Rogue (2007)

Australië / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Greg McLean
met Sam Worthington, Radha Mitchell en Michael Vartan

Een Amerikaanse schrijver reist door de outback in Australië en sluit zich aan bij een groep toeristen die het Kakadu National Park willen ontdekken. Wanneer ze echter genoodzaakt zijn om op een alarmsignaal af te gaan, treden ze een onbekend territorium binnen waar een reusachtige krokodil het op hen heeft gemunt...

avatar van Macmanus
Geinige Jaws variant.

Hoewel McLean niet bijzonder origineel is en het ook tot nu toe nooit super briljant wil worden. Zijn beide film aardig kijkvoer.

Deze film is simpel, er is een hele grote krokodil en wat mensen op een boot die dienen te worden opgegeten. Redelijk effectief spannend filmpje dat het monster lang verborgen houd zoals gebruikelijk in films als deze. Het Happy einde is wat jammer.
Maar leuk om een keer te kijken als het alweer een tijdje terug is dat je een jaws achtige film hebt gezien.

3 sterren.

avatar van Halcyon
Van de maker van Wolf Creek ... en dat merk je vooral aan de prachtige natuurfotografie in de Australische Outback. Voor het overige een goed gebalanceerde horrorfilm die op intelligente wijze een doeltreffend angstklimaat weet op te bouwen. De cameratechniek waarmee de aanwezigheid van de krokodil wordt gesuggereerd is erg effectief en suspenseverhogend waardoor een groot deel van Rogue toch echt een puntje-op-de-stoel-ervaring wordt. Een beetje zoals Jaws, maar toch net dat ietsje minder.
Vanaf het moment dat de finale nadert en de krokodil meer screentime krijgt vervalt de film helaas in een ordinaire genrefilm die nergens het hoge niveau van het eerste uur haalt. Maar McLean bewijst een beloftevol horrorregisseur te zijn die de nodige voeling heeft met het genre en die ook als dusdanig op film weet vast te leggen. Hopend op een Wolf Creek sequel...

avatar van Rianneke_Dan
Aardige film met een beklemmend sfeertje. Vooral het eerste uur blijft het niveau best hoog en vond ik het allemaal best spannend. Daarna zakt het snel naar beneden. De spanning en mysterie ging eraf nadat de krokodil in beeld was geweest, en dat vond ik erg jammer. Effecten zagen er nog redelijk uit maar ik heb dan ook niet echt genoeg andere films in dit genre gezien om het te kunnen vergelijken. Maar ik moet wel toegeving dat de setting geweldig was om te zien, wat is Australië toch een plaatje, prachtig! En het was ook leuk om John Jarratt in een klein rolletje te zien die bij mij goed bekend is van Mcleod's Daughters. Ik vond het totale plaatje best aardig, maar omdat het niveau bij het einde zo inzakt kan ik niet hoger komen dan 2.5*

avatar van jeroentjuhhhhh
Wolf creek was goed, deze was matig.
Weer die natuur beelden die aan bod kwamen, maar totaal geen toegevoegde waarden hebben.
Als ik mooie beelden wil zien pak ik er wel een natuur documantaire bij.

Het concept van een killer croc is al vele malen behandelt, en ook op een realistische manier als deze, laatst nog Black water gezien die ook voor zo'n soort gelijke aanpak ging, en die vond ik vervelend en vooral saai, en hier is dat wat minder het geval.
Wat meer spanning en de croc zag er goed uit, helaas ergerde ik me weer eens aan de handelingen van de personages, je kon al voorspellen wat voor doms iemand zou doen waardoor het plan niet zou lukken, en de film dus nog een half uur zou duren.

Erg jammer, leuk geprobeerd maar niet helemaal geslaagd.

avatar van ThaMovieVoter
Een van de pluspunten is indd de krokodil. Wat een verademing t.o.v. al die andere mislukte krokodillen films die genadeloos falen in hun CGI effecten. Natuurlijk is het niet perfect, en is het onderscheid te maken als je heel goed oplet, maar was ik wél onder de indruk. Verder was de spanning ook niet om te snijden, en waren sommige personages een beetje overbodig. Dit wordt echter goed gemaakt met de prachtige opnamen in high-definition. In mijn ogen is deze film ook niet echt op z'n plaats als horror, maar meer als een natuurdocumentaire die enigszins uit de hand loopt.

