Primeval (2007)

Avontuur / Horror

geregisseerd door Michael Katleman
met Brooke Langton, Orlando Jones en Dominic Purcell

Een nieuws-team wordt naar Zuid-Afrika gestuurd om een krokodil te vangen van 7,5 meter. Eenmaal daar aangekomen zijn ze al ter dood veroordeeld want een kwaadaardige seriemoordenaar heeft hen uitgekozen om te vermoorden.

avatar van Mug
Mug
Het enige dat gebaseerd is op feiten is het bestaan / de legende van de reuzenkrokodil. That's just it.

avatar van Git
Git
Matige film maar wel erg mooi gefilmd!
*2,5

avatar van 606
spannende film en mooi gefilmd

acteren was redelijk

3 sterren

avatar van Ruben1994
wil hem nog gaan huren...
ben benieuwd, want de trailer ziet er leuk uit

aerts007
Vond hem zeker niet slecht,beetje ondergewaardeerd.

avatar van eltorro
Een leuke vermakelijke krokodillen film, maakt alle slechte krokodillen films van de afgelopen tijd die zo slecht waren weer helemaal goed. Best wel eng dat dit verhaal voor een deel echt gebeurt is, volgens mij een dik verdiende 4*

avatar van De_Hollander
Heb genoten van deze film, lekker spannend, goede acteerprestaties, goede specialeffects

Kon me helaas niet boeien. Er zaten een maar aardige scènes bij maar dat was het dan ook. Krokodil zag er trouwens erg nep uit.

Nee voor een goede, spannende en realistische krokodillen film kun je beter "Black Water" kijken.

avatar van Lui
Lui
Ik moet deze binnenkort eens opnieuw kijken, ik denk dat er dan van die 3.0 weinig overblijft. Volgens mij is dit toch wel een van de slechtere krokodillenfilms die ik dit jaar gezien heb, Black Water en (vooral) Rogue waren stukken beter. Dominic Purcell is ook volledig misplaatst in deze film.

avatar van ThaMovieVoter
Hier is trouwens de echte krokodil waarop deze film is gebaseerd:

avatar van mayhemblik
Welk een waardeloze prul zeg.
De gevangenis straf die Purcell uit moet zitten in Prison break heeft ie waarschijnlijk aan zijn broek gekregen voor deze rol.

avatar van Woolf
Ik stoorde me enorm aan de arrogante houding waarmee het Amerikaanse team het land binnenkomt. Vond de film verder ook niks.

avatar van AmazingPP
Ik vond dit niet echt een beroerde film. Ik snap ook alle reacties hierboven niet zo goed, maar goed, over smaak valt niet te twisten. Er wordt redelijk in geacteerd en er zit best wel wat spanning in. Ook het camera werk is gewoon goed te noemen en toch zeker ook de krokodil, die uit de computer komt, had veeeeeeeeel slechter gekund. Vermakelijk filmpje, maar absoluut geen topper. 3 *

avatar van Ralf81
Totaal niet spannend deze film. Viel me toch wel tegen helaas. Rogue is vele malen beter!

t speelt niet eens af in Zuid-Afrika
het speelt in Burundi af, midden Afrika

avatar van nightbreed
Horrorpulp meets oorlogsdrama, zo kun je deze film het beste omschrijven lijkt me.
De matige effecten, de matige dialogen en de zwakke acteurs nekken deze film die voor de rest nog best wel te genieten valt.
De film is gebaseerd op feiten en velen denken dan dat alles wat er in de film gebeurt ook echt is gebeurd. Helaas moet ik deze mensen teleurstellen. Het enige wat op feiten berust is dat er een paar jaar geleden een paar onderzoekers (met filmcrew) op zoek zijn gegaan naar een supergrote krokodil. Ze hadden maar een paar dagen de tijd omdat de rebellen te dicht in de buurt kwamen. De krokodil is niet gevangen maar ze hebben hem wel kunnen filmen terwijl het monster lag te zonnen op een zandbank in het midden van een zeer brede rivier. Helaas is hij daarna nooit meer waargenomen, ze vermoeden dat de rebellen de krokodil hebben gedood. Ohw ja, hij was echt belachelijk groot, nomale krokodillen van rond de 4 meter vielen erbij in het niet en nijlpaarden gingen hem zelfs uit de weg, normaal zijn nijlpaarden niet bang voor krokodillen.

avatar van bollepeer
wat een film zeg. ik moet zeggen dat de krokodil behoorlijk echt lijkt en wat het acteerwerk betreft. ik had het nooit zo goed verwacht. eigenlijk valt de hele film 100 % mee. ook mooi was hoe echt ze de lichamen zonder armen enz hebben gemaakt.

