Begotten (1990)

Horror / Experimenteel

geregisseerd door E. Elias Merhige
met Brian Salzberg, Stephen Charles Barry en Donna Dempsey

Begotten is een constant pulserende zwart-wit nachtmerrie zonder dialogen over een destructief heidens ritueel in een kaal landschap. Met God, Moeder Aarde en de Zoon van de Aarde in de hoofdrollen.

avatar van _Se7en_
Wat een bijzonder werkje. Het is moeilijk om de juiste woorden ervoor te vinden.
Dit had zo perfect kunnen zijn. Deze film is zo hypnotisch. Het constante geluid is verschrikkelijk en prachtig. De bewegingen zo demonisch. Absoluut prachtig. Een nachtmerrie, zo zou ik het noemen. Mocht ik in een God geloven, dan zou ik in deze geloven. Een walgelijke soort als de mens kan alleen op deze manier ontstaan zijn.

Helaas duurt de film veel te lang. De beginscène is fantastisch en boeit iedere seconde, hierna kakt de boel aardig in. Het gegorgel (?) tussendoor brengt wat variatie aan en de vergelijking met 3 guys 1 hammer is snel gemaakt, wat de boel nog net wat meer luguber maakt.

Was hier een film van 40 minuten van gemaakt, had hij de volle mep van me gekregen. Na 30 minuten begonnen mijn gedachten aardig af te dwalen en voor ik het wist had ik 15 minuten gemist en sliep ik bijna. Voortaan zet ik Begotten op als ik niet in slaap kan vallen. Wie weet wat voor interessante dromen daaruit voortkomen.

Voor de eerste 25 minuten zou ik absoluut 5* geven, helaas blijven er dan nog 53 minuten over.. 3* voor deze unieke, prachtige film die helaas te lang duurt.

avatar van Corcicus
Natuurlijk weer van dat arty farty gedoe van één of andere postmoderne clown. Hier kon ik echt niets mee. Akkoord, een film maken is geen sinecure, maar als je te weinig geld hebt om goeie acteurs, een goeie sound en deftige cameramannen te betalen, hoef je toch niet alles te verdoezelen door ze niet te laten spreken en door het geheel zo donker mogelijk te maken in de hoop dat we niet zien wat voor een nihilistisch scharminkel zijn verhaal feitelijk is.

avatar van LimeLou
Raar. Heb deze een half uur gekeken en daarna weer afgezet. Kon het echt niet meer aan. Me ogen deden zeer van de beelden. Een Tetsuo vind ik dan origineel maar dit is gewoon niet om aan te zien IMO.

Corcicus schreef:
Natuurlijk weer van dat arty farty gedoe van één of andere postmoderne clown.
Inderdaad zeg, wanneer houden dat soort figuren in de periferie eens op te denken dat ze het beter kunnen dan Hollywood!

yorgos.dalman
Laten we onze zegeningen tellen dat er, thank God!, nog mensen zijn, eigenzinnige, originele individuen (in de periferie, ja), die denken dat ze het beter kunnen dan Hollywood. En soms ook nog zijn!

was getekend,

Ik Doe Niet Moeilijk

avatar van Corcicus
Over wat hebben jullie het in hemelsnaam? Het is toch niet kiezen tussen dit soort crap en populaire hollywoodproducties? Dat is als kiezen tussen de pest en cholera.

avatar van dutchtuga
Hier kon ik echt helemaal niets mee. Leuk als experiment van 5 minuten, maar uitgerekt tot deze lengte enkel pretentieus en vooral oninteressant.

avatar van Donkerwoud
Ik kreeg hem als tip op youtube bij Un Chien Andalou. Was dat even schrikken toen ik hem aanklikte om te kijken wat het was.

yorgos.dalman
Was dat even schrikken toen ik hem aanklikte om te kijken wat het was.
Toch mooi hè? Een film die weer eens wat emoties teweeg brengt, al zijn het misschien op het eerste gezicht negatieve. De meeste standaard Hollywoodmeuk doet mij helemaal niets meer....

