• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.674 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.482 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

DjFrankie schreef:

2 Blood: The Last Vampire (2009)

FTV

2 pt 23-9-2018 (4)

(afbeelding)

Film doet zijn naam eer aan, heel veel bloed. Toch kon deze me niet helemaal boeien. Zwak einde. Ook het feit dat zij vampier is had beter uitgewerkt mogen. Ik zag ook dat de Anime veel beter gewaardeerd werd, wellicht is dat een betere keuze,.

Ah toch tijd gevonden

DjFrankie

• 3422 berichten
  • 3505 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Ah toch tijd gevonden

In het weekend in de ochtend gaat me dit vaak wel lukken

joolstein

• 10841 berichten
  • 8938 stemmen

2. The Cottage (2008) 3*

FTV - 2 punten

Totaal: 4 punten

https://acidburnshorrorshow.files.wordpress.com/2017/05/bqt4ptvt.jpg?w=640

Het woord wat bij me opkwam bij deze film is; Gedegen. Gedegen verhaal, gedegen acteerwerk, gedegen effecten en gedegen plants en pay-offs. Zo beetje alles is prima verzorgt en kleurt binnen de lijntjes. Het enige waar de film enigszins afwijkt is de muziek. De film werkt eigenlijk het beste als je helemaal niets weet. Wie dat wil moet eigenlijk niet verder lezen.

In het begin leek de film nog op een vreemd vakantie-uitstapje van twee broers maar al heel snel blijkt een misdaadverhaal waarna het gaandeweg steeds meer ontwikkelt tot een bloederige horrorfilm. Een van de drie(vier) hoofdrollen wordt gespeeld door Andy Serkis ( Smeagol/ Gollum uit ‘The Lord of the Rings’) Hij is prima acteur! En samen met zijn broertje Peter (Reece Shearsmith) vormt hij in deze film een komische duo (een slimme en een domme)

De beproefde formule van dit soort genrefilms is natuurlijk bekend en zal dus niet echt verrassen maar de regisseur weet mede door hier en daar fijne Britse humor en gore, goed met die formule om te gaan en levert een film die geen moment verveelt.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8938 stemmen

3. Love Object (2003) 2,5*

FTV - 2 punten

Totaal: 6 punten

http://1.bp.blogspot.com/-iUgWETpBMP8/VNuv22dAaeI/AAAAAAAAAWE/cR75Mj7kUs0/s1600/3333973137860.jpg

Een erg middelmatige film over schuchtere kantoorklerk Kenneth (Desmond Harrington van DEXTER), die na de online aanschaf van levensechte sekspop Nikki en de romantische gevoelens voor zijn collega Lisa het onderscheid tussen werkelijkheid en fantasie kwijtraakt. Het deed me enigszins denken aan het vergelijkbare Pin (1988) Op zich een redelijk leuk gegeven maar het is echter allemaal te voorspelbaar.(tot en met de twist aan het einde toe) Daarnaast zijn beelden behoorlijk saai gefilmd... Veel had er goed kunnen gemaakt door wat explicieter de horror-elementen in beeld te brengen maar helaas viel dat ook tegen.(veel was off-screen) Wel zien we een paar keer vluchtig een borst van Melissa Sagemiller (of look-a-like) Ze is een leuke meid maar haar personage bezat ook tegenstrijdigheden. Ook is er nog Udo Kier te zien in een kleine rol als huismeester. Doordat de erotische, psychologische, drama en horror -elementen alle op een laag pitje stonden blijft de film vooral hangen in middelmatigheid. En waarom waren er toch steeds mensen met misvormingen en rode plekken te zien?

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

#2 Ôdishon (1999) - 115 minuten - FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1253.jpg?cb=1522843972

Kiri, Kiri, Kiri!

Dit zijn de filmpjes die ik graag ontdek tijdens zo'n horror challenge.

Deze audition zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen, maar ik vond het toch wel een pareltje.

Apart werkje!

John Milton

• 24231 berichten
  • 13399 stemmen

10. Flesh of the Void (2017)

Oostenrijk

FTV – 77 minuten – Horror

2 punten – 23-09-2018 - (10 films, 20 punten)

https://www.horror-fix.com/wp-content/uploads/2017/04/flesh-of-the-void-horror-film-trailer.jpg

Flesh of the Void (2017) is een experimentele film over hoe het zou voelen als de dood werkelijk de meest verschrikkelijke bewuste ervaring zou zijn. Een gewelddadige en groteske reis door de diepste angsten van de mens, aldus de synopsis. Gezellige film voor de zondagochtend, terwijl buiten op straat de kerkgangers gebogen door de regen schuifelen.

James Quinn maakte voordat hij hiermee zijn eerste lange film afleverde al even gezellige shorts, zoals Trinity of Decay. Flesh of the Void gaat voor mijn gevoel nog wel een stapje verder. De vergelijking met Begotten (1990) is al gemaakt, en ik vind die zelf niet vergezocht. Deze film is voor mijn gevoel iets sterker, maar dat kan evenzeer aan de bui hebben gelegen. Bij dit soort films zonder plotlijnen is het sowieso veelal gevoel en hoe de beelden en geluiden op je over komen. En juist dat laatste is belangrijk. Flesh of the Void heeft een uiterst nare soundtrack, eigenlijk zou je hem in het pikdonker met headphones moeten kijken (of hard uit fatsoenlijke speakers).

