menu

Annihilation (2018)

mijn stem
3,22 (992)
992 stemmen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
115 minuten

geregisseerd door Alex Garland
met Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh en Tessa Thompson

'Annihilation' volgt een groep van vier vrouwen: een bioloog, een antropoloog, een psycholoog en een surveillant. De groep besluit op een gevaarlijke expeditie te gaan naar een locatie waar de natuurwetten niet gelden. Het onbewoonde en verlaten gebied is de laatste plek waar de man van een van de groepsleden is geweest.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=Xj3uzmWtcBM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van IH88
4,0
‘Annihilation’ on Netflix: Blame Moviegoers, Not Paramount | IndieWire Interessant artikel. Je hebt dus een producer die bang is dat de film te 'moeilijk' is voor het normale publiek (vooral het laatste gedeelte), en aan de regisseur vraagt om het script aan te passen. Garland weigert dit uiteraard, waarna de studio koudwatervrees krijgt en besluit om de film aan Netflix te verkopen en alleen in de VS, Canada en China uit te brengen.

Gezien de recente flops snap ik Paramount wel, maar ik ben toch wel blij dat Garland niet overstag is gegaan.

avatar van arno74
4,0
Paramount opened “Annihilation” in 2,012 theaters in the United States, giving domestic moviegoers the chance to see the science-fiction thriller on the big screen. The movie barely grossed a quarter of its budget on opening weekend. “Annihilation” will be skipping theatrical releases and heading straight to streaming in territories outside of the U.S., Canada, and China. (...) Producer David Ellison was nervous the film was “too complicated” and “too intellectual” to connect with mainstream audiences. (...) Angry fans may not realize that the deal was made following one of the worst financial years in Paramount’s history. Nearly every Paramount release in 2017 was a financial loss, from “Ghost in the Shell’ to “Baywatch,” “Transformers: The Last Knight,”. “Downsizing” couldn’t even pass $25 million in the U.S.

Ja, als een film die "complicated" en "too intellectual" is flopt in de USA, dan snap ik de beslissing wel. Wij Europeanen zijn nóg dommer dan de slimme Amerikanen dus hier flopt het gegarandeerd. Zeker wanneer je ziet dat ingewikkelde en intelligente films als Baywatch al zo moeilijk waren dat we ze niet zijn gaan bekijken. Het is ook precies die reden dat ik het niet ben gaan zien, schaars geklede mensen die in het water springen lijkt me een veel te intelligent concept en moeilijk te volgen, geen idee hoe zulke films aflopen, misschien gaan de hoofdrolspelers wel dood bij zo'n redding! Nee bah, ik hoop dat Paramount hier van leert en met makkelijkere films komt, het is al een hele tijd geleden dat Sponge Bob in de bioscopen te zien was. Ik kan niet wachten tot Sponge Bob II uitkomt, gegarandeerd een succes, mits ze het niet te ingewikkeld maken.

Maar wellicht kunnen ze bij Paramount ook hun eigen intelligentie laten meten, zomaar een idee...

avatar van eRCee
3,5
Is het dan zo duur om een film die al gemaakt is een bioscooprelease te geven, dat het financieel aantrekkelijker is om het direct te laten streamen via Netflix? Ik begrijp niet hoe dat gunstig kan zijn. Of Netflix moet een enorme zak geld trekken, maar dat zou ook onlogisch zijn gezien bovenstaande toch?

Verder uiteraard eens met arno74.

avatar van AC1
3,0
AC1
eRCee schreef:
Is het dan zo duur om een film die al gemaakt is een bioscooprelease te geven, dat het financieel aantrekkelijker is om het direct te laten streamen via Netflix? Ik begrijp niet hoe dat gunstig kan zijn. Of Netflix moet een enorme zak geld trekken, maar dat zou ook onlogisch zijn gezien bovenstaande toch?


Promotie en distributie kosten nog eens vele, vele miljoenen.

avatar van AC1
3,0
AC1
IH88 schreef:
maar ik ben toch wel blij dat Garland niet overstag is gegaan.


