Day of the Dead: Bloodline (2018)

Bulgarije
Horror

geregisseerd door Hèctor Hernández Vicens
met Sophie Skelton, Johnathon Schaech en Jeff Gum

Het verhaal speelt zich af in een post-apocalyptische wereld, waar zombies terreur zaaien. Een voormalige student medicijnen Zoe Parker leeft in een ondergrondse bunker, samen met een handjevol overlevenden. Als een klein meisje in de gemeenschap ziek wordt, weet Zoe dat ze specifieke medicijnen nodig heeft. Met een aantal soldaten reist Zoe naar het ziekenhuis waar ze destijds werkte. Maar daar wacht een oude bekende op haar.

avatar van Noodless
Leuke trailer. Deze ga ik toch noteren.

avatar van Starscream
Als je dit ziet ga je de oude day of the dead nog extra waarderen! Wat een draak van een film.

Jij bent van mij !
Nee. Jij bent van mij, motherfucker !

Deze horrorfilm is gebaseerd op de horrorfilm "Day of the Dead (1985)" van de vorig jaar overleden horrorregisseur George A. Romero. Hoogstaand of bijzonder is deze horrorfilm zeker niet, maar met circa 80 minuten vond ik deze film wel lekker wegkijken en bovendien zit er best veel actie in, met hier en daar (met name op het einde) ook wat goor.

Het verhaal speelt zich af in een post-apocalyptische wereld, waar door een virusuitbraak zombies terreur zaaien. Een kleine groep overlevenden, een voormalige student medicijnen, te weten Zoe Parker (Sophie Skelton), en enkele militairen, zitten verscholen in de ondergrondse bunker "High Rock Bunker", waar Zoe een vaccin probeert te ontwikkelen tegen het virus. De zombie die haar daarbij kan helpen, te weten de zekere Max (Johnathon Schaech), was vroeger een psychopaat, die het voorzien had op Zoe en dat heeft hij nog steeds.

Het verhaal zit opzicht wel leuk in elkaar en weet ook te vermaken en gedurende de eerste 12 minuten van het verhaal maak je kennis met de twee hoofdrolspelers in het verhaal, te weten Zoe en Max, en krijg je ook de wereldwijde zombie uitbraak te zien, waarna het verhaal begint en zich afspeelt in de ondergrondse bunker "High Rock Bunker". Het draait in deze film weliswaar om zombies, maar in dit verhaal worden ze door iedereen "rotters" genoemd en dat vond ik opzicht wel leuk voor de afwisseling en het is ook het enige originele wat ik in deze film heb kunnen ontdekken.

Het tempo is best hoog en er gebeurt ook meer dan genoeg en ook zit er de nodige actie in (soms best aardig in beeld gebracht), waarbij de snelle zombies geregeld lekker te keer gaan en daarbij is ook wat goor (o.a. spuitend bloed en ingewanden) te zien (met name in de laatste 15 minuten van het verhaal). Het verloop van het verhaal is wel vrij voorspelbaar en spannend wordt het ook nergens. Het einde (waarbij Max uiteindelijk wordt onthoofd) was best aardig en daarbij was het ook leuk om te zien dat een zombiefilm eens een goede afloop had (Zoe krijgt het namelijk voor elkaar om een vaccin te ontwikkelen, die pas besmette personen weer beter kunnen maken).

Er staat vermeld dat deze film afkomstig is uit Bulgarije, maar de voertaal is gewoon Engels en ook vrijwel alle acteurs en actrices komen niet uit Bulgarije, maar uit Engeland en Amerika. De cast bestaat uit allemaal onbekende acteurs en actrices, maar desondanks deden ze het nog best verdienstelijk en vooral de twee hoofdrolspelers Sophie Skelton en Johnathon Schaech (als psychopaat Max, die Zoe vroeger probeerde te verkrachten en die ook haar naam met grote letters gekerfd heeft op zijn rechterarm), waarbij de eerst genoemde ook nog eens een mooie vrouw is.