Een film die beoogt om je een supernaar gevoel te geven dus, als je de synopsis zo leest. En aangezien het de (vertaalde) woorden van de regisseur zelf zijn, hoef je dus aan zijn intentie allerminst te twijfelen: Quinn is hier niet om je prettig vermaak voor te schotelen. Wel onrust, piemel, ejaculaties, en een keur aan onprettige beelden en verontrustende geluiden. Een nachtmerrie van doodsangsten in experimentele filmvorm zogezegd. Sommige sequenties duren iets te lang en je kunt je vraagtekens zetten bij de rubber pielemuizen. Maar ik was alsnog erg gefascineerd door dit naargeestige werkje.

Ik kreeg trouwens nog wel de slappe lach van het gezicht van miss John Milton die onverwacht binnen kwam lopen, terwijl een afgehakte snikkel tussen twee gulzige lippen verdween. De 'waarom kijk je dat?!?' die ik naar mijn hoofd geslingerd kreeg terwijl ze met grote ogen rechtsomkeert maakte, kon ik zo snel even niet beantwoorden...

Kijk vooral de teaser zou ik zeggen, weet waar je aan begint.

3,5*

---------------

11. Hwa-i-teu: Jeo-woo-eui Mel-lo-di (2011)

Zuid-Korea

FTV – 106 minuten – Horror

2 punten – 23-09-2018 - (11 films, 22 punten)

https://vareverta.files.wordpress.com/2013/04/white-melody-of-death-2011-movie-image-1-600x398.jpg

en toen even iets heel anders...

Als je zoekt op horrorfilms uit Zuid-Korea met meer dan 5 sterren, dan staat White: The Melody of the Curse bovenaan. Niet helemaal terecht wat mij betreft, want beter dan A Tale of Two Sisters, The Host of The Wailing is de film naar mijn mening niet. Leuk om naar te kijken is het wel, deze donkere twist op het K-pop wereldje waarin de jonge wannabe idooltjes elkaar continu af proberen te troeven om in het middelpunt te kunnen komen.

White: The Melody of the Curse bevat de Aziatische vloek-horrorelementen die wel al kennen van films als The Grudge en The Ring, maar dan tussen de jonge popsterretjes in. De film heeft prima effecten, een aantal leuke actrices en de song en dansnummers zijn prima gedaan. Ik ben een paar keer toch geschrokken en de beenharen hebben een keertje overeind gestaan, wat je zou kunnen zien als JM’s horrorkeurmerk. Desalniettemin zakt de film in het midden wat in, vond ik het whodunnit plot wat mager en warrig en komt de nadruk op een gegeven moment iets teveel op de jump scares te liggen. Maar alsnog best aangenaam.

3*

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

#3 Primeval (2007) - 93 minuten - FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/40000/40331.jpg?cb=1379244504

Gustave!

In deze Primeval gaat een nieuwsploeg naar een oorlogsgebied in afrika op zoek naar een reuzenkrokodil.

Hoewel sommigen bij de film berichten dat de krokodil er realistisch uitziet, vond ik het wel meevallen.

Het lage gemiddelde spreekt dan ook boekdelen, maar ondanks dat zaten er wel wat aardige scenes in.

Toch meer dan een dertien in een dozijn film vind ik het niet.

Niemendalletje!

joolstein

• 10841 berichten
  • 8938 stemmen

4. Family Blood (2018) 2*

FTV - 2 punten

Totaal: 8 punten

https://i.pinimg.com/564x/53/99/3c/53993c45fb3393e4efc947f0a52490cd.jpg

Zucht, wederom een film die meer wil zijn door er drama aan toe te voegen. Waar ze mee komen is een weinig interessant verslavingsdrama waar men dan al even oninteressante dramatiek rond vampieren werd ingemengd. (Weggezet als was het ook een vorm van verslaving) Hoewel het waarschijnlijk daardoor onvermijdelijk was om in te gaan op het drama over een moeder in herstel en de effecten die haar verslaving heeft op haar kinderen, vond ik het regelmatig tenenkrommend sentimenteel. De film behandelt voor zeer groot gedeelte niets anders dan de ontregelde moeder-zoon-relatie. Daardoor was het (weer) niets minder dan een film die pretendeerde om meer te zijn, maar het niet is. Getuige ook de moderne jump-scares die er nog even ingestopt werden. Toch was niet alles kommer en kwel; de film is prima gestileerd, goed geschoten en actrice Vinessa Shaw speelt overtuigend. Verslaving kan horror en monsterlijke zijn maar bij deze film was het vooral dramatisch.

morpheus2000

• 599 berichten
  • 10390 stemmen

1. Keep Watching (2017)

FTV - 89 min - 2 punten - (22-09-2018)

Totaal: 2 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/96000/96382.jpg?cb=1523193563

Een gezin wat opgesloten zit in hun huis en ondertussen opgejaagd wordt door een aantal gasten met maskers op. Op de meest vreemde plekken (een afvoerputje??) zitten camera's en te pas en te onpas zien we vanuit verschillende standpunten wat er allemaal gebeurd en hoe het gezin steeds meer in het nauw komt. Weinig bloed en niet echt heel erg spannend, wel een leuk tussendoortje...

