Rogue (2007)

Australië / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Greg McLean
met Sam Worthington, Radha Mitchell en Michael Vartan

Een Amerikaanse schrijver reist door de outback in Australië en sluit zich aan bij een groep toeristen die het Kakadu National Park willen ontdekken. Wanneer ze echter genoodzaakt zijn om op een alarmsignaal af te gaan, treden ze een onbekend territorium binnen waar een reusachtige krokodil het op hen heeft gemunt...

avatar van megaman
Net weer opgezet en ik vind de film nog steeds erg sfeervol en memorabel. Ligt het aan mij of lijkt het net of de film door drie verschillende regisseurs is gemaakt Het begin heeft wat weg van een western (outsider komt aan bij een verlaten dorpje, close-ups van hem en bewoners, peukje uittrappen, stoffig café..etc), het tweede gedeelte lijkt meer op een documentaire van Planet Earth en tot slot de cliché slachtpartij waarbij mensen zoals gewoonlijk domme dingen doen. Niet dat ik me er aan stoor hoor want ik vind het nog steeds één van de betere horrorfilms van het vorige decennium.

Een beetje een teleurstelling deze film voor me.
De hoes ziet er angstaanjagender uit dan de ganse film op zich.
Akkoord, het is geen lieverdje de krokodil die hier aan het werk is in de film, maar had het toch allemaal wat spannender verwacht.
Wel goede special effects om het diertje levensecht in beeld te hebben

avatar van Boeikens
Natuur docu met vleugje horror

Het eerste drie kwart van de film is vrij (te) traag en lijkt met zijn prachtige natuurbeelden eerder op een documentaire. Het laatste kwart maakt voor de horrorliefhebber veel goed maar komt wat te laat.
De sfeer valt best mee maar spanning is er vrijwel nooit daar alles zeer voorspelbaar is.

Echter enkel al voor de bloedmooie Radha Mitchell zou ik hem al eens herzien

Clapboy
Geinig standaard creature filmpje. Had de krokodil liever wat vaker in vol ornaat gezien maar het einde maakt veel goed. 3 sterren.

avatar van Askikker
Radha Mittchell blijft top.
Onderhoudende onzin film met prachtige natuurbeelden.
Naar het eind toe werd de actie me wat te veel en overdreven, en zakte mn aandacht wel weg.

avatar van xxERWINxx
1 van de beste krokodillen films! Mooie natuur van Australie, goed verhaal (een stel mensen die een rondvaart maken) en de krokodil is goed gemaakt net echt en het einde was ook geslaagd!

Al met al vermakelijke spannende film!

avatar van FillumGek
Blijft toch wel een vermakelijk animal horror. Greg McLean spendeert net als in zijn debuutfilm weer een behoorlijke tijd aan het intro. Nu is dit echter een voorbeeld van een lang begin die van mij nog wat langer had mogen duren. De Australische outback is prachtig gefilmd en de flora en fauna deed me bijna een vluchtje Australië boeken. Iets voor mijn 'things to do before I die' lijstje.

Radha Mitchell is erg geschikt voor de rol als sexy, maar stoere reisleider. De andere rollen zijn niet zo bijzonder, zeker niet vergeleken met de boosaardige krokodil. De spanning wordt langzaam opgebouwd met af en toe een glimp van het gigantische beest. Maar wanneer hij in volle glorie is te bewonderen valt het zeker niet tegen. De CGI is zeker niet slecht en de krokodil beweegt behoorlijk natuurgetrouw. Vooral het einde is top, en het is dan ook een beetje jammer dat dergelijke scenes niet méér voorkwamen.