Johnathon Schaech zegt misschien niet heel veel in deze film, maar als intelligente zombie mocht hij er best wezen en hij zag er ook best indrukwekkend uit. De rollen van Jeff Gum en Marcus Vanco als de soldaten broers Miguel Salazar (die als luitenant de leiding heeft in de ondergrondse bunker) en Baca Salazar (waar Zoe een verhouding mee heeft), vond ik overigens zeer clichématig en vooral m.b.t. Zoe Parker.

Al met al gewoon een vermakelijke horrorfilm om eens gezien te hebben en omdat hij ook maar iets van 80 minuten duurt, kijkt hij ook lekker weg.

avatar van joolstein
Bij een film als Day of the Dead: Bloodline is het niet de vraag hoe goed is de film maar veel meer hoe slecht zal ie zijn. En dat valt eigenlijk best nog wel mee! Je kan natuurlijk ook niet veel verwachten van een film die in alles duidelijk maakt dat we met een zeer goedkope B-film te maken hebben. Al was het budget van Romero nog veel lager! En oké het origineel van George A. Romero overtreffen is bijna niet mogelijk. Dat lukte al niet in 2008 laat staan dat het 10 jaar later wel was gebeurd! Anno 2018 hebben we daarvoor al te veel verschillende zombies voorbij zien komen. En vele gevallen nog beter ook! Daar kan een niemendalletje als deze dan ook niets aan veranderen. Hierdoor zal dan ook het plot niet uitblinken in originaliteit of vindingrijkheid. Een post-apocalyptische verhaaltje, een bunker (één locatie is voordeliger), het leger, wat overlevende, wat liefdesperikelen en personages die idiote beslissingen nemen. Met op de koop toe een een happy end. (vraag me af of Romero daar blij mee geweest was) Van die acteurs hoeven we verder dan ook niets te verwachten, alle zijn onbekend en van het kaliber onbeduidende bij-rolletjes. Ach, het acteerwerk volstaat verder nog voldoende voor een film als dit. Ondanks dat er een serieuze hoeveelheid negativiteit rond deze film te vinden is, terwijl je op je vingers kan uittellen dat het geenszins een goede film is, denk ik dat mensen een beetje overdrijven. Er zijn absoluut slechtere films te vinden en deze film doet één ding wel goed! Je geven waarom je naar een horror-film kijk. Gore en bloed! Er waren een paar zeer mooi vormgegeven zombies. Waaronder de half-zombie Max, die ook nog eens lekker gore aan zijn einde komt. En als de zombies of eigenlijk “rotters” bijten vliegt er tenminste bloed in het rond. Menig andere horrorfilm vergeet dit te tonen of denk dat een paar jump-scares voldoende zijn (ja ook films die de bios wel haalde)

Over het algemeen, is Day of the Dead: Bloodline een beetje verspilling van tijd. Al is het wel een oké zombiefilm met betere special effecten dan je zal denken. Toch doet het niets om het origineel te verbeteren, dus wat het nut van zijn bestaan is? Al is het lang niet zo slecht als sommige mensen je willen laten geloven, het is ook niets bijzonders.

Afschuwelijk, wat een draak

avatar van Noodless
De gore mocht er wel zijn, de rest vond ik echt zwak.
Verhaal weet niet te boeien en weet geen spanning te brengen.
De cast is tegenvallend en ook qua locatie, sfeer scoort de film een onvoldoende. 4/10

Misbruik van man's naam George A. Romero... wat een aanfluiting! Dikke, dikke onvoldoende. Dat er budget is vrijgemaakt voor dit gedrocht! Ronduit slecht; zowel de special's , cast als locatie. Serieus; dat ikhier 4,99 voor heb neergelegd... en dan ook nog eens bijna 1 1/2 van mijn tijd aan heb gespendeerd.

avatar van psychopath
Toen de film begon dacht ik, ok kan wat worden totdat die half zombie mee reisde onder die hummer en die op de basis een luchtschacht inkroop zonder dat iemand maar iets door had..

Direct afgezet erna.

avatar van Noud
Theunissen schreef:

Bulgarije betekent dat de film is opgenomen in Bulgarije.

avatar van AmazingPP
Dit is wel een heel erg slechte film. Mijn hemel. 1 *

avatar van jeroentjuhhhhh
Hoe een naam tegen kan werken...

