Before I Wake (2016)

3,06

Horror / Thriller

geregisseerd door Mike Flanagan
met Kate Bosworth, Thomas Jane en Jacob Tremblay

Jessie en Mark besluiten om een lief, achtjarig jochie te adopteren. Zijn naam is Cody. Wat ze niet weten is dat het kind doodsbang is om in slaap te vallen. In eerste instantie denken ze dat dit te wijten valt aan de instabiele woonsituaties die Cody heeft meegemaakt. Maar dan komen ze achter de verschrikkelijke waarheid.

72 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van joolstein
geplaatst: 25 juli 2016, 08:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eerst even een waarschuwing vooraf: mensen die willen griezelen want die moeten het niet hebben van deze film. Toch komen er in de film genoeg Horrorelementen voor. Dat is naar mening de kracht van Mike Flanagan,om steeds net even anders uit de hoek te komen. De verhalen kunnen cliché zijn maar Flanagan weet er altijd wel iets leuks mee te doen. Zo als bij deze er wat donkere fantasie doorheen is verweven. Het jongentje acteert redelijk en stoort niet maar als ouder waren er wel een paar momenten waarbij ik dacht mmm. Negen jaar en dan even een colaatje halen uit de koelkast om wakker te blijven? De film haalt net niet de eindstreep ongeschonden. In de laatste minuten wordt er teveel uitgelegd en krijgen we het bekende Amerikaanse goede einde.

avatar van John Milton

geplaatst: 25 juli 2016, 12:03 uur [permalink]
Phantasm schreef:
Erg veel horror zat hier niet in, had hier wel wat meer van verwacht.

Dat kan kloppen.
Director Mike Flanagan has repeatedly objected to the film being marketed as a "horror movie," instead referring to it as a "fable" or a "supernatural drama."
De trailer helpt ook niet echt mee, lijkt redelijk horror te zijn.

Ik was wel verbaasd trouwens dat iedereen hier die gelekte pindakaas zit te kijken, terwijl hij in april in een hoop landen al uitgekomen is, maar in Amerika in september pas een release krijgt. Ik snap nog steeds niet waarom er voor zo'n enorm window gekozen wordt.

avatar van Roxpandabeer
geplaatst: 30 juli 2016, 01:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eindelijk weer een best wel goede horror/thriller (met hier en daar een beetje fantasy). Het mocht allemaal wel wat duisterder en soms iets minder cliché, maar heb me verder prima vermaakt met deze film. Hier en daar een twist wat de aandacht er bij houd. wel een klein beetje apart dat de pleeg moeder verder niet word aangehouden door de politie aan het einde... Haar man is en blijft 'vermist'

avatar van m1701
geplaatst: 30 juli 2016, 21:37 uur [permalink]
Goeie film! vooral eerste 3/4 van de film!! Einde beetje jammer.
Zat goeie spanning in de film, was aangenaam verrast.
Zeker moeite waard om te kijken.
Jochie ook erg schattig

avatar van knusse stoel
geplaatst: 31 juli 2016, 13:56 uur [permalink]
Uitstekende film met de nodige spanning en mysterie!
Flanagan heeft langzaam maar zeker steeds meer indruk op ons gemaakt en met deze film ging hij verder op het ingeslagen pad. Prima werk!

avatar van Flat Eric
geplaatst: 31 juli 2016, 14:21 uur [permalink]
Redelijke film met de nodige mysterie en spanning met als onderliggend thema rouwverwerking. Het jochie was erg aandoenlijk.
Wel kreeg ik naar het einde toe het gevoel alsof ik keek naar iemand die met carnaval een morphsuit had aangetrokken. Dat haalde de magie een beetje uit de film.

avatar van vranque
geplaatst: 31 juli 2016, 21:34 uur [permalink]
Het was aardig maar laten we niet overdrijven. Het was een lange zit om tot de ontknoping te komen en erg veel was er niet te bewonderen. Akkoord, op het laatst kreeg ik een brok in mijn keel en daarom een ietwat geflatteerde 3*

avatar van broncode
geplaatst: 1 augustus 2016, 18:22 uur [permalink]
Na het in mijn ogen sublieme Hush levert Flanagan weer een aparte film af, met nadruk op apart. Het horror gedeelte van de film is in mindere mate ondergeschikt aan het drama gedeelte, en dat heeft in dit geval zeer goed uitgepakt. Mooi...