Het was trouwens ook even slikken bij het einde. Dat Kate het heeft overleeft is een opluchting, maar
waarom staan al die andere nietszeggende vleeshompen eigenlijk nog overeind? De bodycount had best wat hoger gekund dus. Een meer dan redelijke film en het maakt me benieuwd naar Wolf Creek 2.

avatar van m1701
goeie spannend horror film
zelfs de krokodil is mooi gemaakt.
Sommige momenten had ik wel van: jeetje dat zou een normaal mens nooit doen maargoed
al met al een goeie film
Wel jammer dat er af en toe shots waren die heel nep leken alsof ze
niet echt in een boot zaten maar voor een greenscreen

avatar van DjFrankie
Eerste half uur reclame voor de australische natuur, laatste uur, volop spanning, niet altijd geloofwaardig maar wel leuk gedaan.

avatar van moviemafketel
Het begon als een natuurdocu, best leuk gedaan eigenlijk, want viel er na 2 minuten in en toen dacht ik even dat de film toch niet uitgezonden werd. Nadat ze voor de 1e keer aangevallen worden, wordt de film bij vlagen gewoon spannend. Jammer dat niet de hele cast denderend speelt. Anaconda met slechtere acteurs. Voor de rest ziet de krokodil er helemaal niet slecht uit.
Het stukje in de verblijfplaats van de krokodil is gewoon goed te noemen. Geen hoogvlieger, maar best leuk voor een avondje vermaak. Kleine voldoende.

avatar van Peterke!
Ik ben wel te spreken over deze film. Het begint inderdaad zoals hierboven al gezegd wordt als een natuurdocumentaire. Best mooi eigenlijk, hoewel de clue van die 'docu' dan weer wat anders zegt. Op het moment dat de krokodil aanvalt begint het dan ook echt. Ik dacht bij voorbaat dat de krokodil er weer belachelijk nep uit zou zien. Dat is me echter behoorlijk meegevallen. Tot mijn verbazing zag de krokodil er goed uit. Ook realistisch gebruik gemaakt van de natuur van de krokodil. Ik zelf vind dit de op één na beste krokodillenfilm die ik ooit gezien heb. Het acteerwerk was in orde. De een was wat beter dan de ander, maar prima voor deze film.

avatar van Aclypse
Zojuist deze film bekeken en hoewel de film veel te verwachten moment bevat, is het best een aardige film. De krokodil ziet er vrij realistisch uit (misschien op zijn grootte na, maar dat terzijde). Naar mijn gevoel kwam er wel snel een einde aan de film. Ik had nog zeker verwacht dat enkele personages verorberd zouden worden.

avatar van mcdaktari
Nadat ik de Wolf Creek serie weer eens opnieuw gekeken heb ga ik deze Ausie horror ook maar weer eens een kans geven. Ik kan me nog herinneren dat ik het destijds wel een aardige film vond. Ben benieuwd hoe hij nu bevalt.

avatar van weerwolf79
Het eerste gedeelte is erg mooi, het natuur gedeelte maar zo gauw de krokodil in actie komt gaat het hard achter uit, zelden zo'n slechte film gezien alleen maar afgekeken omdat er niks anders op tv was.

avatar van Al DeNiro
Een van de betere in de monster-animal genre (ik weet niet hoe het precies heet), maar ik vond Lake Placid toch stuk sfeervoller en vermakelijker. Verder leuk om Sam Worthington te zien voordat beroemd werd met Avatar, Terminator Salvation en Titans-reeks.

avatar van Roger Thornhill
Voorspelbare maar onderhoudende monsterthriller met een aardige climax qua setting (en qua CGI).

avatar van John Barry
Rogue vind ik een aardige film om een keer gezien te hebben, maar deze film is niet bijster goed.

Het verhaal is wel leuk bedacht. Een groepje toeristen krijgt het aan de stok met een enorme krokodil. De film is wel spannend te noemen. Maar om nu te zeggen dat ik op het puntje van me stoel heb gezeten is ook wat overdreven gezegd. Zoals hierboven ook al aangeven, heeft de film ook wel een voorspelbaar verloop.

Het acteerwerk is matig. Er word in deze film niet echt briljant geacteerd. De karakters waren soms een beetje irritant. Er zaten een paar irritante typetjes in de film.

Een grote troef van deze film zijn de mooie natuurbeelden. Prachtige natuuropnames krijgen we in deze film voorgeschoteld. De muziek in deze film is van Frank Tetaz. Ik vond zijn muziek een beetje slapjes. Tijdens bijvoorbeeld de mooie natuuropnames verwacht ik krachtige muziek en dat probeert Frank wel te geven, alleen het lukt net niet naar mijn idee. Echt goede spanningsmuziek weet Frank in deze film voor de spannende scènes ook niet echt te geven. Frank probeert het wel, maar het lukt hem niet echt.

