Annihilation (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Alex Garland
met Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh en Tessa Thompson

'Annihilation' volgt een groep van vier vrouwen: een bioloog, een antropoloog, een psycholoog en een surveillant. De groep besluit op een gevaarlijke expeditie te gaan naar een locatie waar de natuurwetten niet gelden. Het onbewoonde en verlaten gebied is de laatste plek waar de man van een van de groepsleden is geweest.

avatar van Duke Nukem
Meer fantasy dan horror of sci fi, overgoten met pseudo-wetenschappelijk en filosofisch/intellectueel geneuzel over mutaties in de fauna en flora, overbodige flashbacks die de kijker uit het verhaal halen en onnatuurlijk gedrag (traag praten alsof elke zin veelbetekenend zou zijn) van de acteurs. Vooral Natalie Portman en Jennifer Jason Leigh (die nog schitterde in The Hatefull Eight) stellen nogal teleur.

Portman lijkt geen gezichtsuitdrukkingen te hebben, behalve een lege blik alsof ze iets niet helemaal begrijpt. Leigh spreekt en gedraagt zich alsof ze een badass is, terwijl ze hier toch een psycholoog speelt en geen militair. Ook Gina Rodriguez, die de paramedicus Anya Thorensen speelt, probeert erg badass over te komen (bijvoorbeeld als ze de anderen wil overtuigen om terug te keren). Maar Oscar Isaac is de zwakste schakel, hij speelt zijn rol erg onbewogen. Sonoya Mizuno (als Katie/de humanoïde), speelde net als Isaac ook al mee in Ex Machina (2014), een veel betere film van dezelfde regisseur.

De ideeën voor deze film lijken uit veel andere films te zijn gestolen, wat op zich natuurlijk niet altijd een slechte zaak is indien er iets nieuw en interessant mee gedaan wordt. Soms zijn films heel diepzinnig en doen ze je nadenken, maar soms ligt de poging om diepzinnig te doen er veel te dik op zoals in deze film.

De CGI en special effects zien er af en toe kleurrijk en mooi uit, maar vaak ook heel fake en cartoonish. Erg vreemd dat een groepje vrouwelijke wetenschappers op hun eentje en zonder duidelijk plan (en zelfs geen beschermend pak tegen chemische besmetting) in The Shimmer worden gestuurd om de zaak uit te zoeken. En waar hebben zij automatische machinegeweren leren hanteren, aangezien enkel Lena (Natalie Portman) een militaire opleiding heeft genoten?

De film zit vol met domme uitspraken die de kijker informatie moeten geven of spanning moeten opbouwen, zoals "Another mutation..." Ja, we snappen het nu wel. Het domste stuk van de film was toch wel toen ze de ingewanden van een van de soldaten zagen bewegen als een slang, en de vrouwelijke paramedicus zei: "It's just a trick of the light!" Wat?

Annihilation is een redelijk vermakelijke film als je er niet teveel over nadenkt en het niet serieus neemt. De poging om iets anders te doen is nogal magertjes en de CGI ziet er soms niet goed uit (de twee "My Little Pony" hertjes, zoals Ebenezer Scrooge het zo leuk omschrijft), maar als je je brein even uitschakelt en kunt meegaan met de dromerige beelden dan is het nog wel genietbaar als tussendoortje.

Tja, wat moet je met een film als dit. Mooi bedacht maar erg vaag allemaal. Ik kon er weinig mee. Waarschijnlijk weer zo'n film waarvan je de interpretatie eerst uitgebreid moet gaan zoeken voordat je iets mee krijgt. Ik kreeg het lig niet uit mezelf mee.

Goede film weet wat het inhoudt op biologische en wetenschappelijk gebied. Plus 2de keer dat ik hem zie

avatar van Sergio Leone
Matig.

Merkwaardige scifi-thriller die een dik uur lang heel goed is in de spanning houden. Op een heel relax tempo wordt op avontuur gegaan, met een plot dat nog alle kanten uit kan. De verplichte focus op de personages is weinig imponerend, maar staat de spanningsboog niet in de weg.
De eerste tekenen van mutatie zijn intrigerend en die premisse blijft, ook na de tegenvallende finale, wel overeind. Alleen wordt met al het potentieel niks gedaan. De finale is bizar in die zin dat het m.i. niet past in het verlengde van de film: te klef op één of andere manier.

Natalie Portman is wel oké, maar vind ik meestal geen schitterende actrice. Ze wordt omringd door nog meer actrices die geen grootmachten in hun vakgebied zijn, al slaagt Jennifer Jason Leigh er nog wel in een buitenbeentje te zijn.

Verder ontzettend teleurgesteld in de look van deze film. Heel even vroeg ik me af of het in deze coronatijden te maken had met een verlaagde beeldstandaard(?) op Netflix, maar dat zou de spuuglelijke CGI niet verklaren; ook de kleuren zijn erg schreeuwerig. Echt heel raar om dit van de regisseur van het visueel uitstekende Ex Machine te zien. Dit terwijl er niks mis is met de setting. Ook de soundtrack is dik oké - soms loom, wat tripachtig, hoe dan ook de perfecte ondersteuning voor de film.

