Avicii: True Stories (2017)

Zweden
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Levan Tsikurishvili
met Tim Bergling

Een beeld van de succesvolle carrière en het controversiële pensioen van de beroemde producer, tekstschrijver en artiest Avicii. Voor de eerste keer vertelt hij zelf over het succes en waarom hij zo onverwacht gestopt is met toeren. De filmmakers volgden elke stap van Avicii van dichtbij. Van zijn megashows tot persoonlijke interviews waarin Avicii vertelt over de druk die beroemdheid met zich meebrengt.

avatar van Rujar
Ik heb de docu gekeken n.a.v. zijn plotselinge dood. Ik moet zeggen dat de docu daar ook geen direct antwoord op kan geven. Behalve dat hij psychisch nog steeds een flinke deuk heeft opgelopen.

Vond de docu overigens wel heel erg matig. Het was vrij oppervlakkig en vond hem overigens heel erg weinig aan het woord. Heel erg weinig te zien van zijn priveleven en zijn contact met familie etc Het is meer een inkijk in het hectische leven van wat dus niet zo boeiend is omdat we dat allemaal wel weten van andere DJ's.

Ik vond de docu van DJ Bram Fidder dan wel iets interessanter (minder glamour) als je het eenzame leven van een DJ in beeld wilt brengen. #DJ (2017)

Best tikkeltje morbide deze documentaire over de zweedse DJ Tim.
Want ook al leefde hij nog gewoon tijdens het maken van deze muzikale documentaire en aan het slot hiervan, toch wordt er al met regelmaat gesproken over een "hij was" tijdperk.
Verder is het vooral schrijnend om te zien dat succes, volle stadions en een bak met geld blijkbaar toch niet altijd gelukkig maakt. We zien vooral een Avicii die tijdens de concerten lijkt te stralen maar in werkelijkheid bommetje vol stress en angst zit. Het pushen van de manager Ashra is tenenkrommend en deed mij denken aan de vader van Amy Winehouse in een eveneens bittere documentaire over een artiest die geleefd werd.....Hoe succes vol Avicii ook was, wat resteert is toch medelijden met een finale die nog dramatischer is ook al hadden de makers van deze biografie die ook nooit verwacht.

avatar van Elchapo
Triest echt zonde een getalenteerde muziekant die ten onder gaat aan alle druk die het artiestenleven met zich meebrengt.een mooie inkijk hoe het er eigenlijk achter de schermen aan toe gaat.en wat die hele discussie aan gaat hierboven..........over smaak valt niet te twisten,ik Ben zelf een enorme muziekliefhebber ga van enya tot Metallica. Electronische Muziek blijft echter altijd mijn voorkeur behouden.waar ik wel altijd een vreselijke hekel aan heb is dat geleuter dat deze muziek slechts uit een computer komt en dat iedereen dat zou kunnen(!!!!!!!!) alsof de Beatles en al die andere lsd gebruikers uit de jaren 60 zo goed waren.ook hele simpele muziek wat mij betreft.een tijdje geleden zag ik een docu. over de beach boys die met een schandalige arrogantie zaten te beweren het beste album ( pet sounds) aller tijden te hebben gemaakt.je moet maar durven: simpele zeikliedjes maken en dan beweren dat het het beste is wat de mensheid ooit zal horen !!!!! Nee,avicii wordt in deze docu geheel terecht vergeleken met j.s.bach,ook een muziekant die in zijn hoofd complete muziek al gecomponeerd had alvorens het op papier te zetten.......3.5 stars.

Rujar schreef:

Welk privé leven? Daar begint het juist over, dat die geen privé heeft gehad

Het gehele repertoire van Avicii is mij niet bekend, maar muzikale oorwurmen zoals Levels, Wake Me Up en Hey Brother zijn mij helaas niet ontgaan. De genialiteit van de songs die in deze docu vaak wordt aangehaald doen de wenkbrauwen dan ook herhaaldelijk fronsen. Talking head Nile Rodgers vindt hem de beste songwriter waar hij ooit mee heeft gewerkt, maar ik denk dat hij hetzelfde zal zeggen in docu’s over Daft Punk of Pharrel.