2,5 *

morpheus2000

• 599 berichten
  • 10390 stemmen

2. Resident Evil: The Final Chapter (2016)

FTV - 105 min - 2 punten - (23-09-2018)

Totaal: 4 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/536000/536428.jpg?cb=1485768500

In ieder geval weer beter dan de 2 delen hiervoor (Afterlife en Retribution), maar hopelijk gaan ze het nu echt houden bij de "Final Chapter", maar vrees het ergste nadat Alice in het laatste shot alweer werd achtervolgt door vliegende monsters...

3 *

Shinobi

• 4305 berichten
  • 2551 stemmen

#01. Mandy (2018) - 120 minuten - FTV.

https://i.imgur.com/DaL5rc2.jpg

Dit leek me wel een leuke openingsfilm om mee van start te gaan. Een hoogst opmerkelijke horror die zeker gezien moet worden, alleen al om Nicolas Cage op zijn top te zien.

Noodless

• 10044 berichten
  • 6180 stemmen

4 Don't Sleep (2017)

FTV - 101 min.

https://i0.wp.com/static3.aintitcool.com/assets2012/aicncomics/dontsleep1.jpg

De misleidende cover is op zich al een vraagteken ???

Het eerste half uur is best aardig en sfeervol, maar gaandeweg ontaardt dit werkje in een chaotisch geheel van flauwe horrorelementen en onnodige plottwisten. Het thema rond de demonen komt ook niet echt uit de verf gezien de belabberde make-up ervan waardoor het aspect eng volledig verdwijnt. Charlbi Dean is een mooie meid die enigszins verrassend ook iets te verbergen heeft. Al lijkt dit wel duidelijk voor de aandachtige kijker in de beginfase. Kortom : toch een kleine ontgoocheling. 4/10

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8284 stemmen

3. Day of the Dead: Bloodline (2018) FTV

https://cdn4.i-scmp.com/sites/default/files/styles/980x551/public/images/methode/2018/05/28/6a6e894e-6244-11e8-82ea-2acc56ad2bf7_1280x720_175702.jpg?itok=2rQKq3PB

Films uit het zombiegenre mag ik graag zien, maar dit vond ik toch werkelijk niets. Het acteren was van een niveau GTST en Zoe vind ik een weinig charismatische hoofdpersoon. Je moet ook echt een zombie zijn om voor haar te vallen!

En een zombie om een script als deze te schrijven, want voor de rest bevat de film weer onbegrijpelijk irritante fouten. Ja, in een door zombies vergeven plek ga je lekker met je raampje open rijden en met je handje in de wind spelen! Later deed een andere troela (die op de auto moest passen) precies hetzelfde. En we laten de zombies één voor één gecontroleerd door het hek binnenkomen, zodat Zoe een bloedmonster kan nemen. Oei, er komen wel erg veel zombies op het hek af. Schiet op!

... of je gebruikt je machinegeweren om dat zombieleger wat te decimeren met het hek nog dicht?
(Zie plaatje)

Het feit dat dit groepje als enige nog niet was overlopen door zombies zou je doen denken dat ze resistent waren wegens een tekort aan herseninhoud! Zombies die over de vele plotgaten heen kunnen kijken kunnen zich vast vermaken met deze film, maar ik vond het maar matig!

Noodless

• 10044 berichten
  • 6180 stemmen

5 Poltergeist (2015)

FTV - 93 min.

https://static1.squarespace.com/static/529e3f47e4b0437241215504/t/55710d79e4b07325bff0aa26/1433472387412/?format=1500w

Gewoonweg belachelijke remake van een klassieker !

Vorig jaar ergens als cadeau gekregen en nu pas naar de film gekeken omdat ik eigenlijk deze film niet echt wou zien. Helaas beamen mijn negatieve voorgevoelens over dit horrorwerkje want het is allemaal nog slechter dan ik had gedacht. Er valt weinig tot niks te beleven in deze knullige remake met daarbij ook nog zeer matig acteerwerk . 2/10

John Milton

• 24231 berichten
  • 13399 stemmen

12. Djinn (2013)

Verenigde Arabische Emiraten

FTV – 82 minuten – Horror / Thriller

2 punten – 23-09-2018 - (12 films, 22 punten)

https://agirlsguidetohorror.com/wp-content/uploads/2015/09/Djinn-2013-Aiysha-Hart-Razane-Jammal-HD-Wallpaper-3-728x309.png

