Before I Wake (2016)

3,06

Horror / Thriller

geregisseerd door Mike Flanagan
met Kate Bosworth, Thomas Jane en Jacob Tremblay

Jessie en Mark besluiten om een lief, achtjarig jochie te adopteren. Zijn naam is Cody. Wat ze niet weten is dat het kind doodsbang is om in slaap te vallen. In eerste instantie denken ze dat dit te wijten valt aan de instabiele woonsituaties die Cody heeft meegemaakt. Maar dan komen ze achter de verschrikkelijke waarheid.

72 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van Boeikens
Ik weet nog niet goed wat ik ermee moet...
Het verhaal heeft wel iets en vooral de mysterieuze sfeer zit er best wel in. Ook het acteerwerk stoorde me nergens maar toch had ik de hele tijd een gevoel op mijn honger te blijven zitten. Het loopt allemaal zo traag, kent wat te weinig genretypische horror, blijft gewoon te braaf.
Naar het einde toe betert het wel maar het slot, neen, niet m'n ding.

avatar van cor1946
Vreemde film, hij bleef wel boeien want je bent benieuwd wat er gebeurt.verder niet spannend genoeg.

avatar van DjFrankie
Goeie film, met een leuke logica.

avatar van SmackItUp
Na Oculus en Hush wederom een erg origineel filmpje van Flanagan. Zijn creaties bevatten vaak de nodige clichés, maar dit wordt overschaduwd doordat hij er een eigen draai aan weet te geven. Het einde was wel wat gemakkelijk, maar dit was enkel een klein smetje op een verder mooie prent. Jammer dat dit soort werkjes zo ondergewaardeerd wordt omdat het geen volbloed horrors zijn. Ik kan er juist geen genoeg van krijgen. Absentia moet ik nodig eens zien.

3,5*.

Matige film over een echtpaar dat een jongetje adopteert die angstig is om in slaap te vallen. De film ziet er wel goed uit en is hier en daar redelijk sfeervol. Echter is het allemaal te standaard om ook maar ergens echt indruk te maken. Vervelend wordt het zeker niet, maar echt spannend ook niet. De jonge Jacob Tremblay doet het opnieuw prima na Room.

lezertje
Meer sprookje/fantasy dan horror. Regisseur Mike Flanagan weet de sfeer mooi op te bouwen, echter de ommezwaai komt nogal abrupt en het gedrag van de autoriteiten, die Cody uit huis plaatsen is een beetje onwaarschijnlijk. Alhoewel, we zijn natuurlijk wel in Amerika. Verder is er aan het laatste halfuur, als moeder Jessie (Kate Bosworth) Cody’s geschiedenis probeert te achterhalen, werkelijk geen touw meer aan vast te knopen, ondanks de uitleg die zij aan het jongentje geeft. Dit geeft allemaal sterk de indruk dat dit deel van het scenario is geschreven onder invloed van zwaar hallucinerende drugs.

avatar van john mcclane 2
Erg mooi sfeervol werkje.
Dromerig,mooi uitgewerkt .

avatar van m1chel
De laatste jaren heeft regisseur Mike Flanagan een goede naam opgebouwd in het horror-segment van de filmwereld. Zo imponeerde de regisseur in 2013 al met de eigenaardige film Oculus en wist hij vriend en vijand vorig jaar te verrassen met Ouija: Origin of Evil. Het krikt de verwachting voor Before I Wake dan ook flink op. Flanagan lijkt er patent op te hebben om zijn films gedoseerd en met veel onderhuidse spanning te brengen, om vervolgens toe te werken naar een zinderende climax. Onderhuidse spanning heeft ook deze film zeker, want waar de film traag begint weet het verhaal je als kijker direct bij de strot te grijpen. Of de film daadwerkelijk onder het horrorgenre valt valt overigens te betwijfelen, want het geheel richt zich meer op de dramatische ervaring van Jessie en Mark. Omdat hierbij een bovennatuurlijke ervaring opduikt zorgt ervoor dat we hier wellicht eerder kunnen spreken van een bovennatuurlijke thriller. Toch kent de film bij tijd en wijlen zeker enge momenten, al is het toch vooral de akelige sfeer waar de film het van moet hebben.

De hoofdrol van moeder Jessie wordt gespeeld door Kate Bosworth. Zij zet hier zeker niet haar beste rol neer en fungeert vooral als stoorzender. Met haar matige prestatie haalt ze de kijker namelijk meer dan eens uit de film. Dit is natuurlijk jammer voor de film en misschien hadden de makers iets beter of de casting na moeten denken om haar personage wat beter uit de verf te laten komen. Toch kent de film een vrij sterke opening, maar het ontvouwen van het plot blijkt het grootste euvel van de film te zijn. Iets wat we niet gewend zijn van de eerdere films van Flanagan, want meestal zitten zijn films juist op dit vlak sterk in elkaar, om je uiteindelijke verstomd achter te laten. Helaas is Before I Wake nogal goedkoop uitgewerkt. Dit zorgt ervoor dat het gemakzuchtige einde al vrij vroeg ontrafeld zal worden door de oplettende kijker, iets dat de doodsteek is voor een film is deze. Wat overblijft is een vluchtig werkje dat teveel gebukt gaat onder de matige uitwerking van het clichématige plot.