Het einde van de film in de krokodillen grot vond ik wel spannend. Alleen de manier waarop de krokodil werd uitgeschakeld vond ik echt te makkelijk. Hierdoor komt het einde toch een beetje over als een anti climax.

Al met al is vond ik dit wel een aardige film, maar echt heel goed is deze film nu ook weer niet.

2,5 ster voor deze film.

avatar van Spetie
Waar de krokodillenfilms, die ik tot nu toe zag echt tot het pulpgenre behoren, probeert Rogue er meer een realistische horror van te maken en dat lukt regisseur Greg McLean vrij aardig.

Het eerste gedeelte is rustig en er wordt goed te tijd genomen om de personages te introduceren. Ook slaagt de regisseur erin om de Australische outback soms op erg fraaie wijze in beeld te brengen, wat enkele heel mooie natuurshots oplevert. Het acteerwerk is overigens niet heel sterk, maar kan er mee door. De spanning wordt wel redelijk goed opgebouwd en het verloop is wat minder voorspelbaar dan ik van tevoren had gedacht.

De krokodil zelf ziet er ook best goed uit. Behoorlijk echt. Jammer dat het richting het einde net iets te gemakkelijk gaat, maar de weg ernaar toe is best goed. Rogue voldoet in ieder geval aan de verwachtingen, die ik bij een film als deze heb. De film is redelijk spannend, geloofwaardig, kent niet teveel stoorzenders en is vooral de gehele speelduur onderhoudend.

avatar van ratatouille
Met de spanning in deze film zit het helemaal goed!! Sterk opgebouwd. In het begin, weet je niet zo goed waar de film naartoe gaat. Wordt dit weer zo'n b-film, met flauwe grapjes en slechte special effects? Nee!! De omgeving is prachtig gefilmd. De grapjes zijn subtiel, meer dmv gezichtsuitdrukking. En vooral wanneer ze tussen een kloof varen, krijg je dat heerlijke claustrofobische gevoel. Einde vond ik ook origineel, qua locatie. Al met al aangenaam verrast. Het is een blijft een krokodillenfilm, daar kan je sceptisch over doen. Maar de film is zeker goed uitgewerkt. Heeft mij een plezierige avond bezorgd iig

avatar van misterdhdh
Redelijk goed filmpje en leuk tussendoortje. Begint wel mooi met al die natuurbeelden, ook tussendoor heb je die beelden maar de score verhogen doen die mooie beeldjes voor mij niet. Verhaal is natuurlijk niet echt origineel te noemen, maar het is toch één van de beste films die ik in dit genre al gezien heb. De meeste films over enge dieren die het op mensen gemunt hebben slagen meestal tegen met af en toe nog een leuk en goed filmpje, dit filmpje is goed uitgewerkt en beter dan de meeste in zijn genre. Film komt niet te snel, niet te traag op gang, wat goed is. Er gebeurd algemeen weinig in de film maar toch blijft het leuk om te kijken. Natuurlijk doen de personages vaak domme acties, maar dat is in zowat alle films. Acteerwerk was niet echt schitterend, maar ook niet slecht. Ook had ik niet echt een band met de personages, het kon mij niet echt schelen wie er zou worden opgegeten. Dacht op een gegeven moment dat de film gedaan was, maar dan komt het beste stuk in de grot, het was toch onrealistisch dat het meisje nog leefde, maar toch maakte het eindstuk in de grot veel goed, anders zou mijn score minder zijn. Einde was spannendste deel van de hele film, die toch wel enger kon. Ben een paar keer geschrokken maar het kon toch allemaal best nog spannender. Jammer dat de krokodil op het einde zo snel kan worden uitgeschakeld. De krokodil zelf was nog goed gemaakt. Redelijk veel negatieve zaken, maar ook positief. Natuurlijk blijft het allemaal redelijk cliché, maar door de korte duur vond ik het leuk om te bekijken en het is toch één van de betere in zijn genre
voorlopig: 3/5
***

avatar van Flat Eric
Tja, Jaws maar dan met een krokodil.