De laatste film van Tobe Hooper (The Texas Chain Saw Massacre). Het is weinig origineel om mee te openen, maar dat zal vermoedelijk de eeuwige associatie blijven bij Djinn. Deze productie uit de Verenigde Arabische Emiraten is de eerste bovennatuurlijke horrorthriller die deel Engels en deels Arabisch is, en grotendeels rond Dubai opgenomen. 5 miljoen dollar budget is misschien niet veel geld vergeleken met het gros van de films die in de bios draait, maar een ervaren filmmaker als Hooper heeft lang geleden al bewezen met beduidend minder uit de voeten te kunnen. Het is dan ook jammer dat de film niet iets beter is. Zo’n acteur als die Amerikaan in het eerste kwartier van de film. Zo jammer. Gelukkig doet de rest van de cast het beter dan dat. Aiysha Hart (hier in haar debuut) en Razane Jammal zijn bovendien geen straf om naar te kijken.

Djinn is uiteindelijk minder slecht dan ik had verwacht, maar de verwachtingen waren laag, grotendeels door de poster en het gemiddelde cijfer hier. Bij vlagen wordt het nog best wat creepy en de locaties zijn prima. Hooper is alleen weinig terughoudend, met de Djinn. We zien hem snel en ook daarna gaat hij niet voor de subtiele onderhoudse spanning, wat je ook terughoort in de soundtrack. Wat ik alleen niet snap is dat de manier waarop Hooper hier jump scares gebruikt. Als je de spanning over langere tijd is opgevoerd, kan jezelf even compleet de tering schrikken erg fijn zijn, bij wijze van ontlading. Maar hier komen ze óók uit het niets, in scènes waar van spanningsopbouw geen enkele sprake is. BOE! -schrik. Of niet eens. Ja, en dan? -Dan nog een keer. Meh.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMDEzY2Q3NWUtOGQ1ZS00YjM0LWJkMGMtYmQ4ZTQ5OGFiMTM5XkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_SX1777_CR0,0,1777,832_AL_.jpg

Als we Djinn vergelijken met een film als Za'er (2004) uit Bahrein, dan is het zowat een meesterwerk. Maar uiteraard komt Hooper er zo makkelijk nou ook weer niet vanaf. Soms lijkt hij net iets teveel te willen voor wat het budget toelaat, en meer dan eens voelt de film wat chaotisch, vooral naar het einde van de film toe, waar Hooper wat mij betreft alsnog uit de bocht vliegt en zijn voldoende verspeelt. Al stel ik het de afloop stiekem wel op prijs.

2,5*

Noodless

• 10044 berichten
  • 6180 stemmen

6 Tremors: A Cold Day in Hell (2018)

FTV - 98 min.

https://1.bp.blogspot.com/-Ec2oqnea7Eg/Wt3rnzjQMOI/AAAAAAAAMXE/AnkH0Zz5RUYPX9sV70dw1ivly297X4bQgCKgBGAs/s0/Tremors%2BA%2BCold%2BDay%2BIn%2BHell%2Bdvd%2Bcover.jpgb

Vond de film toch nog best te doen vooral door de mooie duidelijke beelden van de monsters.

Maar de film weet niet meer te verrassen en deze serie films lijken meer en meer komischer te worden in vergelijking met het eerste deel en zeker wat het genre horror wil beogen. 5/10

Kondoro

• 11524 berichten
  • 2866 stemmen

Mijn aftrap:

1. Dark Skies (2013)

Verenigde Staten

Horror / Sciencefiction

98 minuten

FTV

https://film1-static.akamaized.net/images/landscape/960x540/103648.jpg

Om de horror challenge af te trappen en alvast in de horror ‘stemming’ te komen heb ik er maar voor gekozen deze film snel even op te zetten, door het vieze weer had ik niet zoveel zin om iets te doen en leek een film kijken mij een mooie gelegenheid. Al is dat niet de enigste reden, ik moest natuurlijk gewoon even een film kijken op mijn gloednieuwe televisie die ik van de week binnen heb gekregen en gisterochtend heb opgehangen in mijn kamer. Ik moet zeggen dat ik best verrast ben van deze film, héél bijzonder wist hij niet te worden maar ik heb me bijna niet verveeld (tegen het einde aan mocht er wat pit in komen). Er is niet veel spanning aanwezig waardoor de film nergens echt eng word en qua horror valt het nog best mee.

Volledige mening.

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7273 stemmen

#2 Sting of Death (1965) - 80 minuten - FTV

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMWJkZmVlZGItY2U4Yi00MzU4LTkxMDQtMjNiYmIxY2U4MTZlXkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_SY500_CR0,0,676,500_AL_.jpg

Potentiële kandidaat voor het meest belachelijke filmmonster aller tijden. Jawel een kwallenman met een leger aan killer-kwallen (plastic zakjes gevuld met water). Tsja zo wordt het nooit wat met het kwallen-subgenre, desalniettemin was niemand dan Neil Sedaka bereid om nog wat nummers te leveren voor de soundtrack, waaronder misschien nog wel het beste nummer dat ik ooit van hem hoorde: "To do the jalla Jellyfish". Gaat hier deze week in high rotation, mits het op Spotify te vinden is.

