Strings (2004)

Denemarken / Zweden / Noorwegen / Verenigd Koninkrijk
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Anders Rønnow Klarlund
met de stemmen van Jens Jacob Tychsen, Iben Hjejle en Henning Moritzen

Wanneer de koning van Hebalon op dramatische wijze doodgaat, is men bang dat de aartsvijanden, de Zeriths, deze gebeurtenis zullen aangrijpen om de vijandschap aan te wakkeren. De hoofdpoorten van het paleis worden gesloten en niemand kan meer naar binnen komen. De jonge zoon van de keizer, Hal Tara, is uit op wraak en verlaat vermomd als slaaf en gewapend met zijn vaders zwaard het paleis. Hal is zich er niet van bewust dat zijn koninkrijk van binnenuit wordt bedreigd en dat er plannen zijn om hem van de troon te stoten. Hij wordt op zijn tocht naar de Zeriths vergezeld door de krijger en vriend Erito. Hals angst en haat jegens de Zeriths wordt naarmate de tocht vordert steeds groter en brengt bijna zijn vriendschap met Erito in gevaar.

avatar van Freud
Daar ben ik het helemaal mee eens .

Dat is trouwens ook wat ik altijd zeg om uit te leggen waarom ik Corpse Bride zo goed vind, maar daar gaan we niet opnieuw over beginnen .

avatar van Rio Negro
De film levert prachtige beelden. Ook de houten poppen zijn erg mooi gemaakt. Echt eens wat anders.

Wel jammer dat het poppen blijven. Ze drukken geen emoties uit. Door de vormgeving en de textuur van het hout krijgen de poppen wel een bepaald karakter mee, of ouderdom, door bijvoorbeeld een gladde baby te maken en een oude man van half vergaan hout.

Het verhaal kon me jammer genoeg niet erg boeien.

avatar van BlueJudaskiss
Heb een aantal bovenstaande reacties gelezen, en die van Dopke gecombineerd met Onderhond komen dan het beste bij die van mij in de buurt. LOTR heeft hetzelfde lullige verhaaltje en krijgt meer sterren dan hij verdient. Toch is deze film het niet helemaal. Prachtige scenes (die koprol), maar ik weet niet...het kon me niet constant boeien. 2,5*

avatar van Matchostomos
Pinocchio in veelvoud

'Strings' is een aardig en charmant curiosum van Scandinavische makelij, dat binnen al zijn intenties lichtjes verrast, maar niet altijd evenzeer weet te overtuigen.
Artistiek heeft dit prentje dan ook ongetwijfeld enige waarde, al brengt het tegelijkertijd enkele kleine beperkingen met zich mee.

Ondanks het feit dat de poppen meer emoties lijken te tonen dan voorheen werd verwacht, blijft het vaak een opzienbare moeilijkheid om enige emotie af te lezen.
Gelukkig biedt de soundtrack, hoewel niet erg origineel an sich, soelaas in de aanvullende diepgang van de 'personages'.
Bovendien wordt deze in zekere mate geholpen door één van de twee elementen die dit kleinigheidje zo bijzonder maakt, namelijk de fabuleuze en precieze belichting.
Het andere element is de inventieve manier waarop men het 'strings'-gegeven integreerd in het geheel. Ze dienen niet enkel ter beweging van de poppen (niet altijd feilloos, maar wel effectief verborgen door het camerawerk), maar maken evengoed deel uit van hun leefwereld.

Het hele verhaal en de setting zijn net als de muziek niet bepaald origineel, iets wat echter simpelweg kan vergeten worden door het magische karakter van dit enig filmpje.

avatar van dutchtuga
Al vaker gezegd; dit is niet de film die punten verdient met het script want dat is een dertien in een dozijn heldenverhaaltje, maar dit wordt haast nihil gesteld door een presentatie die mij erg heeft geraakt. Er wordt hier een wereldje neergezet die bijna tastbaar wordt, zoveel liefde is er in gestopt. Geweldig in beeld gebracht allemaal met buitengewoon mooi camerawerk en magnifieke belichting. En dan te bedenken dat we 88 minuten lang pratende (mond niet bewegend) poppen in beeld krijgen. Probeer zoiets maar voor elkaar te krijgen. Bij Strings is dit gelukt. Mooi inventief filmpje, sterke ideeen gezien (heb veel metaforie uit de 'strings' zelf kunnen halen) die de volle mep niet krijgt wegens een alsnog te heroisch en cliché script.
Toch een dikke 4*.

avatar van KW2
KW2
In de film wordt een geweldig mooie wereld neergezet waarin personages zich zelf bewust zijn van de restricties die marionet zijn met zich meebrengt. Alles is stijlvol weergegeven (hoewel de vechtscenes soms wat knullig overkomen) maar het verhaal blijft wat mager. De prachtige muziek is een enorme sleutelfactor binnen de film en helpt emotie overbrengen waar statische marionetgezichten dat niet kunnen.

avatar van wendyvortex
Helaas. Een fantastisch idee zo'n marionetten-film. Het ziet er allemaal heel mooi uit, maar de karakters blijven erg eendimemsionaal en het verhaaltje is erg slap en voorspelbaar.

avatar van Joeri_000
Hoe kom ik aan deze film?

avatar van N811
Ik dacht aan heel iets anders bij deze titel.

avatar van wendyvortex
Joeri_000 schreef:
Hoe kom ik aan deze film?