avatar van umbra
wat heb ik hier intens van genoten een waar pareltje op gebied van filmkunst

avatar van JDSsmetje
Begotten is de grootste nachtmerrie die je kan hebben. Pijn was nooit eerder zo voelbaar, uitzichtloosheid nooit zo zichtbaar. De film is niet minder dan ellende, pijn en misselijkheid van begin tot einde. Intens, snijdend, angstaanjagend en kotslelijk. Dit is een heel erg vreemde experimentele en surrealistische film die continu met heel erg moeilijk te begrijpen metaforen werkt. De film lijkt minstens 80 jaar geleden gemaakt te zijn en bevat erg vage suggestieve scènes die moeilijk te begrijpen vallen. De rode draad oppikken is een hele opdracht, maar niet het belangrijkste. Wel is dat de manier waarop de film geschoten is, de setting, het heel erg grijze kleurgebruik, de subtiele snijdende soundtrack en de misselijkmakende geluidseffecten. En vooral het daardoor resulterende nare niet weg te krijgen gevoel die je krijgt diep vanbinnen in je lichaam.

avatar van leatherhead
Leuk experiment, maar had wel meer kunnen zijn denk ik.

De film excelleert vooral in de openingsscene, wat dan ook meteen de beste scene uit de film is. Zeer creepy, en gruwelijk in beeld gebracht. Alles wat daarna komt is nog wel enigszins sfeervol, al heeft het niet zoveel om het lijf verder. Die constante omgevingsgeluiden waren erg gaaf en zorgde voor de nodige sfeer, maar meer muzikale begeleiding had fijn geweest. Ook slaan sommige scenes de plank wel een beetje mis moet ik zeggen, vooral omwille van hun té gerekte lengte.

Wel tof om eens helemaal gezien te hebben, nochtans is het jammer dat de film de creepyness van de beginscene niet echt weet aan te houden. Meer van dat soort scenes en ik had er veel hoger aan kwijt gekund. Nu een kleine 3,0*.

Behoorlijk morbide filmpje die neigt naar het occultisme. Vooral de beginscene is erg sinister
en naargeestig, en voor mij het hoogtepunt van de film. Daarna sloeg toch de verveling een
beetje toe, ondanks dat aanhoudende lugubere sfeertje.

avatar van jordandejong
Had mijn zinnen al heel lang geleden op dit vreemde filmpje gezet en nu toch eindelijk maar eens gezien. Typische love it or hate it film. Sommigen lopen er mee weg en prijzen het de hemel in, anderen vinden er erg weinig aan. Ik behoor in deze instantie tot de tweede groep.

Merhige creëert een vreemdsoortig soort film die ik het best kan beschrijven als een morbide mix tussen The Texas Chain Saw Massacre, Cannibal Holocaust en The Passion of the Christ met een 1800 filtertje erover. Af en toe vraag je je in hemelsnaam af waar je naar aan het kijken ben (krijgt het levenloze karkas van god daar nou serieus een handjob van een of andere chick...!??!). Plot is voor 99% van de kijkers die er zonder ''knowledge'', dus zonder het lezen van het mm plotje, in zijn gegaan suggestief. Echt duidelijk wat er aan de hand is wordt het namelijk niet.

Merhige kiest voor een film zonder dialoog of muziek. Prima, maar dan moeten de overige geluidseffecten die voor de sfeer moeten zorgen natuurlijk wel top notch zijn. Helaas is dat hier niet het geval. Het zijn vooral zingende vogels op de achtergrond... Jammer, want die ''gasping sounds'' van die spast waren toch wel erg eerie. De film wordt vooral geprijsd voor zijn naargeestigheid. Toegegeven enkele scenes zijn behoorlijk naargeestig, maar het overgrote merendeel is dat niet. Eerder ongelofelijk saai. Het camerawerk heeft hier grote invloed op. Wanneer het camerawerk sterk is is de film over het algemeen vrij luguber (stukje waarbij de spast met de hamer op zijn hoofd wordt geslagen), maar vaak genoeg is het camerawerk slecht en onoverzichtelijk. 9 van de 10 keer is het niet te volgen wat er op het beeld gebeurt. Had gehoopt dat Begotten een soort van aanslag was op je zintuigen. Helaas is het slechts een beproeving voor je geduld, wat toch al niet mijn sterkste punt is.