Meer lachen, dan griezelen, al is dat waarschijnlijk niet helemaal de bedoeling geweest van de regisseur.

(3*)

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

2. Qaqqat Alanngui (2011)

Groenland, FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/94000/94653.300.jpg?cb=1537604977

Ik kan me wel aansluiten bij het verhaal van John Milton. Altijd leuk om een wat ongebruikelijke lokale productie te zien, en Qaqqat Alunngui is ondanks z'n duidelijk aanwezige gebreken een charmant filmpje geworden. Nu scheelt het dat Groenland er fantastisch mooi uitziet, en dat er ook voor een lokale legende gekozen is die mij in ieder geval nog niet bekend was. Al is de mythe van de Qivitoq hier wel een beetje uitgevoerd als een klassieke slasher, inclusief grote messen in de rug; desondanks is er best wel creatief omgesprongen met het duidelijk magere budget.De acteurs zijn verder niet geweldig maar goed genoeg voor een film als dit. De speelduur is wel een beetje een dingetje; het is typisch het soort film wat in een goeie anderhalf uur zou passen, maar hier wordt het ietwat onnodig uitgerekt naar een uur of twee. Desondanks, leuk om gezien te hebben.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

3.

Ok het was niet zo makkelijk om nog horror kortfilms te vinden aangezien het gros wordt geleverd door Georges Méliès en die heb ik allemaal al gezien. Desalniettemin ben ik er in geslaagd om er 8 te combineren tot het minimum van 40 minuten.

FTV: 2 punten

The X-Ray Fiend (1897) - IMDb (1 minuut)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYzQ1NDQyZjQtMzc5ZC00NjhjLWE3NzAtNWFmMDJlMGQyYzc4XkEyXkFqcGdeQXVyNTIzOTk5ODM@._V1_.jpg

Kortfilmpje van een minuut waarbij een verliefd koppeltje wordt bestraald door een man met x-stralen waarna ze prompt veranderen in skeletten inclusief de paraplu van de dame. Amusant.

The Cavalier's Dream (1898) - IMDb (1 minuut)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzBiZWQ4YTAtOGE1Zi00MDE3LTgwMGMtNTA2ZTI4MGRlNGYyXkEyXkFqcGdeQXVyNzg5OTk2OA@@._V1_.jpg

Een man valt in slaap aan tafel. In zijn droom verschijnt een heks en tovert allerlei spookachtige gedaanten. Het is een beetje Méliès trucjes van verschijnen en verdwijnen, heb ik ondertussen al vaak genoeg gezien.

Faust and Marguerite (1900) - IMDb (1 minuut)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Faust_and_Marguerite_%281900%29.webm/220px--Faust_and_Marguerite_%281900%29.webm.jpg

Raar filmpje van Edison waarbij de duivel verschijnt aan de protagonisten. Dat hij ze opstookt om elkaar kwaad te doen lijkt me duidelijk maar het vervalt al snel in chaotisch verdwijn, verschijn toestanden met een skelet dat wellicht de reden is dat dit horror wordt gelabeld. Flauwe ful eigenlijk, al eerder en beter gedaan door Méliès.

The Haunted Curiosity Shop (1901) - IMDb (2 minuten)

https://i2.wp.com/horrorpedia.com/wp-content/uploads/2016/07/the-haunted-curiosity-shop-walter-r-booth-1901-skeleton.png?resize=459%2C320&ssl=1

Nog maar eens een filmpje met magische trucjes dat begint met een rondzwevende schedel. Alweer iemand die Mèliès wou nadoen.

Le spectre rouge (1907) - IMDb (9 minuten)

https://78.media.tumblr.com/c05b8d473220fe250453dc10347c7733/tumblr_n0wzwmHB8E1rw3bzqo1_500.jpg

De Spaanse Segundo de Chomón was een filmmaker die Méliès wellicht het dichtst benaderde. Hoewel film ondertussen meer dan 10 jaar oud was, waren het nog steeds visuele curiosa en zou het nog enkele jaren duren zeker op het vlak van horrorfilm om eentje te krijgen met een degelijk narratief. Ja er zit een verhaal in, maar wat je ziet is een skeletachtige duivel die voor goochelaar speelt. En al die trucjes draaien om dames, die hij laat verdwijnen en verschijnen oa op een paneel, rotswand. het meest spectaculaire is als hij vloeistoffen in flessen giet waarbij het lijkt of de dames erin zitten gevangen. Voor de tijd zeer indrukwekkend en in close-up gefilmd. ook leuk is het kleurgebruik al blijft dit vooral beperkt tot rood en oranje.

