Annihilation (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Alex Garland
met Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh en Tessa Thompson

'Annihilation' volgt een groep van vier vrouwen: een bioloog, een antropoloog, een psycholoog en een surveillant. De groep besluit op een gevaarlijke expeditie te gaan naar een locatie waar de natuurwetten niet gelden. Het onbewoonde en verlaten gebied is de laatste plek waar de man van een van de groepsleden is geweest.

avatar van synec
Snap het geklaag niet. Met een goede tv/geluid set-up thuis vind ik het meer dan prima om op mijn bank een film te kijken. Ik zit ook wel 1,5 meter van mijn scherm. Netflix heeft toch wel mooie HD kwaliteit, blu ray waardig. Ik vind overigens dat blu-rays er tegenwoordig veel scherper uitzien en mooier zwart hebben dan in de cinema. Tenzij je film in een van die nieuwe installaties speelt zoals UltraHd ofzo, zoals dat met Blade Runner 2049 het geval was (prachtig was dat), maar wat ze met een film als Annihilation toch niet zouden hebben gedaan.

Maar als je op je kleine laptop zit te kijken, verlies je wat mij betreft inderdaad wel veel kwaliteit, vooral in geluid dan zou ik zeggen. Of je moet een goede koptelefoon gebruiken.

Ik begrijp niet dat mensen films op een laptop kijken....Dan mis je erg veel...zeker geluid!!! (Zie synec hierboven) Ik haat de bios ... weglopers, laatkomers, mobieltjes, vervelende jeugd vaak, gekraak, geboer, gepraat, lachen op verkeerde moment,hoesten, niezen, winden.. beperkte ruimte, achterhoofden.....etc...etc..) Ik kijk op mijn 100 cm plus TV en het geluid gaat via mijn 150 watt boxen!!! (de buren kunnen de film volgen..)...Gordijnen dicht, biertje , kaas...Ik pauzeer wanneer ik wil...De bios kan mij gestolen worden ( met vaak idioot hard geluid...was in de jaren -70 al zo)
.Niet meer bezocht, sinds 1976!!!!!
En deze film....zie boven....tegenvaller..Had er veel van verwacht. Geen spanning, langdradig, onzin-dialogen,pseudo-wetenschappelijk, pretentieus...

avatar van martenaria
Valt erg tegen. Visueel af en toe leuk, maar verhaal is niet boeiend.
Misschien ben ik te dom voor deze film, dat kan ook, maar ik vond het net Avatar. Die was wel beter trouwens.

frans123 schreef:
.Niet meer bezocht, sinds 1976!!!!!

Als je op 1.5 m van je laptop zit is dat optisch 42 inch vanaf 5 m, en soms, zoals met deze film zit ik er nog dichter bovenop (halve meter), en het geluid stuur ik uit via een "dragonfly" naar mijn geluidsinstallatie.

Ik mis dus weinig

avatar van joolstein
Bij de film Annihilation is het bijna onontkoombaar om het niet over de dump op Netflix te hebben. Was het terecht dat Paramount naar een filmseizoen vol commerciële flops (Baywatch, Mother!) de keuze maakte om deze film niet uit te brengen in de bioscopen? Het Amerikaanse testpubliek vond het te 'ingewikkeld' en het blijf natuurlijk dan een gok maar ik denk van niet! Cinematografisch is het juist een film die bij uitstek er één is om op het witte doek te bekijken. De getoonde beelden zijn onovertroffen mooi. De film zal dan ook hoge ratings ontvangen voor mensen die van visuele pracht houden. Echter snap ik de filmmaatschappij, die door het test-publiek en de recente flops deze keuze heeft gemaakt, wel! Ze spelen met deze film zeker niet op veilig!