Niet echt een geweldige krokodillenfilm maar wel een amusante. De beelden zien er aardig uit en de film is soms spannend. Het beste van de film zijn eigenlijk de eerste 45 minuten daarna wordt het minder met als dieptepunt het gemakkelijke einde.

avatar van maxcomthrilla
Na het goed ontvangen Wolf Creek had de regisseur voldoende krediet opgebouwd om mijzelf eens te wagen aan de opvolger van zijn eerste huzarenstukje.

Origineel is het allemaal niet, al was het maar omdat Greg Mc Lean sommige scenes overnam van een vergeten monsterfilm uit het tijdperk van de Ozploitation.

Daarbij heb ik ook niet gigantisch veel met monsterfilms, al leek het mij op zijn minst een leuk tussendoortje te zijn. Qua sfeerschepping zit het allemaal wel snor hier, net zo als in Wolf Creek stevent men na wat licht veronrustende signalen af op groter onheil. Ik ben zelf ook op zo `n krokodillenexcursie geweest in Kakadu National Park en herkende zelfs wat van de prachtige landschappen aldaar, die maar weer eens aangeven hoe klein de mens wel niet is in die overweldigende natuur.

Goed om te zien hoe die sheila de spanning op probeerde te voeren, waarbij sommige mensen al wat verschoten terwijl andere zich nog steeds als in een kuroord waanden, zo rustiek en idyllisch als de boottocht hen leek te zijn. Eenmaal het onheil begon, trad het groepsmechanisme om te overleven in werking, met als gevolg dat er een hoop afgekibbeld werd.

De krokodil zag er ook behoorlijk echt en imposant uit. Natuurlijk ook ontzettend spannend waar Schnappi zich nou precies begaf onder water, toen ze van het eiland vandaan probeerden te komen. Het camerawerk onder water zag er prachtig uit, net zoals ik de panieksfeer waarin men verkeerde lang goed kon verdragen en er goed in mee kon gaan.

Eenmaal in de thuisbasis van de croc op het vasteland veranderde de sfeer radicaal, bijna op het belachelijke af zelfs. Daar waar de croc moest imponeren faalde hij mede dankzij het script waarin stond dat beide mensen moesten overleven omdat het schijnbaar op een waargebeurd verhaal gebaseerd was. Ineens kreeg de croc teveel screentijd en werd hij voor schut gezet en uit de geschiedenisboeken geschreven.

Wat ik mij van de muziek kan heugen klonk best aangenaam, in een verder vermakelijke film die dat gedurende de hele zit wel blijft maar de laatste 20 minuten niet geheel weet te bevredigen. 3*

avatar van Aapje81
Leuke hap slik weg film. De beelden zijn schitterend het acteerwerk is prima en de krokodil zou niet misstaan bij The Muppets. Ik heb me erg vermaakt hiermee en vond hem eigenlijk beter dan het debuut van deze regisseur.

avatar van eltorro
Wel een leuke krokodille film, deed me een beetje denken aan primeval en lake placid. De spanning was hier wel beter. Het duurt gelukkig ook wel langer voor dat je de krokodil helemaal ziet.
Het verhaal was niet heel bijzonder, de beelden waren wel mooi, en de acteurs waren ook prima. 4*

avatar van dutchtuga
Mooie natuurshots en één geweldige scène, vooral qua belichting (de touw scène), maar verder zo cliché als wat. Weinig spannend en eigenlijk heb ik het nu wel gezien met die croc films.

avatar van Tommeh
Goh een film over een krokodil die één voor één een groep gestrande mensen op eet. Hoe vaak hebben we dat wel niet eerder gezien? Natuurlijk komen ze op een eiland vast te zitten. Natuurlijk zijn de vervelende personages het eerste de pineut. En natuurlijk redt de knappe man het mooie meisje uieindelijk uit de klauwen van de krokodil. En dan worden er ook nog compleet overbodige beelden van lokale diertjes tussen geplakt, in een afgezaagde poging het nog een beetje artistiek over te laten komen.

