ad

Met onder meer: Khalid Laith, Aiysha Hart en Razane Jammal

Releasedatum: 31 oktober 2013

Over Djinn

"Evil wants an heir."

Een stel, afkomstig uit de Verenigde Arabische Emiraten, is op reis geweest en bij thuiskomst doen ze een angstaanjagende ontdekking. Het nieuwe appartement waar zij hun intrek nemen, blijkt te zijn gebouwd op een stuk grond dat het thuis is van kwaadwillige wezens...

dutchtuga

Ziet er weinig indrukwekkend uit. Nog iets bekend over een release?

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Via 'sellers' op Amazon kennelijk op dvd verkrijgbaar... ''February 10, 2009 / Giant Flick Films'' staat er, met twee reviews (1 enthousiast, 1 totaal niet).

Hier nog meer (onzekere) info over een release.

dutchtuga

Die dvd lijkt mij een andere Djinn. Deze is van 2012. Jammer dat die Hooper geen degelijke film meer geproduceerd krijgt.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

dutchtuga schreef:

Die dvd lijkt mij een andere Djinn.

You are so right.

dutchtuga

Goh, hoor hier ook maar weinig van. Berichten over producenten die de film blokkeerden dateren al van meer dan een jaar geleden. Belooft weinig goeds dit..

avatar van jordandejong

jordandejong

Wordt helemaal niks meer met deze film. Enige wat je op internet kan vinden zijn vage berichten over dat de film ''verdwenen'' is nadat de koninklijke familie van de Arabische Emiraten niet erg blij was met de film.

Misschien maar beter ook. Het klonk niet al te veel belovend en ik zie Hooper zijn films toch nog steeds liever maken in good ol' Texas dan ergens in de woestijn.

avatar van 606

Wel 1 stem, die kan dus niet kloppen ?

dutchtuga

Lijkt nochtans wel een betrouwbare user.

dutchtuga

Hey dat is een wel erg toffe poster zeg.

avatar van umbra

umbra

• 2027 berichten

Deze fim is wel uitgebracht hoor.

umbra schreef:

Deze fim is wel uitgebracht hoor.

Waar gezien?

avatar van John Milton

John Milton

fyi, ik kwam hem net op 'bepaalde paden' tegen. Dus hij lijkt inderdaad te bestaan.

avatar van Dick Starbuck

Dick Starbuck

...Zwaar ruk helaas. Totaal geen spanning en vooral niet eng.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2009 stemmen

dutchtuga schreef:

Waar gezien?

De film staat op de illegale markt.

avatar van Sherrytjuh

Sherrytjuh

Helaas niet zo spannend als dat ik hoopte.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Kondoro schreef:

De film staat op de illegale markt.

En inmiddels ook op Netflix.

Onderhond

Beter dan verwacht.

Analoog de voetballers zou je verwachten dat Hooper vooral voor het grote geld naar het Midden-Oosten was getrokken, niet zozeer voor kwaliteit. Nu is dit ook weer geen écht hoogstaande horrorfilm natuurlijk, maar zeker ook zo slecht nog niet.

Fijn dat hij in ieder geval op locatie gaat, de Djinn in Amerika (daar leek het een beetje op in het begin) zou vervelend geweest zijn. Ook leuk om weer eens een iets ander wezen te zien, al is het niet écht bijzonder. Ook een beetje overpowered (onzichtbaar, shapeshifter en possessor), wél fijn is dat het ding op het einde gewoon wint. Alles is volgens plan verlopen, de mens delft het onderspit.

Acteerwerk is wat op het randje, zeker in het begin. Eens op locatie valt het beter mee. De locatie zelf is gelukkig wel cool. Eenzame toren, in het midden van de woestijn, immer gehuld in nevel. De horror/haunting effecten zijn ook naar behoren, al wil het nooit écht spannend worden.

Duurt ook niet overdreven lang, bouwt geduldig op en weet vooral na halverwege een meer dan degelijk sfeertje op te bouwen.

avatar van perceived

perceived

Film verdient meer waardering. Zeker niet de beste Hooper, maar toch heel aardig. Bovengemiddeld.

avatar van John Milton

John Milton

De laatste film van Tobe Hooper (The Texas Chain Saw Massacre). Het is weinig origineel om mee te openen, maar dat zal vermoedelijk de eeuwige associatie blijven bij Djinn. Deze productie uit de Verenigde Arabische Emiraten is de eerste bovennatuurlijke horrorthriller die deel Engels en deels Arabisch is, en grotendeels rond Dubai opgenomen. 5 miljoen dollar budget is misschien niet veel geld vergeleken met het gros van de films die in de bios draait, maar een ervaren filmmaker als Hooper heeft lang geleden al bewezen met beduidend minder uit de voeten te kunnen. Het is dan ook jammer dat de film niet iets beter is. Zo’n acteur als die Amerikaan in het eerste kwartier van de film. Zo jammer. Gelukkig doet de rest van de cast het beter dan dat. Aiysha Hart (hier in haar debuut) en Razane Jammal zijn bovendien geen straf om naar te kijken.

Djinn is uiteindelijk minder slecht dan ik had verwacht, maar de verwachtingen waren laag, grotendeels door de poster en het gemiddelde cijfer hier. Bij vlagen wordt het nog best wat creepy en de locaties zijn prima. Hooper is alleen weinig terughoudend, met de Djinn. We zien hem snel en ook daarna gaat hij niet voor de subtiele onderhoudse spanning, wat je ook terughoort in de soundtrack. Wat ik alleen niet snap is de manier waarop Hooper hier jump scares gebruikt. Als je de spanning over langere tijd is opgevoerd, kan jezelf even compleet de tering schrikken erg fijn zijn, bij wijze van ontlading. Maar hier komen ze óók uit het niets, in scènes waar van spanningsopbouw geen enkele sprake is. BOE! -schrik. Of niet eens. Ja, en dan? -Dan nog een keer. Meh.

Als we Djinn vergelijken met een film als Za'er (2004) uit Bahrein, dan is het zowat een meesterwerk. Maar uiteraard komt Hooper er zo makkelijk nou ook weer niet vanaf. Soms lijkt hij net iets teveel te willen voor wat het budget toelaat, en meer dan eens voelt de film wat chaotisch, vooral naar het einde van de film toe, waar Hooper wat mij betreft alsnog uit de bocht vliegt en zijn voldoende verspeelt. Al stel ik het de afloop stiekem wel op prijs.

avatar van Noodless

Noodless

via John Milton ontdekt bij de horrorchallenge en de film komt uit V.A.E. Dus twee vliegen in één klap. Dus ook goed voor die andere challenge van reis rond de wereld. Tja, ik ben ook min of meer eens met Milton want zo slecht is het niet, maar goed is ook weer iets anders. De locaties en de sfeer rondom de Djinn zijn best aardig, al is de uitwerking wisselvallig. De Djinn wordt te vroeg prijs gegeven waardoor de spanning al sowieso op een laag pitje is. Maar het zijn vooral de schrikmomenten die helemaal niet werken. Het verhaal is naar het einde inderdaad wat chaotisch waarbij het slot wel weet te verrassen. 5/10