De scifi-film is gebaseerd op het boek van Jeff Vandermeer. Hij schreef een serie genaamd Southern Reach waarvan Annihilation dan het eerste deel is. Deze schrijver staat erom bekend dat hij experimenteer-zuchtig is.Toch blijkt dat er gezien het bronmateriaal er moet gesteld worden dat Garland zich vooral heeft laten inspireren en niet zozeer echt een boekverfilming heeft gemaakt. Het centrale mysterie en bijbehorende setting uit het boek zijn weggelaten en de plot is versimpeld. De reden waarom Annihilation was afgekeurd; 'te intellectueel en ingewikkeld' voor algemeen publiek is daardoor misschien te sterk overdreven! (alhoewel het verhaal minder makkelijk is als het vergelijkbare Avatar) Want juist het enige minpuntje van de film is het verhaal zelf. Er wordt juist vrij weinig uitgelegd en het wetenschappelijke is nogal vrij slordig te noemen. Het gevoel van ‘Maar dat klopt toch niet’ of 'waar diende die informatie voor' overheerst en dat is soms een klein beetje jammer.

De film wordt ook 'onnodig' complexer gemaakt doordat er drie verhaallijnen door elkaar heen lopen; het minder er toedoende verhaal van Lena samen met haar man voordat die is vertrokken, het verhaal van Lena tijdens een verhoor (dit geeft onbedoeld gedeeltelijk het einde weg) en Lena tijdens de expeditie. Deze expeditie is verreweg het mooiste van de film en eigenlijk is er ook niet veel meer verhaal dan dat een bioloog (Natalie Portman), een psycholoog (Jennifer Leigh), een natuurkundige (Tessa Thomspon), een antropoloog (Tuva Novotny), en een paramedicus (Gina Rodriguez) op een expeditie gaan naar "De Glinstering" (The Shimmer) een mysterieuze in quarantaine geplaatste zone. Zeer goed gespeelde rollen van alle vrouwelijke actrices!

Ondanks dat ik 'te ingewikkeld' dus zwaar overdreven vind, er genoeg aan-of opmerkingen zijn te maken en je dus de film alleen op Netflix kan bekijken, weet de film door de manier van filmen er toch voor te zorgen dat het nooit echt saai werd. Zo zijn er verschillende goede horror-elementen die de razend spannende tocht door verraderlijk onbekend terrein lekker spannend weten te houden. Voor sommigen zal het tempo wellicht wat laag liggen en menig kijker die door trailer of het genre actie deze film gaat kijken zal minder spreken zijn over de film. Dat Annihilation niet op het grote scherm te zien is, is vooral jammer vanwege de indrukwekkende, surrealistische beelden en voor het lef dat de film heeft om nieuwe wegen in te slaan.

avatar van Cikx
Wauw! Ben ontzettend onder de indruk. Moet het even laten bezinken allemaal. Kan niet wachten om alle theorieën door te spitten.

RuudC Niks romantisch aan je zult het zelf allemaal wel niet zo goed snappen Ruudc

avatar van Bélon
Had deze graag in de bioscoop gezien. Hopelijk is er in de toekomst ruimte naast Netflix e.a. om bijvoorbeeld sommige films parallel in de bioscoop uit te brengen zodat mensen die 'm in de bioscoop willen zien dat ook kunnen doen. Moet makkelijk kunnen met de huidige technologische stand van zaken.

Cikx schreef:

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

martenaria schreef:
Valt erg tegen. Visueel af en toe leuk, maar verhaal is niet boeiend.

Niks mis met je mening...Testpubliek in the States vond het een flop....ik ook.

Dat je hem goed vond

avatar van YouDrunkGoHome

Heb ik iets raars gezegd?

Hij is enorm geschokt dat je mening afwijkt van de zijne denk ik.

avatar van Cikx
Ah ja, ik zie net dat het testpubliek in de States hem niet goed vond. Hoe kon ik zo stom zijn? Ik zal mijn mening bijstellen.

Heb ik iets raars gezegd?

