Annihilation (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Alex Garland
met Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh en Tessa Thompson

'Annihilation' volgt een groep van vier vrouwen: een bioloog, een antropoloog, een psycholoog en een surveillant. De groep besluit op een gevaarlijke expeditie te gaan naar een locatie waar de natuurwetten niet gelden. Het onbewoonde en verlaten gebied is de laatste plek waar de man van een van de groepsleden is geweest.

dat weet ik even zo niet:
En niet te vergeten de moslim-scene in Justice League.
Warning . Kun je dat wat uitleggen aub? Ik vond Justice League wel ok, maar behoorlijk onmemborabel. Deze film Annihilation, ga ik zeer waarschijnlijk niet kijken, ik kijk amper films onder de 3,4 sterren moviemeter / 7,0 imdb.

avatar van al-pacino's way
Weer zo'n slechte wazige film waar je de puzzelstukjes in elkaar moet passen om de verhaal te begrijpen, vind dit soort films laatste tijd veel voorbij komen en het is absoluut niet mijn soort films ik vind het zeer saai, je kun deze film vergelijken met: Under the Skin, Arrival, Mulholland Drive.

avatar van Warning
rubenhendriksen schreef:
dat weet ik even zo niet:

Hoewel Annihilation een interessant uniek concept heeft, is het zeker geen must-see. Juistem, Justice League was een behoorlijk onmemorabele film. Onder het nummer 'Everybody Knows', met de openingscredits in beeld, wordt in het begin in een scene in Engeland, een fruitstalletje, in slow motion notabene, door een skinhead omgetrapt, daarna bedreigt deze skinhead de moslimvrouw- en het kind die in de deuropening van hun winkeltje staan. Och, moslims weer in een slachtofferrol zetten. Wees anders consequent en stop er een scene in over de verschillende Pakistaanse bendes die, zonder overdrijven, meer dan duizend voornamelijk autochtone meisjes in Engeland hebben misbruikt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Enkele berichten verwijderd, gelieve het on topic te houden.

avatar van FlorisV
Vooral het einde is erg boeiend en mooi gefilmd. Het stuk hiervoor is horror achtig en het begin is maar matig interessant. Een onevenwichtige film die wel wat weg heeft van Arrival maar ook elementen van 2001: A Space Odyssey bevat. Op aarde ontstaat een gebied, de Shimmer, waar vele mutaties plaatsvinden van DNA, vaak dodelijk.

Mijn theorie: het lijkt een buitenaardse manier te zijn om het leven te imiteren ala The Thing, met een soort kolonisatie als doel. Alsof aliens besluiten om niet zozeer zelf te reizen naar de aarde maar enkel de bouwstenen van leven ernaar toe sturen. Om het te bevolken uiteindelijk.

Warning schreef:

Hoort eerder thuis bij Justice League commentaren maar ik ben het wel eens. Het Telford schandaal was misschien juist aanleiding voor de gefrustreerde kale man om de boel te slopen. "Everybody knows" is geen passende songtitel want dit wordt zeer angstvallig uit de media gehouden omdat het establishment "het populisme" niet in de kaart wil spelen, aangezien de link met islam van het gruwelijke misbruik in Telford evident is. Justice League wil in het begin slechts laten zien dat het niet zo best gaat en er veel onvrede en ellende is en kiest daarbij een veilige weg. Op misbruikte minderjarige kinderen zit je ook niet te wachten in een blockbuster superhelden film maar dit sloeg inderdaad de plank mis. Hollywood is over het algemeen politiek correct en links hoewel je natuurlijk ook wel films zoals American Sniper hebt. Acteurs en filmmakers zijn over het algemeen geen experts op het gebied van politiek en kunnen beter bij hun leest blijven. Ik baal ervan als dat niet lukt, ook als het om games gaat, zo heb ik Dreamfall Chapters uit mijn spelconsole gerukt omdat het teveel domlinks gelul bevatte terwijl ik gewoon wilde genieten van een sci fi avontuur zonder allerlei politieke boodschappen.

