Rogue (2007)

Australië / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Greg McLean
met Sam Worthington, Radha Mitchell en Michael Vartan

Een Amerikaanse schrijver reist door de outback in Australië en sluit zich aan bij een groep toeristen die het Kakadu National Park willen ontdekken. Wanneer ze echter genoodzaakt zijn om op een alarmsignaal af te gaan, treden ze een onbekend territorium binnen waar een reusachtige krokodil het op hen heeft gemunt...

Dwaalman
Ik vond 'm behoorlijk tegenvallen, maar ik had dan ook uit allerhande recensies op internet begrepen dat dit "de engste krokodillenfilm ooit" zou zijn, dus ik verwachtte er waarschijnlijk teveel van. Een aardige film in zijn genre, maar niets bijzonders. Dan vond ik Black Water toch een stuk beter, omdat in die film veel meer met suggestie en sfeer gespeeld wordt.

avatar van JDSsmetje
Vond de film matig, tamelijk veel spanning maar je moet er ook niet te veel van verwachten. De film doet denken aan 'Anaconda'. Het verhaal zelf is matig, iets wat iedereen kan uitvinden maar voldoende spanning in de film gestoken. Het acteerwerk viel ook wel mee maar je moet ook niet verwachten dat je met 10 topacteurs zit. Film is Matig tot Goed. Zou hem graag 2.8 geven maar aangezien dat niet gaat 3*

avatar van ;)
;)
een fijne film een horror over bestaande dieren is meestal wel spannend.
enkel had de croc iets kleiner mogen zijn.
minpunt was een metale ankerhaak die volledig verwrongen werd en de croc niet schade.

avatar van Nephilim
Creature features zijn per definitie niet echt vernieuwend maar damn dit was toch best wel een tof filmpje.
Het grote pluspunt was dat de krokodil best wel realistisch werd neergezet. Hij zag er echt uit en bewoog ook best realistisch.

Ik vond hem tof en het feit dat de hoofdmoot van de film zich snachts afspeeld helpt erg qua sfeer.

Toffe creature feature. 3.5*

avatar van Nephilim
schreef:
een fijne film een horror over bestaande dieren is meestal wel spannend.
enkel had de croc iets kleiner mogen zijn.

Creature Features zijn doorgaans niet realistisch. Bij dit soort films moet je doorgaans een beetje suspension of disbelief hanteren.

avatar van ThaMovieVoter
Een van de pluspunten is indd de krokodil. Wat een verademing t.o.v. al die andere mislukte krokodillen films die genadeloos falen in hun CGI effecten. Natuurlijk is het niet perfect, en is het onderscheid te maken als je heel goed oplet, maar was ik wél onder de indruk. Verder was de spanning ook niet om te snijden, en waren sommige personages een beetje overbodig. Dit wordt echter goed gemaakt met de prachtige opnamen in high-definition. In mijn ogen is deze film ook niet echt op z'n plaats als horror, maar meer als een natuurdocumentaire die enigszins uit de hand loopt.

avatar van Hectometerpaal
Vrij matige Croc-film. Ik kreeg maar weinig sympathie voor de personages.

erik1677
ik vondt dit wel een goeie film.
De spanning werdt lekker opgebouwdt, en de croc zag er inderdaad geweldig uit.
Alleen wel een beetje groot maar dat is muggeziften, het einde in die grot vondt ik wat minder en afgeraffeldt , maar verder echt een vette film,

avatar van Noodless
Geslaagde film in mijn ogen. Het verhaal , de personages worden langzaam geïntroduceerd in combinatie met de wondermooie natuur.
De krokodil zag er echt goed uit, ook de bewegingen. Kun van sommige andere krokodillenfilms niet zeggen. De spanning zit er voldoende in. Met bepaalde personages( die kunnen vluchten )had de regisseur misschien wel wat meer kunnen doen. Ook in de grot is wat vlakjes en voorspelbaar op gebied van verhaal en spanning. Daarvoor was dat allemaal veel sterker aanwezig. Toch in zijn genre een goede film die op bepaalde momenten de bangelijke sfeer van de slachtoffers weet over te maken op de kijker. 7,5/10

avatar van Baldur
Zeer goede thriller met enkele horrormomenten. Het onderwerp is nogal afgezaagd, maar deze film steekt met kop en schouders boven alle crocfilms uit. Erg mooi in beeld gebracht allemaal, mede door de prachtige locaties. De spanning en sfeer zit er goed in, de croc ziet er prima uit en ook de karakters zijn in orde. 4*

