Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Rogue (2007)

Australië / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Greg McLean
met Sam Worthington, Radha Mitchell en Michael Vartan

Een Amerikaanse schrijver reist door de outback in Australië en sluit zich aan bij een groep toeristen die het Kakadu National Park willen ontdekken. Wanneer ze echter genoodzaakt zijn om op een alarmsignaal af te gaan, treden ze een onbekend territorium binnen waar een reusachtige krokodil het op hen heeft gemunt...

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, moet zeggen dat dit 1 van de mooiere krokodillen films zijn die ik gezien heb.
De krokodil was gewoon echt en niet nep, mooie natuurbeelden en ook redelijk spannend, ook een goed einde! Je leeft helemaal mee met de personages en ze worden allemaal goed in beeld gezet.
al met al vermakelijk!

avatar van DVD-T
Tick tock, here comes the croc.

De mooie natuurbeelden zorgen in het begin al heel erg voor een fijne sfeer. Je zou haast vergeten naar wat voor soort film je aan het kijken bent. De vrij trage opbouw is erg goed gedaan, al gaat dat "bonding" tussen de personages wel wat snel allemaal en komt dat nergens echt overtuigend over. Als dan het keerpunt van avontuur/natuur docu naar horror komt, gaat het tempo wat omhoog en krijgen we enkele leuke momenten. McLean kleurt daarbij wel heel er netjes binnen de lijntjes in wat we verwachten in een krokodillen film. Al blijft het natuurlijk leuk om mensen opgejaagd en verscheurd zien te worden door een perfecte moordmachine. Ook leuk dat men hier lekker geïsoleerd op een eilandje zitten en nergens om heen te gaan hebben.

Erg mooi begin en een erg leuke 2e helft van de film. Een beetje jammer dat die 2e helft weinig verrassend is. Had de film echt gesierd als het iets minder traditioneel "monster movie" was.

avatar van John Milton
De poster van Rogue heeft me er altijd van weerhouden om de film eens te kijken, tot ik hoorde dat hij eigenlijk heel aardig is, als creature-feature. En dat bleek helemaal waar. Regisseur Greg McLeans debuut Wolf Creek smaakte me destijds ook heel behoorlijk, en vorig jaar heb ik me ook met The Belko Experiment niet verveeld. Hoogstaand is het niet, maar de film is vakkundig gemaakt en op prachtige locaties geschoten. Het budget van 25 miljoen is hier uitstekend benut, moet ik zeggen. Naar het einde toe slaat de belachelijkheidsmeter misschien iets uit, maar het mocht de pret niet drukken. Misschien toch McLean recente Jungle waarin hij Daniel Radcliffe in het struikgewas het leven moeilijk maakt, ook maar eens een kansje geven.

avatar van dvdcrusher
Mooie natuurbeelden en Radha houdt deze film echt staande. Nadat ze werd aangevallen leek het even of de hele film dood was. De reuzekrokodil ziet er best eng uit maar de aanvallen werden maar flauwtjes of nauwelijks verfilmd, dat is mijn voornaamste kritiek. Aan het einde van de film leken de bewegingen van de krokodil mij ook weinig geloofwaardig. Toch een verdienstelijke poging maar gezien de vrij goede beoordeling hier toch iets meer van verwacht. 3,5 sterren

avatar van teigertje
Prachtige locatie waar de film opgenomen is, even spanning en verhaal wordt er opgebouwd in deze film.
Een van de beste krokodillen griezel films gemaakt.
Fantastische film.

Prima croc-film, die af en toe lekker over-the-top is. Mooie natuur-shots. De krokodil ziet er prima uit als deze wat langer in beeld is, hoewel de bewegingen wat overdreven overkomen. Voor een budget van €25 miljoen zeker de moeite waard!

avatar van ILDIB
Oersaai. De gepeuzelden konden me geen snars schelen en het gedrag van een ieder was om te janken. Openingsscène lijkt me belachelijk. In Australië leven geen wilde waterbuffels. Maar verbeter me aub als die er wel zijn..

avatar van Shadowed
Typische McLean.

Het is me langzaam duidelijk wat voor soort films de voorkeur krijgen van McLean. De regisseur wil graag een beetje spanning, vermengt met mooie natuur in zijn films. Van de 4 films zijn der zeker 3 met natuur centraal, en McLean weet ook wel wat hij ermee aanmoet.

Deze film heeft dankzij de natuurliefde dan ook een fenomenale setting. Het gehele moeras in het donker is prachtig en sfeervol om te zien, maar ook in daglicht zijn de beelden van de boot toer erg mooi. McLean heeft de locaties en settings volledig onder de controle.

Echter is het regelmatig de spanning zelf die niet helemaal knap uitgewerkt wordt. In totaal kent de film eigenlijk maar 2 intense momenten, en dat is net wat te weinig voor een film zoals deze. Ook de schrikmomenten zijn wat tam.

Voor de rest is de krokodil niet al te knap, maar McLean houd het beest eigenlijk vooral onderwater. De krokodil is altijd wel aanwezig, maar komt nooit helemaal in beeld. Waarschijnlijk om de soms wat houterige bewegingen uit beeld te houden.

Voor de rest is het acteerwerk ook niet zo heel bijzonder. Vartan is wat houterig, Mitchell doet wel haar best maar krijgt helaas ook weinig mee van haar script. Worthington had best leuk kunnen zijn maar die verdwijnt al snel onderwater helaas.

De film is soms intens, maar nooit doodeng. Je zou eigenlijk in je nagels moeten bijten van angst, maar het is allemaal niet intens en spannend genoeg in beeld gebracht. Wel jammer, want er zit een prima regisseur in de stoel en een prachtige setting. Jammer. Wel een voldoende, maar op het randje.