Avicii komt over als een sympathieke gozer en een doorzetter, maar de ware Tim Bergling zien we helaas te weinig. Wat rest is een docu met een wrang karakter. Door het tragisch overlijden is het extra pijnlijk om te zien hoe Bergling door mensen als Pournouri werd uitgemolken en gepusht.

avatar van james_cameron
Onthullende en vooral voorspellende documentaire over de getroubleerde artiest Tim Bergling, ook wel bekend als Avicii. Uitgebracht vlak voor zijn dood; wanneer je de documentaire kijkt lijkt alles vreemd genoeg ook naar zijn dood toe te werken. Toeval natuurlijk, maar het geheel krijgt nu wel een morbide extra betekenis. Als documentaire is dit in ieder geval redelijk interessant en onderhoudend genoeg, al wordt er te veel aandacht besteed aan de angsten en paniekaanvallen van Avicii, en te weinig aan zijn muziek. Niet dat die zo bijzonder is, maar goed.

avatar van TornadoEF5
Fijne docu, al is hij toch iets te langdradig naar het einde toe. Op een bepaald moment heb je het toch wel gehad, zeker vanaf het punt dat er dieper wordt ingegaan op Avicii die zo snel mogelijk uit dit leventje wilt. In bepaalde punten herken ik me wel, ik vind vooral zijn interesse in Carl Jung interessant, aangezien ik ook veel met Carl Jung en typologie bezig ben, zoals ik hier bijvoorbeeld al toonde Jullie persoonlijkheid - MovieMeter.nl, en Avicii is duidelijk ook een introvert en intuïtief zoals hij zelf aangeeft, dus op dat vlak hebben we ook al hetzelfde type. Alleen wordt in de docu niet uitgelicht of hij een F of een T is, en of hij een P of een J is, dus ik ben echt benieuwd wat zijn volledig resultaat was. Maar ik herken me wel zeker deels in hem. Misschien wel de muzikant waar ik me het meest in herken, samen met Kurt Cobain die al een even triestig einde kende.

Maar ik vind docu's verder nooit interessant genoeg om twee uur op te vullen, dus ik denk niet echt dat dit een genre voor is. Ik vond wel dat ik dit eens moest gezien hebben. Maar ik denk niet dat ik verder nog heel veel docu's zal kijken. Daarvoor boeit het me niet genoeg.

avatar van Brabants
Deze documentaire geeft een goed beeld wat roem met een mens kan doen. Zeker op jonge leeftijd en wat dat met zich meebrengt. Zijn keus om te stoppen met touren leek aan het einde van zijn carrière een juiste beslissing....

avatar van mnrk
Een indrukwekkende en toch ook een documentaire waar je stil van wordt door Levan Tsikurishvili...

Het geeft allemaal een goed beeld van wat het allemaal kan doen met je , "Succes" is niet altijd voor iedereen iets positiefs...

Tim Bergling ( Avicii ) laat in ieder geval mooie en leuke muziek achter (mijn persoonlijke mening) en zal daarom ook nooit vergeten worden...

avatar van mjk87
True Stories, een samenvoeging van de twee albumtitels. Los gezien vind ik die woorden wat lege jargon, maar samengevoegd geeft het een zekere eerlijkheid, iets dat deze documentaire best geeft. De film is een behoorlijke inkijkje in de leefwereld van Avicii, eerst en vooral een schuchter en aardig kereltje dat werd geleefd door de roem en faam maar ook door ingewijden die steeds voor hem lieten kiezen dan altijd de carrière kozen boven zijn eigen ik. Maar het is ook een documentaire met al die bekende kopper die worden geïnterviewd, voor mij een stuk minder interessant. Ik zie liever een goed geregisseerde docu (af en toe) of beelden van Avicii zelf zonder commentaar (ook af en toe). Bovendien is na 3 kwartier het verhaal eigenlijk wel duidelijk en kon de rest me maar matig boeien. 2,0*.