Annihilation maakt die fout in ieder geval niet. Hooguit toont het hoe primitief we kunnen reageren op het onbekende bij first contact. Black Panther was ook een heel wat intelligentere film. Vluchtelingenopvang werd bijvoorbeeld even aangehaald maar Sinterklaas spelen voor de rest van de wereld werd niet perse de hemel ingeprezen als zijnde beter dan isolationisme, waarmee Wakanda groot werd.

rubenhendriksen schreef:
ik weet het niet zeker, omdat ik nooit echt van veel info vooraf ben (spoilers), maar het gaat over een groep uitsluitend vrouwelijke STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) wetenschappers?

Het groepje is geselecteerd door 1 persoon die zelf vrouw is. Ik dacht dat het misschien expres was omdat testosteron in de andere groepen wellicht tot teveel aggressie had geleid. Maar dit werd niet genoemd. Annihilation heeft problemen, maar dit is het niet.

Proeneke schreef:
De viva op safari. Met 'wij zijn gelijk' saus. Saaie boel.

Lolz w.b. gekutkrekel valt het toch 100% mee hoor, het is wat teveel een mengelmoes van scifi/horror/mysterie met nog een beetje zwak relatiegeneuzel hooguit dat is viva. Ik zie nergens een "wij zijn gelijk" saus. De dames falen jammerlijk in hun missie (welke nog onduidelijk is ook) en maken als "wetenschappers" wel heel onvoorzichtige beslissingen. Als je een wat realistischer beeld wilt krijgen van veilig omgaan met een soort van quarantainegebied krijg je zoiets als de Andromeda Strain, wat saaier maar wel degelijker. De vrouwen hebben niet eens hazmat pakken aan hier.

Shadowed schreef:
... Maar ik heb toch echt wat hulp nodig voor het einde, kan iemand me iets uitleggen?

Zie mijn eerste post over de film hierboven. Je zou het ook anders kunnen zien nog:

Invasion of the Body Snatchers achtig. We zien immers 2 mensen die zijn overgenomen (de ogen van Portman verraden dat ze zelf door het contact ook gemuteerd is tot buitenaardse, en Isaac is duidelijk een alien kopie van de originele mens). De mensen gaan dus vernietigd worden na ze te kopieren.

Belachelijke film,Nathalie portman was wel ok vandaar 2,5 ster

avatar van JJ_D
Even terug naar de thrillerachtige scifi met horrorallures uit de kindertijd: toen openbaarde de ware verschrikking zich nog als een schuimbekkend wezen dat verdacht veel leek op enkele plaatjes van het grote dierenboek waaruit grootmoeder altijd voorlas. Niet?
Later dan – en even terug naar de thrillerachtige scifi met horrorallures van zo’n decennium geleden: de verschrikking was niet langer tastbaar, het werd een mystieke kracht, een duister beginsel waarvan we alleen de manifestatie konden zien – en net omdat het geen fysieke verschijningsvorm had, werd het des te enger.
Hier en nu dan – even naar de thrillerachtige scifi met horrorallures van vandaag: de ware verschrikking is dat de aliens al onder ons zijn, zonder dat we er erg in hebben. ‘Ex machina’, iemand? Of – potjandorie, van dezelfde regisseur dan nog! – ‘Annihilation’? ‘Fear what’s inside’, leest de tagline van de film. Juist ja. Inside “the shimmer”, maar ook: “inside” onze soort – ik herhaal: zonder dat we er weet van hebben, verdorie!

Is “het buitenaardse” goed of kwaad in deze film? Eerst lijkt het geen echte intentie te hebben: het transformeert, het maakt onmogelijke combinaties mogelijk, het genereert een tussensoort, een potentie van (re)incarnatie waarvoor men niet eens hoeft te sterven – wie hij proces van eenwording met de natuurlijke elementen aanvaardt, wordt vanzelfsprekend opgenomen in de kosmische eenheid van fauna en flora – de mens wordt moleculair één met planten zowel als dieren – de mens als verzameling deeltjes, het buitenaardse als nieuw ordenend principe van het organische DNA, wat ook de oorsprong ervan (dier? plant? mens?) zij. Daarna lijkt het goede intenties te hebben: Kane wordt gek maar leeft door als kloon die op zoek gaat naar Lena, als vervulling van Kane’s laatste wens. Wanneer Lena ten slotte woordeloos van haar mutant vraagt om “the shimmer” te vernietigen en te laten oplossen, lijkt het wezen dat ook te doen door brand te stichten in het epicentrum van “the lighthouse” – nog zo’n metaforisch beeld. Echter: origineel en kopie hebben zich dan al omgewisseld. De gemuteerde versie treedt toe tot het mensdom, maar in een laatste akte van luciditeit kan de stervende (échte) Lena de kracht van de zone vernietigen. Niettemin vinden de twee aliens (met bewegend oogwit) elkaar – het lijkt ten slotte dus toch om een "iets" met slechte intenties te gaan – nou, is dit het begin van het einde van de mensheid?