Hoeveel personen van het groepje worden er opgepeuzeld en hoeveel blijven er in leven. Het is allemaal zeer voorspelbaar maar gek genoeg toch wel spannend genoeg om het af te kijken. De prachtige outback shots aan het begin veraangenamen het kijken natuurlijk ook.
Met een jonge Wasikowska als bang muizig meisje.

Best fijn.

Ik heb de croc-films altijd een beetje vermeden. Vooral dan omdat soortgelijke films met slangen (type Anaconda) helemaal niks waren en ik de haaien films meestal ook niet echt interessant vind. Maar met deze film vers op Netflix, toch maar eens een kans gegeven.

En ik vond het best leuk eigenlijk, de beste van McLean zelfs. Verwacht geen originele film, Rogue is een horrortje dat braaf de genreclichés afloopt. Groepje mensen op een bootje, ze stranden op een klein eilandje en aangezien de rivier getijden kent tikt de klok.

Ster van de film is de krokodil, best tof in beeld gebracht vond ik. Straalt echt gevaar uit zonder dat het een belachelijk CG monster is geworden. De cast bestaat uit aardig wat bekende kopjes, vooral de zéér jonge Wasikowska is grappig om te zien. Niet de eerste "grote" actrice die carriere heeft gemaakt in een kleine horrorfilm.

Het duurt gelukkig niet te lang en hoewel het allemaal zeer voorspelbaar is verveelde de film geen seconde. Leuke verrassing dit.

avatar van leatherhead
Jammer dat veel van de aanwezige spanning en sfeer verkwanseld werd gedurende het bombastische slotakkoord. Voor de rest namelijk lang niet slecht: het gedeelte op het eiland is vermakelijk, soms zelfs een tikkeltje spannend, en de moordlustige krokodil ziet er voor de verandering een keertje niet uit als één of ander uit de kluiten gewassen CGI mormel. Allicht betreed de film veelal aloud bekend terrein, maar dat mag de pret niet drukken.

Maar dan volgt natuurlijk de obligatoire finale, waarin de voorheen nog zó angstaanjagende tientonner van een krokodil het moet ontgelden tegen onze heroïsche protagonist. Met z'n stokkie. En uiteraard een eindscene waar je acuut braakneigingen van krijgt.

Kortom: eerste uur best amusant, laatste halfuur huilen met de pet op. Verder was het meest verrassende misschien nog wel het feit dat deze film klaarblijkelijk een keer niét op 'ware gebeurtenissen' gebaseerd is. Goh. 2,5*.

avatar van mikey
Herzien, en de herziening was best te doen. Het tofste gedeelte van de film, dat is ook al door anderen aangegeven, was het stuk met de krok onderwater. Dat is de wet van Jaws.... hoe minder je het monster te zien krijgt hoe enger hij wordt. De finale was dan ook niet zo sterk. Afgezien van het stukje wanneer de held wegsluipt bij de slapende draak met een prinses in zijn armen. Toch bleek de actie-krokodil wat kinderachtig.

Geen Alligator maar een goeie poging.

avatar van huiguh
Onderhoudende "moster/krokodillen" film. Mooie beelden, goede CGI, maar natuurlijk ook de nodige cliches die je al mijlen ver aan zie komen. Ach, het hoort er nu eenmaal bij...
Het einde vond ik het minste gedeelte van de film, met als dieptepunt dat de vrouwelijke gids nog blijkt te leven.

avatar van Insignificance
Goeie survival horror, mindere kroko horror. Zodra het beest in vol ornaat te zien is, moet Rogue pas op de plaats maken. Niet vanwege de verschijning, hij ziet er eigenlijk best overtuigend uit, het is meer het type film dat het op dat moment is geworden. De koene held en zo. Het zou McLean hebben gesierd als hij Kate had afgeschreven en de viervoeter als aas had ingezet.