La maison ensorcelée (1907) - IMDb (6 minuten)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTEwNmRkMjctZDRkOS00NTI4LWFkMjItNGEwMDkxNGIxZTQ2XkEyXkFqcGdeQXVyNTQ4ODA2NzQ@._V1_.jpg

Nog eentje van Chomon met nog meer van die trucjes maar dit gaat alvast al meer de horrorkant op. Het verhaal is simpel met 3 reizigers (2 mannen en 1 vrouw) die een plaats zoeken om te schuilen. Zoals de titel al zegt het spookt er. Dingen die verdwijnen, tafel die zichzelf dekt met een mes dat worst en broood aansnijdt, rondzwevende kleren, tollend en draaiend huis en een lelijke heks in de spiegel. Ja, dit was een lekkere rollercoaster die voor mij nog iets langer had mogen doorgaan.

The Sealed Room (1909) - IMDb (11 minuten)

https://centuryfilmproject.files.wordpress.com/2014/05/sealed-room.jpg

In deze kortfilm is de horror niet in het visuele eerder in de koele manier waarop een graaf wraak neemt op zijn ontrouwe echtgenote. geheel op Edgar Allan Poe wijze laat de graaf zijn vrouw en de minnestreel inmetselen totdat ze tenslotte door luchtgebrek stierven. Met een flink korretlje zout nemen allemaal en voor zo een simpel plotje met nogal veel gebaren en weinig echte actie was het mij toch te lang.

Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1912) - IMDb (12 minuten)

https://i.ytimg.com/vi/wDmNxUc7cWs/maxresdefault.jpg

Er zijn heel wat adaptaties van dit bekende verhaal. De alleerste was al in 1908, maar die blijkt verloren te zijn. De 2de uit 1912 blijkt nog de oudste overlevende. Geen makkelijke klus om dit verhaal in 12 minuten uit de doeken te doen maar dit is regisseur Lucius Henderson toch aardig gelukt. Het focust zich hier vooral op de transformaties van Jekyll naar Hyde en omgekeerd met daarbij ook de romance met de dochter van een minister die voor verdere complicaties zorgt. Niet eng maar ik zou Hyde toch niet willen tegenkomen. Passend tragisch einde.

John Milton

• 24231 berichten
  • 13399 stemmen

13. Alléluia (2014)
België
FTV – 95 minuten – Crime, Horror, Romance
2 punten – 23-09-2018 - (13 films, 26 punten)

https://3.bp.blogspot.com/-mom7dUjst9E/U-4VtJSINtI/AAAAAAAAKV4/UTomdFQ88hg/s1600/01_4737.png

John Milton schreef:
Pittige film om te beoordelen. Zo lyrisch als enkelen hier ben ik absoluut niet, maar gedurfd en biologerend is het zeker. Voor mij echter niet helemaal bevredigend. Bij vlagen is het ook saai, en voelen dingen wat willekeurig. Ik rond wel af naar boven.
Dat schreef ik ruim een jaar geleden bij Calvaire (2004), de eerste Fabrice Du Welz film die ik zag. En gek genoeg wilde ik bij Alléluia iets soortgelijks neerpennen. Laurent Lucas is wederom van de partij, en de man heeft een ontzettend biologerende kop. Niet eentje die ik met die priemende ogen ’s nachts in een steegje tegen wil komen, maar in een film als dit werkt het fantastisch.

De stijl van Du Welz ligt me overigens niet helemaal. De manier waarop hij zijn verhaal verteld gaat me na een tijdje tegenstaan, en ik word er licht onrustig van. Dat heb ik niet vaak, maar het is een gevoel vergelijkbaar met iemand die te langzaam een mop vertelt, terwijl je naar de clue toe wilt. Ook de visuele stijl bekoort me niet, morsig en oud. Wel haalt de man mooie prestaties uit zijn acteurs, en ook de soundtrack is dik in orde. Het laatste kwartier haalde voor mij de film onverwacht terug naar een 7, echt sterk. Al ben ik er nog niet over uit wat ik van het einde vind.

3,5*

------------

14. Noita Palaa Elämään (1952)
Finland
FTV – 80 minuten – Thriller / Horror
2 punten – 23-09-2018 - (14 films, 28 punten)

https://www.elonet.fi/sites/default/files/tenho/kuva/fields/field_kuvatiedosto/49804_v753737e86.jpg

Je zou het niet zeggen aan de dartelende naakte deerne, maar het is toch echt een film uit ’52. Mama Milton zat misschien al wel in de buik van oma Milton, maar was hoe dan ook nog niet geboren. Het is pas de achtste Finse film die ik zie, maar wel de tweede uit ’52, na Valkoinen Peura (1952). The White Reindeer vond ik dan toch net iets sterker, niet in het minst door de landschappen en volkse charme. Maar dan nog is het leuk om te zien hoe deze wulpse heks (Mirja Mane, die wel iets van Bettie Paige wegheeft), alle mannen het hoofd op hol brengt.

Naar de horror is het een beetje zoeken voor hedendaagse kijkers, maar ik neem aan dat gorehounds niet direct een Finse film uit de jaren ’50 zouden pakken. De liefhebber van horrorklassiekers echter, kunnen deze onderbelichte film rustig een kansje geven. De scène op de weide bijvoorbeeld waarbij ze al verleidend de man meelokt tot hij wegzakt, voelde zelfs wat als een voorloper van de gelijkaardige scène in Under The Skin, maar dan zonder de zwarte drab. Zou het zijn dat Glazer dit gezien heeft? Het kan, maar heel voor de hand ligt het niet.