Viel mij ook alleszins mee deze film. Ik wilde hem eigenlijk halverwege afzetten en gaan slapen omdat mijn verwachtingen niet hoog waren, maar ik bleef geboeid en het werd dus een latertje.

Erg saai. Nooit spannend, verhaal boeit niet, slecht acteerwerk en er zitten een hoop slechte dialogen in. De krokodil zag er nog wel aardig uit en er zaten wel mooie natuurbeelden en een paar leuke verslind-scenes in. 2*

Veel en veel beter dan het matige Rogue. De krok ziet er voor de verandering eens goed geanimeerd uit, waar ik dus echt van genoten heb.
Verhaaltje slap natuurlijk, maar dat moet je voor lief nemen. Aardig tussendoortje dit, maar zet weinig zooien aan de dijk.

avatar van dammit
zeker leuke film , beetje ondergewaardeerd zoals aerts 700 ofzo al zei het is alleen jammer van die krokodil die ziet er niet zo echt uit en hoe hij beweegt ook niet zo snel maar goed hij is leuk en het acteerwerk vond ik normaal niet slecht maar ook niet beste,maar als je kijkt hoe de echte gustave een legende is geworden vind ik dit een goede film en een leuk onderwerp

go gustave

3,5 *

Spannende film. Niet echt slecht, maar geen film voor mij. Zat wel iets in het verhaal.

avatar van paul83
Mug schreef:

Niet bekend met het verhaal he? Zeg dan niks. Het hele gedoe met de kooi en de geit is wel degelijk gebeurd. Dus niet alleen de croc, maar ook het proberen te vangen van het beest is echt gebeurd.

avatar van paul83
jaspertje3 schreef:

En de krokodil in Rogue ziet er wel degelijk beter uit dan deze.

avatar van Phantasm
Leuk om een keertje gezien te hebben, had er geen al te hoge verwachtingen van, maar het viel me reuze mee.

avatar van Spetie
Een paar weken geleden zag ik Rogue. Omdat dat leuk vermaak was en we zin hadden in nog een krokodillenfilm, kwam ik bij Primeval uit. Helaas is deze toch wel een stuk minder goed.

Primeval lijkt vooral de weg kwijt qua toon, die men wil aanslaan. Aan de ene kant wordt alles heel serieus gebracht, waarbij vooral de oorlog tussen de Tutsi’s en de Hutu’s naar voren wordt gebracht. Aan de andere kant zitten er de meest onnozele oneliners in, inclusief de bijhorende zeer overdreven nep CGI krokodil, die er echt waardeloos uitziet. Op dat gebied is de balans in ieder geval totaal zoek.

Toch zit er nog best wat vermaak in. Orlando Jones heeft zo’n foute rol als cameraman, dat je er echt om moet lachen. Al die foute oneliners van hem, slaan de plank keihard mis, maar zijn daardoor wel geestig. De rest van de cast is overigens niet al te best. Purcell loopt er wat verloren bij en de bijrollen zijn verder ook niet de moeite van het vermelden waard. De actie zelf is trouwens nog wel aardig in beeld gebracht en best vermakelijk.

Als serieus bedoelde film in ieder geval erg slecht, als pulp nog best vermakelijk, al had de toon gewoon nog veel meer richting dat laatste gemoeten. Nu blijft het teveel in het midden hangen en slaat daardoor de plank behoorlijk mis, al is het foute vermaak gelukkig nog een grote plus.

Zooitje naïeve westerse sukkels gaat op krokodillenjacht in Afrikaans oorlogsgebied. Dat is in het kort waar de film over gaat. Net als anderen kan ik niet goed plaatsen wat de makers met deze film hebben geoogd. Als krokodillenfilm is het niet geweldig: niet eng, spannend, slechte graphics en de krokodil vertoont wel heel bijzondere dingen (doorbijten van houten palen). Maar bedoeld als film die misstanden moet laten zien getuigt het slechts van een volledig misplaatst westers superioriteitsgevoel.

Clapboy
Een van de betere krokodillen films, waargebeurd en mooie CGI.

Clapboy
Krokodil is zeer mooi gemaakt, vond hem mooier dan in welke andere krokodillenfilm dan ook.
Hij is ook beter en vaker in beeld dan in het in mijn ogen matige "Rogue".
Krokodil is hier veel vaker in beeld en vond hem er ook echter uit zien. Echt een aanrader voor de liefhebbers!