Dat doet-ie dan jammer genoeg niet, maar alles daarvoor zit best redelijk in elkaar. Er gaat vanzelf eens iets mis met zo'n groepje, er is er altijd eentje die in blinde paniek de gekste dingen doet en er is drama dat geen zoden aan de dijk zet, maar is het is geen verkeerd gezelschap om mee de rivier af te dalen en vast te zitten op dat eilandje. De Nat Geo Wild plaatjes zijn ook fraai.

avatar van schenkowiets
Tegenvaller,maar 1 puntje meer dan een halve punt vanwege de mooie natuurbeelden en de crock die er wel aardig uitzag. Te weinig spannende momenten en weer van die domme dingen die ze soms in films doen ,zodat ze zichzelf steeds verder in de nesten werken.

avatar van Kondoro0614
Rogue

In verband met de horror challenge ook deze maar eens gekeken, hij stond toch op N-filx dus ik kon hem snel de kans geven, toch is hij me wat tegengevallen en ook hier gaan we snel even door want het is al aan de late kant.

Rogue is een redelijke Thriller maar, niet echt een bepaalde horror film die zich afspeelt in Australië bij de Kroko kijken meren in niemands land. Horror vond ik hem zozeer niet want er was weinig bloed- spektakel in de film te beleven. Toch, is het spanning's niveau op een prima hoogte en met dat beetje horror er bij in is het nog prima te doen het is alleen wel eerder 'eng' dan bloederig.

Rogue verteld het verhaal over kanaaltochten die georganiseerd worden om krokodillen te bespieden. Een groepje mensen varen een aftakking binnen waar ze opeens een enorme klap krijgen waardoor hun bood lek raakt. Ze stranden en moeten zien te overleven waar de toch die enorme kroko hun achter na zit. Ze doen alles op alles om het te overleven en de kroko te verslaan.

Prima film, niks speciaal maar leuk gebracht. Miste soms zijn passie en de horror was laag, toch genieten zo op de avond. Waar de film goed begon eindigde hij slecht. Niet alleen voor de kroko maar ook voor de film zelf!

avatar van Redlop
Gekeken vanwege de Australische natuur, of misschien wel omdat ik het cool vind te vertellen dat ik zelf een krokodillentour in Kakadu National Park heb meegemaakt
Het verhaal is gebaseerd op krokodil Sweatheart die eind jaren '70 de wateren van Kakadu onveilig maakte. Sweatheart is nu in opgezette vorm te bewonderen in Museum and Art Gallery of the Northern Territory in Darwin.
Leuk voor de fraaie omgeving en de hier nog onbekende Mia Wasikowska.

3 *

avatar van Phantasm
Een beetje een teleurstelling, je ziet dan wel wat gebeuren, maar je ziet er niet erg veel van in beeld gebracht, zat verder erg weinig spanning in.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, moet zeggen dat dit 1 van de mooiere krokodillen films zijn die ik gezien heb.
De krokodil was gewoon echt en niet nep, mooie natuurbeelden en ook redelijk spannend, ook een goed einde! Je leeft helemaal mee met de personages en ze worden allemaal goed in beeld gezet.
al met al vermakelijk!

avatar van DVD-T
Tick tock, here comes the croc.

De mooie natuurbeelden zorgen in het begin al heel erg voor een fijne sfeer. Je zou haast vergeten naar wat voor soort film je aan het kijken bent. De vrij trage opbouw is erg goed gedaan, al gaat dat "bonding" tussen de personages wel wat snel allemaal en komt dat nergens echt overtuigend over. Als dan het keerpunt van avontuur/natuur docu naar horror komt, gaat het tempo wat omhoog en krijgen we enkele leuke momenten. McLean kleurt daarbij wel heel er netjes binnen de lijntjes in wat we verwachten in een krokodillen film. Al blijft het natuurlijk leuk om mensen opgejaagd en verscheurd zien te worden door een perfecte moordmachine. Ook leuk dat men hier lekker geïsoleerd op een eilandje zitten en nergens om heen te gaan hebben.

Erg mooi begin en een erg leuke 2e helft van de film. Een beetje jammer dat die 2e helft weinig verrassend is. Had de film echt gesierd als het iets minder traditioneel "monster movie" was.