En de kritiek? O ja: prikkelend scenariootje, maar avontuurlijke sciencefiction op maat gemaakt van een kwintet vrouwen, het loopt eerlijk gezegd enigszins stroef. Dat ligt niet aan de vrouwen, wel aan wat Hollywood van die vrouwen maakt. Er is immers melodrama, er is sentiment, er is een al te evidente voorgeschiedenis die het handelen tot op zekere hoogte moet verklaren – enfin, alles wat je niet wil van de betere sf. Als geheel dus niet onaardig, maar er had meer in gezeten.

avatar van AC1
AC1
Ik weet dat het er weinig toe doet maar hoezo een alien in Ex-Machina? Dat is toch A.I.?

avatar van JJ_D
AC1 schreef:

"Alien" als in "vreemd" - denk aan "aliënatie" en "gealiëneerd" zoals ook Marx die woorden vanuit hun etymologische context heeft gebruikt.

avatar van nadrin
Verhaal goed fantasie met vlagen origineel. Maar geen enkel van de hoofdrolspeelsters kwam geloofwaardig over. Maar wel vermelden dat het laatste half uur de film meer dan de moeite waard wordt. Ook het verhaal krijgt een boost ps opgewaardeerd naar 4*

avatar van Ajax&Litmanen1
Annihilation begint sterk en mysterieus, maar wordt na een tijdje meer standaard en verliest daarmee ook mijn echte interesse in het verhaal. Dat ondanks prima special effects en een cast die het keurig doet. Het is meteen ook een film die wel door een breed publiek de moeite waard zal worden gevonden. Fijn tussendoortje.

Totale minachting van de kijker om vijf vrouwelijke hoofdpersonen zonder enkele man een gevaarlijk gebied te laten betreden. Denkt Hollywood dat we gek zijn geworden ofzo met dat onzinnige powerfeminisme? Je moet dicht bij de realiteit blijven, het is in het echte leven onmogelijk dat vijf vrouwelijke 'wetenschappers' zonder zwaarbewapende mannen een jungle betreden. Het is ook niet meer van deze tijd, met het opkomende masculisme in de westerse landen, om de kijker zo voor de gek te houden, als een soort statement. Voor de tijd van metoo misschien politiek correct, nu pure idiotie. Tijd dat Hollywood een realitycheck krijgt.

Belachelijke film,Nathalie portman was wel ok vandaar 2,5 ster

Op basis van wat? Beetje moeilijk kijken alsof ze moet poepen. Niet dat ze zich kon onderscheiden, de dialogen waren zo vlak als wat, maar verder niks noemenswaardig gepresteerd. De rest bakte er echter ook weinig van, dan val je als mooie vrouw makkelijk op (zonder make up schrok ik echter wel van portman, zag er echt niet uit in die cel, leek wel een lijk).

Ik vond de special effects overigens niets bijzonders. Zag er bij vlagen nep uit. Ook vond ik de keuze voor die bloemetjes niet geslaagd. Je moet het er juist zo eng mogelijk laten uitzien. Film mist ook spanning. Diverse potentiële spanningsmomenten laat de regisseur onbenut. Bij gebrek aan creativiteit laat de regisseur een alligator, een wolf en een soort zwijn opdraven. Tja... zo kan ik ook een film maken. Dan gooit ie er nog een conflict in tussen de hoofdpersonages en alle vaste ingrediënten zitten erin. Ja, dat conflict moet er altijd in maar kan veel fijner uitgewerkt worden. Doet me denken aan een Scott Ridgeley film: totaal gebrek aan creativiteit. Het enige leuke is de soms onheilspellende omgeving. Daardoor krijg je een apocalyptisch gevoel. Daarom heb ik de film uitgekeken.

