Rogue (2007)

Australië / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Greg McLean
met Sam Worthington, Radha Mitchell en Michael Vartan

Een Amerikaanse schrijver reist door de outback in Australië en sluit zich aan bij een groep toeristen die het Kakadu National Park willen ontdekken. Wanneer ze echter genoodzaakt zijn om op een alarmsignaal af te gaan, treden ze een onbekend territorium binnen waar een reusachtige krokodil het op hen heeft gemunt...

Leuke, vermakelijke "schnappie"-film, met een lekkere dosis spanning.
Velen vergelijken deze met "Black water" wat ik meer dan terecht vind. Ze zijn allebei bij vlagen lekker spannend, en als geheel gezien dan ook gelijkwaardig aan elkaar.

Alleen schnappie zelf vond ik bij "Black Water " realistischer dan hier, maar daarentegen wordt er hier meer ruimte gemaakt voor indrukwekkend mooie opnames van 't landschap waarin dit verhaal zich afspeelt.

Gewoon zien dit, het is lekker amusement.

3,5 sterren

avatar van Snaaf
Geinige film. Script erg standaard maar gelukkig zonder al te opvullende saaie conversaties. Vrij recht voor je raap daarom ook redelijk kort; disney film lengte.
Special effects waren erg goed, redelijk surround trackie. Niet veel op aan te merken.

Oersaai, onnozel, pijnlijk voortslepend 'verhaal'. Jammer dat die "Rogue" de hele crew niet wilde opvreten.

avatar van scorpie-oentje
Gelukkig dat smaken verschillen!! Ik vond het een super film, mooie shots van de natuur, verhaal was niet onaardig, er zat humor in en het einde was verrassend. Heb hem gekeken en 's avonds gelijk nog maar een keer, vond hem nog steeds even goed!
En stukken beter om naar te kijken dan Black Water, die was iets te minimalistisch naar mijn smaak, hier kon je nog genieten van de hele film en alle shots er om heen!

avatar van Brianna
Na verscheidene "croc" films te hebben gezien, vond ik deze film zeker niet slecht. Leuk verhaal, zeer mooie natuuropname, en mooie special effects. Ook spannend genoeg om te blijven kijken. Voor mij overtreft ie Primeval niet, want vond die een beter verhaallijn hebben, en ook wel leuke humor bevatten.

avatar van VlinderTisha
net gezellig gekeken met mn zusje.
en we vinden de film allebei erg goed!

avatar van Spartaan1986
Eerste driekwart van de film zijn spannend en goed het laatste kwart valt tegen en lijkt de krokodil ook fake

Twijfel tussen 3* en 3,5*

avatar van barcam
Eén van de beste "creature features" dat ik ooit gezien heb.
Fantastische sfeerbeelden van Australië.
Goed uitgewerkt verhaal en realistisch uitziende bloeddorstige "crocs".

avatar van rempsycho
Het begin van de film is nog hoopvol maar zakt wat mij betreft volledig in elkaar en het einde van de film is tenenkrommend!

avatar van Halcyon
Van de maker van Wolf Creek ... en dat merk je vooral aan de prachtige natuurfotografie in de Australische Outback. Voor het overige een goed gebalanceerde horrorfilm die op intelligente wijze een doeltreffend angstklimaat weet op te bouwen. De cameratechniek waarmee de aanwezigheid van de krokodil wordt gesuggereerd is erg effectief en suspenseverhogend waardoor een groot deel van Rogue toch echt een puntje-op-de-stoel-ervaring wordt. Een beetje zoals Jaws, maar toch net dat ietsje minder.
Vanaf het moment dat de finale nadert en de krokodil meer screentime krijgt vervalt de film helaas in een ordinaire genrefilm die nergens het hoge niveau van het eerste uur haalt. Maar McLean bewijst een beloftevol horrorregisseur te zijn die de nodige voeling heeft met het genre en die ook als dusdanig op film weet vast te leggen. Hopend op een Wolf Creek sequel...

avatar van dulcinea
Ik heb deze enkel gekeken omdat ik Wolf Creek zo goed vond, de krokodillenhorror vind ik voor de rest al genoeg uitgemolken.
Maar deze heeft idd 1 iets dat die andere niet hebben: het prachtige Australië. Net als Wolf Creek begint de film heel sfeervol en traag en wordt de spanning goed opgebouwd. Het eerste half uur verslapte mijn aandacht geen seconde, helaas verandert het in het tweede deel een beetje in een doorsnee horrorfilm waardoor dit zeker geen superfilm is.
Maar wel een meer dan degelijke horror met een aparte sfeer en (voor een horror) sterk acteerwerk, dus toch wel de moeite.

avatar van BlueJudaskiss
Is deze al in Nederland uit?? Ben hier echt heel erg benieuwd naar.

avatar van Apollinisch
Toch een serieuze achteruitgang ten opzichte van McLean’s debuut, Wolf Creek.