avatar van mystica
Bijzondere documentaire over het leven Tim Bergling aka Avicii. Schrijnend om te zien hoe een jong super talent veel te vroeg wordt opgebrand door iedereen om hem heen die hem maar blijft forceren om te blijven optreden. Deze jongeman had zo niet hoeven eindigen als hij niet van die "bloedzuigers" zoals hij ze zelf noemt, om zich heen had gehad. Volgens mij is dit het lot van veel succesvolle popsterren.

avatar van des1
Sorry hoor, maar die zgn. composities van al die DJ's is allemaal omhoog gevallen pulp. Krijgt veelste veel waardering. Triest dat mensen daar als kuddedieren tig euro's voor over voor een optreden, terwijl échte musici vaak een schrijnend bestaan hebben. En dan ook "ooh, tis toch wat dat ie aan de druk is bezweken"...

des1 schreef:
Sorry hoor

Het is je vergeven.

avatar van JeroenFR08
des1 schreef:

Haha sjonge jonge. Bizar dat je zo’n groep mensen met bijbehorende dj’s zo weg zet. Generatiekloofje misschien? Of wrok, ik weet het niet. Aparte generalisering iig.

Volgens mij streef je ook geheel aan het feit voorbij dat dj’s ook mensen zijn en ook innerlijke demonen kunnen hebben.

avatar van Verkaazde
TornadoEF5 schreef:

Heeft weinig zin om het consequent te doen zolang cannabis niet gelegaliseerd wordt. Ja, Zwolle heeft dat weer goed voelen aankomen. Muziek in het algemeen, werkt erg goed om je gedachten te verzetten. Veel andere zaken brengen doorgaans veel negativiteit naar boven. Muziek juist niet. Daarom dat Avicii en veel andere muzikanten zo een belangrijke maatschappelijke rol spelen.

Maat volgens mij ben je gewoon een junk

avatar van Angel9999
Ik vind het een heftige en dramatische documentaire. Ik kreeg door deze documentaire een heel ander inzicht over het waarom hij zelfmoord heeft gepleegd. Meerdere factoren dan wat destijds de media ons vertelde toch.

Opvallend dat verfilmd werd dat het de manager voornamelijk om geld te doen was. Zou hij daar nog een extra zakcentje voor hebben gekregen dat die uitspraken van hem in de documentaire mogen zitten?

Helaas een goed voorbeeld voor andere dj's, producers zoals o.a. Hardwell die vervolgens een stapje terug doen en dat is tof!

Avicii, een normale, gevoelige jongeman die eigenlijk alleen maar muziek wou maken. R.I.P.

avatar van Fisico
Wetende hoe het uiteindelijk Tim Bergling vergaan is een vrij ongemakkelijke bittere documentaire. Zonde van de persoon en het talent Tim Bergling die veel te vroeg is heengegaan. Eigenlijk was hij een kleine jongen die door zijn talent doorstootte naar de wereldtop en hier totaal niet was op voorbereid (of kon worden). Het liefste wat hij deed was muziek maken, dag en nacht als het moest. Maar al de rest wat daarbij kwam kijken: media, tournees, fans, interne/externe druk, macht, geld, ... was niet aan hem besteed. Het begon met fysieke klachten aan de maag die uiteindelijk resulteerden in psychische klachten...

Hij was misschien te braaf voor het wereldje, al lijkt me naïef me een betere woordkeuze. Naïef dan in de positieve zin van het woord. Te goedgelovig, te meegaand en te onwetend om "nee" te durven zeggen. Het overkomt je, je rolt erin en het is moeilijk om eraan te ontsnappen eens het te laat is. Het is niet iedereen gegeven om met de druk (en de gevolgen) van een celebrity om te gaan. Een stap terugzetten betekent zware financiële gevolgen (terecht vanuit financieel/economisch standpunt), maar op menselijk vlak een ramp zeker wanneer je weet dat derden vaak de 'verkeerde' adviezen geven vaak uit eigenbelang.

Ik heb in tegenstelling tot films niet zoveel met muziek, buiten deze op de radio of deze die sporadisch in de auto draait. Maar de muziek van Avicii vond ik steeds erg vermakelijke opgewekte nummers. Topklasse in het genre, dat werd ook aangegeven door zijn con-cullega's. RIP!