avatar van makeda87
geplaatst: 2 augustus 2016, 11:37 uur [permalink]
Totaal niet wat ik er van had verwacht, het is meer drama en fantasy dan daadwerkelijke horror. En dat hoeft ook niet altijd slecht te zijn. Ik vind het een fantastische film, helaas ben ik nu wel door de zakdoeken heen haha. 5/5! (Helaas is de film alleen nog niet uit op bluray ... dus voor de release moeten we nog een tijdje wachten ... of op andere manieren kijken ).

geplaatst: 7 augustus 2016, 20:53 uur [permalink]
Ik heb wel genoten bij deze film. Er zitten leuke schrik momenten in en vooral het verhaal en de effecten van de droom (de vlinders bijv..) was leuk gedaan. Een *4

geplaatst: 8 augustus 2016, 21:57 uur [permalink]
Doet qua stijl en sfeer toch wel denken aan The Sixth Sense, alleen wel een paar niveautjes minder.
Dat jochie met bovennatuurlijke krachten, Kate in een soort Bruce Willis rol, het gebrek aan echte horror maar meer de suggesstie.....het is geen jatwerk, maar wel duidelijk waar Flanagan de inspiratie vanaf heeft gehaald.
Geen slechte film, maar daar is ook alles meegezegd. Manneke Tremblay, in de centrale rol, is geen natuurtalent, en dat laat zich voelen. Mooie Kate en stoere Jane doen hun best, maar zullen ook nooit A acteurs worden. De regisseur heeft best wel enig talent, want dit had makkelijk een veel slechtere film kunnen opleveren.
Verwacht geen wonderen van Before I wake(figuurlijk dan, letterlijk gebeurt er nogal het één en ander), en je hebt wellicht een leuke avond met deze prent, die m.i. iets beter is dan een reguliere B film.

avatar van Actarus
geplaatst: 17 augustus 2016, 00:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
mmm, wel wat overdreven reacties hier....ben wat teleurgesteld nadat de trailer me destijds zo getriggerd heeft. Flanagan? De sfeer van zijn Absentia is onovertrefbaar, en hier miste ik dat 'duistere' kantje...Het verhaal op zich is wel goed bedacht, maar er zitten wel wat gaten in hoor, die stoorde me wel; (ouders zien hun overleden kind, maar tot de morgen géén woord tegen elkaar - man is vermist, vrouw is niet opgepakt of deftig ondervraagd, net zoals de politie de jongen kwam ondervragen, geen woord gezien???)...redelijk voor een keertje....

avatar van Jeilloc
geplaatst: 20 augustus 2016, 14:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Typisch Mike Flanagan filmpje, ik vond het hele verhaal over The Canker Man op het einde heel sterk uitgelegd en de enkele Fantasy elementen wel gaaf. Acteer werk is in orde, vooral Kate en Jacob acteren vrij aardig. Ik vond Jacob ook al redelijk acteren in z'n kleine rol in Friends With Benefits.

3/5*

avatar van keimpeS
geplaatst: 31 augustus 2016, 15:53 uur [permalink]
Horror met een echt goed verhaal. Qua horror schrikken of gruwelen heb ik niet gedaan, maar toch is de film mysterieus genoeg om te blijven volgen/zien.

avatar van blurp194
geplaatst: 3 september 2016, 21:07 uur [permalink]
Mysterie en horror gaan goed samen in dit knap in elkaar gezette verhaal. Geen horror met grote schrikmomenten, maar wel een creepy sfeer die goed past bij het best trage tempo. Dat zal wel zo bedoeld zijn, maar maakt de film ook wat aan de matte en saaie kant.