Er is een Nederlandse DVD. Heb hem zelf gehuurd via Moviemile.

avatar van belchinees
Magnifiek!
Het is nog vroeg, maar dit zou wel eens dé verrassing van het jaar kunnen zijn. Laat ons hopen dat er nog zo'n fantastische ontdekkingen zullen volgen.

De interesse werd gewekt door de geweldig mooie cover, niet deze, maar die met bruine tinten. Moet zowaar één van de mooiste posters op aarde zijn, vind ik toch.

De poppen en de wereld zijn zó schitterend gemaakt. Alles klopt ook gewoon. Knap hoe ze hiervan zo iets moois hebben kunnen maken... Hallo, poppen aan touwtjes, doe dat maar eens na.
Toch ook het vermelden waard is die poort, en de gevangenis, heerlijk gevonden.

Verhaaltje mag dan iets te simpel zijn, heeft me zeker niet gestoord.
Lekker filmpje dat zeker nog eens afgespeeld gaat worden !

avatar van wibro
Ik deel het enthousiasme dus niet van belchinees. Deze marionetten-film kon mij niet in het minst boeien. De poppen en het wereldje konden dan best wel mooi gemaakt zijn maar wat de film mij uiteindelijk de das om deed was het veel te dramatische en sentimentele plot. Animatiefilmpjes of wat er voor door gaat moeten het van mij nu eenmaal niet hebben van drama, tenzij de soundtrack er nog iets positiefs aan toe te voegen heeft, maar die was ook in deze film dramatisch slecht.

avatar van lars-pixar
Deze Traliar staad op mijn Dvd Terkol in de Shit een beetje logies want (volgens my) de film komt uit denemarken en die terkol shit ook.

avatar van jeroentjuhhhhh
Prachtig!

Een film propvol van clichés die toch overeind blijft dankzij het gebuik van poppen. Poppen die echt aanvoelen, zonder dat hun mond beweegt of hun gezicht verschillende emoties uit kan stralen. Goede voice-acting, de soundtrack ook niet verkeerd, hoewel vrij standaard.

Vooral dankzij de fenomenale decors is het een genot om naar te kijken, fantastisch in beeld gebracht allemaal en soms viel m'n mond open van verbazing, ongekend hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Visueel overtuigend, vooral omdat het allemaal een stuk lastiger klaar te spelen is op deze manier.

Verhaal word totale bijzaak, het verloor mijn aandacht al vrij snel maar daarna was de film zo om. Genot voor het oog, zit vol met vragen hoe dat eruit heeft moeten zien, had m'n dvd maar extra's..

avatar van maxcomthrilla
Speciaal!

Het verhaal mag dan niet veel bijzonderheden om het lijf hebben, ik was meer dan gecharmeerd van de consequentheid waarmee de regisseur, een wereld neerzet die volledig beheerst wordt door draden, opdat je niets anders meer gewend bent en de film helemaal tot leven komt. Erg mooi om te zien dat de draden, net zo als zuurstof voor mensen, meerdere functies vervullen. Een prachtig schouwspel en visueel overweldigend met name de achtergronden + een fijn einde. Ik wil dit graag op dvd hebben! Een dikke 4*

neo (crew)
Strings is een bijzondere film. Het is de eerste film waarbij de touwtjes, zie ook de titel, echt een goede en interessante functie toebedeeld krijgen binnen het verhaal. Alleen is dat verhaal natuurlijk wel erg klassiek en cliché. Het is hier echt de uitvoering en de vorm die dit boven het gemiddelde doet uitstijgen. Op momenten zelfs erg ontroerend juist door deze specifieke vorm van animatie. Ondanks dat mimiek van de gezichten achterwege blijft, weten de rollende ogen hier mede wel voor te zorgen. Jørgen Lauritsen's muziek is, geheel tegen verwachting, toch vooral erg subtiel, met zacht spelende violen en solo instrumenten.

avatar van Zeriel
Mooi gemaakt, maar het kon me gewoon niet boeien. Afgehaakt na een kwartiertje. Misschien moet je ervoor in de juiste stemming zijn.

Fijne herziening.

Weer vol verbazing zitten kijken naar het wereldje dat Strings in elkaar tovert. Vooral de vele details rond de poppen voegen een hoop toe. Slimme, mooie en originele toevoegingen die meehelpen aan een solide alternatieve wereld.

Het poppenwerk is fenomenaal, de settings overdonderend en de "acteerwerk" de moeite. Het stemmenwerk is niet super, gelukkig is er in ieder geval gekozen voor Britse acteurs in de internationale (wat wel de originele is) versie. Het plotje is verder eenvoudig, blijkbaar zit er een heel 9/11 gebeuren in verstopt maar dat doet eerder afbreuk aan de film.

Fantasy zoals het moet ... origineel en verfrissend anders. Met veel liefde in elkaar gestoken verder, jammer dat de film aan de meeste mensen voorbij is gegaan, zelfs met een lokale release.

4.5* en een uitgebreide review