Before I Wake is een bovennatuurlijke thriller die jammerlijk ten onder gaat aan een gemakzuchtig en clichématig plot. De film wordt geadverteerd als een echte horrorfilm, maar daar kunnen we hier niet echt spreken. De film bevat dan wel een aantal goede jumpscares, maar heeft vooral thrillerelementen en blijft voor een horrorfilm verder te tam en behoorlijk braaf. Natuurlijk is dit geen probleem, zeker niet door de flink aanwezige onderhuidse spanning. Toch zorgt het einde ervoor dat je behoorlijk onbevredigd achterblijft. Wat daarbij niet helpt is het matige optreden van actrice Kate Bosworth die werkelijk nergens weet te overtuigen. Als de makers iets meer energie in de plotwending hadden gestoken en een betere actrice hadden gecast voor de hoofdrol had de film aanzienlijk beter uitgepakt dan nu het geval is. Ondanks dat Before I Wake zeker leuk is om een keer te kijken, imponeert de film nergens en kunnen we concluderen dat het een van de mindere films is geworden van regisseur Flanagan. Laten we hopen dat dit niet de start is van een neerwaartse spiraal en hij ons snel weer bewijst dat hij nog steeds een veelbelovend regisseur is van horrorproducties.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een echte Horror / Thriller film vind ik het eigenlijk niet, want ik vind het meer weghebben van een Mysterie / Horror en dat omdat het verhaal vooral toch mysterieus is.

In dit verhaal draait het om de 8-jarige Cody (gespeeld door Jacob Tremblay), die van vlinders houdt en die een speciale gave heeft als hij inslaap valt (wat hij echter niet wilt) en die nieuwe pleegouders krijgt in de vorm van Jessie (gespeeld door Kate Bosworth) en haar man Mark (gespeeld door Thomas Jane), die door een tragisch ongeval (verdronken in bad) hun zoon Sean (gespeeld door Rigby Flanagan-Bell) hebben verloren. In eerste instantie zijn Jessie en Mark helemaal blij met Cody, maar dat verandert zodra ze achter de verschrikkelijke waarheid komen, waarom Cody bang is om inslaap te vallen.

Het verhaal zit opzicht wel aardig in elkaar en weet ook wel te vermaken en in eerste instantie is het verhaal ook lekker mysterieus (dat geldt vooral in de eerste 40 minuten van het verhaal) en sfeervol. Daarna komt er ook wat horror (wat een paar schrikmomentjes oplevert) bij kijken, waardoor er ook wat personen in het verhaal verdwijnen. Daarna volgt duidelijkheid (waarvoor Jessie op onderzoek gaat in o.a. een psychiatrisch inrichting en ziekenhuis) die eigenlijk alles verklaard en de duidelijkheid was opzicht ook best logisch en mooi, en zeker m.b.t. de Canker Man (die verschijnt als Cody inslaap valt en dan mensen opeet/verzwelgt), die min of meer de overleden moeder is van Cody en die gestorven is aan kanker en vlak voordat ze stierf zei ze tegen Cody "Ik zal altijd bij je zijn". De moeder, te weten Katie (gespeeld door Natalie Roers) hield erg veel van Cody, maar omdat Cody toen zeer jong was, is hij vrijwel alles vergeten en die dingen die hij onthouden heeft, heeft hij eigenlijk verkeerd geïnterpreteerd en als hij dan inslaap valt, resulteert dat op een gegeven moment in een nachtmerrie, die door zijn gave dan levendig wordt (in de vorm van de Canker Man) met dodelijke gevolgen.

Omdat het verhaal vooral leunt op het mysterieuze, wordt het wel helaas nergens echt spannend of eng. De film kijkt zich ook wel lekker weg en dat komt mede omdat hij maar iets van 90 minuten duurt. De cast deed het eigenlijk best verdienstelijk en vooral natuurlijk de drie hoofdrolspelers in het verhaal, te weten Kate Bosworth, Thomas Jane en Jacob Tremblay. De eerste genoemde was overigens best een mooie vrouw, waardoor deze film zich mede ook lekker wegkijkt.

Al met al een aardige Mysterie / Horror film om eens gezien te hebben, maar meer zeker ook niet, want daarvoor ontbrak het aan spanning.

avatar van Glacius
Veel te tam met een nogal pretentieus einde, helaas. Plot heeft potentie maar er wordt bar weinig mee gedaan. Telkens dezelfde creaties, en vrij veel standaard vervormde "spookhoofden" die zo populair in films zijn sinds de late 00s en 10s. Ze mogen best eens wat meer uit hun comfort zone komen wat dat betreft. Waar zijn die bizarre creaties die in de jaren 80 en 90 wel op het scherm verschenen? De kankerman komt enigszins in de buurt op het gebied van originaliteit, maar ziet er regelmatig te computer geanimeerd uit.

avatar van misterdhdh
Vermakelijk en redelijk goed filmpje. Het verhaal in Before I Wake vond ik wel interessant. De uitwerking ervan is best sfeervol en redelijk goed, al wordt het nooit echt top. Het acteerwerk was zeer goed en de personages zijn goed uitgewerkt. Voor de rest zaten er een paar leuke schrikmomentjes in, al was de film nooit echt bijzonder spannend of eng. Een minpunt is dat het wezen er te geanimeerd uit zag, wat toch spijtig is. Naar het einde toe begon de film wat te verzwakken en werd het ook minder interessant dan in het eerste uur. Het verliep misschien allemaal wat te standaard. Het einde zelf kon ik wel mee leven. Ook de soundtrack is best wel mooi. Al bij al is dit zeker een leuke film om eens bekeken te hebben, maar echt blijven hangen zal deze ook niet. Ben wel een fan van de regisseur.
3.25/5

avatar van clubsport
het verhaal zit best wel goed in elkaar maar een echte horrorfilm is dit niet , acteerwerk is op zich prima
eigenlijk zijn hierboven alle plus en min punten wel vermeld , maar als je er dan toch een feelgood eind aan maakt laat dan pa ook terugkeren .
Ook vond ik het wat gemakzuchtig om die therapiesessies plotseling te laten vallen als een spreekwoordelijke baksteen nadat het ineens bizar begon te worden .