Niet dat dat zo’n geweldige film is, maar wel een degelijke horror die opvalt door de bijzonder mooie natuurfotografie. Dat laatste is ook hier in Rogue aanwezig, maar veel minder frequent. Af en toe zien we een beeldenreeks die louter in het teken staat van de schoonheid van het moeras waar de film zich afspeelt, maar veel meer aandacht gaat uit naar het verhaal.

Nu ja, verhaal… Een groep terroristen wordt geterroriseerd door een uit de kluiten gewassen krokodil, en meer niet eigenlijk. De spanning wordt rustig opgebouwd, en na een klein half uur vindt de eerste climax plaats. De kijker verwondert zich niet alleen over de snelheid waarmee dat gigantisch lompe ding zich door het water voortbeweegt, maar ook over de groepsdynamica die hier zijn intrede doet. Die overtuigt niet echt. De personages handelen ondoordacht, in zoverre dat het ongeloofwaardig wordt, en emoties komen in een veel te vroeg stadium tot een hoogtepunt. Dan moet er volgens mij ook zoiets als chemie tussen de twee hoofdrolspelers voelbaar zijn, maar daar heb ik dus weinig van meegekregen. Echt mooi uitgewerkt wordt deze relatie in ieder geval niet.

De laatste tien, twintig – misschien wel dertig minuten bestaan uit actie in de vorm van worstelpartijen met onze geliefde hagedis en meer van dat. Niet echt boeiend, en de CGI is ook niet geweldig.

En misschien wel het belangrijkste van alles: de film is niet spannend. Afgezien van een paar mooie plaatjes is er dus weinig dat Rogue de moeite waard maakt. En zijn die mooie plaatjes echt zo belangrijk, kijk dan liever McLean’s eerdere film – daarin spelen ze een grotere rol.

avatar van Justidee
Wat een teringbeest, die Rogue..
Toch wel een geinig filmpje hoor

avatar van laurel
Leuke spannende film, maar wat mij betreft GEEN horror.

avatar van Mr. Chiel
Het ziet er mooi uit. Mooie muziek. Maar er gebeurt verdomde weinig in de film. Het is zelfs vaak behoorlijk saai. En als er wat gebeurt wordt het ook helemaal uitgemolen...

Croc zag er goed uit. Tot de laatste scéne, daar gaan ze wel erg over the top... En dan de dood met die tandenstoker... *2,5

erg leuke film, kijkt lekker weg, mooie natuur en de croc is zeer mooi gemaakt

avatar van ThaMovieVoter
Ik stel voor om de huidige fake poster te vervangen door deze:

De CGI krokodil in deze film ziet er namelijk stukken beter uit dan de huidige poster je wilt laten geloven.

avatar van james_cameron
Wanneer je dan toch met een uitgekauwd (no pun intended) gegeven als dit zit opgezadeld is dit de manier om er het beste van te maken. De film is bijzonder vakkundig in elkaar gezet en doordat je flink meeleeft met de sympathieke personages ook behoorlijk spannend. Net als in McLean's vorige film Wolf Creek speelt de natuur en de mythische eigenschappen daarvan een grote rol in het verhaal. Het camerawerk is fantastisch, oneindig geholpen door de zeer fraaie lokaties. De climax verloopt helaas enigzins voorspelbaar en ongeloofwaardig, waardoor de film wat inzakt, maar een ruime voldoende verdient ie absoluut.

neutelaar
dit is een goede film met veel spanning !

Gisteren gezien, verrassend!
Vooral de croc is super gemaakt...Goede opbouw met oog voor detail voor het prachtige landschap.... 4 ****

avatar van the new guy
Wat een frotfilm met een nog frotter einde. Niets verrassends. Het feit dat de krokodil niet genetisch gemanipuleerd is, is het enige pluspunt aan de hele film.

avatar van Ralf81
the new guy schreef:

Inderdaad. Waar de meeste films met een uit de kluiten gewassen dier ingaan op de oorzaak hiervan, speelt dit in Rogue totaal geen rol. Hierdoor krijgen de hoofdrolspelers en spanningsopbouw veel meer aandacht. De film is best interessant en op een erg mooie locatie opgenomen. Prachtige natuurbeelden ook. Toch blijft Rogue erg voorspelbaar en is hij ook weinig origineel. Dit neemt echter niet weg dat ik me prima heb vermaakt met deze film!

avatar van Hectometersnor
Matige film met een paar leuke hapscenes. Ze hadden denk ik veel meer suspense in de film kunnen bouwen. Langzame scenes met veel spanning en opbouwende muziek. Beetje het idee alla Jaws. Probleem bij deze film was dat er geen spanning was, paar (voorspelbare) schrikbare momenten en eind gevecht die echt heel slecht was. Film had heel makkelijk met minder moeite zelfs veel beter kunnen zijn als ze gewoon van die opbouwende momenten erin zouden mikken.