Zo voorspelbaar en cliché als het maar kan, en dus geen moment spannend. Wolf Creek vond ik al niet veel soeps, maar hier kan ik helemáál niets mee. 0.5*

Aardige film, maar ik vond wel dat die vaak nogal traag liep. Weinig schrik momenten.

avatar van Pasion
Leuke en spannende film.
Zat heel vaak in spanning te wachten wat er nu weer zou gebeuren.
Het had ook een heel erg spannende sfeer en omgeving de hele tijd.

Ik raad iedereen aan deze zeker een keer te kijken

avatar van Minotaures
Redelijk een standaard verhaal. Acteren was af en toe slap.

Worthington is toch hier 't meest bekend en toch zo'n kleine rol met een lugubere einde.

't Reuze krok zag er - op een aantal beelden na - mooi uit. Personages waren niet zo bijzonder. Wel raar dat 't personage van Worthington de gestrande toeristen meer over het dier kon vertellen dan die van Mitchell.

In ieder geval waren er mooi beelden van 't riviertje, dal en insecten gemaakt.

avatar van DonOswaldo
Z'n eerdere Wolf Creek viel me wat tegen, deze viel me weer mee.

Begin is voornamelijk kijken naar mooie beelden + shots. Opzicht niet zo erg, gleed ermee rustig de film in.

De bekende ruzietjes die voorkomen in zo'n groep bij het besluiten wat te doen weten best goed te beklijven. De spanning daarentegen mocht wat meer (alhoewel het bij korte vlaagjes af en toe spannend was, mede door de shots van onderwater) en de body-count wat hoger.

Pakweg het laatste kwartier verandert het wat van koers, ander soort finale dan je misschien zou verwachten. Ik heb me er in ieder geval niet aan gestoord, vind het zelfs degelijk i.t.t. sommigen.

(Enigzins) bekende namen als Radha Mitchell, Michael Vartan en Sam Worthington houden de cast op peil, de croc ziet er goed uit en ook de score zit wel knor (die aftiteling-song.. ).

avatar van 606
Aardige Croc film en aardig in beeld gebracht en erg mooie natuur.
Acteurs zijn aardig en de spanning en sfeer is goed.
Ook de croc is mooi gedaan.

3 sterren

avatar van Lennert
Lake Placid zal door de complete absurditeit altijd mijn favoriete 'crocodile on rampage' film blijven, maar Rogue is toch een stuk beter en realistischer. Het monster zelf ziet er zeer natuurgetrouw uit en komt voor de verandering eens niet over als een super-wezen, maar meer als een 'gewoon' agressief dier. Geen mutaties, geen kwaadaardige geleerden, gewoon de mensheid tegen de natuur.

Het acteerwerk is behoorlijk. Niks bijzonders, maar nergens hinderlijk of vervelend. De film levert wel een hoop mooie beelden van Australische landschappen en wildlife. Het ontaardt uiteindelijk allemaal niet in een groot horror-spektakel (daarvoor is er toch te weinig gore), maar bij vlagen zijn er zeer spannende scenes (te denken de eind-scene in de grot)

Het had allemaal iets vlotter gekund, want het duurt lang voor er echt iets gebeurd, maar uiteindelijk was Rogue zeker geen verkeerde film.

avatar van Kr!kke
Eindelijk eens een deftige horrorprent met een dier in de hoofdrol (buiten enkele redelijke haaienfilms had ik nog niet veel soeps gezien). De krokodil zit er toch wel erg goed uit vind ik. Wat ik nog het beste van al vond, was dat de makers van de film ervoor kozen om nog een heel deel van de groep het te laten overleven. Ik heb al andere dingen gezien in andere horrorfilms... Dit kwam het realiteitsgehalte toch ten goede vond ik. Tijdens de film vielen me ook, zoals andere users al zeiden, de mooie natuurbeelden me op.

avatar van Jawaddedadde
Na het uitstekende Wolf Creek een iets matigere doch nog steeds vermakelijke film.

