooit zo. Ook is het jammer dat de hoofdrolspeelster beetje een zeikwijf is, sympathiseren zit er dan nauwelijks in.

avatar van stephan73
Humor en realisme in een zeer afwijkende tekenstijl. En dat werkt zeer goed.. Niet té "grappig" en ook niet té moraliserend.

avatar van Verhoeven
Verdomt fraaie animatiefilm, abstract en simpel tegelijk. De expressionistische zwart-wit animatie zal niet bij iedereen in goede aarde vallen maar in deze animatie film geeft het juist voor de nodige luchtigheid. Hoewel de film me niet de complete lengte kon boeien zat er genoeg stof in om later terug op te komen. Denk aan die scheefgetrokken taboes in Iran. Eenmaal aangekomen in het Westen wordt ze daar ook scheef aangekeken. Dit zijn mensen die pas heel laat in hun leven pas echt rust kunnen vinden op een plek meestal afgezonderd op de wereld. De film zal ik zeker nog een keer moeten zien vooral vanwege de details en de geschiedenisles. Soms ging het voor mij te snel om het helemaal te volgen maar voor nu is het meer dan een geschiedenisles het is een persoonlijk kijk op een land vol met tegenstrijdigheden.

avatar van -Wijnand-
Heb de graphic novel eerst gelezen en die gaat toch wel een stukje verder dan deze film. Toch blijft het verhaal sterk, de simpele en kinderlijke tekeningen komen echt tot zijn recht bij de animaties.

Als je de film kunt waarderen raad ik je aan de graphic novel te lezen!

avatar van Hannibal
kos schreef:
Ik las zojuist NRC en daar stond dat ook op het IFFR de film in een Engelse dub vertoond wordt. Wat enorm triest zeg.

De Engelstalige versie heb ik dus gisteravond gezien.
De oom van het meisje (Anouche), had wel een heel erg Amerikaans accent voor een Iraniër. Vreselijk.
Ik heb me er toch overheen kunnen zetten, en me op de film zelf kunnen focussen.
En maar goed ook, want de film is prachtig. De tekeningen, en de overgangen van de scénes zijn een kunstwerkje. Het verhaal is triest, aandoenlijk, en met een komische ondertoon.

avatar van Mug
Mug
Hannibal schreef:
De Engelstalige versie heb ik dus gisteravond gezien.
Terwijl ik een Frans gesproken film dacht te gaan zien, werd ik onaangenaam verrast door de Engelse versie. (...) Verloochen je afkomst niet is de mooiste boodschap van de film, en ik kan het daar alleen maar mee eens zijn.

Extra zure paradox dus. Ik zag dat de Nederlandse (en Vlaamse) dvd-uitgave alleen een (te verwachten) Engelstalig audio-spoor bevat. Canada heeft wel de dvd uitgebracht met de twee audio-sporen, voor de puristen onder ons.

Mug schreef:

Erg vervelend inderdaad, had er niet eens bij stil gestaan dat er überhaupt een Engelse dub zou bestaan, gisteren nietsvermoedend gekocht en werd dus bij het opstarten van de dvd bijzonder onaangenaam verrast. Wat Hannibal al zegt, vooral dat Amerikaanse accent Anouche was tenenkrommend. Prachtige film (zowel inhoudelijk als grafisch) maar de dvd is hiermee wel aardig verprutst.

Wat mij betreft hadden de karakters wel iets subtieler mogen worden neergezet in deze film, de oma en vooral Anouche zijn bijvoorbeeld wel érg voorbeeldig, maar dat is slechts een kleine kanttekening en ondanks het gewicht van het politieke verhaal blijft het persoonlijke verhaal van Marjane constant het middelpunt en dat is toch erg knap. Die rock band in Wenen was overigens zeer komisch weergegeven, op die manier zit de film vol met leuke en vaak knap vormgegeven details.

avatar van shockdog
Erg mooi gemaakte tekenfilm. Het verhaal is wel wat duisterder dan ik had gedacht, maar daar staat de grappige en geemanicipeerde Marjane dan weer tegenover

avatar van rokkenjager
Waar is de roman zo en nu verkrijgbaar?

In de betere boek- en stripboekwinkel zal deze wel liggen.

avatar van rokkenjager
Vreemd, ik heb ´m nog niet zien liggen. Zal Amsterdam eens proberen. Bedankt iig.

avatar van josseheijmen
Persepolis bewijst hoe krachtig animatie kan zijn.
De emoties op de gezichten van de personages zijn zo ongelooflijk right on the spot. Gek genoeg nog veel meer dan gelaatsuitdrukkingen van acteurs ooit voor mij hadden kunnen zijn.

Het verhaal is heel aangrijpend. Ik merkte tijdens het kijken een verstrakte blik bij mijzelf op, ik leefde erg mee met Marjane.
Ik heb niet alle verwikkelingen voor 100% kunnen volgen, vooral tijdens de kindertijd van het hoofdpersonage maar ik ben er zeker van dat de gaten na herziening zullen zijn opgevuld.

