Annihilation (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Alex Garland
met Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh en Tessa Thompson

'Annihilation' volgt een groep van vier vrouwen: een bioloog, een antropoloog, een psycholoog en een surveillant. De groep besluit op een gevaarlijke expeditie te gaan naar een locatie waar de natuurwetten niet gelden. Het onbewoonde en verlaten gebied is de laatste plek waar de man van een van de groepsleden is geweest.

avatar van AC1
AC1
HK Senator schreef:

Ik vermoed dat er maar weinig mensen het met je eens zijn wat dit betreft .

Alex Garland zou maar wat blij zijn als iemand zijn film(s) vergelijkt met Kubrick want hij beschouwt 2001: ASO als een van de twee sciencefiction films die een grote invloed op hem hebben gehad.

Diepzinnigheid 5 sterren. Amusementswaarde 1 ster.

avatar van Ebenezer Scrooge
Zeer zwak en voorspelbaar verhaaltje en zo niet spannend. Die scène met die mislukte CGI-beer, hahaha, het is toch om te gieren. En die twee My Little Pony-hertjes, whahaha, dat kan toch niet mensen. Wat ontzettend slecht. 'Het DNA verandert hier...' Jeminee, wat een briljante vondst. Laatste minuten heb ik niet eens afgekeken.

Ebenezer Scrooge schreef:

Haha als je het zo bekijkt was het best wel slecht ja.

avatar van K. V.
Deze eindelijk ook eens bekeken en vond hem eigenlijk niet slecht. Wel wat bijzonder, zeker naar het einde toe, maar toch wel interessant. Visueel was het ook bijzonder, met toch een heel aantal mooie scènes. Ook qua cast mochten we niet klagen, Natalie Portman is zoals altijd wel goed.
Vond het wel een geslaagde film.

Volgens "Paramount Studios" was deze Sciencefiction / Avontuur film te "Intelligent en moeilijk" voor een groot publiek, waardoor "Annihilation" in Nederland direct op Netflix is verschenen en eerlijk gezegd kan ik me wel vinden in de woorden van "Paramount Studios". Deze film deed me ook wat denken aan de een paar jaar eerder uitgekomen wazige Sciencefiction / Mystery film "Arrival (2016)", die ik destijds helaas in de bioscoop heb gezien en deze film gelukkig thuis op de bank.

Ondanks het meespelen van de bekende actrices Natalie Portman (als bioloog Lena, die de held is van het verhaal en die samen met vier andere vrouwen een expeditie onderneemt naar "The shimmer", welke een mysterieus gebied is, dat zich steeds verder uitbreidt en de gehele aarde dreigt op te slokken) en oudgediende Jennifer Jason Leigh (als psycholoog Ventress), kon de film me ondanks het interessante verhaal (een combinatie van gedachte-experiment, filosofische parabel en een thriller) eigenlijk nergens echt boeien en spannend werd het eigenlijk ook nergens. Bovendien vond ik het verhaal op bepaalde momenten ook best langdradig en saai.

De vijf vrouwen betreden allen gewapend met een machinegeweer "The shimmer", maar echt veel actie zit er niet in dit verhaal en de actie die erin zit is, is vooral afkomstig van DNA aangepaste dieren zoals een krokodil en een soort van beer, die er ook nog eens zeer goedkoop en nep uitzagen (oftewel povere CGI effecten). En inderdaad waren de twee "My Little Pony" hertjes (zoals Ebenezer Scrooge die hierboven mooi omschrijft) gewoon lachwekkend.

Het laatste gedeelte in de vuurtoren was opzicht nog wel aardig, maar levert helaas geen antwoorden op en hetzelfde geldt voor het einde, waarbij ik net zoals bij de eerder genoemde film "Arrival" zoiets had van "Waar heb ik in hemelsnaam naar zitten te kijken en waar ging het nu eigenlijk om ?" en daarom krijgt deze film net zoals "Arrival" ook maar 2 sterren van mij.

avatar van sinterklaas
Knappe film van de regisseur van Ex Machina.