Verhaaltje is simpel en uiteindelijk redelijk voorspelbaar allemaal, maar de eindscène in het hol van de krok (vat dit niet verkeerd op) maakt veel goed. Sterk staaltje van spannende cinema daar. Net zoals in Wolf Creek krijgt ook hier de Australische natuur de nodige aandacht wat voor heel wat mooie plaatjes zorgt. De krok zelf zag er meer dan behoorlijk uit, toch niet onbelangrijk.

Voor de rest geen straf om deze film uit te zitten maar steekt er nergens echt bovenuit.

Behoorlijk.

Aardige film! Heb vooral genoten van de natuur van Australie. Echt prachtig! 3*

Daar waar tegenwoordig vergelijkbare films vaak flink over de top zijn en vol rondborstige dames, is deze film een stuk serieuzer. Dat heeft zowel voor als nadelen. Je kunt je hier wat beter in de situatie verplaatsen, maar eenmaal goed en wel gestrand wordt het toch wat minder interessant en verloopt het allemaal voorspelbaar. Humor zit er eigenlijk niet in en gore ook nauwelijks, dat had het misschien nog wat interessanter kunnen maken. Desondanks een redelijke film die in ieder geval de setting mee heeft.

avatar van jipt
Best wel cool. Mensen krijgen een rondreis door een moeras met een bootje en worden aangevallen door een reuze krokodil! En die krokodil is badass!!! Dat beest ziet er echt vet uit. Eerste deel is erg mooi, leuk opgebouwd, coole rol voor Sam Wohrtington. Tweede deel, op het eilandje kakt af en toe een beetje in, einde maakt het dan weer goed. Het eind gevecht is erg cool, erg over de top en ongeloofwaardig, maar wel cool. Voldoende

avatar van Bottleneck
Sjonge hoe kun je een film verkrachten.. Het begint zo mooi met de natuurbeelden en de rustige intro die veel belooft en zichzelf redelijk serieus lijkt te nemen, maar vervolgens is driekwart van de film slap, onnodig lang in het donker en met oninteressante ruziënde personages waarvan er ook nog eens teveel zijn, minstens tien ofzo.

Als slotstuk krijg je een Hollywoodsiaans gevecht met een vijftien meter groot grommend beest dat de lompste capriolen uithaalt en een suf einde - En ze leeft nog, ahh... - Hij ziet er imposant uit, maar het is niet spannend. Op deze toer had het nog wat kunnen worden als er flinke gore zou zijn, maar helaas ook dat niet.

Bij Wolf Creek kwam de regisseur nog goed weg met de mooie setting van een verder redelijke film, maar bij Rogue lukt dat niet meer. Uiteindelijk een karakterloos geheel, en toen kwam er een hele hele grote krokodil en die blies het verhaaltje uit.

avatar van Nitrouz
Rogue is een leuke wegkijker uit Australië die helaas op geen enkel moment het niveau haalt van de eerste film van diezelfde regisseur. Want Wolf Creek is een van mijn favoriete horrorfilms, waar deze Rogue niet iets is wat mij lang zal bijblijven.

Een schitterende omgeving is een van de troeven van Rogue. Het sfeertje zit er al goed in de eerste 10 minuten, vooral door de schitterende beelden en de luchtige conversaties. En er zitten best wat leuke acteurs tussen, en met zo'n grote groep irriteren er maar erg weinig gelukkig.
En ook de spanning zit er best behoorlijk in, want vanaf het moment dat de pleuris uitbreekt zit de kijker toch wel redelijk vol spanning te kijken. En ook de krokodil zelf ziet er meer dan prima uit, wat een gigantisch beest weer!