Zelf heb ik enkele weken in Iran en Teheran verbleven, waardoor de film een nog sterkere indruk maakt.

In de extra's vertelt regisseuse Satrapi dat haar verhaal toch wezenlijk verschilt met dat van haar alter-ego. Zij zegt iets dergelijks als: "De werkelijkheid moet enigszins worden aangedikt voor cinema."
Ergens vind ik dat een ietsepietsje teleurstellend omdat ik, in al mijn naïviteit, het gevoel had een (bijna volledig) getrouwe versie van werkelijke gebeurtenissen te bekijken.

avatar van JC.
JC.
Erg mooi. Qua animatie, stijl en vormgeving een film naar mijn hart. Schitterende minimalistische, abstracte animatie dat in iedere scene datgene dat er toe doet perfect in beeld weet te brengen.

Het thema is behoorlijk zwaar, maar wordt op toegankelijke wijze gebracht. Mooi om te zien hoe de kleine Marjane haar idealen op kinderlijke wijze probeert te uiten en te verwezenlijken, vaak tevergeefs. Satrapi houdt goed vast aan de realiteit en vertelt op oprechte en weinig sentimentele wijze haar verhaal. Toch had het van mij nog iets harder en scherper gemogen; wellicht dat het dan iets doeltreffender was geweest. Af en toe kwam het wat belerend op me over, maar dit stoorde echter niet en doet weinig af aan de film. De vaak cynische humor van Marjane en mamie maken een hoop goed.

De animatie verdient een pluim; schitterend vormgegeven. Het thema is interessant - natuurlijk nog steeds actueel - en wordt op toegankelijke wijze verteld. En tja, de Franse taal blijft een genot voor de oren. 4,5*

avatar van mikey
Stuk van gezien in de bus (?). Ik vond het nogal: hmmjaa. De animatie was trouwens bijzonder saai.

JC. schreef:

Heerlijke recensie. Dank.

mikey schreef:
Een bus?

1bus de; v(m) -sen 1 cilindervormige blikken trommel, blikken doos: hij kwam als beste uit de ~ bleek de beste te zijn 2 brievenbus

Nomak
josseheijmen schreef:
2bus de; m en v -sen autobus: ik ga met de ~

Lijkt me wel logisch wat hij wil zeggen.

Bitking
Ik denk dat deze film een belachelijke hoge score heeft gekregen. :s

avatar van mikey
josseheijmen schreef:
Een bus?

2bus de; m en v -sen autobus: ik ga met de ~

Ja ik zat in een bus, inderdaad dat ding op wielen... en daarin werd deze film vertoond..

avatar van Reservoir Dogs
Persepolis is een religieuze film die het verhaal verteld over Marjane.

Het centrale thema van de film is vooral Oorlog en Vrijheid, de film is aangrijpend en zit vol met verschillende emoties. De humor is vooral hard en radicaal soms is het verhaal wat moeilijk te volgen omdat je wat meer moet weten over de achtergrond van de film.

Het merendeel van de film is in zwart-wit maar er kwam ook kleur in voor.
Het is Vincent Paronnaud en Marjane Satrapi in ieder geval goed gelukt om een intense kijkervaring voor te schotelen aan het publiek en tevens ook wat meer informatie te geven wat er nou net is gebeurd in Teheran in 1978.

Reservoir Dogs schreef:
Persepolis is een religieuze film

avatar van Reservoir Dogs
kos schreef:

In monotheïstische religies wordt ook het specifiekere begrip godsdienst gebruikt. Hoofddoek doet er bij jouw nog geen belletje rinkelen?

avatar van Hando
Reservoir Dogs. Je begrijpt best dat Kos heus wel snapt wat religie is. Het is alleen onduidelijk wat je met religieuze film bedoelt. Wanneer is een film een religieuze film?

Ik kan me best voorstellen dat je dit een religieuze film noemt, maar het lijkt me toch meer een historische film. Bij een religeuze film denk je toch meer aan 'Stalker' of aan 'Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom'. Ik denk dat daar de verwarring vandaan komt bij Kos. Al kan hij daar natuurlijk het beste zelf op antwoorden.

Erg boeiende film trouwens. Animatie vind ik absoluut een plus bij dit soort onderwerpen. Veel expressiever en veel abstracter dan live-action. Bij live-ation wordt dit vaak onverteerbaar zwaar.

Reservoir Dogs schreef:
Hoofddoek doet er bij jouw nog geen belletje rinkelen?

Dus een film waarin een religie voorkomt is een religieuze film. Oke, weet ik dat ook weer.

avatar van Janchii
Heel mooi! Heb het gezien in mijn school! Tijdens maatschappijwetenschappen