Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Cargo (2017)

Australië
Drama / Horror

geregisseerd door Ben Howling en Yolanda Ramke
met Martin Freeman, Anthony Hayes en Caren Pistorius

Andy is besmet met een dodelijk virus in de nasleep van een zombiepandemie. Hij is gestrand op het platteland van Australië en heeft 48 uur om een nieuwe voogd te vinden voor zijn dochtertje en een middel om haar te beschermen tegen zijn eigen veranderende toestand. De verlossing ligt misschien bij een geïsoleerde Aboriginal stam, maar om toegang te krijgen moet hij eerst het vertrouwen zien te winnen van een jong inheems meisje.

keimpeS
Corcicus schreef:

Het is inderdaad een familiezombiefilm. Gorehounds wezen gewaarschuwd.

Mooi gezegd familiezombiefilm

Overgewaardeerde film. Wat was dit ontzettend slecht. Acteerwerk liet behoorlijk te wensen over. Geef niet snel een cijfer onder de 3, maar deze film slaat echt alles.

avatar van Noodless
Originele zombiefilm die het niet zo moet hebben van de gore, maar meer van de opzet en de geweldige locaties. Daarbij was het kindje een zeer sterke troef. Aparte film die langzaam je waardering weet op te krikken. 7/10

avatar van IH88
Cargo

Prima Netflix film. Zombies, een schitterend apocalyptisch landschap, een man die voor zijn kind moet zorgen in deze zware omstandigheden etc. Het klinkt allemaal zeer goed. Cargo is meer een menselijk drama dan een horrorfilm, en Freeman en de andere acteurs weten goed over te brengen hoe zwaar deze omstandigheden zijn. En dat er soms levensbedreigende keuzes moeten worden gemaakt Soms zakt het allemaal aardig in en het gebrek aan spanning wreekt zich soms, maar echt saai of langdradig wordt het nergens. Daarvoor zijn de beelden van het Australische landschap te mooi, en het verhaal te interessant.

avatar van joolstein
In 2013 maakten Ben Howling en Yolanda Ramke een korte film Cargo voor de competitie van het Australische filmfestival Tropfest. Het korte filmpje wist de finale te bereiken. Eenmaal op Youtube bereikte het zelfs miljoenen kijkers, wat er uiteraard weer voor zorgde dat er meer geld vrij kwam om de film om te zetten naar een volledige speelfilm. Uiteindelijk 4 jaar later maakte die film zijn debuut op streaming-dienst Netflix.

Het plot is vader Andy Rose moet na een beet van een zombie, bescherming zoeken voor zijn dochtertje. Voor die hoofdrol van vader hebben ze Martin Freeman weten te strikken en deze speelt zijn rol prima. Bewonderenswaardig zelfs want hij draagt de film in zijn eentje! (maar het is ook geen Viggo Mortensen (The Road) Het verhaal heeft verder ook niet heel veel nieuws toe te voegen aan het zombie-genre. Links en rechts laat het wat Aboriginals en hun cultuur zien. De film bezit een veel te lange tijdsduur en een te laag tempo om je als kijker echt op het puntje van je stoel te laten zitten. Het is een aardige en onderhoudende film maar kruipt ook nergens onder je huid, daar zijn de dreiging die vader tegenkomt te slap voor.

avatar van PapaBeartje
Het is voornamelijk de chemie tussen vader en dochter die de film doet dragen. Hoewel de film bij tijd en wijle een poging doet spannend over te komen, komt dat niet geheel lekker uit de verf. Echter word het nergens saai. Het verhaal stak goed in elkaar, en was het Australisch landschap een parel voor het oog.

avatar van ikkegoemikke
We have no idea what it was that bit you.
It had fingers, Andy!
Fuck!

Als er één genre is waar het aanbod zo overvloedig is dat het je de keel uithangt, dan is het wel het zombie-genre. Volgens mij wordt er op dagelijkse basis een film ingeblikt waarbij geïnfecteerde, ondoden strompelend op zoek zijn naar slachtoffers voor een portie sappige hersenen. Erg vernieuwend zijn de meeste niet en het verwerken van de gebruikelijke clichés wordt ook niet geschuwd. Maar af en toe kom je zo’n apart geval tegen waarbij men aan het zombie-gebeuren een originele draai wil geven. Net als in “Maggie” gaat het hier ook over een vader die zijn dochtertje wil beschermen. Alleen is de kleine Rosie (Finlay en Nova Sjoberg) zich niet bewust van enige dreiging.