Want hoe je het ook went of keert, het is éindelijk weer eens een prima verzorgde zombiefilm. Nog steeds kan ik boeken volschrijven over de teloorgang van het subgenre sinds de rennende ''ondoden'' hun intrede deden en populaire media (series, games) het kapot blijven populariseren. Toch blijf ik als énorme zombie-fan mijzelf graag aan dezelfde steen stoten in de hoop om weer eens een voldoende uit te delen aan een serieuze zombiefilm. Degelijke komische varianten zijn er genoeg geweest de laatste jaren.

Voegt verder niet zo veel toe aan het verhaal dat Day of the Dead oorspronkelijk vertelde, maar er zit een aardig productiebudget achter, prima gore FX in en voldoende tempo om niet té veel weg te zakken in middelmatig acteerwerk. Dat ze dan redelijk 1 op 1 het ijzersterke concept pakken van Romero's classic, is ze wel vergeven. Ergens wel zonde dat het dan alsnog niet lijkt aan te slaan, al is het maar een beetje... Voor de meeste kritiekpunten valt wel wat te zeggen, maar vraag me dan toch even hardop af of men wel eens écht slechte recente zombiefilms heeft gezien. Deze hoort daar wmb niet bij.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
In 1990 kreeg Night of the Living Dead een best aardige remake van Tom Savini. En Zack Snyder scoorde film in 2004 met de toffe remake van Dawn of the Dead. Het was dus wachten op een solide remake voor Day of the Dead - wat mij betreft de beste van de drie Romero-films. Inmiddels zijn we twee pogingen verder en we wachten nog steeds op een fatsoenlijke hedendaagse versie.

Het zit Day of the Dead ook niet mee. Eerst was er die debiele prequel Day of the Dead 2: Contagium, toen die even bespottelijke remake van Steve Miner en nu deze. De remake van Miner had geen hol met het origineel te maken, dus daarmee vergeleken is Day of the Dead: Bloodline iets trouwer. Maar alsnog heeft de film niet veel met het origineel te maken. We zien wat soldaten in een bunker, maar het hoofdverhaal gaat vooral om een studente medicijnen en haar enge stalker, die zelfs als zombie nog een enorme geilneef blijkt te zijn. Day of the Dead: Bloodline is enorm zoutloze zombiefilm met de meest oersaaie figuren in de hoofdrol. Vooral het vriendje van de hoofdpersoon is de saaiheid zelve. En de gehele film is enorm inwisselbaar. Men probeert nog wat te grijpen naar het origineel door een zombie met gevoelens en een botte militair erin te verwerken, met als gevolg dat je de film toch gaat vergelijken met Romero’s zombieklassieker. En tja, daar komt deze film niet best uit. Het enige vlak waar de film nog lichtelijk punten op scoort is hier en daar wat overtuigende gore, maar verder is er niets noemenswaardig aan deze zombieflick. En het mag de veters van Romero's Day of the Dead al helemaal niet strikken.

1,5 sterren.

avatar van krosnicky
Is dit een vervolg op de oude 80’s Day of The dead

avatar van joolstein
krosnicky schreef:
Is dit een vervolg op de oude 80’s Day of The dead

Nee, geen vervolg maar een remake

Dit moet knap slechts het zijn. Zeker eens kijken als ik er op een zaterdagavond niets meer van snap.

avatar van Elchapo
Redelijke film net aan voldoende,3 stars.

Kijkt lekker weg

Basic zombie filmpje.

Eentje uit de oude doos, met enkele elementen die het een beetje moderner moeten maken. Maar de basis is hetzelfde, misschien niet zo heel vreemd voor een remake van Day of the Dead. Jammer genoeg is het resultaat ook eentje uit de oude doos.

De echte zombie fan zal er waarschijnlijk wel wat lol uithalen. Alle typische zombie momenten zitten erin. Een paar achtervolgingen, wat gore en één of andere basis met een hekje, dat netjes alle zombies tegenhoudt. Tot het hek ze niet meer tegenhoudt natuurlijk.

Beetje maf dat ze naar Bulgarije getrokken zijn voor deze sequel, is niet de eerste horror sequel die naar Oost-Europa trekt trouwens. Veel merk je er niet van, want alles wordt netjes met Amerikaanse acteurs afgehandeld.