avatar van Rascal
Een ok film. Miste wel 't onheilspellende sfeertje van Wolf Creek.

avatar van DiDa
De regisseur van het toch wel sterke Wolf Creek komt hier met een nieuwe film aanzetten. Hij blijft het genre trouw, want ook Rogue valt onder het horrorgenre. Rogue valt onder het dierenhorror genre en dit keer worden we getrakteerd op een bloeddorstige krokodil die de wateren van een prachtig gebied in Australië terroriseerd. Al meteen in de openingsscène wordt duidelijk dat we hier niet te maken hebben met een doorsnee krokodil. Nee, dit is een flink beest dat je liever niet tegenkomt bij een boottochtje.
Laat dit nou toch net de personages in deze film overkomen.

Dit klinkt een beetje cynisch en zo bedoel ik het ook. Want degene die in deze tijd nog een horrorfilm uitbrengt over een bloeddorstige krokodil moet van goede huize komen wil hij niet verdrinken in de standaardclichés die dit soort films bevatten. Even lijkt het erop dat de makers de clichés weten te omzeilen. De film begint goed en weet het verhaal goed op te bouwen. Ook de sfeer (door middel van het prachtige landschap) is correct. Net zoals de acteurs. Het eerste halve uur voelt oké. De makers houden de film lekker simpel en realistisch. En dat is eigenlijk waar we op hopen na zoveel uitgebrachte b-producties in dit subgenre, waarbij alles over the top gaat en gebruik wordt gemaakt van verschrikkelijk slechte CGI.
Maar na een klein uur wordt duidelijk dat Rogue langzaamaan ook die kant op gaat. De immens grote krokodil komt overduidelijk uit de computer rollen en nog erger: de film wordt langdradig. Langzaamaan ga je je aandacht verliezen en hoop je dat de film snel is afgelopen. En na een uitgerekte finale krijg je weer het gevoel dat je toch weer naar een dertien in een dozijn b-film hebt zitten kijken. Jammer, want deze regisseur weet zeker hoe je horror moet creëren (zie Wolf Creek) en weet zeker een verhaal op te bouwen. Misschien had hij een ander script moeten kiezen, want hoe wil je een verhaal met een bloeddorstige krokodil nu nog brengen. Dit soort verhalen is al zo vaak uitgemolken dat het moeilijk wordt er een originele draai aan te geven. Dat blijkt wel weer….
Begrijp me niet verkeerd, Rogue is geen slechte film. Maar het is allemaal weer net niet. Zonde. Ik ga nog maar een keer naar Black Water kijken denk ik. 2.5 ster

avatar van Rianneke_Dan
Aardige film met een beklemmend sfeertje. Vooral het eerste uur blijft het niveau best hoog en vond ik het allemaal best spannend. Daarna zakt het snel naar beneden. De spanning en mysterie ging eraf nadat de krokodil in beeld was geweest, en dat vond ik erg jammer. Effecten zagen er nog redelijk uit maar ik heb dan ook niet echt genoeg andere films in dit genre gezien om het te kunnen vergelijken. Maar ik moet wel toegeving dat de setting geweldig was om te zien, wat is Australië toch een plaatje, prachtig! En het was ook leuk om John Jarratt in een klein rolletje te zien die bij mij goed bekend is van Mcleod's Daughters. Ik vond het totale plaatje best aardig, maar omdat het niveau bij het einde zo inzakt kan ik niet hoger komen dan 2.5*

avatar van mayhemblik
Lekker spannend filmpie met jammer genoeg toch weer wat cliches.
Wat dat aangaat vond ik Dark water toch een stuk beter en zeker geloofwaardiger.
Vond het einde edoch leuk gevonden!

avatar van Woolf
Leuke, redelijk spannende film. Niet meer en niet minder.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wolf creek was goed, deze was matig.
Weer die natuur beelden die aan bod kwamen, maar totaal geen toegevoegde waarden hebben.
Als ik mooie beelden wil zien pak ik er wel een natuur documantaire bij.

Het concept van een killer croc is al vele malen behandelt, en ook op een realistische manier als deze, laatst nog Black water gezien die ook voor zo'n soort gelijke aanpak ging, en die vond ik vervelend en vooral saai, en hier is dat wat minder het geval.
Wat meer spanning en de croc zag er goed uit, helaas ergerde ik me weer eens aan de handelingen van de personages, je kon al voorspellen wat voor doms iemand zou doen waardoor het plan niet zou lukken, en de film dus nog een half uur zou duren.

Erg jammer, leuk geprobeerd maar niet helemaal geslaagd.