De boeren met harken en zeisen die ‘heks, heks’ roepen, hebben natuurlijk de schijn een beetje tegen voor eenieder met wat historisch bewustzijn, maar het mag de pret niet drukken. En ze hebben gewoon gelijk hier. Een gewaagde film wat het tonen van naakt betreft ook, niet alleen voor die tijd.

3,5*

Collins

• 7301 berichten
  • 4318 stemmen

3. Maggie (2015)

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2015/Maggie/001.jpg

Ik ben niet bepaald gecharmeerd van de zombiefilm. Ik laat ze graag aan mij voorbij gaan. De laatste zombiefilm die ik heb gezien was Warm Bodies (2013). Gekeken voor de Horror (en thriller) zonder grenzen challenge. Die film noemde ik toen een flutflm. En dat zou ik nog steeds doen.

alexspyforever raadde mij toen een andere film uit het genre aan. Een atypische zombiefilm, zoals hij zei. Bij deze dus gedaan en dank aan Alex, want ik vond 'm goed.

review.

Noodless

• 10044 berichten
  • 6180 stemmen

7 Luna de Miel (2015)

FTV - 96 min.

https://torrent-am.net/_ld/73/19082325.jpg

Een horrorfilm uit Mexico !

De kille sfeer is net een pluspunt van deze film. Daarbij werkt het sober visueel aspect van deze film zeker mee. Ook de afstandelijkheid, de kilheid in zijn handelingen van de seriemoordenaar dragen bij tot een grauwe, nare film. Qua gore vrij gedoseerd, al zitten er een paar bloederige scènes in de film zoals de scène met de vingers. Goed acteerwerk van beide protagonisten. De twist is leuk gevonden, al zag je deze op een bepaald moment wel aankomen. De allerlaatste scène is overbodig en eigenlijk niet passend. 7/10

Noodless

• 10044 berichten
  • 6180 stemmen

alexspyforever

Ok het was niet zo makkelijk om nog horror kortfilms te vinden aangezien het gros wordt geleverd door Georges Méliès en die heb ik allemaal al gezien. Desalniettemin ben ik er in geslaagd om er 8 te combineren tot het minimum van 40 minuten.

Onder de indruk.

Collins

• 7301 berichten
  • 4318 stemmen

4. The Woman (2011)

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2011/Woman/movie.ws/07.jpg

Film met een nogal belachelijke en bizarre insteek. Een man vangt een verwilderde en kannibalistische vrouw met als doel haar samen met zijn gezin te civiliseren. Een familieproject, noemt ie het. Tja.

De film bewandelt twee sporen. Allereerst krijgen we een inkijk in het gezin. Een disfunctioneel gezin met daarin veel bedekt drama. De gezinsleden zijn wereldvreemde karikaturen. Het karikaturale aspect aan de personages maakt hen onbedoeld (denk ik) humoristisch op een zwartgallige manier en dat is funest voor een serieuze beleving van de film. Alle serieus bedoelde dingen die in de film gebeuren kunnen na de kennismaking met de gezinsleden niet meer serieus worden genomen. Alle gebeurtenissen, hoe wreed, ziek en smerig ook, hebben vanaf dat moment een vermakelijk en bijna luchtig randje.

Oh ja. Het andere filmspoor leidt naar de gevangen kannibaal. Zij is de psychologische trigger die leven in de brouwerij brengt. Zij maakt het beest los in de mens en verzorgt met haar optreden het horrorelement in de film. Zij interacteert dan wel met de gezinsleden maar staat er verder los van. Zij wordt derhalve ook niet in directe lijn geassocieerd met vermaak en luchthartigheid. Uiteraard wordt haar horrorwaardigheid wel iets ondergraven vanwege het feit dat ze met die malloten uit dat gezin in een film speelt. Maar ze staat er duidelijk boven.

Nog meer focus op het verknipte gezin had een leuke komedie opgeleverd. Meer kannibaal een degelijke horrorfilm. Nu kom ik niet verder dan redelijk vermakelijke onzin met een randje horror.

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3848 stemmen

2. The Human Centipede II (Full Sequence) (2011)

90 min

FTV

Bagger. Hier en daar een kleine gniffel en soms wat 'ieuw' momenten maar horror, nee echt niet voor mij. Het is altijd fijn als ze snel tot actie overgaan maar hier lijkt het alsof ze hele stukken van het verhaal hebben weggeknipt en enkel de Gore hebben overgehouden. Het voelde voor mij alsof er toch iets miste. Het moet ook het idee geven dat dit 'echt' zou kunnen zijn. Een gewone man die goosedeert is door de film. Maar wat zich in deze prent afspeelt kan je nog minder geloven dan de eerste. Enigste goede punt: prima casting van het hoofdpersonage, damn wat een vies ventje.

