Annihilation (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Alex Garland
met Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh en Tessa Thompson

'Annihilation' volgt een groep van vier vrouwen: een bioloog, een antropoloog, een psycholoog en een surveillant. De groep besluit op een gevaarlijke expeditie te gaan naar een locatie waar de natuurwetten niet gelden. Het onbewoonde en verlaten gebied is de laatste plek waar de man van een van de groepsleden is geweest.

avatar van fritsy
Die alien in de grot van de vuurtoren heb ik als visueel effect op mijn WMPlayer.

avatar van vcrrr
Beetje ‘a space odyssey’ maar dan (heel) anders
Vooral erg vaag en niet erg goed...

avatar van Bastard
Verschrikkelijke film. Portman verzacht het leed iets. Maar wie een goede Sci-Fi verwacht, komt van een koude kermis thuis.

avatar van Arri
Meningen verschillen bij deze film sterk zeg. Of <2* of 4*>. Jammer dat er zo weinig waardering is voor intelligente, originele verhalen.

De eerdere reacties ten spijt - m.u.v. Arri - beschouw ik deze film als een bijzonder doordachte Sci-Fi met realistische elementen, een goede spanningsboog en getooid in schitterende effecten. Mijn advies is:
Kijken en voor jezelf beoordelen wat jij ervan vond. Ik vond de film prachtig.

Zeker een aardige film. Adventure achtige sci-fi in het hier en nu met creatieve, welhaast artistieke elementen.

Deze film staat op mijn nog-te-zien-lijst maar nu ik wel alvast Stalker (1979) - MovieMeter.nl heb gezien vraag ik me wel af of het idee van deze film is ontleend aan Stalker...

avatar van Capablanca
Film met een quasi intelligent 2001 sausje. Helaas, het verhaal schiet tekort en de beelden zijn hier en daar ronduit lelijk.

avatar van Yugnav
Begon erg sterk maar ontspoorde volledig.

avatar van DjFrankie
Ik vond het begin ook fijn, maar de tijdsbeelden maakte het er niet beter op. Wel weer een andere kijk op ons leven en hoe verder. Ik ben wel van de andere dimensies. Einde goed, verbeelding is ook belangrijk.

avatar van Danforce
De film begon aardig, maar zakte al vrij snel in. Er gebeurde vrij weinig. Vaag verhaal ook.
1 ster voor de moeite.

avatar van Smugmarty
Bijzonder fijne sci-fi thriller...!
Ik vind dit een typisch voorbeeld van een film die de hele lading dekt; spanning, sterk acteerwerk, verassende plot, goede effects en daarnaast ook nog een heel mooi 'avatar' achtig, dromerig sfeertje weet neer te zetten tussen de dialogen en acties door. Lena (Portman) heeft een overtuigende hoofdrol met haar echtgenote Kane (Oscar Isaac) als tegenspeler in de rol van getraumatiseerde militair. Er wordt goed en functioneel gespeeld met de tijdlijn in deze film zonder dat het irritant wordt, de terugblikken maken het verdriet van Lena over haar verdwenen (en weer teruggekomen) man extra duidelijk.
Het originele verhaal biedt echt weer veel mogelijkheden voor andere films in het genre; ik heb genoten van de prachtig uiteengezette fantasie wereld. De dunne lijn en twijfel tussen de 'goed of slecht' elementen in de film maken het extra spannend en interessant. Bloesem en natuurweelde versus horror en celdestructie... gotta love it

avatar van Smugmarty
bavarois27 schreef:
Totale minachting van de kijker om vijf vrouwelijke hoofdpersonen zonder enkele man een gevaarlijk gebied te laten betreden. Denkt Hollywood dat we gek zijn geworden ofzo met dat onzinnige powerfeminisme?

Volgens mij heeft datzelfde Hollywood eerst een haffel militairen heengestuurd die niet geslaagd zijn in hun missie; blijkbaar ging het succesvol invullen van de missie dus niet om spierballen

bavarois27 schreef:
De rest bakte er echter ook weinig van, dan val je als mooie vrouw makkelijk op (zonder make up schrok ik echter wel van portman, zag er echt niet uit in die cel, leek wel een lijk).

Grappig... dat klinkt alsof je beetje verwacht dat Porter er wel een beetje sexy uit moet zien, vanuit een entertainment blik bekeken

bavarois27 schreef:
vond de special effects overigens niets bijzonders. Zag er bij vlagen nep uit. Ook vond ik de keuze voor die bloemetjes niet geslaagd. Je moet het er juist zo eng mogelijk laten uitzien.

Eng uitzien? Ik vond juist het idee dat je niet kan beoordelen of The Shimmering goed of slechts is een leuk item...

bavarois27 schreef:
Film mist ook spanning. Diverse potentiële spanningsmomenten laat de regisseur onbenut. Bij gebrek aan creativiteit laat de regisseur een alligator, een wolf en een soort zwijn opdraven. Tja... zo kan ik ook een film maken.