"Kan niet wachten om alle theorieen door te spitten", schrijf je....Die mutatie-onzin???Kom op zeg..Mumbo Jumbo...In de States poepte het testpubliek deze film uit, terwijl ze daar nogal wat onzin gewend zijn....en jij ligt er van wakker. ( smiley)

avatar van John Milton
Terwijl Cikx toch echt niet de enige is die hem goed vond.

Ik had deze trouwens ook liefst in de bios gezien, en ik heb een erg fatsoenlijke setup qua geluid. Dragonfly reds en een berg watts kunnen nooit op tegen een moderne zaal 1 met laserprojectie en Atmos.

Een testpubliek zegt niet alles. Er zijn wel vaker films (onveranderd) uitgebracht door eigenzinnige filmmakers, nadat het testpubliek er niks mee kon. En alsnog hits geworden.

Jeetje Kap....Solaris en A Space Odyssey in 1 adem noemen met deze film.....Word er stil van...,..deze rommel gelijk stellen aan die filmklassiekers?????? Stanley Kubrick.toch? ...Kap...je kan vast beter!!!!

frans123 schreef:

Je hebt alle existentiële symboliek gemist?

John Milton schreef:
Terwijl Cikx toch echt niet de enige is die hem goed vond.

Deze film had zeker niet misstaan in de bios inderdaad. Dolby Atmos zou waanzinnig zijn geweest vooral bij het einde. Geweldig sounddesign.

avatar van RuudC
Dr.Strangelove schreef:

Haha! Dream on!

Cikx schreef:

Je hebt alle existentiële symboliek gemist?

Ik weet genoeg van Sartre om dit onder Bullshit te plaatsen!!! Mumbo Jumbo man!!! Weet je wat de Am. overheid met die swamp zou doen??? Juist!! Een paar B 52 er over met honderd bommen...opgelost...En praat mij niet over existentiele zaken!!!!
De film is pretentieus, en jij trapt in existentiele onzin!!!

avatar van John Milton
Is that you, General Turgidson?

Oké Frans

Oké Frans

ja dacht ik ook.

avatar van Davidoff
As lloyd Christmas would say: I like it Alot!!

avatar van zoutzak
Wat een film! Echt heerlijke trippy scifi.

Uitstekend vervolg op Ex-Machina van Alex Garland.

Voorlopig beste film 2018 IMO.

Deze had zeker een bioscoop release verdiend en scherp van Netflix dat ze hem hebben opgepikt.

Goeie film over een groepje vrouwen die naar een onbekende plek gaan waar vandaan nog niemand is terug gekeerd. Een vrij intrigerend plot levert een vrij originele film op. Hier en daar best spannend en alhoewel het einde zeker niet slecht te noemen is, kon ik er niet al te veel mee. De hele finale is bijzonder te noemen en de aftiteling ziet er mooi uit.

avatar van horizons
frans123 schreef:

2001 was een 7tje en als je de bekende Solyaris bedoelt dan was dat de minste van de drie Solyaris verfilmingen.
Ik zal mijn verwachting voor Annihilation omlaag moeten bij stellen.

Het is wel een film die zijn kracht verliest na hem één keer gezien te hebben, een tweede of meerdere keren bekijken voegt eigenlijk niets meer toe, want daar zijn de acteerprestaties te tam voor. De film moet het duidelijk van zijn "wtf, waar gaat dit naar toe" hebben. Eenmaal daar te zijn achtergekomen blijft er dus niets meer over. Een tweede kijkervaring wil ik nog wel beleven op een groot scherm in BR, maar dan is het ook klaar denk ik.

Ray P Leak schreef:

Voor mij juist andersom heb ik het idee. Veel thema's en details die beter op zijn plek gaan vallen na meerdere kijkbeurten.

Cikx schreef:

Het enige thema wat ik écht even op me moest laten inwerken was die van Dr. Ventress, waarin ze stelde dat zelfmoord voorkomt uit een universeel vernietigingsdrang dat opgeslagen ligt in onze cellen.