Beetje nutteloze remake, maar ik heb dan ook weinig met zombies. Neem dat weg en dan valt het nog best mee.

avatar van horizons
Viel best nog mee. Bloed en ingewanden in een acceptabele zombie film zoals het gewend is.

avatar van Phantasm
Leuke horrorfilm waar ik me prima mee heb vermaakt.

avatar van Grindhouse62
De jongere horrorliefhebbers onder ons zouden zich eens moeten wagen aan originele slashers uit de tijdperken jaren 70-80 en 90. Dan zouden ze zich achter de oren krabben met al die remakes. Ik wil niet alle remakes af kraken, maar algemeen ga ik voor de originele. Deze 3e remake heeft redelijk wat actie en gore. Maar liefhebbers van het genre zou ik de versies uit 1985 en/of 2008 aanbevelen. Die qua story beter zijn.

avatar van Boeikens
Hier wordt nog maar eens getracht het origineel Day of the Dead (1985) te evenaren/remaken, wat uiteraard zeker niet is gelukt.
Toch vind ik de film op zich niet zo slecht als hier op MM blijkt.
Het verhaal loopt vlot, geeft iets meer diepgang over die ondergrondse bunker en de zombies zijn hier van het sportieve genre. Blood & Gore zijn ok, zeker naar het einde toe, en kwalitatief vrij goed in beeld gebracht.
Een meerwaarde is deze film zeker niet, maar voor de zombiefan toch een aanrader.

avatar van Baggerman
Films uit het zombiegenre mag ik graag zien, maar dit vond ik toch werkelijk niets. Het acteren was van een niveau GTST en Zoe vind ik een weinig charismatische hoofdpersoon. Je moet ook echt een zombie zijn om voor haar te vallen!

En een zombie om een script als deze te schrijven, want voor de rest bevat de film weer onbegrijpelijk irritante fouten. Ja, in een door zombies vergeven plek ga je lekker met je raampje open rijden en met je handje in de wind spelen! Later deed een andere troela (die op de auto moest passen) precies hetzelfde. En we laten de zombies één voor één gecontroleerd door het hek binnenkomen, zodat Zoe een bloedmonster kan nemen. Oei, er komen wel erg veel zombies op het hek af. Schiet op!

... of je gebruikt je machinegeweren om dat zombieleger wat te decimeren met het hek nog dicht?

Het feit dat dit groepje als enige nog niet was overlopen door zombies zou je doen denken dat ze resistent waren wegens een tekort aan herseninhoud! Zombies die over de vele plotgaten heen kunnen kijken kunnen zich vast vermaken met deze film, maar ik vond het maar matig!

avatar van Shadowed
Prima zombiefilm.

Waar deze film voorbij geslaagd is, is op viezigheid. De gore is zeker aanwezig en dat heeft de film wel voor een deel gered voor mij. De film schuwt geen brute scenes, en kots ook niet. En dat vond ik erg goed van de film. Maar dan.

Op acteerwerk faalt de film. Skelton speelt een type die we natuurlijk altijd wel zo'n beetje zien. En dan zijn de andere typetjes er ook waarvan je het verhaal eigenlijk wel verder kan raden. De Max zombie was dan wel weer best leuk gedaan, maar had geen echte dreiging.

Film is niet spannend, niks bijzonders en vrij cliche. Leuk dat er wel een goede dosis gore in zit. En dat had deze film echt nodig. Gek dat het maar een 3,4 haalt, ik heb veel slechtere dingen gezien in dit genre.

avatar van Double Deuce
De titel doet veel beloven maar uiteindelijk valt het allemaal toch wat tegen. Het acteerwerk vind ik niet tegenvallen; het script daarentegen wel. Het straalt wel erg vaak “low budget” uit. Het is nog net niet het niveau “The Asylum” naar wat scheelt het af en toe?

De film wordt gered door de korte speelduur en kijkt daarmee dan weer verrassend makkelijk en snel weg. Het verhaal focust heeeeel erg op hoofdrolspeler Zoe en haar zoektocht naar het genezende vaccin. Op zich heel logisch maar er is zoveel meer mogelijk met een film zoals dit. Super Zombie Max speelt daarbij een even grote hoofdrol en daarmee is het meer een “Zoe vs. Max” film.