Ik ook, al betekent dat wel dat Garland nu bekend zal staan als die moeilijke jongen waar niet mee valt te werken. Nu ja, we moeten niet te vroeg juichen, we hebben de film nog niet gezien.

avatar van eRCee
3,5
AC1 schreef:
Promotie en distributie kosten nog eens vele, vele miljoenen.

Mijn idee zou zijn om de promotie gewoon achterwege te laten. Distributie en bioscooprelease zonder promotie, is dat duurder dan de investering die je al hebt gedaan eigenlijk loslaten door het product onderhands te verpatsen?
Vraag me sowieso serieus af hoeveel promotie werkelijk bijdraagt aan bioscoopbezoek, maar goed, zal moeilijk zijn om daar achter te komen.

avatar van Flitskikker
3,5
Kunnen we niet gewoon ergens een bioscoopzaal afhuren en de film daar projecteren?

RuudC schreef:
Met een veel te duur kaartje en vervolgens tussen joelende kutpubers te zitten? Nee, ik vind dit een zegen.

De slechte ondertitels op Netflix zijn minstens zo irritant als joelende kutpubers.

avatar van Rvdz
4,5
arno74 schreef:
Nee bah, ik hoop dat Paramount hier van leert en met makkelijkere films komt, het is al een hele tijd geleden dat Sponge Bob in de bioscopen te zien was. Ik kan niet wachten tot Sponge Bob II uitkomt, gegarandeerd een succes, mits ze het niet te ingewikkeld maken.


Pssst, The SpongeBob Movie: Sponge out of Water (2015)

avatar van AC1
3,0
AC1
Flitskikker schreef:

De slechte ondertitels op Netflix zijn minstens zo irritant als joelende kutpubers.



Alleen joelende kutpubers hebben ondertitels nodig.

avatar van Uier
3,0
Eerste Netflix film die goed ontvangen wordt? De reviews beloven veel goeds. Can’t wait!

avatar van thomzi50
3,5
Vanaf wanneer staat deze op Netflix, weet iemand dat?

avatar van jacobine_rodijk
3,0
thomzi50 schreef:
Vanaf wanneer staat deze op Netflix, weet iemand dat?

12 maart.

avatar van AC1
3,0
AC1
Holy cow! Dat is niet lang meer!

avatar van kappeuter
3,0
kappeuter (moderator)
'Alex Garlands Annihilation is een waardig opvolger van zijn Ex Machina. De Netflix-film verdient een plek op het grote scherm.' - NRC

Natalie Portman wandelt als Lena zo in het voetspoor van 2001: A Space Odyssey, Arrival en Interstellar, maar Garlands inspiratie lijkt eerder de sciencefiction van Andrej Tarkovski: Solaris (1972) en vooral Stalker (1979), ook een expeditie naar het hart van een mysterieuze ‘Zona’ waaruit niemand terugkeert. En al vervangt Garland Tarkovski’s stilte en filosofische monologen voor vuurgevechten met albino monsterkrokodillen en emotionele implosies, toch lijkt Annihilation een cultklassieker in de maak.

avatar van Macmanus
3,5
geplaatst:
Goodfella kon je hem al zien door Netflix, of komt er toch een kleine bios release in NL?

avatar van Arri
4,5
geplaatst:
^ Ben ik ook benieuwd naar. Zie deze heel erg graag op t grote scherm ergens in Nederland (of België)

avatar van Goodfella
4,5
geplaatst:
Macmanus schreef:
Goodfella kon je hem al zien door Netflix, of komt er toch een kleine bios release in NL?

Nee helaas, screener van Netflix, gewoon op m'n tv. Doodzonde.

avatar van synec
geplaatst:
Waah zin in! Die Solaris en Stalker vergelijkingen maken me helemaal warm.

Erg benieuwd. Vanaf vandaag op Netflix!

2,5
geplaatst:
thomzi50 schreef:
Vanaf wanneer staat deze op Netflix, weet iemand dat?