Nog een minpunt:

vrouwelijk hoofdpersonage dat vreemdgaat maar wel als alphavrouw moet worden gezien> not done, sympathie voor portman kwijt. En dan ook nog eens op een zwaar onbeschofte manier die donkere man wegsturen: zo van, ik heb geneukt, nou opdonderen. Absoluut not done. Vrouwelijke hoofdpersonen in zo'n film moeten deugdzaam zijn.

Ik zie nergens een "wij zijn gelijk" saus

Natuurlijk wel, dit is toch een puur politiek/feministisch statement van deze Hollywoodregisseur, of in ieder geval een laffe regisseur die zich heeft laten brainwashen door Metoo. Het is puur de kijker voor de gek houden door 4 vrouwelijke G.I Joes op zo'n gevaarlijke missie te sturen die nog niet eens met een wapen kunnen omgaan. En dan nog denken dat het oké is om de vrouwelijke hoofdpersoon vreemd te laten gaan met een BBC. Zo van: dit is de vrouw van 2018: gaat gewoon vreemd en het is ok. Ja, dat weten we, dat vrouwen tegenwoordig massaal vreemdgaan, maar dat maakt het niet oké in een film.

avatar van Cikx
Kunnen we jou geen enkeltje Saoedi-Arabië cadeau doen, bavarois27? Ik heb zo'n vermoeden dat je je daar enorm thuis zal voelen.

Cikx schreef:

Onzin, mijn punten zijn gewoon valide. Ik beargumenteer ze en onderbouw ze. Het is niet omdat ze het in Saoedie Arabië leuk vinden om vrouwen te stenigen dat je dit soort volledig onderbouwde standpunten niet naar voren kan brengen. De punten staan gewoon rotsvast:

Vrouwen die vreemdgaan in een dergelijke film, waarbij het de bedoeling is dat we als kijker tegen zo'n vrouw opkijken, is gewoon not done. En dan ook nog die donkere man op zo'n onbeschaamde wijze de deur wijzen. In andere films prima, niet in zo'n film. Vrouwelijke deugdzaamheid is van oudsher een waarde in dit soort Hollywoodfilms. De regisseur dacht de ethische filmregels zomaar aan z'n laars te kunnen lappen. Nee dus, het was een tenenkrommende scène.

Tweede punt: vijf ongetrainde vrouwelijke wetenschappers en een psycholoog met een geweer een jungle in laten gaan. Waar ter wereld zie je dit soort onzin?. Pure minachting van de kijker, die is niet idioot. Punt is eerder genoemd door vorige posters. Kan niet, is minachting van de kijker. Prima onderbouwd, nu jij weer met je dooddoener.

Het wordt echt tijd dat die regisseurs in Hollywood de kijker serieus gaan nemen. We hebben meer dan 15 jaar, sinds de Spice Girls, tegen overdreven vrouwelijke heldinnen moeten aankijken in films. Het is een verkrachting van de realiteit. Mensen krijgen daar een beetje genoeg van, we zijn geen debielen. Net als dat men op een gegeven moment klaar was met de mannelijke superhero van de jaren 80, is men nu ook wel klaar met die zogenaamde 'powervrouwen' in actionmovies. Zie je het al voor je dat Portman met dat knokige iele lijf een zwaar geweer vasthoudt in het echte leven? Dat kan helemaal niet, ik ben niet achterlijk als kijker. Over een paar jaar zien we dit soort onzin hopelijk niet meer.

Daarnaast ook dat geforceerde gedoe telkens dat er een aziaat, een donkere man en een latino in de film moeten. Maar de hoofdrolspeelster is natuurlijk blank, en de mannelijke hoofdrolspeler ook blank. Het begint op ieders zenuwen te werken omdat het er zo dik bovenop ligt dat de regisseur politiek correct wilde zijn. Maar hij faalt aan alle kanten, want de latino vrouw is natuurlijk overdreven stoer (stereotype) en hij heeft de ballen niet om een donkere speler hoofdrolspeler te maken. Nee, doe eens iets geks joh, neem een lelijke hoofdrolspeler met een characterhoofd en een grote neus, gooi er eens wat gekke dialogen in. Heel Hollywood zit in de greep van vaste protocollen, regisseurs zijn doodsbang. Je kunt op basis van angst toch geen goede film maken? En het is niet de bedoeling van een kunstenaar, en dat zou een regisseur moeten zijn, om politiek correct te zijn. Die moet wel degelijk rekening houden met ethische principes in een film, en vervolgens moet hij ze proberen te doorbreken daar waar het kan. Deze regisseur is helemaal vastgeroest in dat verschrikkelijke Hollywood.

