Blood: The Last Vampire (2000)

Japan / Verenigde Staten
Animatie / Horror

geregisseerd door Hiroyuki Kitakubo
met de stemmen van Yûki Kudô, Saemi Nakamura en Joe Romersa

Het verhaal speelt zich af op de 'Yokota Air Force Base', een Amerikaanse luchtmachtbasis gelegen in Japan. Het jaar is 1966 en de oorlog in Vietnam is volop aan de gang. De kinderen die op de basis verblijven zijn volop bezig om samen met hun leerkrachten het Halloween-feest op poten te krijgen. Maar dit is niet hun enige probleem, er dwalen namelijk vreemde wezens rond op en rond de basis! Saya, een mysterieus jong meisje gerekruteerd door een geheime organisatie, is undercover op de basis met als opdracht de wezens te vernietigen.

Voor meer achtergrond kan je steeds nog de manga lezen, voor meer verhaal is er de (prul) TV serie van een 52 tal afleveringen.

Persoonlijk vind ik het zo'n bullshitverhaaltje dat het absoluut niet langer moeten duren had, en vind ik de lengte perfect. Al was het budget ook wel een doorslaggevende factor in de lengte van de film.

avatar van Ramon K

Voor mij had het nog wel even gerekt mogen worden. Blade (verwantschap met het plot) mag het ook. Dit is veel amusanter.

avatar van Hando
Best aardig, goede sfeer enzo, maar dit was wel heel erg kort en dat gegil om die grote neger had niet gehoeven. Drie sterren.

avatar van psycholamp
Eén van de betere Manga's (of animé's voor de m.n.ers onder ons). Mooi getekend cool verhaaltje zonder daadwerkelijk té te worden.

aan de ene kant voelt Blood: The last vampire te kort, maar aan de andere kant zorgt dat ervoor dat deze film memorabel is. Ik denk alleen niet dat de remake net zo vet wordt...

4 sterren.

Toen ik em voor de eerste keer zag vond ik em echt geweldig en prachtig geanimeerd.
de 2keer dat ik em zag , enkele jaren later vond ik em enkel maar goed geanimeerd. xD

avatar van FillumGek
Zojuist gezien en hij was erg tof! Supermooi geanimeerd en een prettige voice casting. Helaas veel te kort waardoor je met veel vragen blijft zitten. Een dikke voldoende, en de film heeft me wel nieuwsgierig gemaakt naar de animéserie.

Pastichio Rocker
Aardig filmpje voor een druilerige maandagmiddag, zoals vandaag. Het ziet er allemaal erg gelikt uit. Maar dit was toendertijd ook een van de hoofdredenen om de film te gaan zien: vanwege de feilloze mix van CGI en handanimatie. Er wordt echter niet veel van het verhaal prijsgegeven en wanneer de film is afgelopen heb je het gevoel alsof je maar een klein segment van een veel groter verhaal hebt gezien. Aan de ene kant is het best mysterieus om zo weinig te weten maar aan de andere kant blijf je ook met veel vragen zitten. Ook de vampiers zijn meer een soort van monsters a la Legend of the Overfiend dan de vampiers die wij kennen. Conclusie: een mysterieuze en donkere film, met prachtige animaties, vette actie en goede muziek, maar die enigszins faalt doordat je uiteindelijk met veel onbeantwoorde vragen blijft zitten. 3,5*

avatar van Joeri_000
Vond met name de openingsstuk in de metro erg vet, dat pakje was ook erg vet ipv het schooluniform.

Hoe kan ik aan die serie komen, bol heeft het niet en marktplaats ook niet.

Nomak
Jammer dat het niet langer duurt, maar toch een verdiende 3,5 *.

avatar van wibro
Zeer onderhoudend animatiefilmpje dat helaas wel erg kort duurde maar voor de rest toch best wel spannend was. Voor slechts € 2,50 gekocht bij de Free Record Shop.
Verbazendwekkend vond ik dat een andere animatiefilm, het toch zeer bekende "Ghost in the Shell" (1995) van Mamoru Oshii voor dezelfde prijs bij de FRS te koop lag.