Geweldige film! Heb me geen seconde verveeld. 8/10

avatar van deridder
Ik vond het een prima film, esthetisch zat het goed in elkaar, mooie landschappen, met als hoogtepunt de prachtige vuurtoren. Ook denk ik dat de film helemaal niet zo oppervlakkig is als hierboven wordt gesuggereerd.

Allereerst wordt er denk ik prachtig geïllustreerd dat de mens afhankelijk is van zijn of haar omgeving. Vaak denken mensen - in de traditie van het humanisme - dat we heer en meester over onszelf zijn of anders kunnen zijn. Maar in werkelijk worden we in grote mate gedetermineerd door de omgeving om ons heen, en ons lichaam. Als onze omgeving veranderd, veranderd ons lichaam, als ons lichaam veranderd, veranderd de geest. We kunnen ons hiertegen verzetten of juist het omarmen, maar hoe dan ook zijn we weerloos. Wij staan niet alleen tegenover de natuur, maar wij zijn zelf onderdeel van de natuur. Alhoewel het vreemde in deze film "alien" is, denk ik dat er een duidelijk ecologische boodschap in verwerkt zit.

Ten tweede denk ik dat de gesprekken over de natuur ook een redelijke diepgang bezitten. Het wordt duidelijk dat de natuur geen volmaaktheid vertegenwoordigd. Ouderdom is een foute gen-mutatie, gen-mutaties kunnen de meest verschrikkelijke dieren veroorzaken. De wereld is dus alles behalve volmaakt, en dit wordt ook in de film besproken als een argument tegen het bestaan van God. Maar de natuur is aan de andere kant ook niet - zoals in de antichrist wordt gezegd - Satans kerk. Het neemt de meest mooie gedaantes aan: de bloemen, de kleuren, de hertjes, etc. Eigenlijk kunnen we slechts zeggen dat de uitdrukkingen van de natuur een mysterie is: het spreekt niet, en verschijnt in verschillende gedaantes, zowel goed als kwaad.

En dit brengt mij tot mijn derde punt. Als de natuur een mysterie is - waarover wij noch kunnen zeggen dat het goed is noch dat het slecht is - en als wij zelf een uitdrukking van deze natuur zijn, wie zijn wij dan? in de laatste scene zien we de omarming van het koppel, die nu allebei getransformeerd zijn door de zone . Wat gaan ze doen? Zijn ze mens? We weten het niet omdat de natuur zich onbegrijpelijk uitdrukt, het heeft geen ingebakken teleologie.

avatar van Chainsaw
Welcome to Juracid Park.

Snap wel dat er behoorlijk uiteenlopend op deze film wordt gereageerd; ik hoor zowel lovende berichten als geluiden van mensen die er écht niets mee kunnen. Ik merk dat ik in het midden hang. Annihilation bevat een reeks interessante ideeën en een paar goed uitgevoerde scènes, maar ook een hoop gedoe waar ik maar weinig mee kon. Dat onze hoofdpersonen in een bizarre wereld terechtkomen en ‘niets is wat het lijkt’, is sterk, maar jammer genoeg kiest regisseur Garland ook vóór dit moment voor een ietwat kunstzinnige aanpak met droombeelden en flashbacks. Juist realisme had voor een groter contrast kunnen zorgen met als men eenmaal in die bizarre wereld stapt, maar merk dat Garland eigenlijk vanaf de eerste paar seconden van zijn film al bezig is met wat vaagdoenerij. Maar uiteraard gooit hij er in de kleurrijke zeepbel-wereld er nog wat flinke scheppen bovenop.

In die wereld komen wat interessante momenten voorbij; zoals de scène met het lijk in het zwembad, wat mij een hoog The Thing gehalte gaf. En ook de beer met vrouwenschreeuw was effectief. Maar dat waren vooral momenten, ik voelde over het algemeen verder weinig spanning. Dat is ook het gevolg van een wereld waar schijnbaar álles kan gebeuren; een gebrek aan regels maakte het ongrijpbaar en wat mij betreft daardoor minder spannend. In principe had Garland gaandeweg met van alles op de proppen kunnen komen en had ik gedacht ‘oh ja, uiteraard’. Vervolgens komt hij met een vrij poëtische slotscène in een vuurtoren en werd het me allemaal iets te kunstzinnig. Dat botst echter wel volledig met het feit dat mevrouw Portman alles vervolgens oplost door het simpelweg op te blazen met een granaat. Ergens online zullen ongetwijfeld talloze essays bestaan met wat het allemaal moet voorstellen, maar ik heb toch liever een iets duidelijker concept als Invasion of the Body Snatchers of eerdergenoemde The Thing.

3 sterren.

avatar van psychopath
Nou trek ik all girl films all sowieso slecht en dat was wederom met deze film het zelfde. Vlak voordat ze die zone in gaan staan ze dan met hun wapens, kreeg er een Ghostbusters flashback van.

Enfin op zich wel mooie beelden in het bos en wel wat leuke scènes maar dan vanaf de vuurtoren gaat het imo keihard bergafwaarts, wat was dat slecht uitgewerkt en beïnvloed mijn oordeling zwaar.

Vond ex machina toch wel stukken beter.