Wat een flut film, 0,0% spanning. Maarja dat is mijn mening. Ik vond hem echt super saai. En hoe die Croc die mensen op-at... Hilarisch, hap en weg.

orbit
Zeikerds, gewoon een lekkere creature feature zoals al werd gezegd.. vette krokodil, mooie nature shots, wat wil je nog meer? Prima vermaak!

avatar van Jaegelsch
Die natuur in het eerste half uur is schitterend om te zien. Daar kreeg ik al vermoedens dat de film van de makers van Wolf Creek was, wat ook zo blijkt te zijn. Het verhaal is niet bijster origineel, maar dat had ik wel verwacht. De krokodil ziet er wel aardig uit. Wat wel jammer is, is dat hij met een stok die ik zonder moeite doormidden breek wordt vermoord. Dat stuk was een beetje onrealistisch. Net zoals dat oerwoud, waar het midden in de nacht toch behoorlijk licht blijkt te zijn. Dit zijn enkel kleine puntjes van kritiek die m'n waardering voor de film niet veel doen zakken.

teigetje37
Verassend goede en spannende film.
Met prachtige natuur opnames.

De film was wel leuk.. maar echt heel eng was hij niet.
opzich wel spannend maar ik vond veel stukjes wel heel onnatuurlijk eruit zien, dus ook een beetje onecht.
Het was geen saaie film maar ook niet de beste die ik heb gezien.
Het was wel eens een 'andere' film dan er tegenwoordig steeds word gemaakt.

avatar van benq
Aangenaam verrast door deze film, gezien omdat ik ook vertrouwen heb in Greg McClean na zijn uitstekende Wolf Creek.
In Rogue past McClean weer hetzelfde trucje toe net als in Wolf Creek. In het begin introduceert hij rustig de karakters en tijdens de tocht diept hij ze wat verder uit geholpen door de prachtige omgeving van de outback. Daarna breekt de pleuris uit met de krokodil en wordt de spanning opgevoerd op een eilandje waar het water snel stijgt.
Helaas valt de spanning daarna wat weg en gaan een paar personages toch weer domme dingen doen. Het einde is spectaculair en wat over the top maar de film blijft de hele tijd onderhoudend genoeg.

***

avatar van Astriid*
Ik vond het een hele goede film en er zaten ook best goede stukjes in.

4,0 *

avatar van Timecop
Viel me reuze mee, best goeie schrikmomenten en inderdaad schitterende natuurshots. We hebben alles natuurlijk al tig keer gezien, maar was een lekker wegkijkertje op een vrije middag (als je die weleens hebt natuurlijk).

mooie natuurbeelden. Dacht eerst dat het een docu was ;p
Geen super film maar wel goed. Bewijst dat je geen liters bloed en tonnen afgerukte ledematen nodig hebt om een goede spannende film te maken.
Krokkie was realistisch. Verre beter dan de slang van Annaconda.
Leuk voor een verloren middag.

avatar van gondwana
ik vond deze verrassend goed, erg mooie beelden, deftig geacteerd, heel goede soundtrack en geen trage stukken.
Laatste scenes wat overbodig.
Ben geen horror-creature-liefhebber, maar vond deze dus wel geslaagd.

avatar van notsub
Het verbaast me dat dit van de regisseur van Wolf Creek komt. Was dat nog een echte horror film, dit is horror "light". Het wordt nergens eng en schrikken bij de momenten die daarvoor bedoeld zijn doe ik al helemaal niet. De mooie plaatjes zijn goed gelukt, voor de rest is is het zwak.

Reinbo
Geinige krokodille film die het niet haalt bij het leukere en originelere Alligator. Maar het 10 kleine negertjes verhaal kijkt prettig weg. Laatste sequence is helaas een beetje onzinnig en ver gezocht.