Och nee toch. Uiteraard komt er een trilogie door een andere regisseur. Verhaal is echt flinterdun, maar daar persen zomaar nog eens 4 delen uit.

Ik hou van dit soort films maar deze film is puren bullshit.

avatar van Stephan

De grootste film-Badass van de laatste 50 jaar is sowieso Ripley. Dus ga jij maar met je matties strakke piemels krijgen bij Chuck Norris.

avatar van Cikx
Ik kan er gewoon niet bij dat je je druk maakt om zulke banale dingen. Lijkt me heel vermoeiend om overal een politiek complot achter te zien.

Cikx schreef:

Het is al door verschillende posters naar voren gebracht. Dus hoezo banaal? Omdat jij dat zegt?

Het zegt meer dan jij denkt, het zegt veel over hoe de regisseur te werk is gegaan. Zo van: dit moet erin zitten, zus, zo, dat moet ik volgen, precies zoveel van dat moet ik erin hebben en zoveel van dit. Nog een krokodil, een zwijn en een wolf erin proppen, paar special effects erdoor en het zit strak binnen de lijntjes. Dan krijg je geen film maar het zoveelste voorgekauwde Hollywood-protocol. Wordt tijd dat die regisseurs wakker worden geschud, er heerst een angstcultuur in Hollywood.

Stephan schreef:

Rippley is een halve vent in Alien. Kijk die kaak.

avatar van Noodless
Viel me eigenlijk wel tegen. Het verhaal komt heel langzaam op gang met redelijk wat flashbacks die weinig toevoeging bieden. De film wil speciaal overkomen qua beelden en uitlijning van het mysterieuze verhaal maar slaagt daar niet echt in. Soms deed het me wat denken aan de klassieker 2001: a space odyssey , vooral naar het einde toe waar logica niet meer aan de orde is. Toch vallen alle puzzelstukjes in het slot toch wel samen om het mysterie in zijn context te kunnen plaatsen. Maar ook dit weet niet echt te overtuigen. De beelden zijn doorgaans wel mooi, maar ook wel wisselvallig qua niveau. Zo zijn de beelden met de dieren niet zo geslaagd in vergelijking met de mysterieuze kleurrijke beelden in de vuurtoren en de mooie natuur. De mensachtige natuurgroei had wel iets speciaals. Het kritiekpunt bij deze film ligt vooral ook bij het ontbreken aan de nodige spanning. Heel raar, enige moment was misschien die mutatiebeer...maar dan heb je het ook ver gehad. 5/10

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Doet wat denken aan Arrival en Avatar en is qua kwaliteit daar ergens tussen. Met Avatar onderaan het trio. Een wat avontuurlijke en mysterieuze film die ruimte laat voor een echte oplossing. En zoals wel meer bij dit soort films is de weg er naar toe ook boeiender dan de uiteindelijke ontknoping. Leuk ook om een vrouwelijke cast te zien, zonder dat het al meteen lollig (alhoewel) moet worden zoals bvb Ghostbusters.

Al is het zeker niet Portmans beste filmrol, past ze toch wel wat in dit soort prenten. De rest vult mooi aan, maar is nergens memorabel. Het lijkt wat te kabbelen, maar heeft een mooie gespannen sfeer. Geen film voor het grote publiek lijkt me (al is het wel toegankelijk), maar beter dan de tegenwind doet uitschijnen.

avatar van qwertzu
Nou het zal aan mij liggen, maar had aan het eind van de filmecht iets van "waar heb ik in godsnaam naar zitten kijken". Misschien dat iemand hier me de film uitleggen kan, want ik snap er niets van! Wat een vaag gedoe.

avatar van W.V.
qwertzu schreef:

Bedankt Qwertzu, je omschrijft precies datgene wat ik ook voelde na het kijken van deze film. Het kan natuurlijk aan mij liggen dat ik het niet begrijp wat de film probeerde te vertellen. Dat zal ook niet gebeuren daar ik deze zeker niet nog een keer ga kijken.

Ik vond er echt geen ruk aan

avatar van Drifter
ik vond het prachtig