3. Before I Wake (2016)

97 min

FTV

Eerder thriller dan horror. Nogthans had het verhaal alles in zich om een redelijk werkje te zijn. De uitwerking is duidelijk niet zo denderend. Er wordt te veel op gevoel ingezet dat het soms voelt alsof je naar een drama zit te kijken. Het kleine jongentje acteert wel sterk!

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

4. Der Student von Prag (1913)

FTV - 2 punten

https://i.pinimg.com/originals/73/d6/a7/73d6a7c55b26053878a6348d95a41444.jpg

Ik sluit me aan bij de recensies van John Milton en Woland. Ik heb mede door Woland zijn beklag over de traagheid van de film gekozen voor de verkorte versie van om en bij de 45 minuten. Maar ook deze bleek alsnog een lange zit. Historisch interessant maar voor de liefhebber van horror valt er maar weinig te genieten. Soms heb ik echt wel nood om eens een silent te zien als ik het vele getater in de talkies beu ben. Maar als het aantal title cards echt laag is zoals bij een film als deze vind ik het toch wel moeilijk om te volgen en bijgevolg mijn aandacht erbij te houden. Een Faustiaans plot zorgt uiteraard voor veel dramatiek, maar het is ook wel nogal voorspelbaar.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8938 stemmen

5. Biohazard (1985) 3,5*

FTV - 2 punten

Totaal: 10 punten

Regisseur: Fred Olen Ray

https://pisces.bbystatic.com/image2/BestBuy_US/images/products/3120/31208278_sa.jpg

Ja, 'Biohazard' is een vreselijke film met slappe dialogen, een pijnlijke script, de speciale effecten zijn cheesy en het acteerwerk is houterig, of beter niet best. Je vraagt ​​je af of ze de eerste opnames hebben gebruikt van de scènes die ze hebben gemaakt. (tijdens de aftiteling blijkt het van niet) Maar...tjonge wat was dit leuk!! Heerlijk vanaf het begin! Uiteraard was het vergezocht om een ​​paranormale vrouw dingen uit andere sterrenstelsels te laten halen. Daarna iedereen Help..., een Alien-Bio-monster? Eng? Nee want het was de zevenjarige zoon van de regisseur, die rondliep in een soort rubberen Halloween-kostuum. Het mag de pret allemaal niet drukken! 100% buitenaards slasher-plezier. Wat goede Gore en als meer waarde gaan de vrouwen topless. Als je geen fan bent van low budget films in het algemeen of Fred Olen Ray in het bijzonder, zou je er waarschijnlijk goed aan doen deze te missen.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Hola ja wat een enorm laag gemiddelde zowel hier als op imdb. Ergens word ik er toch door aangetrokken

John Milton

• 24231 berichten
  • 13399 stemmen

15. Hagazussa (2017)

Duitsland

FTV – 102 minuten – Horror

2 punten – 24-09-2018 - (15 films, 30 punten)

http://www.cinepunx.com/wp-content/uploads/2017/10/Hagazussa-Still_05-1444x600.jpg

Hagazussa is het afstudeerproject van Lukas Feigelfeld, een donkere folkloristische vertelling zich afspelend in de vijftiende eeuw, wanneer het heidense geloof in heksen en andere natuurgeesten, angst en terreur verspreidt onder de plattelandsbevolking in de Oostenrijkse Alpen.

Een indrukwekkend debuut waarin gestileerd minimalisme en beklemmende gothic sfeer hand in hand gaan. Feigelfelds scènes zijn vaak woordeloos en langgerekt, met stilte of de dreunende, onheilspellend gonzende ambientklanken van het Griekse collectief MMMD. Die grotendeelse afwezigheid van dialoog maakt van Hagazussa bijna een silent film. Een traditioneel, zich vlot ontwikkelend plot hoef je hier evenmin te verwachten, al is wel degelijk sprake van een verhaal, ook al is dat eenvoudig. Wanneer je een scène zoals het melken van een geit zó verfilmd, dan zit je dermate gefascineerd naar dat verstilde tafereel te kijken dat plotontwikkeling je hopelijk een zorg zal wezen.

http://www.cinepunx.com/wp-content/uploads/2017/10/Hagazussa-Still_52_fe65df48-ed01-4112-86be-246bea419b94-1444x600.jpg

Het verbaast niet om te horen dat Feigelfeld eerst fotografie gestudeerd heeft, voordat hij met deze deels crowdfunded film afstudeerde aan de film- en televisieacademie in Berlijn; de film ziet er prachtig uit. Het is echter het sound design dat de film voor mij naar een nog hoger niveau trekt, de wind die door kieren giert, knerpende sneeuw, opgewonden ademhaling… Alles staat in dienst van het opwekken van gevoel bij de kijker. Als dit je eerste stappen in de filmwereld zijn, dan belooft dat wat.

Geen standaard horror dus, die draait om gore of nagelbijtende suspense, maar een feestje voor wie de (behoorlijk) langzamere en gestileerde arthouse-horror een warm hart toedraagt. Een prima companion piece van Robert Eggers The VVitch: A New-England Folktale (2015), wat mij betreft.

Teaser

4*

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.