Het hele idee is juist dat de cellen en levensvormen door elkaar gaan lopen en als het ware een nieuwe dimensie vormen... dus niet zozeer gebrek aan creativiteit maar meer passend bij het verhaal.

bavarois27 schreef:
hoofdpersonage dat vreemdgaat maar wel als alphavrouw moet worden gezien> not done, sympathie voor portman kwijt. En dan ook nog eens op een zwaar onbeschofte manier die donkere man wegsturen: zo van, ik heb geneukt, nou opdonderen. Absoluut not done. Vrouwelijke hoofdpersonen in zo'n film moeten deugdzaam zijn.

"moet deugdzaam zijn" ...? Sorry maar dit is het tegenovergestelde (in het kwadraat) van feministisch, waar je zo scherp op ageert. Hilarisch.

Ik zie nergens een "wij zijn gelijk" saus

bavarois27 schreef:
wel, dit is toch een puur politiek/feministisch statement van deze Hollywoodregisseur, of in ieder geval een laffe regisseur die zich heeft laten brainwashen door Metoo. Het is puur de kijker voor de gek houden door 4 vrouwelijke G.I Joes op zo'n gevaarlijke missie te sturen die nog niet eens met een wapen kunnen omgaan. En dan nog denken dat het oké is om de vrouwelijke hoofdpersoon vreemd te laten gaan met een BBC. Zo van: dit is de vrouw van 2018: gaat gewoon vreemd en het is ok. Ja, dat weten we, dat vrouwen tegenwoordig massaal vreemdgaan, maar dat maakt het niet oké in een film.

Weer sla je de plank mis... ze geeft trouwens aan dat ze zich schuldig voelt en ermee wilt stoppen, al is dat volledig niet relevant. Ik heb echt op geen enkel moment mezelf afgevraagd waarom er geen action hero in het team zat... geen issue.

avatar van JTV-kijker
Ik vind deze film minder dan het fantastische Ex Machina, maar hetzelfde onbehagelijke en dreigende sfeertje blijft wel. Ik had wat schrik dat deze film in de lijn van de andere films zoals de remakes van ghostbusters en oceans 8 zou vervallen, maar dat valt hier eerlijk gezegd wel goed mee. De special effects zagen er af en toe wel redelijk nep uit.

avatar van alexspyforever
IH88 sci-fi en avonturenfilm ok maar als dit horror is omwille van enkele monsters en een klein beetje gore, dan is Pan's Labyrinth ook horror. Nu goed ik beslis er niet over dat imdb er de tag horror aan heeft gegeven. Ik snap ook niet waar dit nu eigenlijk over ging, bleef allemaal maar vaag. Begon nog wel aardig met die krokodil en dan die beer. Ik denk dat de regisseur vooral bezig was met het visuele en het verhaaltje maar bijkomstig was. Ik kon er in elk geval niets mee en zoals zo vaak met moderne film veel te lange speelduur.

avatar van IH88
alexspyforever schreef:

Ik geef toe, het label horror is soms een grijs gebied. Maar Annihilation vond ik dan weer best comfortabel de kant van horror uitvallen. Ik wilde inderdaad nog aan jou vragen of je Pan's Labyrinth als horror ziet (omdat je voor de rest 8 horrorfilms in je top 10 hebt), maar volgens mij heb je nu antwoord gegeven . Overigens kom ik straks bij de horror KO nog met een film die nog meer langs het randje scheert.

avatar van Fisico
Door de eerdere topper van Alex Garland schepte hij bij mij extra hoge verwachtingen. Annihilation stond mede hierdoor reeds hoog op het verlanglijstje. Annihilation is een surreële SF-film geworden waarbij een steeds uitdijende gloed, de Shimmer genaamd, vreemde gevolgen heeft voor mens, dier en plant die in die zone vertoeft. Annihilation is een mysterieuze film waarbij ik niet alles tot in de puntjes begrepen heb, maar waarvan ik toch genoten heb en de grote lijnen begrijp.

Het thrillergehalte is er eentje van spanning en mysterie. De spanning wordt opgebouwd en de vreemde elementen stapelen zoch op tot het eind. Vele vragen, weinig antwoorden ... Daarnaast integreerde Garland een aantal flashbacks en -forwards die het er niet makkelijker op maken om te volgen, maar wel de nodige opbouw en schwung brengt in het plot. Visueel sterke film met mooie natuurbeelden. Ook de acteerprestaties waren OK met Natalie Portman en zeker Jennifer Jason Leigh.

Life finds a way, een beroemde quote van dr. Malcolm uit Jurassic Park. En ook hier vindt the Shimmer een weg wanneer op het einde blijkt dat zowel Lena als Kane een kopie zijn van zichzelf en een deeltje Shimmer in zich dragen. Annihilation is uiteindelijk een uidagende film geworden met diverse interpretaties waarbij het vleugje mysterie ook later overeind blijft. Leuk!

avatar van AC1
AC1
Capablanca schreef:
... en de beelden zijn hier en daar ronduit lelijk.