Maar helaas mist de film de originaliteit, en helaas het cliché einde doet mij van een kleine 3 sterren toch een halfje afhalen. Zeker een leuke wegkijker uit Australië.

avatar van RuudC
Goed, de krokodillen en de (Australische) landschappen zien er mooi uit, maar als ik dat wil zien, kijk ik liever naar Animal Planet. Het verhaal is erg voorspelbaar en ook hier is het nagelbijten en vol ongeloof je hoofd schudden vanwege de domme dingen die de personages doen. Over het algemeen is het een leuke film. Een paar keer is het goed schrikken en slechte dingen zie je hier eigenlijk niet terug. Aan de andere kant is het ook niet bepaald memorabel of de moeite van een herziening waard.

avatar van Filmkriebel
Greg McLean weet duidelijk wat een goede thriller moet inhouden. Geen sadistische brutaliteiten maar een meer dan deftige nature horror. Opnieuw toeristen in problemen als gemeenschappelijke noemer met Wolf Creek... en opnieuw John Jarratt in een rol. Rogue is op bepaalde momenten erg spannend. Telkens wanneer er iemand het water in kroop, neep ik de billen al samen. De situatie waarin de personages zich bevonden was hopeloos genoeg hiervoor. McLean blijft braaf met het goor. Terwijl kroks geen onderscheid maken tussen mensen (hapje vlees is een hapje vlees) blijft de krokodil met zijn tanden van het jonge meisje zodat enkel de minst interessante personages opgevreten werden . De laatste 15 minuten waren enorm spannend. Ik genoot ook erg van de mooie natuurbeelden, de gelikte regie en de knipoog naar Jaws. Meer verwachtte ik er niet van.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Krokodillenknipoog.

Door te schommelen met de focus op verschillende hoofdpersonages, valt er ondanks enkele clichématige paden genoeg te genieten van deze krokodillenfilm. Het gaat niet zozeer om het bloed maar des te meer om de spanning, die automatisch wordt opgeroepen wanneer het water stijgt en een ieder kopje onder zal moeten. Tegen het einde wordt het verhaal al ongeloofwaardiger, hetgeen de film amper schaadt en een welkome knipoog oplevert.

Goed.

avatar van ibendb
Slechte krokodil...

Deze film is echt voorspelbaar. Je weet gewoon wie er doodgaat en wie er overblijft. Ik vond de film nergens echt spannend of eng. En aan sommige acties van de personages zou je je echt aan kunnen ergeren. 2*

avatar van FillumGek
Blijft toch wel een vermakelijk animal horror. Greg McLean spendeert net als in zijn debuutfilm weer een behoorlijke tijd aan het intro. Nu is dit echter een voorbeeld van een lang begin die van mij nog wat langer had mogen duren. De Australische outback is prachtig gefilmd en de flora en fauna deed me bijna een vluchtje Australië boeken. Iets voor mijn 'things to do before I die' lijstje.

Radha Mitchell is erg geschikt voor de rol als sexy, maar stoere reisleider. De andere rollen zijn niet zo bijzonder, zeker niet vergeleken met de boosaardige krokodil. De spanning wordt langzaam opgebouwd met af en toe een glimp van het gigantische beest. Maar wanneer hij in volle glorie is te bewonderen valt het zeker niet tegen. De CGI is zeker niet slecht en de krokodil beweegt behoorlijk natuurgetrouw. Vooral het einde is top, en het is dan ook een beetje jammer dat dergelijke scenes niet méér voorkwamen.

Het was trouwens ook even slikken bij het einde. Dat Kate het heeft overleeft is een opluchting, maar
waarom staan al die andere nietszeggende vleeshompen eigenlijk nog overeind? De bodycount had best wat hoger gekund dus. Een meer dan redelijke film en het maakt me benieuwd naar Wolf Creek 2.

avatar van moviemafketel
Het begon als een natuurdocu, best leuk gedaan eigenlijk, want viel er na 2 minuten in en toen dacht ik even dat de film toch niet uitgezonden werd. Nadat ze voor de 1e keer aangevallen worden, wordt de film bij vlagen gewoon spannend. Jammer dat niet de hele cast denderend speelt. Anaconda met slechtere acteurs. Voor de rest ziet de krokodil er helemaal niet slecht uit.
Het stukje in de verblijfplaats van de krokodil is gewoon goed te noemen. Geen hoogvlieger, maar best leuk voor een avondje vermaak. Kleine voldoende.