En ja, wat was dat toch vreemd dat Annihilation zeer vlak voor de release uit de Nederlandse bioscopen is gehaald. Waarschijnlijk door de angst omdat eerder Paramount's "Mother" werd weggelachen door het domme hedendaagse bioscooppubliek. Dus dat werd meteen een Netflix productie.

Dus geen bak warme popcorn en een kartonnen beker cola, maar een rol Oreo's strawberry cheesecake, Oreo donuts, marsen en een paar blikjes Pepsi.

Annihilation is niet zo dik als hoe ik het had verwacht. Toch is het zeker een zeer gelukte SF filmpje, waardoor ik door de montage en het kleurengebruik het maar steeds niet kon begrijpen dat hij niet op het witte doek verscheen. De subtiliteit van Ex Machina is hier ook in terug te vinden; Nathalie Portman speelt erg sterk als Lena. Nadat haar vermiste man zo plotseling weer voor haar deur staat en niet kan uitleggen over de missie die hij had ondergaan in een bepaalde zone, zijn ze in no time in de handen van de overheid. Vervolgens wordt Lena ondervraagt over haar trip naar de zone, om haar man te zoeken.

Wat leuk was aan het concept is dat het team dat we volgen volledig uit vrouwen bestaat. Bepakt, bezakt en bewapend betreden ze de mysterieuze zone wat ooit nog een gewoon stukje Amerikaans natuur was. De vondsten zijn tot zover nog erg knap, oogstrelend en overtuigend gevonden; die gemuteerde diersoorten, een half gezonken boot, aangetaste gebouwen, de vuurtoren... en dat allemaal in greep van vreemde virussoorten... die rare dingen doen met de mensen. Neem bijvoorbeeld die kronkelende darmen. Ik voel het nog steeds in mijn buik. Brrr.

Ook het einde was erg verrassend. Bovendien zat de film zelf al vol met verrassingen en liet de regisseur een hoop dingen open. Ik kon dit wel ook een beetje in de categorie plaatsen van Stalker, Monsters en Avatar.

Conclusie: een aangename SF, waarbij ik toch wel denk dat het budget ook niet al te hoog is geweest. Maar dat hoeft tegenwoordig met de techniek niet meer. Nogmaals spijtig dat dit slechts een Netflix productie mag blijven.

NRT
Hier was een hoop aandacht voor toen de release er kwam, maar ik zie een vrij lage score. Valt deze film dan zo tegen? Hij staat namelijk in mijn wachtlijst.

avatar van horizons
Gewoon kijken.

avatar van Arri
Je laat je toch niet beïnvloeden door de score hier?

Theunissen schreef:

Te intelligent = regisseur maakt er een rommeltje van en weet geen goed verhaal neer te zetten waardoor je als kijker de kluts kwijtraakt en eigenlijk niet een precies weet waar het over gaat, vooral naar het einde toe. Gewoon een matige film dus.

Het hele idee is juist dat de cellen en levensvormen door elkaar gaan lopen en als het ware een nieuwe dimensie vormen... dus niet zozeer gebrek aan creativiteit maar meer passend bij het verhaal

Ja, leuk idee. Gaat om de uitvoering enn regisseur bouwt er totaal geen echte spanning mee op. Het is allemaal te simplistisch uitgevoerd, niet subtiel en creatief genoeg, eigenlijk gewoon rommelig.

Intelligent en moeilijk? Beetje open minded en je komt al een heel eind. Wat verbeeldingskracht erbij en je hebt best een goede film. Het einde vond ik persoonlijk dan weer te eenvoudig.