Normaal gesproken bemoedig ik dit soort projectjes best wel, maar dit hadden ze gewoon bij een short van een minuut of 15 moeten laten. Een full length film, ook al is het maar 70 minuten, is te veel van het goede. Tegenvallend stukje film dus, die overigens ook nog eens lijdt onder enkele waanzinnig langdradige stukken (die scene waar ze die spast dat bergje op moeten takelen of die vaginal mutilation scene...pffff...).

avatar van xangadix
Ik heb besloten niet mee te doen met dit nieuwe kleren van de keizer gedoe...

avatar van steffv1
wtf is dit..

avatar van jeroentjuhhhhh
Holy shit! Krijgt een 25th Anniversary release van Century Guild op Blu-Ray! Komt dit jaar nog uit Hoef ik in ieder geval niet meer achter die (veel te) dure en OOP DVD release aan.

Nice! Linkje voor preorders?

avatar van jeroentjuhhhhh
Is volgens mij nog niet mogelijk. Ben alleen de aankondiging tegengekomen. En ook dit nog: POLIA AND BLASTEMA a metaphysical fable by E Elias Merhige by E Elias Merhige —Kickstarter

Iets om naar uit te kijken

avatar van Lui
Lui (crew)
Een oude dvd van deze film bij de kringloop gevonden. Had er nog nooit van gehoord!

Lui schreef:
WHAT. Goudmijntje getroffen...

avatar van Lui
Lui (crew)
De kenner weet natuurlijk wat hij mee moet nemen Schijfje is helaas erg beschadigd. Boekje zit er nog wel bij! Vanavond eens kijken of ie t nog doet!

avatar van dutchtuga
Maar blijf de film 3x niks vinden

avatar van Woland
Een bizar werkje, dit Begotten. Het begint al typerend vaag en bloederig, met een in gruizig zwart-wit gefilmd zelfmoord/wedergeboorteritueel van een personage dat schijnbaar God zelf voor moet stellen. Daarna gaat het in dezelfde sfeer door, met nog veel meer vervreemdende, aartsdonkere beelden van een tergend langzame stroom geweld, marteling, bloed, verkrachting, en vaak ook gewoon beelden waar het nou niet helemaal duidelijk is wat er nu precies aan de hand is, al ziet het er wel onheilspellend uit. Het schijnt dat Begotten een vrije interpretatie is van het Bijbelboek Genesis, al had ik dat zo niet direct bedacht. Ook de cinematografie is onorthodox; de hele film bestaat uit groezelige zwart-witbeelden, die het gevoel oproepen alsof je naar een occulte rite uit een ver en donker verleden aan het kijken bent. Experimenteel met een hoofdletter E. En in alle eerlijkheid, ook wel Pretentieus met een hoofdletter P.

De film voelt wel erg lang aan, ook al duurt het maar een goede 70 minuten. Narratief is het nou niet bepaald duidelijk wat er gebeurt, laat staan waarom, en vaak is het een kwestie van de duistere beelden over je heen laten komen. Een aangezien dialoog ook volledig afwezig is, is het toch een hele zit om Begotten uit te kijken. Toch, intrigeren deed het zo af en toe wel: 3.0*

avatar van Valak
Lui schreef:

Hey Thomas, heb je deze DVD nog?
Blijkbaar deed het schijfje het nog want je hebt de film 'n stem gegeven.