• 8.485.752 stemmen

Geregisseerd door: M. Night Shyamalan

Met onder meer: Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix en William Hurt

Releasedatum: 26 augustus 2004

Plot The Village

"There is no turning back"

De film vertelt het verhaal van een hechte gemeenschap. De raad van ouderen waarschuwt de inwoners voor de mysterieuze wezens die zich in de bossen rond het dorp schuilhouden. De nieuwsgierige Lucius Hunt (Joaquin Phoenix) is van plan de dorpsgrens te overschrijden en het onbekende te trotseren. Het lijkt er op dat hij met deze daad de toekomst van het dorp voor altijd zal veranderen...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van KlatschBoem

KlatschBoem

Dit vond ik een prima film toen ik een jaar of 15 was. En dat is precies wat het is: een tienergriezelfilm waarbij het plot eigenlijk te afgezaagd is om er echt wat mee te kunnen.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Na The Sixth Sense was regisseur M. Night Shyamalan een gevierd regisseur in Hollywood, wiens nieuwe film een belevenis was voor het publiek. Films als Unbreakable en Signs werden dan ook grote, commerciële successen, maar het niveau van The Sixth Sense werd nergens gehaald.

Ook The Village deed het met een opbrengst van 257 miljoen dollar, bepaald niet slecht in de bioscopen. Maar de film kreeg verder weinig lovende kritieken van zowel pers en publiek. Niet geheel onterecht, want het verhaal rondom The Village is behoorlijk vergezocht. In tegenstelling tot The Sixth Sense weet Shyamalan hier nauwelijks spanning te creëren. Het verhaal sleept zich tergend langzaam voort, en het duurt ruim een uur voordat er ook daadwerkelijk wat gebeurd. Dit is jammer, want The Village is verder geen onaardige film. De decors, kostuums, fotografie en muziek zijn allemaal dik in orde. Het acteerwerk is goed, waarbij met name Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix en William Hurt opvallen. Als horrorfilm is The Village echter mislukt.

avatar van Borderline

Borderline

Ik kon weinig met deze film, saai, deed me te weinig, voelde de spanning niet aan, die andere blijkbaar wel voelde zo te lezen, nee, niet mijn ding helaas

avatar van soom

soom

Baby sleep, gently sleep, life is long and love is deep.

Time will be sweet for thee.

All the world to see.

Time to look about and know

How the shadows come and go..

How the breeze stirs the trees,

how the blossoms grow..

Bryce Dallas Howard is weer ontieglijk fijn. Ik houd van haar werk, zoals ze alles doet, hoe en waar ze niet of wel (naar) kijkt. Magistraal. Joaquin Phoenix is ook niet verkeerd. Daarnaast is vooral Judy Greer fantastisch.

Verder aardig beklemmend, maar zoals ik gister bij Unbreakable schreef, Signs vind ik de beste film. Van the Visit tot aan Signs dus.

Wat voor enorm ego de beste man ook schijnt te hebben, filmmaken kan hij wel zeker en gewis.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een film die wat uit de gratie is gevallen en volgens mij ook geen nieuw publiek weet te overtuigen. Het steunt nogal sterk op het verhaal ook, met wat kleurgebruik om het mooi aan te kleden. Dat verhaal is niet slecht, maar de sfeer is nooit beklijvend en het acteerwerk is nooit echt sterk. Bryce Dallas Howard vond ik nog niet slecht. Ik zag Kirsten Dunst die rol nog wel spelen. De film kan trouwens rekenen op een indrukwekkende cast, ook al blijft het bij de meeste nogal kort en onder de vlakte. Naast grote rollen voor Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix, Adrien Brody, William Hurt en Sigourney Weaver heb je nog Brendan Gleeson, eeuwige bijrol Judy Greer, Jesse Eisenberg in één van zijn eerste rollen en Funny Games en Dreamers acteur Michael Pitt.

De film is wel gezellig om te kijken, er gebeurt voldoende om het interessant te houden, maar het mist de nodige sfeer om er echt een donker sprookje van te maken, het mist spanning om er een horror van te maken en de overkill van de bekende cast verlegt de focus te veel bij de kijker.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Met een geweldige cast, een mooie setting en een bak met geld, wat zou er dan mis kunnen gaan. Nou wanneer Shyamalan het zelf verknald, als schrijver en regisseur. Want als basis staat er toch een redelijk plot waar je wel zeker wat mee kunt doen. Helaas is er een slappe hap van gemaakt met eigenlijk helemaal geen enkel personage dat ook maar iets bijzonder te noemen is.