Tremblay zet een veel minder spectaculaire rol neer dan in Room, maar is op zich wel goed als het jochie dat maar beter niet slapen moest, Bosworth heeft een goeie dag - maar kan ook wel beter, hoewel gezegd moet dat ze ook nogal eens in veel slechtere films terecht komt. En of dit nou een genre is waarin ze goed uit de verf komt, hmm, ik weet het nog niet zo.

avatar van arno74
geplaatst: 10 september 2016, 10:26 uur [permalink]
Aangename horrorthriller waar vooral de sfeer goed geslaagd is. Inhoudelijk is het verhaal best wel cliché, maar de regie slaagt erin om die clichés zoveel mogelijk te verhullen. Een vermakelijk horror zonder scenes die ergernis opwekken. 3,5*

avatar van schenkowiets
geplaatst: 23 september 2016, 23:52 uur [permalink]
T zal wel aan mij liggen,maar wat een saaie film die geen moment boeiend is en al helemaal niet spannend.

avatar van Jimske
geplaatst: 1 oktober 2016, 17:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond de film nogal tegenvallen. De fantasie elementen waren te druk aanwezig (vlinders enz) en de mislukte mummy zag er ... mislukt uit. Er wordt te weinig uitleg gegeven waarom de jongen deze gave heeft, we moeten dus maar aannemen dat hij het heeft. Dat vind ik dus minder. Ook vind ik het gegeven dat fysieke lichamen kunnen verdwijnen door een verbeeld monster een beetje te vergezocht. Film voelt wat te licht aan op horror gebied, en het einde was voor mij niet geslaagd. De vrouwelijke hoofdpersonage was niet boeiend, en het kind was redelijk gecast maar niet echt dreigend genoeg. Hier en daar wel kleine schrikmomenten (met o.a. het "monster") en een verhaal dat wel potentie heeft maar te onlogisch wordt uitgebouwd. een nipte voldoende 2.5*

avatar van Thomas83
geplaatst: 1 oktober 2016, 18:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het soort horrorfilm of thriller dat de verstandige keuze maakt om alles om de personages en hun verhaal te laten draaien, en niet puur om het voornemen de kijkers eens flink te laten schrikken. Sterker nog, in het eerste deel lijkt het wel alsof je naar een pure dramafilm loopt te kijken met rouw als thema en een prettig onthecht en dromerig sfeertje. Maar eigenlijk kun je in zijn geheel niet echt 1 specifiek genre op de film plakken. Het schept alleen maar verwachtingen waar de film juist op zijn best zal zijn er zo blind mogelijk in te gaan.

Je verwacht dat de film een beetje zal spelen met wat echt is en wat niet, met een kind en rouwende ouders als de onbetrouwbare waarnemers, maar al snel is duidelijk dat de film de toch behoorlijk gewaagde stap neemt niet de weg van films als The Babadook te nemen en zijn eigen koers te varen door hiervan af te zien. Zodra duidelijk is dat de dromen en nachtmerries van Cody echt uitkomen besteedt de film minstens zoveel aandacht aan de bitterzoete dromen waarin Jessie en Mark met hun overleden kind herenigd worden als aan de nachtmerries. En interessant is dat door Mark en Jessie door Cody's gave de mogelijkheid hebben hier misbruik van te maken. Al laat de film hier toch wel een beetje mogelijkheden liggen, want je kunt het moeilijk echt schadelijk voor het kind noemen als hij gaat slapen. Beter was geweest als hij juist door niet te slapen die dromen uit zou laten komen.

Het is duidelijk dat de film wil zeggen dat Jessie en Mark moeten leren hun rouwperiode af te sluiten en niet vast te houden aan valse dromen over hem, maar de film is helaas soms in de dialogen en ontwikkelingen wat te overduidelijk. Wat er met de Canker Man wordt bedoeld is ook niet echt het grootste mysterie. Misschien is dat niet de bedoeling, maar de film lijkt op het einde toch vooral te suggereren dat na lang puzzelen iets belangrijks wordt onthuld. Ik vond het laatste half uur of zo ook wel echt een teleurstelling. De film verzandt ineens een beetje in zo'n typische speurverhaal om achter de waarheid te komen, en het wordt net iets te sentimenteel (waar de film op dit vlak het randje al opzocht met vooral die bepalende muziek), met name in het wat uitgerekte slotstuk, waarin dan weer geen ruimte gevonden is te laten weten wat er met Mark gebeurd is, of überhaupt Jessie en Mark bij zijn lot stil te laten staan.