Toch krappe 3,5*, omdat ik nu eenmaal iets met krokodillen heb.

avatar van GroovyDrummer
Eindelijk een goede spannende 'krokodillenfilm' ! Mooie special effects, soms ongeloofwardig, maar zeer zeker erg spannend!

avatar van Nijreesboy
wat een geweldige film.
ik heb mij geen moment verveelt.

alleen de film had wel een vage einde, ze laten niet zien wat er met de rest van de mensen is gebeurt behalve dan dat ze het hebben overleefd.

zeker een plaats in mijn top10 waard

bild
Mooie en bij momenten spannende thriller met zeer goed acteerwerk.

Niet echt een geweldige krokodillenfilm maar wel een amusante. De beelden zien er aardig uit en de film is soms spannend. Het beste van de film zijn eigenlijk de eerste 45 minuten daarna wordt het minder met als dieptepunt het gemakkelijke einde.

avatar van the pope
Best wel een vermakelijk filmpje,met fantastische sfeerbeelden van Australië.

Bart Simpson
Ik vond dit een goede film. In het begin kreeg je mooie beelden van de natuur te zien en de rondleiding was ook niet verkeerd. Acteerprestaties waren gewoon goed en het verhaal was boeiend genoeg om naar te kijken. Ik ergerde me alleen aan één ding: ze bevonden zich in het territorium van de krokodil en ze probeerde alleen op zijn territorium de rivier over te steken. Waarom zijn ze op het eiland waar ze zaten, niet verder gelopen en zijn ze niet op een ander punt naar de overkant v/d rivier gezwommen? Dus buiten zijn territorium. Ik neem aan dat niet heel dat land onder zijn territorium valt? .

Ik houd het op een 4.0*

Wat vinden jullie? Deze film beter of Jaws? Je kunt het niet echt vergelijken (zijn verschillende dieren/omgevingen) maar het zijn toch beide monsters

avatar van maxcomthrilla
Na het goed ontvangen Wolf Creek had de regisseur voldoende krediet opgebouwd om mijzelf eens te wagen aan de opvolger van zijn eerste huzarenstukje.

Origineel is het allemaal niet, al was het maar omdat Greg Mc Lean sommige scenes overnam van een vergeten monsterfilm uit het tijdperk van de Ozploitation.

Daarbij heb ik ook niet gigantisch veel met monsterfilms, al leek het mij op zijn minst een leuk tussendoortje te zijn. Qua sfeerschepping zit het allemaal wel snor hier, net zo als in Wolf Creek stevent men na wat licht veronrustende signalen af op groter onheil. Ik ben zelf ook op zo `n krokodillenexcursie geweest in Kakadu National Park en herkende zelfs wat van de prachtige landschappen aldaar, die maar weer eens aangeven hoe klein de mens wel niet is in die overweldigende natuur.

Goed om te zien hoe die sheila de spanning op probeerde te voeren, waarbij sommige mensen al wat verschoten terwijl andere zich nog steeds als in een kuroord waanden, zo rustiek en idyllisch als de boottocht hen leek te zijn. Eenmaal het onheil begon, trad het groepsmechanisme om te overleven in werking, met als gevolg dat er een hoop afgekibbeld werd.

De krokodil zag er ook behoorlijk echt en imposant uit. Natuurlijk ook ontzettend spannend waar Schnappi zich nou precies begaf onder water, toen ze van het eiland vandaan probeerden te komen. Het camerawerk onder water zag er prachtig uit, net zoals ik de panieksfeer waarin men verkeerde lang goed kon verdragen en er goed in mee kon gaan.

Eenmaal in de thuisbasis van de croc op het vasteland veranderde de sfeer radicaal, bijna op het belachelijke af zelfs. Daar waar de croc moest imponeren faalde hij mede dankzij het script waarin stond dat beide mensen moesten overleven omdat het schijnbaar op een waargebeurd verhaal gebaseerd was. Ineens kreeg de croc teveel screentijd en werd hij voor schut gezet en uit de geschiedenisboeken geschreven.

Wat ik mij van de muziek kan heugen klonk best aangenaam, in een verder vermakelijke film die dat gedurende de hele zit wel blijft maar de laatste 20 minuten niet geheel weet te bevredigen. 3*

avatar van Aapje81
Leuke hap slik weg film. De beelden zijn schitterend het acteerwerk is prima en de krokodil zou niet misstaan bij The Muppets. Ik heb me erg vermaakt hiermee en vond hem eigenlijk beter dan het debuut van deze regisseur.