Saaie monologen, daar wordt je onder bedolven. Oja, daarnaast nog zoiets als wezens die rondom het dorp leven. Zo nu een dan spelen die een rolletje, en dat had zeker anders gemoeten. Van het thriller gehalte heeft maar weinig tijd tussen al dat gebabbel door en wat sneue relaties die wat moeilijk lopen.

En dat heeft de regisseur zeker vaker gedaan, een verhaal dat wat beloofd gewoonweg slecht uitwerken. De man mag nog van een geluk spreken dat hij mocht werken met deze cast die het nog wat verdraaglijk maken. Dat red de zaak, samen met de muziek en de mooie maar kille setting.

Ik weet nog dat toen deze net was uitgekomen ik de prent wel een aantal keren gestart had maar vroegtijdig afbrak. Pas een paar jaar later is het mij gelukt om het geheel te beoordelen, een 3** beloning destijds. En daar blijf ik bij omdat er toch punten zijn die wel aardig uit de verf komen. Het verhaal is een aardige domper, en dat heeft men over de gehele wereld wel laten weten.

Een super start van de regisseur zijn carrière, hoe verder ik kom hoe minder zijn werken werden. Ik ben bang dat dit de laatste kijkbeurt voor deze prent is geweest.

avatar van Waverick

Waverick

Left4Dead schreef:

Jammer dat je deze niet zo kan appreciëren. Bij mij staat hij wel in hoog aanzien, ik herzie hem regelmatig, puur voor de sfeer en toch ook voor het verhaal.

Het draait uiteindelijk ook helemaal niet om de monsters, maar meer om wat het doet met de dorpelingen. Twee jonge mensen komen in het middelpunt te staan, omdat ze verder durven te gaan dan de anderen. Zonder het te weten houden ze hierdoor wel de illusie van hun ouders in stand. Erg herkenbaar en ook actueel.

avatar van Shadowed

Shadowed

Matig.

Shyamalan begon ooit goed met zijn carrière waarbij zijn films het ook goed deden bij menig criticus. Gaandeweg is dat wat verwatert. Deze film werd nog gedeeltelijk redelijk ontvangen, maar het leek wel de eerste echte misser te betekenen voor Shyamalan, en nadat ik de film zelf heb mogen aanschouwen begrijp ik dat ook maar al te goed.

Opvallend is dat Shyamalan veelvuldig op een onheilspellende, mysterieuze sfeer mikt die er nooit uitkomt. Vooral omdat er nogal weinig wordt ondernomen vanuit de regie om het verhaal spannender te maken dan dat het is. Enkel de nachtelijke beelden waarbij olielampen worden ingezet kenmerken zich in een aardige dosis sfeer, maar verder is de spanning nogal ver te zoeken.

Acteerwerk is ook best brak. Brody doet het nog wel aardig, maar Phoenix acteert eerder droog. Het grootste probleem is echter Bryce. Moet blijkbaar een beperking hebben met haar zicht, maar als dit niet expliciet werd gezegd had ik eerder gedacht dat ze gewoon achterlijk zou zijn zoals Brody. Rare, theatrale dialogen ook. Past nergens in de film en de ongemakkelijke focus op sentiment haalt het verhaal eerder achteruit dan vooruit.

De aankleding is nog wel leuk gedaan en over de uitkomst van het verhaal ben ik ook wel tevreden. Beetje jammer dat ik de twist al wist omdat het simpelweg te lang heeft geduurd voordat ik de film zag. Het jammere is dat ik er maar weinig sfeer vanaf vind komen. De nachtelijke scenes zijn niet intens genoeg, en de film doet daarnaast ook te veel aan onwaarschijnlijkheden die niet serieus te nemen zijn (Bryce die met open deur gaat wachten op Phoenix bijvoorbeeld).

Nee, dit vond ik eerlijk gezegd maar niks en een serieuze miskleun voor Shyamalan. Voor een laag cijfer ziet de productie er nog te redelijk uit en is de mysterieuze omgeving voldoende ingericht om nooit saai te worden, maar verder voelt het aan alsof deze film nogal makkelijk in elkaar is gedraaid. Op z'n minst een sfeervolle en passende filter toevoegen had al wonderen kunnen doen.