Nomak
Nadat ik enkele dagen geleden de live action versie zag was het vandaag tijd voor een herziening van deze anime.
Kort maar krachtig is de juiste omschrijving voor deze film. Het is mooi getekend en de sfeer is ook donker en goed. Maar helaas zijn er ook wat minpunten. Er wordt hier totaal niets uitgelegd. Dat is het nadeel van de korte speelduur, er is gewoon geen tijd om de personages uit te diepen. In de live action versie had men die tijd wel, en werd er heel wat meer actergrondinformatie over Saya gegeven. Het zou geen kwaad kunnen als men dit hier ook gedaan zou hebben.
Het personage van Saya is in deze film ook heel wat meer emotieloos en minder sympathiek. Dat hoeft natuurlijk geen nadeel te zijn, het is maar wat je als kijker het liefst hebt.

avatar van james_cameron
Ik vond drie kwartier ook wel lang genoeg; de koek is qua verhaal dan wel op. Fraai geanimeerde Manga, lekker donker en bloederig. Stemmen waren ook goed gedaan, afwisselend amerikaans en japans. Op de dvd tref je twee uitstekende en uitgebreide making of's aan.

avatar van Gish
Er wordt bij de features nogal gewichtig gedaan over de totstandkoming van deze animatie. Het zal allemaal wel revolutionair geweest zijn, maar erg opgewonden werd ik er niet van. Duidelijk is wel dat het budget halverwege op was.
Slechts 48 minuten was vast niet de oorspronkelijke opzet.
Door het ontbreken van speelfilmlengte blijft het verhaal niet hangen. In een vloek en een zucht is het voorbij en heb je gekeken naar..... ja naar wat eigenlijk?

Het is de film die binnen de commerciële anime (lees niet Studio 4°C werk) CG echt wist te introduceren in het wereld, op een manier die binnen de artistiekere, niet-typische 3D stijlen paste. Dus in dat opzicht inderdaad een belangrijk filmpje.

avatar van Derekbou
Blood: The Last Vampire is volgensmij vooral voer voor de fans, want als niet-ingewijde valt er weinig connectie te leggen met de karakters en gebeurtenissen uit deze korte animatiefilm. Een diepgaand verhaal en tot in de puntjes uitgewerkte personages zijn geen vereisten voor een goede film, zeker niet voor zo'n korte film als deze. Alleen moet de film dan op andere vlakken wel genoeg te bieden hebben, en dat miste ik bij Blood: The Last Vampire. Heb me verder mateloos geërgerd aan de voice overs, met name aan de gerobotiseerde Engelse teksten. Ook het hoofdpersonage vond ik weinig interessant en een gebrek aan charisma hebben.

Hoewel ik de art style persoonlijk wat inspiratieloos vind valt er niet te ontkennen dat het geheel er gelikt uitziet. Animaties zijn prima en de 3D effecten zijn naadloos in de traditionele 2D stijl verwerkt. Jammer dat het grauwige sfeertje dan weer zo standaard overkomt. Als tech demo destijds een geslaagd experiment, maar als op zichzelf staande film kon ik er weinig plezier aan beleven.

deTuinman
Wat ik even na een herziening niet vat
In het begin begaat een demoon geen transformatie omdat hij daar geen tijd voor had, later wordt Linda omgebracht en de ondergaat alsnog een transformatie

avatar van BjornH
Ik vond het maar een raar filmpje. Ik heb het vandaag gekocht bij de FRS met de gedachte dat ik me zojuist een lekkere animefilm heb toegeeigend. Ik schrok daarom ook enigszins toen ik zag thuis zag dat de film maar 48 min duurde. Doordat die film ook maar zo kort duurde, zit ik hier ook meer met een leeg en raar gevoel. Aan de ene kant beviel het hele scenario en de vormgeving me zeer, aan de andere kant weet ik nu nog niet erg veel. Er wordt vrij weinig uitgelegd over de hoofdpersoon en de het 'vak' waar ze zich mee bezig houdt. Daarnaast snap ik de bedoeling niet van het einde, tenzij ik het een en het ander heb gemist. Want de aftiteling en de laatste scene van de film gaan in op de Vietnamoorlog, dus zou je denken dat de film een achteriggende gedachte zou hebben . Maarja....die ben ik niet echt tegengekomen, wat bij mij dus de vraag teweeg brengt of die achtergrond niet gewoon willekeurig is gekozen....

Achja.....het is wel allemaal lekker mysterieus en laat me met veel vragen achter. Misschien was t toch een vereiste om de serie te hebben gekeken.

Maar desalniettemin 3.5* voor de leuke 48 minuten en t research wat het nu bij mij teweeg zal brengen

avatar van jeroentjuhhhhh
Fijn!

Kort maar krachtig, wat maar goed is ook want het is een verhaal met weinig om het lijf. Gewoon lekker 50minuten straight forward zonder ergens te verslappen of enige interesse te verliezen.