Vandaag 12 maart

geplaatst:
In de nabije toekomst gaan we illegaal films kijken in de bios. Wat een ontzettend slecht plan voor filmliefhebbers. Zoals wel vaker komt bij mij de gedachte naar boven dat de mensen van netflix (en pathe) geen filmliefhebbers zijn maar alleen naar het geld kijken. Walgelijk!
Gelukkig bestaat er nog zoiets als Cineville van en voor echte filmliefhebbers. En als ik het nu toch over geld en film en Cineville heb, nagenoeg alle bioscopen in grote steden doen mee aan Cineville. Maar natuurlijk zijn er een paar filmhuizen die vanwege financiële reden (ze willen meer geld) hier niet aan meedoen namelijk Cinecitta (Tilburg),plaza future (Eindhoven), verkadefabriek ( Den Bosch) en Chasé (Breda) Deze cinema’s mijd ik dus echt terwijl ik in Tilburg woon!

avatar van Uier
3,0
geplaatst:
Er bestaan ook filmliefhebbers die een film liever thuis bekijken i.p.v. in een bioscoop, om vele redenen. Netflix vervult de behoefte voor deze liefhebbers, iets wat ik niet als walgelijk kan beschouwen. Vind het zelfs prima, lekker op de bank een nieuwe film kijken als deze. Geen afleiding, geen pauze, geen 3D, prima.

avatar van RuudC
4,0
geplaatst:



Haha, wordt er ook eentje wakker!

avatar van Kondoro0614
geplaatst:
Lekker verhaal Dr.Strangelove.

geplaatst:
Hoezo wakker wordenRuudC?

3,5
geplaatst:
Deze film moet je in de best mogelijke kwaliteit zien, op een groot tv scherm.
Niet in de bios, waar het beeld nooit van perfecte kwaliteit is en het geluid veel te hard staat.

avatar van zoutzak
4,0
geplaatst:
Ray P Leak schreef:
Deze film moet je in de best mogelijke kwaliteit zien, op een groot tv scherm.
Niet in de bios, waar het beeld nooit van perfecte kwaliteit is en het geluid veel te hard staat.

Voor kwaliteit zit je bij Netflix ook niet goed toch? De bitrates van video en audio zijn maar povertjes volgens mij. Of kan je deze film gewoon in native 4K en 7.1 Dolby TrueHD/Atmos streamen?

Geef mij maar een bioscoopzaal!

avatar van RuudC
4,0
geplaatst:
Dr.Strangelove schreef:
Hoezo wakker wordenRuudC?



Dat je wel een erg romantisch beeld hebt van de filmindustie.

avatar van Mr.Sinister
3,5
geplaatst:
Puik verhaal,mooie beelden,goed geluid maar niet de mindbend/mindf#ck die ik verwacht had...viel dus iets tegen..
Eindresultaat: 3.5

3,5
geplaatst:
zoutzak schreef:
(quote)

Voor kwaliteit zit je bij Netflix ook niet goed toch? De bitrates van video en audio zijn maar povertjes volgens mij. Of kan je deze film gewoon in native 4K en 7.1 Dolby TrueHD/Atmos streamen?

Geef mij maar een bioscoopzaal!


Klopt, maar Netflix kijk ik ook altijd op mijn laptop (17 inch), op een afstand van hoogstens anderhalve meter, en hoe je het ook wendt of keert; ook dat is nog altijd een scherper beeld dan in de bios.

Maar uiteraard wacht ik ook nog op de Blu-Ray, om er dan nog eens extra goed voor te gaan zitten, nadat ik 'm naar het grote scherm stream

2,5
geplaatst:
Tegenvaller, na de vieren hier...Hoop mumbo -jumbo...Eerste uur wel aardig, laatste uur langweilig...
Niks bijzonders,meer van dit thema gezien. Waarom vijf vrouwen er op af sturen en geen 150 militairen met wetenschappers???Bullshit. vooral het laatste uur, vergalde de film.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:20 uur

geplaatst: vandaag om 02:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.