Eindelijk iemand die het ziet.

avatar van jaxteller
Dit is niet een film voor iedereen, maar wel voor mij. Ik hou van zulke raadselachtige artsy films. Je zult de gemiddelde kijker hiermee niet naar de bioscoop kunnen trekken. Alleen een bepaald publiek zal dit leuk vinden. Het is het kijken waard als je een beetje van artsy, mindfuckery en dreamlike films houdt.

avatar van macrobody
Op zich een bijzondere film die wat filosofische vragen deponeert. Voor mij althans. Jammer van de uitwerking. Deze film kan makkelijk op dubbele snelheid worden gespeeld tot een paar minuten voor het einde. Dit is zo'n film waar iedereen naar bijvoorbeeld een camera staat te kijken en er dan iemand vraagt: "what is it?". Die scriptschrijver moeten ze gelijk ontslaan.

avatar van Lovelyboy
Werkelijk waar heerlijke film. Fijne mix van Sci-fi, thriller, avontuur, mysterie met een paar psuedo-horrormomenten. Nieuwsgierig door de wisselende reacties en niet in de minste teleurgesteld.

Het verhaal begint mooi langzaam met de rouwende Portman, en waar het allemaal wat mysterieus is wat er met hem gebeurt is, is zijn terugkeer dat des te meer. Net als de afloop daar van. Wat me in die zin opvalt is de heerlijke mysterieuze en onheilszwangere sfeer. Alles lijkt een dubbele laag te hebben, en dat vind ik persoonlijk erg sterk aan de film. De door muziek, dialoog en acteerprestaties gewekte mysterieuze sfeer.

Het tweede deel, wanneer de vrouwen, de 'glinstering' betreden is zo mogelijk nog mysterieuzer en blinkt uit in een creatie van een werkelijk waar visueel prachtige wereld. Tevens blijft de broeiende spanning, rare zinsbegoochelingen, vreemde wezens en de tape die ze later vinden waar Kane een van zijn eigen mensen opensnijd,en de psychologische symptomen waar de leden zelf mee te kampen krijgen. Kortom, een heerlijke mix de je dwingt te blijven kijken en een verklaring eist. Prachtig bedacht wezen overigens die twee van hun leden slacht en door het huis loopt de kreten van zijn laatste slachtoffers producerend, echt stukje pseudo-horror.

Na zo'n fijn opgebouwde film qua spanning en verhaal vreesde ik toch even de uitleg of verklaring en hoopte ik bijna op een open einde omdat het alleen maar tegen kon vallen. Maar nee het einde breng weer de nodige spanning, met Kane die zichzelf in de fik zet, het in beeld komen van zijn kopie en de gebeurtenissen in het wat ik maar even 'de andere dimensie' noem. De scenes met de alien zijn zowel van een spannende als een mysterieuze aard. Wil het voelen? Kopiëren? Overnemen? Kopiëren denk ik zelf. Het einde laat weinig aan de verbeelding over en doet me denken aan The astrounaut's wife. Overname, overgave en wie weet...

Een film waar je plot technisch en filosofische nog wel even ver door kan praten is altijd goed. Daarnaast kan ik niet vaak genoeg zeggen hoe mooi het eruit ziet en die heerlijke mysterieuze ondertoon. Afijn deze ga ik met de tijd nog wel eens zien.

avatar van fritsje
Zeldzaam lusteloze,saaie film,wel enkele mooie landschapbeelden. verhaal is werkelijk te slaapverwekkend voor woorden.

avatar van ForrestHanks
Vond het wel een bijzondere film.
Het feit dat het "iets" gewoon doet wat het volgens zijn natuur hoort te doen....en dat het dus niet specifiek slecht of goed is.

Origineel. Maar wat mij betreft geen topper.

avatar van Pim1993
Jezelf het onnodig moeilijk maken is ook echt een vak. Net een tikkeltje te diep maar het hoofdthema en veel details kon ik prima volgen. Vergezeld door net wat te veel onzinnigheden en overbodige aspecten. Vermakelijk wel!

Ik had de film een stuk slimmer en geloofwaardiger gevonden als er minstens een paar goed opgeleide gewapende mannen of vrouwen waren meegegaan om het groepje geestelijk instabiele vrouwelijke onderzoekers (of wat ze moesten voorstellen) te ondersteunen.....
Er zaten idd leuke visuele effecten in de film, maar voor mij rammelde verhaal aan alle kanten.

avatar van HK Senator
De filosoof schreef:
Daar heeft de film qua thematiek wel wat van inderdaad, maar dan is het visueel wel wat grootser en is het een mislukte 2001: A Space Odyssey wannabe.

avatar van horizons
Huh wat? Kubrick mocht achteraf wensen wat flair van Annihilation te bezitten in 2001.

In herziening erg goed bevallen, nog beter dan eerste keer.

avatar van HK Senator
horizons schreef:

Ik vermoed dat er maar weinig mensen het met je eens zijn wat dit betreft .

Ik heb op een paar sites gelezen dat deze film uiteindelijk toch een release zal krijgen op dvd en dit op 3 april. Klopt dit?