Het verhaal speelt zich af in de Australische bushes (de laatste Australische zombie flick die ik gezien heb was “Wyrmwood”. Nog zo’n aanrader). Andy (Martin “The hobbit” Freeman), vrouw Kay (Susie Porter) en hun baby-dochtertje Rosie varen op een rustige manier over een rivier in een aftandse boot. Het lijkt idyllisch en het heeft een hoog “The African Queen” gehalte. Niets wijst op een post-apocalyptisch gebeuren waarbij de mensheid weeral het slachtoffer is van een virale uitbraak. Totdat ze op een wrak stoten van een zeilboot.

Het enige waaraan ik me stoorde in deze film waren de paar totaal stupide, onlogische beslissingen die men nam. Ik kan best aannemen dat dit gezin niet eeuwig kan blijven ronddobberen zonder zichzelf te voorzien van nieuw proviand. En ik zou ook eens gaan controleren of er niets nuttigs te vinden was aan boord van deze boot. Maar wetende dat je elk moment een bijtgrage zombie op je dak kan krijgen, zou ik dit zeker niet ongewapend doen en zonder de andere op de hoogte te brengen. Ik veronderstel dat man en vrouw van hetzelfde verstandelijk niveau zijn, want ze maken beide achtereenvolgens dezelfde oerdomme fout. Met alle gevolgen van dien.

Het volgende stupide fragment kondigt zich aan op het moment dat de familie op de vlucht is met een achtergelaten terreinwagen. In normale omstandigheden zal je als chauffeur onoplettende, overstekende voetgangers trachten te ontwijken. Dat je hiervoor halsbrekende maneuvers uitvoert die een risico zijn voor je eigen leven kan dan wel eens gebeuren. Maar als je weet dat het vasteland bevolkt wordt door zielloze wezens wiens enige doel is een stevige hap te nemen van elk niet-geïnfecteerde nadat ze deze hebben afgesleept naar een lokale zombie-barbecue, dan zou je toch eerder plankgas geven. Andy niet natuurlijk. Hij is zo goedhartig dat hij liever de terreinwagen tegen een Australische boab knalt dan zo’n schepsel in frut vaneen te rijden. Maar zoals ik al eerder zei, zijn dit ook de enige minpuntjes in dit voor de rest boeiend en vooral emotioneel aangrijpend zombie-verhaal.

De film op zich is niet zenuwslopend spannend. Het toont eerder de zelfopofferende lijdensweg die Andy ondergaat om zijn dochtertje naar een veilige plaats te brengen. Ver van de gemuteerde medemensen en halvegaren die zich bezighouden met totaal geschifte dingen in deze chaotische wereld. Zoals een Aboriginal in een kooi plaats waarna het prijsschieten kan beginnen op de door vers vlees gelokte zombies. Overigens zijn het de Aboriginals die zich het beste weten te handhaven in deze nieuwe wereld. Met primitief lijkende rituelen slagen ze erin zombies te liquideren en plantaardige brouwsels zorgen voor bescherming. Het is ook een jeugdig Aboriginal meisje (Simone Landers) die Andy helpt met zijn tocht door de bush en die voor een veilige thuishaven zorgt.

Eerlijk gezegd vond ik deze film op veel vlakken origineel. Niet alleen het concept zombie werd op een andere manier uitgewerkt. Zo is de transformatie totaal anders dan in een doorsnee zombie-film. Hier is het niet alleen bloed en vleesslierten maar is het een glibberige, slijmerige substantie die zich tijdens de 48-urige transformatie manifesteert. Ook het fenomeen van zich ingravende zombies was verrassend. Was het om zich van de buitenwereld af te sluiten? Of is het een deel van het transformatieproces? Geen flauw idee. Maar het was boeiend genoeg. En tenslotte het meest indrukwekkende voor mij persoonlijk was de sfeer die deze film uitstraalde. Ik had nooit gedacht dat ik ooit een zombie-film zou kijken waarbij ik emotioneel geraakt zou worden. Je moet echt een zombie zijn om niet ontroerd te zijn door deze film. En tenslotte ook lof voor de bewonderenswaardige acteerprestatie van Martin Freeman. Een hele film een centrale rol spelen en geen moment dat ik het gevoel had dat hij een hobbit aan het spelen was. Dat noem ik een prestatie.

avatar van nadrin
Een van de betere zombie films. De film groeit en is de moeite waard om te bekijken

Zwak.

Niet echt de beste zombiefilm die er gemaakt is ook voor mij. Dit lijkt ook meer een dramafilm te zijn dan een horrorfilm, dus daar lagen mijn verwachtingen wat lager in. Jammer, want daarmee liep ik wel behoorlijk lang te wachten tot er eindelijk wat ging gebeuren.