Voor mij een zuivere 7 (3.5*)

Ps: als je een film niet begrijpt... stem dan liever niet

annihilation , wat moeilijk te begrijpen , het verhaal komt wat onsamenhangend over , maar heb geen spijt deze film gezien te hebben . de twee hertjes was een misser , vooral de synchroon loop , dat zie je in de natuur niet gauw , en in deze film ging het ook om mutaties , dus niet bepaald te rijmen met synchronisatie .. wel een zeer aparte sfeer , die mij er toe dwong nog een keer te kijken. je verbeeldingskracht wordt echt wel aangesproken. maar mis dus wel de verhaallijn .

avatar van Diederik58
Een bijzondere scifi film. Eens een wat andere buitenaardse vorm. Mooie effecten. De wereld onder de koepel is mooi weergegeven. Biologisch gezien lijkt het mij niet mogelijk om deze organismen te laten ontstaan, maar daarvoor is het dan ook scifi.
Echt heel spannend wordt het nooit. Je wordt overweldigd door het spektakel.
De actrices en acteurs spelen prima.
Het verloop van de film had wat beter aangepakt moeten worden door de regisseur en/of scriptschrijver.
Het aardige is dat als kijker soms ook niet meer weet naar welke realiteit je zit te kijken.

avatar van ChantalParis
Zeer lage score hier voor toch wel één van de betere Netflix originals.
Waarom moet een film altijd "begrepen" worden? Ik hou net van films die niet uitleggerig zijn en waar je je helemaal kan in verliezen...

avatar van feyenoord126
tubecollector100 schreef:

Je mist een verhaallijn en vervolgens geef je 4.5 ster?

francientje schreef:
Ik had de film een stuk slimmer en geloofwaardiger gevonden als er minstens een paar goed opgeleide gewapende mannen of vrouwen waren meegegaan om het groepje geestelijk instabiele vrouwelijke onderzoekers (of wat ze moesten voorstellen) te ondersteunen.....
Er zaten idd leuke visuele effecten in de film, maar voor mij rammelde verhaal aan alle kanten.

Juist!!! Mijn woorden...Vooral erg ongeloofwaardig.

avatar van check-raise
Domme film eigenlijk.

Heb je toch wel een behoorlijk mooi gegeven om iets mee te maken, en wat gebeurt er dan, een paar dertien in een dozijn, zo standaard encounters met een aantal beesten, slap verteld allemaal ook nog eens, en zoveel meer.

Nah, niet men ding.

3,5* voor originaliteit en doordacht verhaal. Is een goed te verteren SF, maar je moet van het genre houden. Verwacht geen Star Wars-toestanden. Eerder iets in genre “Close Encounters of the Third Kind”, al is die film van Spielberg wel stukken beter. Film doet nogal wetenschappelijk aan en gaat over het vermengen van DNA. Maar daar is ook alles mee gezegd. Film blijft wat geheimzinnig tot einde en dan krijgt alles wel een verklaring, hoewel er toch iets over blijft op einde waar je vragen kan bij stellen. Voor mij geen topfilm, maar gezien ik liefhebber ben van SF en het aanbod in dit genre zeer pover is, ben ik al blij met wat er op het scherm verschijnt in deze. Voor SF-liefhebbers zeker het bekijken waard, maar verwacht er niet al te veel van. Maar is zeker ook geen tijdverspilling...

avatar van Henry Spencer
Redelijk goeie sfeerschepping en acteerprestaties, maar in tegenstelling tot het boek (heb wel enkel het eerste deel gelezen), wordt in de film meer ingezet op schrikmomenten en monster-horror, want dan weer een beetje flauw is, vind ik.

Voor mij is deze film een fikse tegenvaller.
Natalie Portman is het pluspunt in deze film, maar verder vond ik er weinig goeds aan.
Vooral een ongeloofwaardig verhaal met af en toe wel een spannend moment maar over het algemeen erg saai.
De mooie beelden konden weinig soelaas brengen, een lange zit van bijna 2 uur en veel plezier beleef je er niet aan.

Gisteren deze film eens opgezet en ik vond het een prima film. Ik hou dan ook wel van dit soort films, en net zoals Arrival waren de 2 uur zo voorbij.
Ik sluit mij echter wel aan bij de CGI effecten. Deze vielen in sommige scenes toch wel tegen wat de film meteen ongeloofwaardiger maakt. Kun je hier echter doorheen prikken dan is het een prima film voor een doordeweekse avond!

Ik vond het een interessante film met een onbevredigend einde. Het einde is voor mij te zweverig en niet veel zeggend... Toch vond ik de mysterieuze sfeer en de opbouw fijn om naar te kijken.