Ik had graag wat meer diepgang in het verhaal en de overige karakters gehad. En iets meer variatie qua locatie: het draait wel heel erg om die militaire berg en veel meer krijgen we ook niet te zien.

De wat lompe momentjes in de film laten we maar voor wat het is (hek open, zombie naar binnen, armpje uit het raam in een auto etc.)

Al met al gemengde gevoelens: er had veel meer ingezeten maar uiteindelijk is het ook weer niet heel slecht.

Beoordeling: 2 sterren.

avatar van Kondoro0614
Zo slecht vond ik hem helemaal niet! Ik heb zelf nog niet de originele ‘Day of the Dead’ dus ik kan nog niet oordelen hoe die was maar gezien de reacties gaat het hier dus om een remake. Het maakt mij persoonlijk niet veel uit, want als je kijkt naar de film zelf dan hebben we hier dikwijls te maken met een flauwe b-film die nog verrassend goed in mijn ogen uit weet te pakken. Deze post-apocalyptische setting is natuurlijk wel één van mijn favoriet (mocht mensen dat nog niet altijd even duidelijk zijn die vaker op mijn profiel kijken) en dat kijkt de film ook wel wat makkelijker weg. Maar toch worden we vanaf het begin af aan omver geblazen met echt best gaaf ogende zombies en het bloed spuit je om de oren. Man wat moest ik lachen toen die man in de metrotunnel werd getrokken en er toen een explosie van bloed optrad, dat oogde echt héél erg verkeerd.

Voor de rest is het inderdaad niet héél speciaal meer te noemen. De film begon echt goed, misschien iets te goed ten opzichte van de rest van deze film. Het zag er allemaal professioneler uit op het begin en er is te zien dat er werk van gemaakt werd maar eenmaal aangekomen bij de legerbasis zakt dit allemaal toch wel wat in. De CGI word voornamelijk op de computer gedaan voor de rest en zag er niet meer uit, foeilelijk! Het verhaal werd trager en oninteressant en het was hem telkens net niet. Maar het aparte van deze film is vooral dat hij heel erg wisselvallig is. De ene scene ziet er strak en knap uit, kent een bepaalde spanning en een sfeer waarop het weer volgt met een scene waarvan je niet meer zeker weet of je dezelfde film kijkt. Deze is dan erg slecht geacteerd door de cast en is lelijk afgewerkt.

Zo heb je een moment dat ze medicijnen willen halen in de stad bij de universiteit. Daar binnen werd het je echt een beetje benauwd want het kende een vrij enge sfeer en was kwalitatief best op orde, maar daar doen ze dan verder niks mee, zonde! De film is natuurlijk niet de beste van zijn soort maar hoe men hier vooral over de filmt praat verdient deze ook niet.

avatar van mjk87
Matige film, vrij slecht zelfs eigenlijk. Zo'n film moet het niet van het verhaal hebben, al blijf ik erbij dat zombiefilms dat wel zouden kunnen, een film met goed verhaal. Alleen is het in deze film wel erg stompzinnig. Mensen die domme dingen gaan doen waardoor dingen mis gaan, daar krijg ik jeuk van. En zo'n vaccin kan in een cel in 5 minuten in elkaar worden gezet, knap. Dat haalt een hoop fun uit de film, waarvan de film al niet overloopt. Spannend wil die ook niet worden. Maar de gore erin is voldoende, af en toe gewoon lekker lomp en bloederig en het kijkt redelijk makkelijk weg. Maar verder heeft dit weinig te bieden. 1,5*.

avatar van ForrestHanks
Auto's die niet starten ...en natúúrlijk nét als de situatie hachelijk is. Mensen die idiote en ronduit onlogische beslissingen nemen. Een voorspelbaar verhaal vol clichés en veelaal slecht geacteerd. Met nog 45 minuten te gaan kon ik het niet meer volhouden. Wat een genot om de stopknop in te drukken! Wat een bagger !

avatar van DiamondsRealDeal
Een verliefde zombie in stealth mode.