The Reef (2010)

Australië
Thriller / Horror

geregisseerd door Andrew Traucki
met Adrienne Pickering, Gyton Grantley en Damian Walshe-Howling

Voor drie Britse backpackers lijkt hun droom uit te komen; ze brengen een week door bij het mooiste koraalrif ter wereld met hun eigen jacht. Als hun boot omslaat, en ze aan hun lot overgelaten worden op het gekantelde jacht, verandert deze droom echter in een ware nachtmerrie. Wat moeten ze nu? Op het jacht, dat ieder moment kan zinken, blijven? Of zwemmend op zoek gaan naar land? Ze besluiten het laatste te doen. Maar als ze dicht in de buurt van de kust zijn, zien ze een grote vin uit het water steken. De vrienden realiseren zich dat ze opgewacht worden door een grote witte haai. Zullen ze de kust levend bereiken?

avatar van Phantasm
Het mag dan gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal, maar ik vond het maar erg matig en het is voorspelbaar.

avatar van notsub
The Reef overtrof mijn verwachtingen. Het is dan wel wachten op de eerste haai; het waar gebeurde verhaal wordt toch redelijk sterk gebracht. De acteurs kunnen de film helaas niet dragen en op een gegeven moment wordt het wel wat langdradig. Het had makkelijk veel matiger gekund, met speelgoed haaien bijvoorbeeld. Het einde diende zich onverwacht aan en dan denk je toch iets van "doe mijn maar een strandstoel met een koud biertje".

avatar van LOTR-lover
Weer is een keer een haaienfilm waar de haai ook daadwerkelijk een haai is. En niet zo'n computermodel afkomstig uit de computer van een special effects afdeling. Vind dit vele malen beter want een echte haai is al angstaanjagend genoeg met die 'doodse' ogen. Doordat ze gebruik maken van echte beelden van de haai zijn bepaalde scenes minder spectaculair als had gekund maar het deed geen afbreuk aan de film.

Normaliter verwacht ik bij dit soort films oerslechte acteurs maar dat viel wel mee. Uiteraard geen hoogstaande skills maar ach. Al met al een prima tussendoor haaienfilmpje met redelijke spanning en helaas een beetje goedkoop einde.

6/10 (IMDB)

avatar van Al DeNiro
Veel spannender dan Open Water & Adrift.

avatar van frolunda
Goed verzorgde en fraai geschoten film die helaas zelden de middelmaat ontstijgt.Daarvoor gebeurt er in het eerste uur te weinig,nemen de karakters onlogische beslissingen en is het acteren (vooral die Kate vond ik niet best) maar matig.Gelukkig werd het in het laatste half uur nog best spannend en kon ik het einde ook wel waarderen.Conclusie; Oost west,thuis best

avatar van Geno
Inderdaad een goed verzorgde film. En het was een goede keus om het verhaal, de dialogen en de situaties realistisch te benaderen. Maar wat meer wendingen in het verhaal had niet misstaan, want leunen op desolaatheid kon het niet, noch op de suspense, noch op de karakters waarmee je je had moeten kunnen identificeren, noch op een verrassend plot. Aan het eind van de film vraag je jezelf af; ja... en nu?!

Toch een 2,0 *

avatar van rep_robert
Aardig genrewerkje die eigenlijk nergens origineel oogt weet toch af en toe te overtuigen met de witte haaien, die overtuigend in beeld worden gebracht. Toch wringt het einde behoorlijk, omdat er niet echt naar een climax toe gewerkt lijkt te worden en de makers volgens mij niet echt een idee hadden hoe ze deze film tot een goed einde moesten brengen.

Dit resulteert uiteindelijk in een op het oog aardige film, maar richting het einde steeds besluitelozer wordt.

avatar van xxERWINxx
In deel 2 kwam geen enkele haai in voor, maar dit deel wel en hoe! Mooie beelden en mooi gefilmd , het verhaal is ook erg aangrijpend, ik vond dit deel het beste van de open water films.
Ook een goed eind.... spanning en vermakelijk! Top

avatar van dvdcrusher
Goede en spannende haaienfilm gebaseerd op ware feiten. Niks verkeerd mee, maar natuurlijk ook geen grootse film. Goede middelmaat
3,5 sterren

avatar van Daan258
Niet mijn soort film.
Ik heb het over het algemeen sowieso niet echt met horror films over/met dieren.
Ook dit filmpje wist me weinig te boeien en vond het behoorlijk langdradig en nergens spannend worden.
1,5*. meer kan ik er niet van maken.

Goede film en de spanning word goed opgebouwd, het acteerwerk was ook niet slecht

avatar van schenkowiets
Goeie film, spannend en kreeg t soms spaansbenauwd en dan is t goed

avatar van xxERWINxx
dvd voor 10,99 verwijst naar een andere film! Dat is deze niet

avatar van jeroentjuhhhhh
Ondanks dat het einde weinig verrassingen te bieden heeft, zorgt het redelijk vlotte en naturel gespeelde eerste gedeelte voor een sympathiek filmpje dat spaarzaam, maar effectief, z'n tanden laat zien. Nergens het gevoel dat je genept wordt als kijker... en voor iemand die het niet zo heeft op diepe wateren, was het af en toe met klamme handjes toekijken. Helaas pakt het niet met heel veel overtuiging door en blijft de film -net als de haai- rondcircelen totdat het geduld op is. Een herhaling van zetten, vol nerveus gehijg en gespartel... dan prefereer ik toch een wat minder realistisch (of gerust: onrealistisch) haaienfilmpje zoals The Shallows (2016) , waar ze redelijk creatief van benarde situaties wisselen. Toch een solide genrefilm in een hokje waar vooral veel troep wordt gemaakt.

avatar van mrklm
Een groepje vrienden maakt een boottochtje, het bootje kapseist en de plaatselijke haai is dol op menselijke hapjes. Tot zover het plot dat in beginsel een excuus is om knappe, schaars geklede dames en heren op fraaie wijze in beeld te brengen. Origineel is het verhaal dus allerminst, maar de haai levert één van de beste acteerprestaties door een dier sinds Benji neer en er zijn een paar zeer effectieve schrikmomenten die de oppervlakkigheid van het verhaal grotendeels doen vergeten.

avatar van Filmkriebel
Spannend tot zeer spannend, maar ook dun tot zeer dun, bijna niks eigenlijk om je anderhalf uur bezig te houden. Enkele toeristen worden na het kapseizen van hun bootje gedwongen om naar een eiland te zwemmen. Dat eiland ligt 15 à 20 kilometer ver ... Fucking Hell! ik denk dat je al een atletische conditie moet hebben om dit aan te kunnen dus ik vond de afstand wel overdreven. Maar waar het hier om draait is de verschrikking om open en bloot te staan voor een gevaar waar je niks tegen kunt doen. En het lukt de makers wel om een verstikkend gevoel over te brengen. Ze zijn letterlijk een vogel voor de kat, of in dit geval een sardine voor de haai. Ik vond persoonlijk The Shallows een betere film, en ja ik geef toe, ook dankzij Blake Lively. Kleine 3*