Als pure horrorfilm is de film niet bovengemiddeld te noemen. De Canker Man is weinig indrukwekkend en de donkere ogen en enge monden en zo zijn heel standaard computereffecten in horrorfilms, net als de jump scares af en toe
. De CGI is sowieso wel wat goedkoop over het algemeen, maar dat kan ik de film makkelijk vergeven met zijn ongetwijfeld bescheiden budget, wat je in de kwaliteit van de acteurs ook wel af en toe wat terugziet. Tremblay vond ik in Room toch een stuk beter. Daar had ik ook wel de indruk dat hij flink op sleeptouw werd genomen door Brie en de regisseur. Uiteindelijk speelt hij ook een wat vergelijkbare schattige en onschuldige rol. Een film die de moeite meer dan waard is, maar ook een die zijn volledige potentie niet waarmaakt en het laatste half uur echt minder is. Maar mijn respect voor hoe Flanagan dingen anders probeert aan te pakken. 3.0*.

avatar van Insignificance
geplaatst: 4 oktober 2016, 17:46 uur [permalink]
Een bovennatuurlijk drama dus. Met zo'n omschrijving en die zware toon, want dat heeft het, vind ik dat je op z'n minst mag verwachten dat het scenario enigszins op orde is. Nou, niet dus. Je kan je meteen al afvragen hoe het mogelijk is dat zo'n gezin, duidelijk nog niet over hun verlies heen, de moeder althans, zo'n ook al gebutst kind, krijgt. Als dat de enige hobbel zou zijn, soit, maar dat is niet het geval. Er zijn er onderweg nog wel een paar die de wenkbrauwen doen fronsen. Tweede probleem is dat moedertje. En niet alleen vanwege haar o zo moeilijke blikken, ook wat ze doet, heeft een averechts effect.

Ik neem aan dat Flanagan mikt op empathie en dergelijke, maar ergens halverwege was ik wel klaar met dat mens. Enge treurwilg. Laat dat kind lekker gamen. Allemaal veel te geforceerd. Vond het ideetje van als dromen waar zijn, dan zijn de nachtmerries dat ook wel aardig, maar het fundament is tegen die tijd al onder de film weggebeukt en dan blijft er niet veel meer over dan wat kleurrijke, vluchtige fantasy en tam gegriezel met min of meer enge verschijningen. Kleine Cody heeft 'm een naam gegeven. Voor wie niet door heeft waarom hij hem zo noemt, is er nog een beschamend kleffe epiloog. Blegh.

avatar van Alathir
geplaatst: 7 oktober 2016, 09:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wederom een goede film van Flanagan. De jump scares werkten bij mij toch wel goed, meestal zie je ze van mijlenver aankomen maar hier ben ik toch 1 keer enorm verschoten en een paar keer wat minder. Er zit hier zeker wel horror in, deze keer is geen creepy huis om mee te beginnen maar een gezellige woonst. Deze film bevat ook een deel drama, jammer genoeg vond ik de acteerprestaties van Thomas Jane en Kate Bosworth op sommige momenten toch vrij zwak. Ze leken vrij gevoelloos, als je een kind verliest en je bekijkt videos met herinneringen of je ziet hem levensecht voor je, ga je toch wel wenen denk ik en meer dan 1 traan. Voor de rest vond ik deze film vrij origineel uit de hoek komen en zeker beter dan verwacht. Geef ik met veel plezier 4* aan want deze film moet je zien en verdiend meer.

avatar van Daan258
geplaatst: 15 oktober 2016, 20:10 uur [permalink]
Inderdaad is dit geen film die echt onder het genre horror past.
Absoluut meer een drama/thriller/fantasy.
Ik moest bij de eerste helft wel even in komen. Het begon allemaal vrij traag, weinig spanning aanwezig maar wel een aardig mysterieus sfeertje wat wel tijdens de gehele film aanwezig was.
Gelukkig werd het na een klein uurtje allemaal toch wel aangenamer en zaten er hier en daar nog best een paar leuke scene's tussen en was de spanning ietsjes meer aanwezig maar nog steeds niet voldoende.
Het uiteindelijke plot vond ik dan weer leuk in elkaar gezet wat de film wat beter maakte.

Ik heb me prima kunnen vermaken met dit werkje maar verwachte ik er toch wat meer van. Voornamelijk meer spanning en schrikmomenten.