Ziet er allemaal schitterend uit, sterke stemmen en vlot verteld allemaal. Weet eigenlijk zonder enige introductie meteen te boeien en houdt dat gelukkig goed vast richting het einde.

Geen uitschieter, wel vlot en vermakelijk.

Bird_Mad_Girl
Ik heb geen spijt dat ik deze film gekocht heb voor 2,50

avatar van Black Math
Aardig experiment, waarbij ik soms aan Karurenbo moest denken, wat ik overigens een stuk beter geslaagd vond. Celshading zoals dat geloof ik heet niet altijd even geslaagd, want soms ziet het er een beetje uit alsof het uit een computerspel komt, maar over het algemeen ziet het er goed uit. Wel vind ik de characterdesigns niet erg mooi. Vooral Saya ziet er maar uit als een chagrijnige puber met die dikke lippen en die wenkbrauwen die altijd maar op onweer staan.
Dat het verhaal weinig om het lijf had kan me niet echt veel schelen. Wel was de Engelstalige voiceacting nou niet bepaald super en dat komt omdat elk woordje heel erg duidelijk gearticuleerd wordt, waardoor het onnatuurlijk overkomt. Voor mij wel handig als luisteroefening, want niet-ondertitelde Engelstalige films kijken vind ik nog steeds lastig, maar echt veel fraaier wordt het er niet op. Ik kan er toch 4 sterren aan kwijt.

Toch een tegenvaller. Ik weet dat zeuren over de duur door velen als onnodig wordt opgevat, maar als ik na 41 minuten (die aftiteling tel ik echt niet mee) niets te weten ben gekomen over de personages en alleen wat kills heb gezien die helemaal niet zo briljant waren als me was verteld, dan vind ik het toch wat magertjes. De animaties zijn vanzelfsprekend erg goed (al werkte het 3D gedeelte lang niet overal) en op zich was het best interessant dat de film zowel van Engels als Japans gebruik maakte, maar door het weinig verheffende script kwam Saya toch echt voornamelijk over als een chagrijnige Buffy The Vampire Slayer/Blade kloon. Als dit de pilot van een serie was geweest had ik het fantastisch gevonden, als volledige film kunnen ze er wat mij betreft toch niet zo makkelijk vanaf komen.

Maar goed, het verveelt allemaal niet en ziet er gewoon gelikt uit. Bij vlagen wat jammer dat Engelse cast gewoon weer overdreven articuleert, met uitzondering van enkele Ghibli's blijven deze voice-actors toch echt gewoon beter weg uit anime. Ik had alleen een veel groter gorefestijn verwacht dan hier werd geleverd, wel een hoop bloed, maar meer dan wat sneetjes kregen we ook niet te zien. Alles bij elkaar uit te zitten, het had alleen zoveel meer kunnen zijn.

zucht, weer typisch een film met extreem zachte spraak en harde geluidseffecten
verder nogal vaag en oninteressant

avatar van RuudC
Komt ie: veel te kort! In deze speelduur hebben de makers niet veel meer kunnen opzetten dan wat een gemiddelde Hollywood actie/horrorfilm in het eerste half uur doet. Tegen de tijd dat Blood: The Last Vampire op gang wil komen, rolt de aftiteling al over je scherm. Ik zie de potentie wel, maar dit is niet meer dan een demo. Ik zou het eigenlijk niet eens als een volwaardig product willen beoordelen, maar goed, zo wordt dit dvd'tje wel gepresenteerd. Erg veel gebeurt er dus niet. Er is een korte opbouw naar de finale, waarbij we bijna niks te weten komen over de setting of de personages. Erg interessant is deze Saya ook niet. Het tekenwerk echter, ziet er niet verkeerd uit. Ik ben niet erg fan van computeranimaties (in anime), maar kan dat hier wel door de vingers zien. De actie is redelijk en zo beoordeel ik dit filmpje dan ook maar.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Soms mooie animaties. Met name de totaalshots en licht en kleuren zijn soms echt fraai. De film had best langer gemogen al heeft deze korte lengte ook wel wat. Ik had alleen de totale film vanuit het perspectief van de schoolzuster verteld, dan was het nog mysterieuzer en een stuk logischer geweest, die perspectiefwisseling op het einde is nu nogal geforceerd om het verhaal te stoppen. Het zal me allemaal niet meteen enorm bijblijven, maar die paar euro jaren geleden uit een grabbelbak was het beslist waard.