Freeman vind ik een prima en leuk acteur, alleen in dit soort rollen valt hij vaak wat door de mand, want dit is niet helemaal de uitstraling die ik kan geven. Sowieso kan ik hem vaak niet serieus nemen, omdat hij altijd onbedoeld grappig is.

De Australische cultuur is eigenlijk toch wel 1 van de weinige mooie stukken in de film. De savannes en culturen zijn goed in beeld gebracht en is optimaal gebruik van gemaakt. Misschien nog wat dieren, maar dat maakt niet veel uit voor mij.

Acteerwerk van dat Afrikaanse / Australische (ik weet het eigenlijk niet) jochie is niet bepaald goed, maar uiteindelijk krijgt hij ook een vrij waardeloos script waarmee een hoop stukken uit de lucht komen vallen. Die baby was natuurlijk wel het schattigst, maarja. Alleen over Pistorius was ik tevreden, de rest vond ik niet bepaald overtuigend overkomen.

Ook niet spannend, en vaak wat saai. Er is weinig dreiging terwijl ik de Australische cultuur een mooie toevoeging vind. Het goede stuk aan de film is dan toch wel de slotfase, voor de rest is dit gewoon een zwakke film.

avatar van Dennisj
Mooie film. Keer wat anders dan snelle zombies, slachtpartijen en afgehakte hoofden. Maar gewoon een prima verhaal. Het begin is wel te makkelijk gedaan omdat de hoofdpersonage en zijn vrouw op onnozele manieren gebeten worden. Maar als ik dat even weg denk verveelt de film niet ook al is het niet eens zo´n hele snelle film. Leuk om een keer gezien te hebben. 3,5*

avatar van Zizzo
Ik sluit me hierbij helemaal aan bij het vorige bericht van Dennisj.

Deze film bewijst dat een zombiefilm niet altijd moet bestaan uit beelden van duizenden zombies die slachtpartijen aanrichten dat gepaard gaat met veel bloedvergieten.
Deze prent heeft een mooi verhaal, weliswaar zie je ook zombies, maar het verhaal van overleven primeert hier meer dan het bloedvergieten.
Goede cast met een puike rol van Martin Freeman, mooie locaties ook de landschappen van Australië.
Blij dat ik deze film heb gekozen want hij heeft me zeer aangenaam verrast, een topper in het genre !!

avatar van aSMoDeuS
Shadowed schreef:
De Australische cultuur is eigenlijk toch wel 1 van de weinige mooie stukken in de film. [..]

Acteerwerk van dat Afrikaanse / Australische (ik weet het eigenlijk niet) jochie is niet bepaald goed [..]

[..] terwijl ik de Australische cultuur een mooie toevoeging vind. [..]

Nu ben ik niet bepaald politiek correct, maar dat je 'de Australische cultuur' (je doelt denk ik op Aboriginal, wat op zich al een verzamelnaam is voor tal van stammen) prijst om vervolgens actrice Simone Landers weg te zetten als 'Afrikaans jochie' is een beetje gek.

aSMoDeuS schreef:

Nu ben ik niet bepaald politiek correct, maar dat je 'de Australische cultuur' (je doelt denk ik op Aboriginal, wat op zich al een verzamelnaam is voor tal van stammen) prijst om vervolgens actrice Simone Landers weg te zetten als 'Afrikaans jochie' zegt heel veel over jou.

Bericht is te lang geleden om hier serieus op te reageren. Ik ken het verhaal van deze film allang niet meer. Bovendien lijkt het me een bericht dat je helemaal niet hoefde te plaatsen en alleen ruzie uitlokt. Maar ik denk dat ik je punt begrijp, als het in je ogen niet correct was dan spijt het me.

avatar van aSMoDeuS
Shadowed schreef:

Maar als ik mijn eigen bericht teruglees vind ik de term "Afrikaans jochie" helemaal niet zo beledigend. Het is niet netjes, maar was dat nu zo ernstig?

Heb m'n bericht iets getemperd.

Nou ja, beetje niveau van 'alle Aziaten lijken op elkaar', maar dan met een hele oceaan er tussen. En het is nog een meisje ook! Vind het best ongepast.

aSMoDeuS schreef:

Heb m'n bericht iets getemperd.

Grappig. Daar kom ik dan pas net achter, dat ziet er dan inderdaad wat ongepast uit. Ik had misschien vooraf nog wat moeten googelen, maar als ik de foto's van Cargo zie had ik dat op de dag van vandaag nog steeds niet gezien.