Helaas net geen voldoende van mijn kant.

avatar van Halcyon

geplaatst: 16 oktober 2016, 16:28 uur [permalink]
Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik heb een serieus probleem met dit soort films. Op papier zal het best werken, maar in geluid en beeld is het allemaal zo sentimenteel, dat het "predicaat" in mijn ogen volledig komt te vervallen. Op de plot valt in se weinig aan te merken, in die zin dat het een goed afgewerkt verhaal is, met personages van vlees en bloed. Maar horror? Nee. Ik zou het eerder dark fantasy noemen, dat schept meteen ook een ander verwachtingspatroon, want laten we eerlijk zijn: deze film is nooit eng, spannend of verontrustend. Hiermee beperken de makers zich volgens mij tot een publiek van kinderen en getraumatiseerde ouders. Alle andere doelgroepen die daartussen zitten, kunnen beter een andere film opzetten met Halloween.

geplaatst: 26 oktober 2016, 22:34 uur [permalink]
Film deed me denken aan het goeie babadook , goeie film , wordt niet saai want speelduur was ook niet erg lang .. Gewoon een goede fantasy/thriller/drama film .

avatar van numb nuts
geplaatst: 15 november 2016, 17:03 uur [permalink]
ja best wel goede horror thriller,heeft mij verbaast aangezien het toch wel lastig is om een goede horror te zien,vond hem al te lief.

geplaatst: 17 december 2016, 22:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijn.

Flanagan is zichzelf aan het vestigen als horror regisseur die het toch net telkens wat anders weet aan te pakken. Dat maakt dat zijn films eigenlijk zelden volbloed horror zijn (en dus steevast op een aantal lage cijfers met die kritiek kunnen rekenen), maar wel steeds iets boeiends weten te brengen.

Before I Wake is inderdaad eerder duistere fantasy met een aantal jump scares. Qua sfeer zit het echt wel goed, vaak shots waar in de achtergrond meer te zien is dan op de voorgrond. Ook het fantasygedeelte wordt mooi vorm gegeven. CG is niet technisch hoogstaand, maar esthetisch gezien wel erg fijn.

Qua acteerwerk had de film wel gebaat bij een blik betere acteurs. Het kindje is nog wel goed, maar Bosworth is niet de meest begaafde actrice en Jane is gewoon barslecht. De film wordt meteen een stuk beter wanneer hij van het toneel verdwijnt. Jammerlijke miscast.

Blijft de hele film lang sfeervol. Mooi vormgegeven, fantasy elementen zijn origineel en het is toch ook duister genoeg om her en der wat spanning op te wekken. Voor een avondje ouderwets griezelen allicht geen geschikte film, maar wat boeit het als je er wat originaliteit voor in de plaats krijgt?

avatar van limelight73
geplaatst: 22 december 2016, 12:31 uur [permalink]
ja eeeeeeeeehhh.... sorry... laat de film dan in godsnaam in de tachtiger jaren afspelen!! dit kon ik niet verkroppen. Geen iphone in je handen gedurende de hele film. Kappen.

avatar van Rodger
geplaatst: 24 december 2016, 04:29 uur [permalink]
Ja,.. Redelijk. .
de film is wel prima om te kijken, maar de fantasie was op den duur echt te veel van het goeie.
Ook de stem van Cody, wekt enkele irritatie op.
Snel een keer zien, maar dan ook snel vergeten.

2.5 **

geplaatst: 3 januari, 14:31 uur [permalink]
Ik vond de film te traag, de scenes duurden lang en soms werd er niks gezegd in die lange scenes. Sommige mensen houden hiervan en raken helemaal opgezogen in de film. Ik vind het niets.

Er is geprobeerd een bepaalde sfeer te creëren: een mysterieus, geheimzinnig, raadselachtig en af en toe tegen een kleurrijke fantasiewereld aanleunend sfeertje.
Dat is ergens ook wel gelukt, vandaar nog de 3*.
Al was het raadselachtige niet heel complex of wat dan ook, maar toch verfrissend deze 'horror'film.

Maar voor de rest, nee. Te langzaam, te sloom.

avatar van MadMekx
geplaatst: 6 januari, 01:10 uur [permalink]
Wel aardig. Het verhaal is best goed en origineel gevonden. Special FX wel wat zwak maar het kan ermee door. Scary sfeertje af en toe een schikmoment. Redelijk geacteerd allemaal. Jacob Tremblay (het jochie) speelt in feite zoals in "Room". Hij was 8 jaar toen dit gefilmd werd maar lijkt in deze film nog ietsje jonger.

Aanrader voor als je een redelijke horror wil kijken..